پیام آذری

آخرين مطالب

ترکش کرونا بر پیکر ارتباطات درون خانوادگی مقالات

ترکش کرونا بر پیکر ارتباطات درون خانوادگی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - مراغه - شیوع بیماری کرونا، زمینه‌ساز بروز برخی آسیب‌های اجتماعی و به چالش کشیده‌شدن روابط عاطفی درون خانواده‌ها شده است و برای گذر از این مرحله، راهکارهای مختلفی چون پرهیز از بحث‌های بی‌فایده و گنجاندن برنامه‌های متنوع در خانواده پیشنهاد می‌شود.

به گزارش ایرنا، وقوع برخی پدیده های اجتماعی فراگیر در سطح جامعه از جمله اپیدمی ها و بیماری های با سطح واگیری بالا که زمینه ساز ایجاد محدودیت های فردی و گروهی می شود، موجب تاثیرگذاری عمیقی در جامعه به ویژه در خانواده ها می شود.
شیوع بیماری کرونا در 2 ماه اخیر علاوه بر ایجاد چالش بزرگ در سبد معیشتی بسیاری از خانواده ها، ارتباطات درون خانوادگی را نیز با تحولات و چالش های جدی مواجه کرده است.
ایجاد محدودیت در تردد، کاهش زمان کاری، قرنطینه های خودخواسته یا اجباری خانگی، تعطیلی برخی مشاغل و حتی بیکاری ناشی از بروز این بیماری در روزهای اخیر، به تدریج تاثیرات مخرب روانی را در خانواده های در معرض آسیب به نمایش گذاشته است.
کاهش توان درآمدی و به تبع آن ایجاد ضعف در تامین معیشت خانواده ها به دنبال تعطیلی مشاغل و بیکاری در اثر محدودیت های ناشی از بیماری کرونا، از جمله زمینه هایی است که ارتباط عاطفی بین زوج ها و نیز فرزندان را در درون برخی خانواده ها تحت تاثیر قرار داده است.
خانه نشینی نیز یکی دیگر از تبعات قرنطینه های اجباری است که با افزایش زمان در خانه ماندن یک یا هر دو سرپرست خانواده، زمینه هایی را برای درگیری ها و چالش های عاطفی درون خانه ها ایجاد می کند.
افزایش همسر و کودک آزای از جمله پیامدهای منفی است که شیوع اپیدمی بیماری کرونا و محدودیت های ناشی از آن در هفته های اخیر در کشورمان به دنبال داشته و این امر نیازمند ریشه یابی و کاستن از آن با روش های حمایتی یا روانی است.
رییس اداره بهزیستی مراغه به ایرنا گفت: با توجه به اجرای طرح های پیشگیری از شیوع کرونا و بروز مشکلات اقتصادی، در 2 ماه اخیر شاهد بروز برخی ناهنجاری های اجتماعی در سطح جامعه و خانواده ها بوده ایم.
محمد جباری افزود: اسفند سال گذشته هشت مورد اختلافات خانوادگی، یک مورد فرار از منزل و 17 مورد مشاوره اجتماعی در اورژانس اجتماعی مراغه به ثبت رسیده، این در حالی است که در فروردین امسال شاهد افزایش بیشتر اختلافات خانوادگی و آسیب های اجتماعی هستیم که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم ناشی از پیامدهای اجتماعی شیوع کرونا بوده است.
وی اضافه کرد: در فروردین امسال نیز چهار مورد همسر آزاری، یک مورد کودک آزاری، چهار مورد اختلافات خانوادگی، سه مورد دختران در معرض آسیب، 27 مورد مشاوره خانوادگی و چهار مورد اقدام به خودکشی در این اورژانس به ثبت رسیده است.
یک کارشناس اجتماعی نیز در این زمینه به ایرنا گفت: با توجه به تعطیلی برخی واحدهای صنفی و مشاغل که منجر به بیکاری برخی از افراد شده، اختلافات خانوادگی به ویژه بین والدین افزایش نگران کننده ای داشته است.
علی غلامی افزود: تشدید شرایط نابسامان اقتصادی برخی خانواده ها در اثر شیوع کرونا که بیشتر در بین خانواده های دستفروشان و برخی مشاغل آزاد و کارگران دیده می شود، عامل مهمی در بروز این چالش های درون خانوادگی است.
وی اضافه کرد: عدم توانایی این افراد برای پرداخت اجاره خانه ها، اجاره مغازه و حتی مخارج روزانه، زمینه ساز کاهش آستانه تحمل روانی در درون خانواده ها و به دنبال آن بروز اختلافات شدید خانوادگی می شود.
یکی دیگر از کارشناسان مسایل اجتماعی نیز با اشاره به بروز مشکلات اجتماعی و رفتاری در درون خانواده ها در این ایام گفت: این روزها با مهمان ناخوانده ای روبرو هستیم که آرام و قرار را از ما ربوده و همه را به قرنطینه ای اجباری مجبور کرده است.
مرتضی عظیمی افزود: ماندن در خانه در صورتیکه تکراری و مداوم باشد، آزار دهنده خواهد بود و آمارها هم نشان می دهند این عامل بیماری زا زمینه ساز درگیری روان و به خطر افتادن آن در انسان ها نیز می شود.
وی ادامه داد: استرس، اضطراب بیش از حد، تپش قلب، پرخاشگری و بی حوصلگی ناشی از کرونا در بین اعضای خانواده ها بیشتر می شود و همین امر زمینه ساز بروز دیگر اختلافات خانوادگی و آسیب های اجتماعی ناشی از آن می شود.
وی اضافه کرد: به طور قطع، استرس و اضطراب بیش از حد سیستم ایمنی را تضعیف کرده، احتمال ابتلا به بیماری کرونا را افزایش داده و در صورت ابتلا نیز روند درمان را با خطر جدی مواجه می کند.
عظیمی افزود: در این زمان که کرونا باعث محدود شدن روابط رودرروی اجتماعی شده است، نقش فضای مجازی در زندگی مردم پررنگ تر شده، لیکن این امر نیز فرصت ها و چالش هایی را به همراه دارد که با تقویت فرصت ها و کاستن از چالش ها، می توانیم از طریق فضای مجازی بخشی از زمان را در خانه ها و خانواده ها مدیریت کنیم.
وی اضافه کرد: البته خواندن، دیدن و شنیدن هر خبری در این دوران نه تنها توصیه نمی شود، بلکه موجب آشفته شدن روح و روان شده و بدتر از آن نشر اخبار بی سند و به اصطلاح فیک است که می تواند تاثیرات منفی بر ذهن و روح انسان ها در این دوران سخت بگذارد.
با وجود گسترش بیماری خطرناک و همه گیر کرونا، توجه بیش از پیش به روابط عاطفی و کنترل رفتارهای اجتماعی و روانی در درون و بیرون از خانه می تواند زمینه ساز کاهش آسیب های اجتماعی حاصل از مشکلات اقتصادی اخیر باشد.
حمایت نهادهای حمایتی و اجرای طرح ها یا تصویب بسته های حمایتی اقتصادی و معیشتی نیز برای خانواده های آسیب دیده از کرونا، می تواند مسکن و مرهمی هرچند کوتاه مدت بر زخم هایی باشد که در صورت عدم توجه به آنها، عوارض روانی و عدیده آن متوجه نسل آینده خواهد بود.
شهرستان مراغه با حدود 268 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.
برچسب‌ها
ویروس کرونا آذربایجان شرقی مراغه کودک آزاری
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/208471/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کتابهای مهمی که عمر نویسندگانشان را گرفتند/ از شاهکار فردوسی تا بینوان هوگو

شناخت چهار نماینده منتخب مردم تبریز،آذرشهر و اسکو

راه یابی مهدی اسماعیلی از حوزه انتخابیه میانه به مجلس

محمود طاهری منتخب حوزه انتخابیه شهرستان شبستر

محمد طاهری نماینده مردم شبستر در مجلس

تراکتور-گل‌گهر/ مسیر سوم شدن از این طرف است!

نتایج دور دوم انتخابات در تبریز، بیرجند و خدابنده اعلام شد

اعلام رسمی نتایج انتخابات مجلس دور دوم در تهران و شبستر

نتایج انتخابات در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو

اعلام نتیجه انتخابات در حوزه انتخابیه میانه

نتایج مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در آذربایجان شرقی اعلام شد

ترکیب 7 نفره منتخبان استان اردبیل در بهارستان مشخص شد

نتایج انتخابات در پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز، میانه، رامهرمز و رامشیر اعلام شد

نتایج انتخابات در سه حوزه انتخابیه دیگر اعلام شد

قوانین جدید دانشگاه خواجه نصیر: تشکیل گروه‌های مجازی بیشتر از 100 نفر توسط دانشجویان منوط به کسب مجوز است / عضویت در شبکه‌های مجازی غیرمجاز منجر به اعمال تنبیهات طبق شیوه نامه انضباطی خواهد شد

ابراهیم فهیمی هفتمین منتخب استان اردبیل در مجلس

فهیمی گیگلو در حوزه پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز پیش تاز است

فهیمه گیگلو در حوزه پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز پیش تاز است

اکبر پولادی‌ با چند رأی منتخب مردم لنجان شد /حذف میرتاج الدینی قطعی شد، منادی سفیدان در مجلس ماندگار شد

مهدی اسماعیلی منتخب مردم میانه شد

منتخب مردم شبستر مشخص شد

نتایج مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه آذربایجان شرقی

«فهیمی» کرسی‌نشین بهارستان شد

محمد طاهری از شبستر راهی بهارستان شد

نتایج قطعی انتخابات در تبریز، آذرشهر و اسکو

پل میرداماد سالم است | ماجرای ترک‌ ستون‌ های این پل چه بود؟

اطلاعیه فعالیت مدارس حوزه‌های تبریز، آذرشهر، اسکو، میانه و شبستر

در‌حال‌به‌روزرسانی؛ نتایج انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی در آذربایجان شرقی

نماینده میانه در مجلس شورای اسلامی مشخص شد

شوک سنگین به میرتاج الدینی و فرهنگی /اخبار غیررسمی از 4 نماینده تبریز در مجلس دوازدهم

نتایج قطعی انتخابات در حوزه تبریز، آذرشهر و اسکو مشخص شد

مدارس 3 شهر استان اردبیل شنبه غیرحضوری شد

مدارس پارس آباد بیله سوار و اصلاندوز غیر حضوری شد

فعالیت مدارس پارس‌آباد غیرحضوری شد

مدارس میانه و شبستر تعطیل شد

آغاز شمارش آرا در حوزه های انتخابیه سه گانه آذربایجان شرقی

مدارس این شهرها شنبه 22 اردیبهشت‌ماه تعطیل شدند

نتایج شمارش آرا در بخش خسروشاه اعلام شد

تکذیب درگیری و نزاع در انتخابات پارس‌آباد

6 مصدوم در تصادف پراید و پرشیا در محور ارومیه به سلماس

اخذ موافقت‌نامه احداث بیمارستان 600 تخت‌خوابی در ارومیه

اطلاعیه فعالیت مدارس حوزه های تبریز، آذرشهر، اسکو، میانه و شبستر

نتایج اولیه انتخابات در حوزه تبریز، اسکو و آذرشهر مشخص شد

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل خواستار بازگشایی گذرگاه‌های امدادی غزه شد

دعوت از 5 ورزشکار ناشنوای آذربایجان غربی برای حضور در اردوهای تیم های ملی

اختتامیه پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود

ورود سامانه جدید بارشی به کشور

نگاهی به کتابخانه شخصی رهبر انقلاب؛ هم‌نشینی ملاصدار و منتسکیو!

اعلام جزئیات تعطیلی مدارس حوزه‌های انتخابیه آذربایجان شرقی

درگیری و نزاع انتخاباتی در پارس‌آباد؟