پیام آذری

آخرين مطالب

روزگار کرونایی و آموزگارانی از جنس خدمت مقالات

روزگار کرونایی و آموزگارانی از جنس خدمت
  بزرگنمايي:

پیام آذری - اردبیل - هر روز صبح به صحرا می‌زند، دو سه کودک در قشلاق منتظر اوهستند تا در این روزگار کرونایی و تعطیلی اجباری درس و مشق، در دامن طبیعت کلاس درس گشوده و علم و تربیت به آن‌ها بیاموزد، راه دور است اما عشق خدمت روح و جان آموزگار را سرشار از هیجان و حرکت کرده و او در این راه خستگی حس نمی‌کند.

علی ، حمید، محمد تنها تعدادی معدودی از آموزگارانی هستند که در گوشه کنار استان اردبیل هر روز عازم مناطق دور افتاده و محروم می‌شوند تا کلاس درس آنها تعطیل نشود.
حمید یکی از این آموزگاران است که در یکی از مناطق قشلاقی بیله‌سوار با سه شاگرد ابتدایی خود کلاس درس را در دامن طبیعت تشکیل داده و به درس و مشق مشغول است .
می گوید: اجباری برای این کار نبود اما احساس وظیفه باعث شد تا اقدام به این کار کنم ، من عاشق تدریس بوده و به سرنوشت دانش آموزان خود حساس هستم، اینجا از نظر کرونا منطقه‌ای پاک محسوب می‌شود و با اطمینان از نبود خطر اقدام به تشکیل کلاس و پیگیری امور تحصیلی شاگردانم می‌کنم .
وی بیان کرد: با وجود اطمینان از نبود خطر ویروس کرونا در این منطقه باز تمام جوانب احتیاط را کرده و با ماسک و انواع محلول‌های ضد عفونی اقدام به تشکیل کلاس کرده و سعی می‌کنم هم خود و هم دو سه شاگردم فاصله‌گذازی اجتماعی را رعایت کنم .
محمد نیز یکی دیگر از معلمانی است که روزانه چندین کیلومتر راه را طی کرده و به روستای دور افتاده یکی از شهرستان‌های استان اردبیل می‌رود تا به 2 دانش‌آموز خود تدریس کند.
او می‌گوید: دانش‌آموزان من از اینترنت بی‌بهره‌اند و امکان پیگیری درس و مشق را ندارند و به این خاطر بر خود فرض دانستم که همچنان در خدمت آن‌ها بوده و به درس و مشقشان رسیدگی کنم. 
در شهرها نیز هستند آموزگارانی که احساس تکلیف و وظیفه کرده و در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها اقدام به ایجاد کانال و گروه نموده و آموزش ، درس و مشق را با دانش آموزان خود تعطیل نکرده و همچنان ادامه می‌دهند.

پیام آذری


فضای مجازی در استان اردبیل این روزها مزین به تصاویر این آموزگارانی است که می‌توانستند مثل بقیه دبیران منتظر بخشنامه و برنامه‌های آموزش و پرورش باشند تا چگونگی فعالیت آنها را مشخص کند اما آنها معلمی را نه به عنوان یک شغل بلکه بعنوان یک عشق و وظیفه قلمداد کرده و سختی را بر خانه نشینی و خدمت را بر بی‌تفاوتی ترجیح دادند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در این زمینه گفت: در بیشتر مدارس استان معلمان با بهره‌گیری از فضای مجازی اقدام به تدریس، رفع اشکال و تکلیف دهی به دانش‌آموزان می‌کنند و در مناطق کمتر توسعه یافته، روستاهای دور و مناطق عشایری نیز معلمان با حضور خانه به خانه با رعایت نکات بهداشتی و با احساس مسوولیتی دوچندان به ادای وظیفه اجتماعی خود پرداخته و صحنه‌های زیبایی را رقم می‌زنند.
در این حال با اینکه وزارت آموزش و پرورش برای تداوم تعلیم و تربیت برنامه " شاد" و نیز آموزش تلویزیونی را در برنامه‌های خود جای داده ولی هنوز استفاده کامل از آنها میسر نشده و به دلایل مختلف بسیاری از دانش‌آموزان در استان اردبیل محروم از تحصیل بوده و همچنان روزگار خود را بدون کتاب و دفتر سپری می‌کنند.
محدودیت‌های آموزشی که مبتنی بر اینترنت و فضای مجازی است بویژه در مناطق روستایی و محروم استان مشکل ساز شده است، یا برخی مناطق از پوشش اینترنت و حتی فرکانس‌های تلویزیونی محروم هستند و یا فقر و محرومیت امکان استفاده از اینترنت و موبایل را برای آنها ناممکن کرده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز با تایید تلویحی وجود مشکل در این زمینه گفت: این اداره کل برای پوشش برنامه‌های شبکه آموزشی شاد در برخی مناطق روستایی استان با مشکلاتی روبروست.
احمد ناصری افزود: نبود پوشش اینترنتی در مناطق صعب‌العبور ، بالابودن هزینه اینترنت و همچنین نبود امکان مالی برخی از خانواده‌ها در تهیه گوشی‌های هوشمند از جمله مشکلاتی است که آموزش و پرورش در پوشش حداکثری دانش‌آموزان استان با آنها روبروست.
وی افزود: برای کاهش هزینه اقتصادی خانوارها اینترنت رایگان باید برای استفاده از شبکه آموزشی شاد در نظر گرفته شود.
در این حال برخی از کارشناسان با تاکید بر ضرورت تداوم آموزش و عدم ایجاد فاصله در نظام تعلیم و تربیت تاکید می‌کنند که بویژه در مناطق محروم استان می‌بایست خیران وارد میدان شده و در جهت تامین نیازهای دانش آموزان محروم پیشقدم شوند.
به گفته آنها، تامین موبایل، بسته های اینترنت و تجهیزات هوشمند آموزشی برای دانش آموزان محروم از جمله مواردری است که خیران بویژه مدرسه سازان می‌توانند در آن فعال بوده و در این ایام پشتیبان آموزش و پرورش باشند.
مدیرکل آموزش و پروش استان اردبیل از ایجاد بستر لازم برای حضور و مشارکت خیرین و نهادهای اقتصادی در تامین بخشی از نیازهای خانواده‌های آسیب پذیر در این خصوص خبر داد و گفت: بستر مناسب برای پذیرش شبکه آموزشی شاد از سوی افکار عمومی استان فراهم شده است.
از سوی دیگر برخی از کارشناسان نیز معتقدند که هنوز برنامه منسجم یکپارچه ای برای پوشش آموزشی دانش آموزان فراهم نشده و اقدامات جزیره‌ای متفاوت و مختلف و عمدتا از سر دلسوزی از سوی آموزگاران و یا مدیران برخی از مدارس صورت می‌گیرد.
به گفته آنها، احساس وظیفه و وجدان کاری آموزگاران و مدیرانی که به هر طریقی در فکر تعلیم و تربیت کشور هستند مورد احترام و قابل تمجید است اما می‌بایست هرگونه اقدام در این زمینه با برنامه‌ریزی و بصورت یکپارچه صورت گیرد تا هم آموزشها منطقی و بر اساس برنامه بوده و هم اقدام های جزیره ای موجب ایجاد تبعیض در بین دانش آموزان نشود.

پیام آذری


در این حال احمد ناصری مدیرکل آموزش و پرورش، طرح شاد را پاسخگوی نیازهای تعلیم و تربیت در وضعیت کنونی ذکر کرده و بیان کرد: با این سامانه مدرسه فیزیکی به فضای مجازی منتقل و دانش‌آموزان به صورت یکپارچه و منسجم از آموزش‌های کلاسی معلمان خود بهره‌مند خواهند شد.
وی همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سطح ملی و استانی در رابطه با جبران عقب‌ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان در ایام تعطیلی مدارس به جهت بیماری کرونا افزود: از همان روزهای نخست با بهره‌گیری از معلمان مجرب آموزش و پرورش، پخش منظم دروس دوره‌های مختلف تحصیلی در قالب 28 نوبت جلسه آموزشی با همکاری شبکه‌های آموزش و چهار صدا و سیما از قاب تلویزیون شروع و همچنان ادامه دارد.
ناصری گفت: همزمان با این 2 شبکه بخشی از زمان پخش شبکه 2 سیما نیز به برنامه‌های سرگرمی و ورزشی برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها اختصاص داده شده است.
وی با بیان این که این برنامه‌ها مورد استقبال قابل توجه خانواده‌ها و دانش‌آموزان قرار گرفته، افزود: میزان رضایتمندی خانواده‌ها و دانش‌آموزان از برنامه‌های آموزشی بصورت مستمر پایش می‌شود.
او بیان‌کرد: با همکاری صدا و سیمای استان (شبکه سبلان) نیز اقدام به ضبط و پخش برنامه‌های درسی پایه دوازدهم تحصیلی توسط معلمان مجرب استان شد که مرحله اول آن پخش و مرحله دوم آن در روزهای آتی ضبط و پخش خواهد شد.
به گزارش ایرنا ،مهرماه سال گذشته 250 هزار دانش‌آموز پایه‌های پیش‌دبستانی تا دبیرستان با حضور در حدود 10 هزار کلاس درس آماده‌سازی شده در سه هزار و 400 واحد آموزشی استان اردبیل سال تحصیلی جدید را شروع کردند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا تعطیلی مدارس اردبیل معلم

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/208830/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تغییر چهره «ترانه مهاجر» سریال لیسانسه ها بعد 8 سال

تاکید بر لزوم مطالعه و احیای روستای مدفون کندوان

اعزام اولین گروه زائران عمره استان اردبیل در 6 اردیبهشت‌ماه

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

تداوم شرایط جوی ناپایدار و بارش باران در اردبیل

بسترسازی برای اعتلای ورزش اردبیل

صدور و تمدید 188 فقره پروانه استاندارد در استان اردبیل

جهادگر اردبیلی عنوان برگزیده آیین جایزه نوبل ایرانی را کسب کرد

کمبود تولیدات هنری در زمینه کاهش طلاق ملموس است

گندم‌کاران در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند

کشتار غیرمجاز دام در روستاهای گردشگری معضل جدی است

گندم‌کاران استان اردبیل در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند

توجه به مقوله حجاب و عفاف مهم‌ترین رکن در سعادت جامعه است

نشاکاری 25 درصد شالیزار‌های محمودآباد

بررسی مشکلات چند واحد تولیدی در شهرک صنعتی بوکان

4 فیلم کوتاه‌داستانی در سینمای جوان مهاباد تولید شد

برنامه پروازهای فرودگاه بین المللی ارومیه در چهارم فروردین

اجرای طرح آموزش ایمنی و ترافیک در مراغه

افتتاح فاز نخست پروژه‌های نهضت ملی مسکن در شهر سهند

معرفی اطلس فام سهند؛ شرکت ایرانی تولید رنگ و رزین در سطح جهانی!

امیدواری بایرن: ستاره مصدوم بارسا مال ما!

توجه به گردشگری غذا در جشنواره‌های فرهنگی تبریز

هیج وقت حس عدم امنیت در ایران نداشتم |برگردم فقط سرمربی یک تیم خواهم شد

(تصاویر) سفر تاریخی وزیر خارجه انگلیس به آسیای میانه

سروده‌ای که رهبر انقلاب در آستانه عملیات «وعده صادق» خواندند

مهاجمان پرسپولیس می‌روند و پوشکاش می‌شوند!

الحاق 150 هکتار به محدوده شهر هشترود

گلدهی بیش از 85 هکتار از مزارع کلزا در جلفا

تجلیل از رئیس دادگاه بخش سراجو در مراغه

کنعانی: به توافق ارمنستان و آذربایجان احترام می‌گذاریم

اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم بیش از 162 هزار کودک در آذربایجان‌غربی

به توافقات انجام شده میان آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم

به توافقات بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم

ایران به توافقات انجام شده بین آذربایجان و جمهوری ارمنستان احترام می‌گذارد

نجات جان دو مفقودی ارتفاعات روستای نوروزلو شاهین دژ

پربازدیدهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی

کشف حدود 6 هزار دستگاه ماینر غیرمجاز در آذربایجان شرقی

5 مصدوم درپی برخورد شاخ به شاخ دو پیکان در محور میانه خلخال

اضافه شدن حدود 500 هزار مترمربع به فضای ورزشی آذربایجان‌غربی

یک شهرستان جدید به کشور اضافه شد | ترکمانچای کجاست و چرا شهرستان شد؟

کنعانی: به توافقات انجام شده میان آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم

برگزاری مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای در تبریز

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

علی منصور، همسر ترانه ترانه علیدوستی کیست؟

نجات جان 2 مفقودی ارتفاعات روستای نوروزلوی شاهین‌دژ

اعزام اولین گروه از زائران عمره استان اردبیل در روز 6 اردیبهشت

فاز توسعه 60 هکتاری شهرک صنعتی اردبیل آماده بهره‌برداری است

سلیمی نمین : 99 درصد زنان با هر نوع الزام در حجاب حساسیت ویژه دارند/ جامعه را به سمت لجبازی نبریم

نام‌گذاری یکی از خیابان‌های اسلام‌آباد به نام ایران