پیام آذری

آخرين مطالب

کلانتری در مجلس:

990 هکتار در آتش سوخت/نباید به گونه‌ای جلوه داد که انگار همه کشور می‌سوزد سياسي

990 هکتار در آتش سوخت/نباید به گونه‌ای جلوه داد که انگار همه کشور می‌سوزد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - رییس سازمان محیط زیست با بیان این‌که باید پروژه زاگرس میانی را به عنوان طرحی مستقل دانست که به همکاری‌ همه دستگاه‌ها نیازمند است، گفت: در طول یک ماه گذشته 990 هکتار در آتش سوخت که حتی یک هکتار آن هم زیاد است، اما نباید مساله را به گونه‌ای جلوه داد که انگار همه کشور می‌سوزد.

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری در نشستی در مجلس شورای اسلامی برای بررسی آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌ها و مراتع به خصوص مناطق زاگرس، اظهار کرد: آتش‌سوزی بخشی از طبیعت است که باید جلوی آن را گرفت و به حداقل ممکن رساند ولی دلیل آتش‌سوزی اخیر هم بارندگی‌های مناسب است؛ با بارندگی‌ها علف‌های زیادی رشد کرده که با شروع گرما در منطقه بستری برای آتش ایجاد شده است.
وی با بیان این‌که آتش‌سوزی‌ها سه جنبه و عامل طبیعی، انسانی و عمدی دارد، اظهار کرد: بالاخره آتش‌سوزی در همه دنیا رخ می‌دهد. سال گذشته جنگل‌ها و مراتع استرالیا با آن همه امکانات حدود دو میلیون و 400 هزار هکتار سوخت که این میزان در کانادا 600 هزار هکتار بود پس نباید خیلی نگران باشیم ولی آمادگی ضروری است تا خسارات را به حداقل ممکن برسانیم؛ کمااین‌که کل آتش‌سوزی‌های کشور در مدت یک ماهه به هزار هکتار هم نرسیده است. در خائیز 27 هزار هکتار سوخت البته که از نظر طبیعی آتش‌سوزی در مراتع و جنگل در تمام دنیا رخ می‌دهد و در کشور ما هم در دو سه سال پیش در شمال کشور آن هم در زمستان صدها هزار جنگل به خاطر بادهای گرم سوخت.
رییس سازمان محیط زیست در جمع‌بندی اظهار کرد: آتش‌سوزی در کشورمان نسبت به 10 سال گذشته کاهش پیدا کرده که آن هم به دلیل افزایش تجهیزات نبوده است بلکه آگاهی و هوشیاری مردم افزایش پیدا کرده و مثل سابق هرجایی هم آتش باشد روشن نمی‌کنند ولی هر هکتاری که بسوزد خسارت به بار می آورد. اگر خاطرتان باشد در زمان شهرداری آقای قالیباف پلاسکو در آتش سوخت همه امکانات بسیج شد و نتوانستند آن را اطفا کنند و چند مامور آتش‌سوزی فوت کرد. در جنگل‌ها و مراتع هم وقتی بارندگی خوب باشد آتش‌سوزی هم افزایش پیدا می‌کند اگر بارندگی هزاران فایده داشته باشد سیل و آتش‌سوزی ضررهای بعدی آن است. دولت در چند سال گذشته علی‌رغم تمامی مشکلات ریالی، ارزی و تحریمی چند هلیبورد و بالگرد تامین کرد تا جلوی خسارات را بگیرد.
در طول یک ماه گذشته 990 هکتار در آتش سوخت که حتی یک هکتار آن هم زیاد است، اما نباید مساله را به گونه‌ای جلوه داد که انگار همه کشور می‌سوزد...دلیل آتش‌سوزی اخیر هم بارندگی‌های مناسب است ... آتش‌سوزی در همه دنیا رخ می‌دهد ... سال گذشته جنگل‌ها و مراتع استرالیا با آن همه امکانات حدود دو میلیون و 400 هزار هکتار سوخت که این میزان در کانادا 600 هزار هکتار بود پس نباید خیلی نگران باشیم ... آتش‌سوزی در کشورمان نسبت به 10 سال گذشته کاهش پیدا کرده که آن هم به دلیل افزایش تجهیزات نبوده است بلکه آگاهی و هوشیاری مردم افزایش پیدا کرده ... بدانید که در این آتش‌سوزی‌ها هلیکوپترها هم خیلی کارایی ندارند، در وهله‌ی اول باید آگاهی مردم را بالا برد. وی ادامه داد: چند سال پیش که هورالعظیم آتش گرفت ما در عراق با آن مبارزه کردیم بدانید که در این آتش‌سوزی‌ها هلیکوپترها هم خیلی کارایی ندارند، در وهله‌ی اول باید آگاهی مردم را بالا برد که اشتباهات کم شود تا شاهد آتش‌سوزی‌ها نباشیم؛ ما بی‌توجه نیستیم، ولی بدانید که آتش‌سوزی در همه دنیا وجود دارد؛ پس توصیه می‌کنم خیلی نگران نباشید، اما احتیاط لازم را داشته باشید.
به گزارش ایسنا، بعد از صحبت‌های کلانتری نمایندگان حاضر در مجلس شورای اسلامی انتقادات بسیاری به او مطرح کردند مبنی بر این‌که چرا گفته درباره‌ی این آتش‌سوزی‌ها نگران نباشید و این اشتباه در همه جای دنیا می‌افتد.
کلانتری بعد از صحبت‌های نمایندگان در توضیحاتی اظهار کرد: سال گذشته در زمان بررسی بودجه جلسه‌ای با آقای تاج‌گردون رییس وقت کمیسیون بودجه داشتم و به او گفتم که باید مسائل زاگرس را به عنوان پروژه‌ای جدا دنبال کرد؛ حرف من این است که فکر نکنید صورت مساله چیز بزرگی است؛ گفتم صورت مساله را بدانید که چه کاری باید انجام دهیم. پروژه زاگرس میانی اگر به صورت طرح مستقل در مجلس شورای اسلامی تصویب شود گامی رو به جلوست کما این‌که در دوره قبلی هم مطرح شد، اما به خاطر کرونا و اتفاقات بعد از مجلس دهم نتوانست آن را بررسی و تعیین تکلیف کند. ما در سازمان منابع طبیعی و محیط زیست هزاران مشکل داریم که تا زمانی که تصویب نشود نمی‌توان برای آن کاری کرد.
رییس سازمان محیط زیست تاکید کرد: زاگرس مرکزی و میانی به برنامه‌ریزی مستقلی در دستگاه‌ها نیاز دارد می‌توان آن را مثل پروژه دریاچه ارومیه دنبال کرد و بعد از آن چند پایگاه هوایی و آتش‌نشانی مشخص کرد ولی با این بودجه محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع پیشبرد کارها سخت است.
وی با اشاره به بودجه سازمان محیط زیست گفت: کل بودجه سازمان محیط زیست 750 میلیارد تومان است که 720 میلیارد تومان آن صرف حقوق و مزایا می‌شود یعنی حدود 92 درصد بودجه برای حقوق و مزایا داده می‌شود وسع دولت هم نمی‌رسد زمانی که نفت هر بشکه 100 دلار بود کاری نکردند الان که نمی‌توانیم نفت بفروشیم و به خاطر کرونا مالیات قطع شده است پس تقاضاها را مبتنی بر واقعیات کشور ببینید. حرف من این است که کل کشور دارد می‌سوزد برای ما هم مهم است که حتی یک هکتار بسوزد و آن را هم زیاد می‌دانیم اما در طول یک ماه گذشته 990 هکتار آتش گرفته است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/223578/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟