پیام آذری

آخرين مطالب

بیماری‌های پنهان در دل طلای کثیف که سلامت زباله گردها را تهدید می‌کند مقالات

بیماری‌های پنهان در دل طلای کثیف که سلامت زباله گردها را تهدید می‌کند
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ایسنا/آذربایجان شرقی زباله گردی، پدیده‌ای زاییده از دل نابرابری که شهروندان همه روزه شاهد آن هستند، اما زباله گردی علاوه بر خدشه دار کردن کرامت انسانی، تبعات منفی بسیاری برای سلامتی زباله گردان دارد.

به نظر می‌رسد زباله گردی در حال تبدیل شدن به رویه‌ای معمولی برای گذران زندگی بوده و روز به روز شاهد افزایش تعداد زباله گردها و حتی ورود کودکان به این پدیده خطرناک هستیم.
به گزارش ایسنا، نتایج مطالعات نشان می‌دهد که زباله گردها تنگناهای شغلی و ضرورت تامین معاش همچون بیکاری، تامین خرج خانواده و از دست دادن شغل قبلی و همچنین نبود حمایت‌های دولتی و سازمانی اعم از عدم پوشش بیمه‌ای، عدم دریافت حمایت از نهادهای حمایتی، اعتیاد و فقدان حمایت خانوادگی، حفظ کرامت انسانی با کسب درآمد از راه مشروع و عدم تمایل به گدایی را از علل روی آوردن به زباله گردی عنوان کرده‌اند.
در این میان برخی نیز معتقد هستند که علت روی آوردن به زباله گردی نه نیازهای مادی و فقر، که پرسود بودن این پدیده بوده و در پشت پرده زباله گردی، دست بالای دست بسیار است، اما پزشکان معتقد هستند که زباله‌گردی پدیده خطرناکی است که خطر مواجهه زباله گردها با بیماری‌های واگیردار و بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد.
یک متخصص بیماری‌های عفونی در این خصوص به ایسنا می‌گوید: برخی زباله‌ها مانند زباله‌های خانگی و ساختمانی ناشی از فعالیت‌های روزمره‌ی انسان‌ها در شهرها و روستاها و بخشی از زباله‌ها نیز ناشی از فعالیت‌های پزشکی یا مربوط به محصولات کشاورزی مانند کودها، فضولات و لاشه حیوانات و محصولات کشاورزی فسادپذیر است.
دکتر سید اسماعیل مقدس پور می‌افزاید: پسماندهای صنعتی نیز مانند نفت، گاز، براده‌ها، مواد و فلزات سنگین نیز بخش دیگری از زباله‌ها را تشکیل می‌دهند.
او، سمی بودن، بیماری‌زایی، قابلیت انفجار و اشتعال و خورندگی را از ویژگی‌های پسماندهای ویژه عنوان کرده و می‌گوید: زباله‌گردها بیشتر با زباله‌های خانگی سر و کار دارند که حاوی برخی ترکیبات سمی بوده و مواد داخل اسپری‌ها و حشره‌کش‌ها یا برخی مواد قابل اشتعال در شوینده‌ها و مواد قابل انفجار در اسپری‌های تحت فشار از آن جمله هستند.
او بیان می‌کند: برخی پسماندها مانند شوینده‌ها، رنگ‌ها و حلال‌ها واکنش شیمیایی نشان داده و برخی پسماندهای خانگی نیز مانند جیوه داخل دماسنج نیز حاوی فلزات سنگین هستند.
مقدس پور ادامه می‌دهد: برخی مواد خطرناک بیولوژیک و میکروبی شامل میکروب‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و در برخی موارد جلبک‌ها نیز ممکن است داخل پسماندهای خانگی وجود داشته باشند که به نظر می‌رسد با وجود قابل رویت نبودن، مشکل آفرین و خطرناک‌تر از سایر زباله‌ها باشند.
او اضافه می‌کند: این میکروارگانیسم‌ها و مواد بیولوژیک به دلیل قابل مشاهده نبودن، نه تنها کسانی را که به آن‌ها دست می‌زنند، آلوده کرده، بلکه می‌تواند محیط و اشخاص دیگر را هم به شکل ثانویه آلوده کند.
او خاطرنشان می‌کند: علاوه بر بریدگی، ضرب‌ دیدگی، له شدگی، آسیب به چشم، گوش و مخاطات، ابتلا به بیماری‌های عفونی از دیگر خطراتی است که متوجه زباله گردهاست.
این متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: ماندگاری ویروس‌ها به ویژه بر روی سطوح سرد و صاف چند هفته تا چند ماه بوده و تمامی بیماری‌های ویروسی قابل انتقال به انسان مانند آنفلوانزا، کرونا و آدنو ممکن است در زباله‌ها وجود داشته باشد.
او با اشاره به وجود بیماری‌های قارچی موجود در زباله‌های خانگی و احتمال انتقال آن به زباله گردها خاطرنشان می‌کند: قارچ آسپرژیلوس که به ویژه در مواد غذایی کپک زده مانند نان وجود دارد، سمی به نام آفلا توکسین تولید می‌کند که اگر توسط انسان، دام یا طور مصرف شود، خطرناک بوده و این سم می‌تواند انسان‌ها را مستعد ابتلا به انواع سرطان‌ها به ویژه سرطان کبد کند.
او متذکر می‌شود: محصولات دام و طیوری که مواد غذایی آلوده به آفلاتوکسین را مصرف کرده‌اند، مانند شیر، گوشت و پوست نیز آلوده بوده و می‌توانند خطرناک باشد.
مقدس پور بیان می‌کند: میکروب‌های موجود در زباله‌ها می‌توانند منجر به عفونت دستگاه گوارش و اسهال و استفراغ شوند. عفونت‌های بافتی با بریده شدن دست و ایجاد زخم در بافت‌های نرم و سایر اندام‌ها نیز از دیگر خطراتی است که زباله‌گردها را تهدید می‌کند.
او با اشاره به خطراتی که در دوران پاندمی کووید19 زباله گردها تهدید می‌کند، می‌گوید: تمامی زباله‌ها مانند ماسک و دستکش که بدون در نظر گرفتن بی‌خطرسازی رها شده‌اند، می‌توانند تا چند روز آلودگی را بر روی سطوح خود حفظ کرده و باعث انتشار و انتقال بیماری‌های ویروسی، انگلی، قارچی و میکروبی شوند.
او با برشماری خطر زباله‌هایی مانند سرنگ‌های تیز بیان می‌کند: برندگی، آسیب فیزیکی، انتقال عوامل بیولوژیک و میکروارگانیسم‌ها از این طریق و انتقال بیماری‌های خطرناک از جمله مضرات سرنگ‌های به شمار می‌آید، در مجموع به نظر می‌رسد زباله‌هایی که بی خطرسازی نشده‌اند، نسبت به سایر زباله‌ها خطرناک‌تر هستند.
این متخصص بیماری‌های عفونی توصیه می‌کند که با توجه به مقدم بودن پیشگیری، افراد به هیچ عنوان دست به زباله گردی نزنند و تفکیک زباله‌ها توسط افراد خبره و متخصص انجام شود.
او متذکر می‌شود: افراد غیرکارشناس نباید به زباله‌ها دست بزنند، چرا که زباله‌ها بمب میکروبی، بمب مواد سمی و مواد اشتعال زا و آسیب‌رسان به شمار می‌آیند. توصیه می‌کنیم حتی در صورت برخورد اتفاقی با زباله نیز به سرعت دست‌ها را بشویید، پوشش‌های مناسب مخاطی مانند ماسک، دستکش و عینک و شیلد نیز می‌توانند احتمال آسیب را کم‌تر کنند.
رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت آذربایجان شرقی نیز در ادامه این گزارش به ایسنا می‌گوید: زباله گردها می‌توانند در معرض بیماری‌های دیگری قرار بگیرند که بسیار خطرناکتر از کرونا هستند.
سیمین خیاط زاده ادامه می‌دهد: مخالفت ما با زباله گردی به این دلیل است که زباله‌ها می‌توانند حاوی برخی مواد ضدعفونی باشند که زباله گردها را آلوده و به بیماری‌های سخت‌تر از کرونا دچار کنند.
او می‌گوید: در مجموع زباله گردی جزو مشاغل مورد تایید سیستم بهداشتی نیست، از این رو توصیه می‌کنیم تا حد امکان از اقدام به این کار خودداری کرده و در غیر این صورت حتما از ماسک و دستکش به ویژه دستکش ضخیم استفاده کنند که البته این توصیه‌ها منحصر به دوران پاندمی کرونا نبوده و باید همیشه رعایت شود.
خیاط زاده تاکید می‌کند: شستن دست و صورت و لباس‌ها بلافاصله پس از اتمام کار نیز از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند تا حدودی از انتقال آلودگی و بیماری به زباله گردها پیشگیری کند.
او می‌افزاید: امیدوارم روزی برسد همه افراد شغل‌های مناسب با شان انسانی داشته باشند و مجبور به زباله گردی نشوند. اکثر افرادی که اقدام به زباله گردی می‌کنند، در واقع کار تفکیک زباله را انجام می‌هند.
او با تاکید بر ضرورت نهادینه شدن فرهنگ تفکیک از مبدا زباله‌ها می‌گوید: تفکیک از مبدأ زباله‎‌هایی مانند کاغذ، پلاستیک و شیشه و زباله خشک و تر، کمک بزرگی به این افراد خواهد کرد تا کم‌تر به بیماری‌های عفونی مبتلا شده و یا دچار آسیب یا زخمی شوند.
رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید می‌کند: همچنین می‌توان زباله‌های خشک و زباله‌هایی مانند شیشه را در کیسه جداگانه بیرون از محل سطل و در گوشه کناره‌های آن آویخت تا این زباله‌ها با زباله‌های تر قاطی نشود.
پزشکان بر ضرورت دست کشیدن از زباله گردی تاکید دارند و هشدار مراقبان بهداشتی و گلایه شهروندان از نازیبا شدن چهره شهر با اقدام برخی به زباله گردی، شهرداری را به فکر مقابله با پدیده زباله گردی انداخت.
به گفته مدیر عامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز ، شهروندان تبریزی، در صورت مشاهده هرگونه تفکیک کننده باکس‌های زباله سطح شهر، مراتب را به سازمان مدیریت پسماند اطلاع دهند.
علیرضا اصغری گفته است: از ١٩ بهمن ماه سال جاری، حدود 100 تفکیک کننده غیر مجاز زباله در تبریز جهت اعمال قانون به دادگاه معرفی شده و این روند با جدیت هرچه بیشتر ادامه دارد تا بتوانیم بهداشت محیط را از دست تهدیدها محافظت کنیم. عوامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری در راستای حفظ بهداشت محیط، سلامت شهروندان و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا با تفکیک کنندگان زباله‌ها از باکس‌های سطح شهر قاطعانه برخورد می‌کند.
وی با بیان این‌که طبق تبصره یک ماده 688 قانون مجازات اسلامی، تفکیک کنندگان زباله‌های سطح شهر متخلف شمرده می‌شوند، افزوده است: عوامل سازمان مدیریت پسماند بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با دستگاه قضایی استان با همکاری نیروی انتظامی این افراد را بازداشت کرده و جهت سیر مراحل قضایی به قوه قضائیه معرفی می‌کنند. سازمان مدیریت پسماند وظیفه دارد تا در حوزه فعالیت‌های خود با رعایت اصول بهداشتی از انتشار بیماری‌ها جلوگیری کند که در شرایط فعلی پیشگیری از گسترش ویروس کرونا از مهم‌ترین موضوعات است.
این خبر شاید گام موثری برای مقابله با زباله گردی و پیشگیری از در معرض خطر قرار گرفتن آنان باشد، اما مسئله حل ناشده‌ای به نام مشکلات معیشتی زباله گردها داستان را ناتمام می‌گذارد که مرتفع کردن آن نیز نیازمند ورود نهادهای ذی ربط است.
معرفی زباله گردها به دادگاه برای اعمال قانون نیز راهکاری است که باعث می‌شود تا از خود بپرسیم «آیا زباله گردی جرم است و زباله گرد، مجرم؟».
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/220831/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

رئیس جمهور پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

تلویزیون آمریکا: هیچ کس به اندازه آیت الله خامنه‌ای از شعارتان خوشحال نمی‌شود!

چرا امیرعلی نبویان به رائفی‌پور نامه نوشت؟

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پویش کاشت 1500 اصله نهال زالزالک در پیرانشهر

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

عضویت 106 هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی

کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم

نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل

افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت 7 کشور خارجی

غذای خیابانی در افغانستان؛ سرو آبگوشت پاچه گاو (فیلم)

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

ثبت 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند

وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی

کشف 17 قبضه سلاح کمری در پیرانشهر

زن ادبیلی، قاتل شوهر سابقش شد

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

تسهیلات کم‌ بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

41 مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد

سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد

دستگیری زن اردبیلی که شوهر سابقش را با چاقو کشت

بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند

برگزاری هفتمین دوره جشنواره‌سراسری گیلاس در اشنویه

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود زنان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد!

کشف 17 قبضه کُلت کمری در پیرانشهر

افزایش 38 درصدی آمار فوتی های تصادفات آذربایجان شرقی

کشف 17 قبضه کلت کمری در پیرانشهر

سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو؛ تتوی رو دست تتلو چه بود؟

عکس/ تصاویری زیبا از مزارع کلزا در بوکان

اهدای 7 سری جهیزیه در بستان‌آباد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

خرید تضمینی محصول گندم از کشاورزان استان اردبیل

شکوفه های بهاری در مشگین شهر