پیام آذری

آخرين مطالب

گزارش مهر به مناسبت روز کارگر؛

کارگران آذربایجان شرقی از دغدغه‌ها و مشکلات خود می‌گویند گفتگو

کارگران آذربایجان شرقی از دغدغه‌ها و مشکلات خود می‌گویند
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز- روز جهانی کارگر فرصتی برای شنیدن درد و دل‌ها و مشکلات کارگران، این قشر زحمتکش جامعه که بازوان حرکت هر جامعه‌ای به سوی رشد، تعالی و شکوفایی هستند است.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها؛ 12 اردیبهشت ماه مصادف با روز جهانی کار و کارگر است که این روز بهانه‌ای برای تجلیل از خدمات و نقش قشر کارگر در رشد و توسعه صنعتی و اقتصادی یک جامعه به شمار می‌رود.
کارگران بازوان حرکت هر جامعه‌ای به سوی رشد، تعالی و شکوفایی هستند و بی شک همه پیشرفت‌های حاصل در مسیر زندگی نشأت گرفته از رشد و پویایی فکر و گسترش اندیشه‌ورزی است.
در هر جامعه‌ای که از فرصت اندیشه و بازوی هنرمند کارگران بهتر استفاده شود توسعه و پیشرفت، رونقی دو چندان خواهد یافت.
استان آذربایجان شرقی با داشتن 45 هزار کارگاه فعال و کددار تأمین اجتماعی و کارخانه‌های مادر شامل پالایشگاه، پتروشیمی و تراکتورسازی، قطب شکلات کشور، مجتمع‌های صنعتی، کشاورزی و واحدهای فولادی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور است و بیش از 700 هزار نفر کارگر در این مجموعه‌ها مشغول به کار هستند.
جامعه کارگری در این استان همواره با چالش‌های بسیاری روبه رو بوده و با وجود پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات این قشر از جامعه از سوی نمایندگان کارگری، اما همچنان مشکلات و گرفتاری‌های جامعه کارگری به قوت خود باقی است.
یکی از بخش‌ها و اقشاری که کمتر به آنها پرداخته شده بخش صنعت و کارگران است، اقتصاد و صنعت که پایه توسعه کشور بوده و کارگران نیز به عنوان بخش مهم و اساسی این پایه مطرح هستند، سلامت آنها نقش زیادی در توسعه کشور و تأمین نیازهای شرایط حال کشور دارند و باید مشکلات و دغدغه‌های قشر کارگر برطرف شود.

پیام آذری


افزایش ناچیز حقوق دغدغه جدید کارگران
امسال با تصویب شورای عالی کار رقم افزایش حقوق کارگران با رشد فقط 21 درصدی اعلام شد و موجی از اعتراض کارگران را به همراه داشت چراکه قشر کارگری معتقد هستند این رقم با تورم همخوانی ندارد.
با تصویب افزایش 21 درصدی حداقل مزد کارگران در سال 1399، حداقل حقوق یک‌میلیون و 835 هزار و 500 تومان، بن خواربار 400 هزار تومان، حق مسکن 100 هزار تومان، پایه سنوات کارگران 175 هزار تومان، مزد روزانه 61 هزار و 180 تومان و درصد افزایش سایر سطوح مزدی 15 درصد به‌اضافه روزانه 3,033 تومان معادل 91 هزار تومان در ماه شد.
این افزایش ناچیز حقوق‌ها در سال جاری کفاف هزینه‌ها و تورم را نمی‌کند و ما کارگران به این موضوع اعتراض داریم یکی از کارگران فعال در مجموعه ماشین سازی تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص گفت: این افزایش ناچیز حقوق‌ها در سال جاری کفاف هزینه‌ها و تورم را نمی‌کند و ما کارگران به این موضوع اعتراض داریم ولی اهمیتی به اعتراض ما داده نمی‌شود.
اسد رضاپور با اشاره به اینکه افزایش ناچیز حقوق دغدغه جدید کارگران است، گفت: این حقوق یک ماه هزینه فقط دو هفته از خانواده یک کارگر متأهل را پوشش می‌دهد و باید مسئولان بگویند دو هفته دیگر از ماه را با چه پولی سپری کنیم.
وی با اشاره به اینکه باید شغل دوم پیدا کنم، افزود: این میزان حقوق کارگری در سال 99 که کرونا باعث افزایش تورم نیز شده است کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد.
رضاپور با تاکید بر اینکه عقب ماندن حقوق و کاهش قدرت خرید از مشکلات اصلی کارگران است، ابراز داشت: وقتی حقوق با تأخیر پرداخت می‌شود اقساط و بدهی‌ها تأخیر دارند و صدها مشکل دیگر بعداز آن ردیف می‌شود.
این کارگر فعال در شهر تبریز افزود: این ماه‌های اخیر نیز ویروس کرونا نگرانی مضاعف برای کارگران و خانوادهایشان ایجاد کرده و برخی از کارگران از تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی خود به دلیل کرونا و بعداز آن بیکار شدن از کار نگران هستند.

پیام آذری


سفره کارگران کمرنگ‌تر از گذشته
یکی دیگر از فعالان بخش کارگری آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به خالی شدن سفره کارگران در سال 98 گفت: در سال گذشته وضعیت خوب مالی و اقتصادی نداشتیم چراکه تورم بالا بود ولی امسال فکر می‌کنم مشکلات بیشتر هم می‌شود چراکه حقوق‌ها به میزان پایینی افزایش داشته است و تورم نیز در پساکرونا بیشتر می‌شود.
کارگران نقش مهمی در توسعه صنعتی و اقتصادی کشور دارند ولی مسئولان به آنها بی توجهی می‌کنند محمد قاضی زاده با بیان اینکه سفره کارگران در سال 99 کمرنگ‌تر از گذشته است، ابراز داشت: کارگران جزو مظلوم‌ترین اقشار جامعه هستند چراکه بیشترین کار را ما انجام می‌دهند و کمترین حقوق را نیز ما می‌گیرند.
وی با بیان اینکه در کشور ما تفاوت زیادی بین کارمند و کارگر وجود دارد، ادامه داد: کارگران نقش مهمی در توسعه صنعتی و اقتصادی کشور دارند ولی مسئولان به آنها بی توجهی می‌کنند.
این کارگر کارخانه بیسکویت در تبریز افزود: بانک مرکزی نرخ تورم را 35 درصد اعلام کرده و حقوق ما فقط 21 درصد افزایش داشته و این به معنی بی توجهی به کارگران و خانواده‌های آنها است.

پیام آذری


20 ماه کار و خرید یک خودرو
یکی از کارگران شاغل در واحد تولید فراورده‌های لبنی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به حقوق پایین کارگران و نداشتن امنیت شغلی برا قشر کارگر گفت: حقوق‌ها ناچیز است و کارفرما نیز خیلی راحت وقتی اعتراضی از سوی کارگران می‌شنود تهدید به اخراج و یا استعفای اجباری می‌کند.
ابوالفضل رسولی افزود: ما چاره‌ای جز کار کردن نداریم چراکه اگر اعتراض کنیم و به نداشتن امنیت شغلی و حقوق پایین معترض شویم مدیران شرکت اعلام می‌کنند که اگر دوست ندارید استعفا دهید.
وی سپس افزود: من ماشین شخصی ندارم و هر روز مجبور هستم مبالغ بالایی بابت کرایه تاکسی پرداخت کنم، تصمیم دارم خودرویی خریداری کنم ولی با این حقوق‌ها نمی‌شود خودرو خرید.
رسولی ادامه داد: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده دستمزد پایه کارگران حداقلی بگیر در سال جاری از یک میلیون و 516 هزار و ٨٨٢ تومان در سال گذشته به یک میلیون و 835 هزار و 427 تومان افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر پراید که ارزان‌ترین خودروی داخلی محسوب می‌شود به قیمت بین 60 تا 65 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
این کارگر ادامه داد: اگر یک کارگر بخواهد پراید خریداری کند باید 20 ماه به حقوق خود دست نزند و آن را پس انداز کند.
وی گفت: البته به شرط اینکه قیمت خودرو افزایش نداشته باشد چراکه بعداز 20 ماه همین پراید قیمتی بالای 100 میلیون خواهد داشت و این چنین به فاصله طبقاتی در جامعه افزوده می‌شود.

پیام آذری


حقوق‌ها باید حداقل 40 درصد افزایش پیدا می‌کرد
یکی از اعضای خانه کارگر تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: افزایش 21 درصدی حقوق کارگران با توجه به تورم موجود در جامعه بسیار ناچیز است و باید حقوق‌ها حداقل 40 درصد افزایش پیدا می‌کرد.
علی طهماسبی با اشاره به کاهش قدرت خرید کارگران گفت: هزینه دستمزد قانونی کارگر افزایش دارد ولی با تورم همخوانی نداشته و سفره کارگران خالی است و با توجه به شرایط موجود این سفره‌ها خالی‌تر هم خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه مشکلات جامعه کارگری استان آذربایجان شرقی بیشتر شده است، ابراز داشت: امیدواریم مسئولان حمایت‌های ویژه ای از قشر کارگر داشته باشند و بسته‌های غذایی و حمایتی به این قشر اختصاص پیدا کند.
فعالیت نزدیک به 700 هزار کارگر در واحدهای آذربایجان شرقی
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از فعالیت نزدیک به 700 هزار کارگر در واحدهای آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: این تعداد کارگر مشمول قانون کار و بیمه اجباری هستند و تعداد بیمه شدگان اصلی و اجباری استان نیز 690 هزار و 59 نفر است.
میراحد حسینی با تاکید بر اینکه نزدیک 145 هزار نفر از جمعیت 4 میلیون نفری استان نیز بیکار هستند، افزود: در آذربایجان شرقی 13 هزار نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون در استان به 62 واحد مشکل دار با 15 هزار کارگر تسهیلات لازم برای خروج از رکود ارائه شده است، گفت: آذربایجان شرقی دارای 48 هزار و 400 کارگاه فعال تحت پوشش تأمین اجتماعی، 25 هزار و 759 واحد فعال صنعتی و 268 معادن در حال بهره برداری است.
حسینی ابراز داشت: این استان دارای 36 شهرک صنعتی، 17 ناحیه صنعتی و یک شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی است.
وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی با حدود چهار هزار واحد تولیدی و به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی کشور است، گفت: بر اساس آمار منتشر شده نرخ بیکاری در این استان به 11 درصد می‌رسد.

پیام آذری


جلوگیری از بیکاری 424 کارگر در استان طی سال 98
رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی نیز از احیای هفت شرکت تولیدی و جلوگیری از بیکاری 424 کارگر در استان طی سال 98، خبر داد.
موسی خلیل الهی در این خصوص اظهار کرد: هفت شرکت تولیدی و صنعتی در استان که دارای مشکل یا ورشکسته بودند با نظارت و حمایت اداره تصفیه و ورشکستگی تبریز احیا و به چرخه تولید بازگردانده شدند.
وی با بیان این‌که در این راستا از بیکاری 424 کارگر باسابقه و با مهارت فنی بالا جلوگیری شد، افزود: این شرکت‌ها به صورت اجاره به مدیران دارای اهلیت واگذار شده و به چرخه تولید بازگشته‌اند.
وی ادامه داد: حمایت از تولید داخلی و اشتغال کارگر ایرانی و تلاش در راستای جهش تولید از مهم‌ترین وظایف مسئولان و مردم است.
بین حقوق کارمند و کارگر باید وحدت‌رویه ایجاد کرد
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو نیز در مجلس شورای اسلامی در خصوص حقوق پایین کارگران گفت: بین حقوق کارمندان و کارگران کشور باید وحدت رویه ایجاد کرد تا مشکلات معیشتی این دو قشر به حداقل برسد.
محمدحسین فرهنگی در گفت وگو با خبرنگاران، حواشی به وجود آمده در تعیین دستمزد کارگران برای سال جاری را ناشی از همین موضوع دانست و افزود: باید توجه داشت که قانون کار مقوله تعیین حق و حقوق کارگران را به شورای عالی کار واگذار کرده است و باید در این شورا توافق همه جانبه حاصل شود.
وی اظهار داشت: در این شورا نمایندگان کارفرمایان، کارگران و دولت حضور دارند که باید با احتیاط و رعایت جوانب امر نسبت به تعیین حقوق کارگران اقدام کنند تا رضایت طرفین به دست آید.
فرهنگی ادامه داد: در جریان اخیر تعیین دستمزد کارگران حتی شاخص‌های پیش بینی شده برای اضافه شدن به حداقل حقوق کارگران هم باعث نشد، وحدت رویه بین حقوق کارگران و کارمندان دولت حفظ شود.
وی تصمیم اخیر شورای عالی کار در میزان دستمزد کارگران را مخدوش دانست و گفت: این مصوبه با قانون بودجه سنواتی برای افزایش دستمزد کارکنان دولت تفاوت داشت و بر این اساس باید این میزان افزایش بین کارگران و کارمندان یکسان می‌شد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم با تاکید بر اینکه فاصله بین میزان افزایش حقوق کارمندان و کارگران به هیچ عنوان قابل قبول نیست، از اعتراض‌های تعدادی از نمایندگان مجلس و نمایندگان تشکل‌های کارگری در این زمینه خبر داد و ابراز امیدواری در روزهای آتی این مساله به نتیجه معقولی برسد.

پیام آذری


دولت به مشکلات کارگران و کارفرمایان توجه کند
دیگر نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو نیز در خصوص مصوبه اخیر شورای عالی کار و افزایش ناچیز حقوق کارگران گفت: کارگران بازوی تولیدی و مهم این کشور هستند و باید دغدغه‌ای چیز کار و تولید نداشته باشند.
کارگران باید ازنظر مالی تأمین شوند تا بتوانند در محیط کارخانه و کارگاه تلاش کنند
محمد اسماعیل سعیدی بابیان اینکه برای تعیین دستمزد کارگران در سال 99 باید رضایت این قشر جلب شود، افزود: باید کارگران ازنظر مالی تأمین شوند تا بتوانند در محیط کارخانه و کارگاه تلاش و کوشش کنند.
این نماینده مجلس افزود: دولت از طریق معافیت‌های مالیاتی و صادراتی، اعطای تسهیلات و تخفیف برای هزینه آب، برق و گاز به کارفرمایان کمک کند.
سعیدی ابراز داشت: تصمیم برای دستمزد کارگران عادلانه نیست و در سال جاری که به سال جهش تولید نام‌گذاری شده است باید به فکر قشر ضعیف جامعه و به‌خصوص کارگران باشیم.
نقش ویژه کارگران در تحقق شعار سال
دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نامگذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری به جهش تولید گفت: برای تحقق جهش تولید و رشد اقتصادی کشور کارگران نقش ویژه ای دارند.
کریم صادق زاده با تاکید بر اینکه بهترین مشوق برای کارگران اجرای درست قانون است، گفت: هیچگاه در مقابل حق کارگران سکوت نخواهیم کرد چراکه اجرای عدالت اجتماعی در قبال کارگران ضروری است.
بیشتر کارگران در قالب قراردادهای موقت مشغول به فعالیت هستند وی با بیان اینکه باید در سال جاری به خواسته‌های به حقوق کارگران توجه شود، گفت: افزایش 21 درصدی حقوق کارگران با تورم 41 درصدی همخوانی ندارد.
دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز با اشاره به اینکه امیدوارم در سال 99 تحولی در زندگی کارگران صورت گیرد، ابراز داشت: علاوه بر مشکلات پرداخت حقوق و افزایش ناچیز حقوق‌ها در سال جدید نداشتن امنیت شغلی دیگر مسأله‌ای است که مشکلاتی برای جامعه کارگری را به وجود آورده است.
صادق زاده ابراز داشت: بیشتر کارگران در قالب قراردادهای موقت مشغول به فعالیت هستند و به دلیل این‌که قرارداد کارگر موقت است به راحتی می‌توانند اخراج شوند.

پیام آذری


ضرورت حل عملی مشکلات معیشتی کارگران
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: تنها با گرامی داشت روز کارگر، مشکلات صنفی و معیشتی این قشر زحمت کش حل نمی‌شود.
حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم افزود: قدردانی از خدمات ارزشمند و اثرگذار کارگران نباید به حرف‌های تکراری متمرکز شود بلکه رونق و جهش تولید ملی با دستان توانگر کارگران محقق می‌شود و هرچه قدر رونق تولید داشته باشیم و از کالای ایرانی حمایت کنیم می‌توانیم در برابر بیگانگان ایستادگی بیشتری داشته باشیم.
وی با تاکید بر ضرورت حل ریشه‌ای مشکلات کارگران افزود: اگر رونق تولید مورد انتظار مقام معظم رهبری محقق شود سردمداران آمریکایی و صهیونیستی از تحریم‌های نفتی و اقتصادی ناکام خواهند ماند.
امام جمعه تبریز شرایط امروز جامعه را در مبارزه با ویروس کرونا یادآور شد و گفت: در شرایط کنونی که برخی کسب و کارها تعطیل و کارگران روزمزد بیکار شده اند باید حمایت‌های معیشتی و کمک‌های مالی در قالب بیمه بیکاری در اولویت کاری دولت باشد.
حقوق کارگران متناسب با شرایط اقتصادی جامعه افزایش یابد نماینده ولی فقیه در استان اشاره‌های هم مصوبه افزایش حقوق کارگران کرد و گفت: کارفرمایان و نمایندگان دولت می‌توانند با بررسی این مصوبه، حقوق کارگران را متناسب با شرایط اقتصادی جامعه افزایش دهند.
حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم یکی از ضرورت‌های رونق و جهش تولید را ضرورت توجه بر اهلیت افراد در واگذاری صنایع و کارخانه‌ها به بخش خصوصی دانست و افزود: بی توجهی به اهلیت افراد، امکان سو استفاده را به برخی سود جویان خواهد داد و تعطیلی مجموعه‌های تولیدی و تغییر کاربری آنها زیرپا گذاشته شدن حقوق کارگران را به دنبال خواهد داشت.
اهمیت تلاش کارگران در روزهای کرونایی بیشتر مشخص شد
استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه اهمیت تلاش کارگران در روزهای کرونایی بیش از پیش مشخص شد، گفت: در شرایطی که شیوع کرونا ، فعالیت‌های اقتصادی را تحت تأثیر قرار داده، کارگران اجازه نداده‌اند چرخ‌های تولید متوقف و کشور دچار کمبود شود.
کارگران نیروی مولد و پیشران جامعه هستند که حرکت چرخ‌های تولید با دست‌های این قشر ممکن می‌شود محمدرضا پورمحمدی گفت: چرخ تولید و کارآفرینی با دست‌های زحمت‌کش کارگران می‌چرخد. کارگران نیروی مولد و پیشران جامعه هستند که حرکت چرخ‌های تولید، کارآفرینی و تولید ثروت با دست‌های این قشر کوشا و زحمت‌کش ممکن می‌شود.
وی گفت: کارگران از ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تاکنون همواره به عهد خود با انقلاب و آرمان‌های نظام وفادار بوده و در تحقق اهداف جمهوری اسلامی و آبادانی و پیشرفت اقتصادی کشور نقشی بی‌بدیل داشته و امروزه نیز در راستای تحقق شعار «جهش تولید» کمر همت بسته‌اند.
با تمام این اوصاف یکی از مهم‌ترین مصادیق نبود امنیت شغلی در جامعه کارگری، بحث قراردادهای موقت و بی توجهی به قانون کار در هنگام عقد قرارداد با کارگر است.
تا زمانی که اراده و حاکمیت کارفرما هنگام عقد قرارداد بر کارگر حکم فرما باشد و از مواد مختلف قانون کار در چارچوب منافع خود بهره ببرد و هیچ تنبیهی برای تخلف کارفرما در قانون لحاظ نشود، امنیت شغلی کارگران با تهدیدات بسیاری مواجه است و امیدواریم مسئولان امر در آستانه روز کارگر به جای دادن شعار و وعده‌هایی که هرگز عملی نمی‌شود، اقدامات لازم را برای کاهش مشکلات کارگران انجام دهند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/210451/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

خلاصه ای از تاریخ سلسله ساسانیان

با سلسله شوتروکی آشنا شوید

آشنایی با تاریخچه هفت سین

امپراتوری قدرتمند و طولانی ترابوزان

عصر برنز چه دورانی است؟

همه چیز درباره دوران پیشاکلمبی

پیچیدگی‌ها و رویاهای قدرت: دودمان آنتیگونی در تاریخ باستان

نبرد متاروس و نقش آن در تحول تاریخی جهانی

زندگینامه انوشیروان دادگر و شکوه و افتخار انوشیروان دادگر در تاریخ ایران

پرده برداری از گنج‌های ایران: سرنوشت افسانه‌ای ثروت‌های باستانی

کمبوجیه دوم و نقش او در امپراتوری هخامنشی

آریایی‌ها چه کسانی بودند؟/ نگاهی عمیق به مهاجرت آریایی‌ها به فلات ایران

سفر به عمق تاریخ: کاوش در زندگی و فرهنگ انسان‌های عصر سنگ

هیولاهایی که تهرانی های قدیم آنها را باور داشتند!!

علت خلع محمدعلی شاه قاجار از سلطنت + تصاویری از جوانی او

عجایب بارگاه خسرو پرویز !

دختران ایران باستان چگونه همسرانتخاب می‌کردند؟!

تصاویر کمتر دیده‌شده از جنگ ویتنام

زندگی رزم‌آرا از تولد تا ترور!

سروش و جشن سروشگان

10 خانواده قدرتمند در طول تاریخ (+عکس)

پوشیدن چادر در این دانشگاه ممنوع شد!!

دندانساز اتابک و دندانپزشک احمدشاه

بازگشت امام خمینی به میهن و آغاز دهه فجر

وضعیت اجتماعی زن در ایران باستان

اولین سفر ناصرالدین شاه به اروپا

تصویر کلید خانه خدا را دیده اید؟

سخنان امام خمینی (ره) در مورد پیروزی انقلاب اسلامی

بیوگرافی هیفا وهبی + تصاویر هیفا وهبی

بیوگرافی و عکس های محسن ابراهیم زاده

اشعار روز عرفه (3)

اولین خیابان‌های تهران کی ساخته شدند؟

بیوگرافی علی اصحابی

اشعار روز عاشورا

بیوگرافی کاوه آفاق خواننده راک به زبان فارسی و انگلیسی

هنر و صنایع دستی ایران (نخ ریسی)

اشعار ویژه محرم (4)

اشعار رحلت پیامبر اعظم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) -3

آشنایی با آواز افشاری

گلیم بافی در ایران

تیزر تبلیغاتی و عکاسی صنعتی

بیوگرافی علی جلالی + عکس

آموزش آنلاین موسیقی در آی نواز

طرح فرش سرمه ای و طوسی در طراحی دکوراسیون جدید

آشنایی با ساز جنبش: صدایی از گذشته تا امروز

آشنایی با جذابیت و اصول سریال‌های صابونی

گنجینه‌ای از اصطلاحات سینمایی: کلید باز کردن دروازه‌های هنر سینما