پیام آذری

آخرين مطالب

گزارش ایسنا از بررسی مشکلات اقتصادی کشور در مجلس سياسي

گزارش ایسنا از بررسی مشکلات اقتصادی کشور در مجلس
  بزرگنمايي:

پیام آذری - بررسی مشکلات اقتصادی کشور با حضور رئیس کل بانک مرکزی و رییس سازمان برنامه و بودجه از جمله مهمترین اخبار امروز (سه شنبه) سیزدهم خرداد ماه 1399 مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی گزارش رییس سازمان برنامه و بودجه کل کشور، رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص شاخص‌های کلان اقتصادی در راستای اجرای بند 8 ماده 22 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

پیام آذری


محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود ضمن تسلیت سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) گفت: یکی از تمایزات خاص حضرت امام خمینی (ره) شخصیت چند بعدی ایشان بود. نکته‌ی مهم این بود که بدون ذره‌ای اغراق وجود شخصیتی ایشان در همه عرصه‌ها در اوج قرار داشت. او عارفی مجتهد، مجتهدی سیاستمدار، سیاستمداری حکیم و حکیمی زمان‌شناس و زمان‌شناسی دوراندیشی بود.
رییس یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: برای غلبه بر مشکلات راهی جز حرکت بر مدار خداباوری، مردم‌باوری و باور راسخ به این‌که ما می‌توانیم نداریم.
احمد امیرآبادی فراهانی هم اعلام کرد که اعتبار نامه محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، محمدرضا رضایی کوچی نماینده جهرم و فدالحسین مالکی نماینده زاهدان به تایید شعب رسیده و در روز گذشته حین قرائت از اعتبارنامه‌ها در صحن مجلس از قلم افتاده بود.

پیام آذری


بررسی مشکلات اقتصادی کشور
آمریکا گرفتار آنچه برای ما پیش بینی کرده شده است
رئیس کل بانک مرکزی با حضور جلسه علنی امروز مجلس و درجریان بررسی شاخص‌های کلان اقتصادی تاکید کرد که در طول دو سال گذشته دولت آمریکا با تحریم‌های ظالمانه و غیر قانونی به دنبال قطع دسترسی ما به درآمدهای بین المللی بود اما موفق نشد.
عبدالناصر همتی بیان کرد: با توجه به تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا ما شرایط ویژه‌ای را تجربه می‌کنیم؛ در سال 97 شرایط خیلی سخت شد و در سال 98 شرایط حتی از قبل نیز سخت‌تر شد و ما یکی از سخت‌ترین سال‌ها را با توجه به تحریم‌ها پشت سر گذاشتیم. در طول دو سال گذشته تحریم‌های بی‌سابقه و هوشمندانه‌ای بر ما تحمیل شد؛ چرا که آمریکا از همه ابزارهای خود استفاده کرد تا ما را از درآمدهای بین المللی محروم کند و هدف اصلی آن فروپاشی اقتصادی کشور و نابودی نظام اسلامی بود اما امروز ما دست برتر را در منطقه داشته و دولت آمریکا گرفتار آنچه برای ما پیش بینی کرده شده است.
امسال باید 22 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی کنیم/سند آمایش سرزمینی به زودی رونمایی می‌شود
درهمین جلسه رییس سازمان برنامه و بودجه از ضرورت صرفه‌جویی 22 هزار میلیارد تومانی در سال جاری خبر داد.
محمدباقر نوبخت ضمن ارائه گزارشی درباره‌ی عملکرد بودجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اعلام آمادگی برای برگزاری جلسات هفتگی مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه برای ارائه‌ی گزارش‌ وضعیت اقتصادی کشور یادآور شد: افتخار ماست که سند آمایش منطقه‌ای و ملی را در آینده نزدیک به مجلس یازدهم تقدیم کنیم و شاهد رونمایی از این سند باشیم که خواست دیرینه نظام و از مطالبات رهبری است تا بدانیم کدام بخش کشور چه آمادگی برای اجرای سرمایه‌ گذاری در راستای توسعه دارد.
سفره مردم هر روز کوچکتر می‌شود
بعد از گزارش رئیس سازمان بودجه و رئیس کل بانک مرکزی، ولی اسماعیلی، نماینده گرمی در تذکری با استناد ماده 22 آیین نامه با بیان این که هر روز سفره‌های مردم کوچکتر می‌شود گفت که چطور آقای نوبخت رئیس سازمان بودجه از کاهش تورمی می‌گوید که در جامعه دیده نمی‌شود؟
چرا دولت حقوق محرومان و رزمندگان معسر را افزایش نداده است؟
عبدالرضا مصری، نماینده کرمانشاه هم با تاکید بر اینکه دولت باید گزارشی به مجلس درباره علت افزایش پیدا نکردن حقوق رزمندگان معسر و محرومان بدهد، افزود: کسانی هستند که از 6 ماه تا 5 سال در جبهه‌ها بودند و هیچ درآمدی و کاری و امکانات ندارند و همچنان حقوق 750 هزار تومانی می‌گیرند.
مطالبه جدی جامعه ترمیم حقوق بازنشستگان است
در ادامه جعفر قادری، نماینده شیراز با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای رونق تولید و ایجاد اشتغال گفت که مطالبه جدی جامعه ترمیم حقوق بازنشستگان است که دولت باید آن را در دستور کار قرار دهد.
باید حقوق بازنشستگان همانند شاغلان اضافه شود
در جریان بررسی مشکلات اقتصادی کشور، نماینده شهرکرد تاکید کرد که باید حقوق بازنشستگان همانند شاغلان اضافه شود.
احمد راستینه افزود: طبق ماده 30 قانون برنامه دولت مکلف به برقراری عدالت در نظام پرداخت و رفع تبعیض و استفاده از امکانات برای بازنشستگان و شاغلان است؛ طبق قانون دولت باید همسان سازی حقوق بازنشستگان را انجام دهد، اما این کار سلیقه‌ای صورت می‌گیرد و باعث ناعدالتی می‌شود.
وضعیت مسکن غیرقابل کنترل شده است
همچنین نماینده مردم رزن با انتقاد از عملکرد دولت در کنترل تورم اظهار کرد: تورم افسارگسیخته سفره فقرا را کوچک‌تر و سفره ثروتمندان را رنگین‌تر کرده است.
حسن لطفی با بیان اینکه وضعیت مسکن غیرقابل کنترل شده است، افزود: اقشار فقیر نه تنها قادر به تامین مسکن نیستند بلکه در تامین اجاره نیز دچار مشکلاتی هستند. عدم توجه به وضعیت عمران روستاها و حذف قیر یارانه‌ای از بودجه سال 1399 و مشکلات اقتصادی منجر به مهاجرت به شهرها شده است که ما افزایش حاشیه‌نشینی را شاهد بودیم.
بانک مرکزی خرید و فروش‌های غیررسمی ارز را سامان ببخشد
محسن زنگنه، نماینده مردم تربیت حیدریه هم با انتقاد از سیاست‌های ارزی دولت از رییس بانک مرکزی خواست که وضعیت خرید و فروش غیررسمی ارز و دلالی در این حوزه را ساماندهی کنند.
باید مالیات بر زمین، خانه‌های خالی و سپرده‌های بانکی اجرایی شود
نماینده مردم گناباد یکی از دلایل اصلی فساد امروز در کشور را تمرکزگرایی افراطی دانست و تاکید کرد که مجلس یازدهم باید در این زمینه اقدامی فوری انجام دهد.
محمد صفایی تاکید کرد: 32 درصد منابع کشور از طریق مالیات‌ها تامین می شود اما امروز فشار اصلی مالیات بر عهده تولید کنندگان است؛ مالیات بر زمین، خانه‌های خالی و سپرده‌های بانکی باید اجرایی شده تا منابع آن به تولید و اشتغال تخصیص یابد از توجه سازمان برنامه و بودجه به ریل شرق کشور سپاسگزارم ان‌شاءالله به انتقال آب دریای عمان هم توجه کنند.
برای تامین ارز واردات مواد اولیه دچار مشکل هستیم
در ادامه بررسی مشکلات اقتصادی کشور، سید جواد ساداتی‌نژاد، نماینده مردم کاشان با اشاره به مشکلاتی که تولید کنندگان داخلی در حوزه تامین ارز مواد اولیه شاهد هستند، اظهار کرد: اختصاص ارز برای ثبت سفارش مشکل شده، لازم است به این موضوع توجه کنیم.
تعهدات سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی باید برای مجلس یازدهم روشن شود
همچنین نماینده مردم تهران تاکید کرد که مجلس و دولت باید بر اساس تعهدات با یکدیگر همکاری داشته اما هر یک از بخش‌ها باید به تعهدات خود پاسخگو بوده و آنها را اجرایی کنند.
سید احسان خاندوزی در ادامه تاکید کرد که بانک مرکزی باید در حوزه سلامت بانکی گام‌های جدی‌تری بردارد. تسهیلات تکمیلی در رشد نقدینگی ما چقدر نقش دارد. باید فهرست تعهدات سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برای مجلس یازدهم روشن شود
کریمی‌قدوسی دولت را در حواشی حوادث 96 و 98 متهم دانست
جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد با استناد به مستندات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم و در انتقاد از گزارش‌های رئیس بانک مرکزی و رئیس برنامه و بودجه کشور دولت را متهم حواشی اعتراضات سال های 96 و 98 دانست و گفت: در حالی که مجلس هر ساله تصویب می‌کرد قیمت حامل‌های انرژی افزایشی 15 تا 20 درصدی را تجربه کنند یک شبه بنزین 3500 تومان شد.
کرونا نشان داد می‌توانیم کارها را با هزینه کمتر و سرعت بیشتری پیش ببریم
عبدالحسین روح الامینی، نماینده مردم تهران هم در جریان بررسی شاخصه‌های کلان اقتصادی تاکید کرد که کرونا به ما ثابت کرد می‌توان بسیاری از مقررات دست و پاگیر را کنار گذاشت و امور را با سرعت بیشتری پیش برد.
بازار ارز کنترل شود
علی اصغر خانی، نماینده مردم شاهرود و میامی در پاسخ به گزارش رییس کل بانک مرکزی و رییس برنامه و بودجه کشور گفت: قیمت همه کالاها چند برابر شده و کنترل بازار ارز از دست دولت خارج شده است. اگر کنترل وجود دارد چرا اینگونه است و اگر کنترلی نیست چرا نظارت وجود ندارد؟
به فکر تامین ارز از طریق صادرات باشیم
نماینده مردم ماکو هم بر ضرورت انجام تمهیداتی برای صادرات و تامین ارز از طریق صادرات تاکید کرد.
محمد علیپور افزود: در حال حاضر و در سال جهش تولید و در شرایطی که درآمدهای ارزی به شدت کاهش یافته، بهترین فرصت است که به فکر صادرات و تامین ارز از طریق صادرات باشیم و سازوکاری را برای برگشت ارز صادراتی پیش‌بینی کنیم.
موضوع بیت‌کوین جدی گرفته شود
همچنین نماینده مردم تبریز فاصله بین پایین‌ترین و بالاترین طبقات را آزاردهنده و خلاف عدالت دانست.
به گزارش ایسنا، محمد حسین فرهنگی ادامه داد: من توصیه می‌کنم موضوع بیت‌کوین جدی گرفته شود؛ اگر این مساله به درستی مدیریت شود می‌تواند فرصتی برای کشور باشد؛ وگرنه مشکلاتی مانند موسسات مالی و اعتباری پیش می‌آید. ما متوجه نشدیم که چرا دولت تصمیم گرفت نظارت بر این موضوع را به وزارت صنعت، معدن و تجارت بدهد؛ در حالی که موضوع ارز دیجیتال و رمز ارز باید مورد توجه بانک مرکزی باشد.
60 درصد شرکت‌ها و بانک‌های دولتی زیان‌ده هستند
محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان هم در این جلسه با اشاره به موضوع مولدسازی دارایی‌های دولت گفت: بیش از 7000 هزار میلیارد تومان دارایی‌های دولت است که اگر معادل 10 درصد آن مولدسازی شود بخش زیادی کسری را جبران می‌کند. سال‌ها بود که بودجه بانک‌ها و شرکت‌های دولتی ارائه نمی‌شد اما مجلس شورای اسلامی، دولت را مکلف به این کار کرد. بر این اساس 60 درصد شرکت‌ها و بانک‌های دولتی زیان‌ده هستند که اینها معادل سه برابر بودجه عمومی کشور را دارند.

پیام آذری


ساخت 81 هزار واحد مسکونی برای محرومان در دستور کار دولت است
بعد از صحبت‌های 15 نماینده مجلس محمدباقر نوبخت در پاسخ گفت: ما از برگزاری جلسات متعدد با مجلس استقبال می‌کنیم. حتی می‌توانیم هر هفته عصرها جلسه‌ای داشته باشیم. همانطور که وقتی بنده نماینده مجلس و عضو هیات رئیسه بودم هر هفته جلسه‌ای با مسئولان اجرایی برگزار می‌شد. پیشنهاد ما تشکیل جلسه در روزهای دوشنبه ساعت 5 تا 7 در محل مجلس است یا اینکه ما از نمایندگان برای حضور در سازمان برنامه دعوت می‌کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین با بیان اینکه دولت ساخت 81 هزار واحد مسکونی برای محرومان و مستضعفان را در دستور کار دارد گفت که دولت به کمک مجلس نیاز دارد. باید ایده‌آل‌ها بیان شود، منتهی توجه به شرایط تحریمی و محدود کننده فعلی هم ضروری است.
یک راه کاهش هزینه‌ها اصلاح سیاست‌های مالیاتی است
در ادامه محمدباقر قالیباف گفت: نقد دوستان ما شاید این باشد که چرا یک برنامه مشخص و مدون با راهکار مشخص برای عبور از مشکلات نداریم. مثلا در بودجه سال 1399 بحث این است که ممکن است بیش از 150 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشیم؛ چه‌طور از این رهایی پیدا کنیم؟ من معتقدم روش‌هایی وجود دارد. متاسفانه صحبت از کاهش هزینه‌ها نشد؛ در حالی که یک مسیر کاهش هزینه است و بخش دیگر اصلاح سیاست‌های مالیاتی است.
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین بر ضرورت اداره کشور بدون اتکاء به نفت تاکید کرد.
***
در جلسه علنی امروز تعدادی از نمایندگان در حال امضای طرح شفافیت‌ آرای نمایندگان بودند که با توجه به اعلام و صول آن در دستور کار کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس قرار می گیرد.
عبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه هم در تذکری از عدم افزایش حقوق مستمری بگیران در سال های 97 ،98 و 99 انتقاد کرد و گفت: افزایش حقوق مستمری بگیران از سال 97 تا 99 را برای اطلاع آقای نوبخت و نمایندگان قرائت می کنم.
ناطقین امروز مجلس
نبویان: راه شکست تحریم موشک است
نوباوه: شبکه خانگی به دست صدا و سیما مدیریت شود
صباغیان: مبادا انقلابی‌گری تبدیل به حمله به دولت شود
عیسی زاده: مجلس یازدهم خرداد ماه سال آینده گزارش کاری به مردم بدهد
فرزانه: مازندران در محاصره زباله قرار گرفته است
***
علی کریمی فیروزجایی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی بیانیه 240 نماینده مجلس در حمایت از جورج فلوید و معترضان آمریکایی و محکومیت پلیس آمریکا را قرائت کرد.
محمدباقر قالیباف هم با به صدا در آوردن زنگ پایانی جلسه علنی امروز، اعلام کرد که جلسه بعدی ساعت هشت صبح روز یکشنبه 18 خردادماه برگزار خواهد شد.
در این جلسه مسائل اقتصادی با حضور وزیر اقتصاد و دیگر همکاران ایشان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و یک دستور در رابطه با بررسی اعتبارنامه‌های آقایان دلخوش و صالحی نیز خواهیم داشت که به آن رسیدگی می‌کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/224736/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیانیه مشترک ایران و پاکستان در پی سفر رئیسی به اسلام آباد

قتل یک مرد به دست همسر سابقش در اردبیل

دستگیری زنی که شوهر خود را با سلاح سرد به قتل رساند

اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد

افزایش 45 درصدی کرایه تاکسی در پارس آباد

اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها

سرو قلیان اکسیژن و جوانانی که موش آزمایشگاهی شده‌اند

مراسم معارفه امام جمعه بخش سردشت دزفول

تور بین المللی دوچرخه سواری خزر به میزبانی محمودآباد

هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم

جشنواره گیلاس اشنویه به ایستگاه هفتم رسید

عملیات بازگشایی گردنه تته در مسیر پاوه به سرو آباد

برخورد جدی با دستگاه‌هایی که مرتکب ترک فعل شوند

اولین حرف‌های یحیی در مورد تراکتور!

تاریخ و ساعت بازی استقلال و تراکتور

برگزاری رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت در آذربایجان شرقی

واگذاری 30 هزار قطعه زمین روستایی در آذربایجان غربی

(ویدئو) اعتراض ارامنه به توافق مرزی با جمهوری آذربایجان

دیدار رئیس بنیاد مسکن کشور با نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی

تبدیل روشنایی خیابان آذربایجان شهرستان شاهین دژ به LED

250 زندانی در آذربایجان‌غربی آزاد می‌شوند

حضور دانشگاه بوعلی سینا در رتبه‌بندی نیچر ایندکس 2024

تلاش بی وقفه برای توسعه و ترویج دانش در حوزه وب پژوهی

منظور از «خانم بازیگر» در اعترافات تتلو که بود؟

اشک‌های عاشقانه امیرعلی نبویان برای همسرش بهار/ ویدئو

آذربایجان‌ غربی گرم‌تر می‌شود

حکم قطعی پرونده فساد مدیریت شهری تکاب صادر شد

افزایش تدریجی دمای هوا در استان اردبیل

نقش موزه‌ها در حفظ هویت ملی موثر است

اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت

افزایش 32 درجه‌ای دمای هوا در اردبیل

حضور واحد‌های تولیدی اردبیل در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی

آبرسانی به 6 روستای گرمی خرداد ماه بهره‌برداری می‌شود

حضور واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو

نخبگان مهارتی استان اردبیل تسهیلات کم‌بهره دریافت می‌کنند

موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی

«در سایه سرو» جایزه جشنواره فیلم ایتالیا را از آن خود کرد

یحیی گل‌محمدی سکوتش را شکست؛ مشکلی برای کار ندارم و آماده خدمت به جوانان کشورم هستم!

واکنش یحیی به حضور در تراکتور و ممنوعیت کار کردن

سکوت گل‌محمدی درباره مذاکره با تراکتور شکست

تراکتور برای دومین بار، پرسپولیس را صدرنشین لیگ برتر می‌کند؟

مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار

مدیران آذربایجان غربی اهتمام ویژه‌ای به جذب سرمایه‌گذار دارند

245 هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سم‌پاشی شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

تغییر چهره «مریم افشار» سریال در پناه تو بعد 29 سال در 58 سالگی

محمد صادقی از ایران خارج شد

خیلی راحت این پاکت هارو درست کنید