پیام آذری

آخرين مطالب

/گزارش/

تبلیغ جنجالی هم چیزی از محبوبیت پنیر لیقوان کم نمی‌کند اجتماعي

تبلیغ جنجالی هم چیزی از محبوبیت پنیر لیقوان کم نمی‌کند
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ایسنا/آذربایجان شرقی پنیر لیقوان، یکی از محبوب‌ترین پنیرهای سنتی آذربایجان برای مردم ایران و حتی مردمان آن‌سوی مرزهاست، لیقوانی‌ها سال‌هاست با هنر صنعت دست خود، پنیری با طعم خاص در روستای "لیقوان" واقع در دامنه‌ی کوه‌ سهند تولید می‌کنند که شاید تازگی و طعم بی نظیر این نوع پنیر محلی در هیچ‌ یک از پنیرهای صنعتی یافت نشود.

لیقوان، روستایی در 36 کیلومتری جنوب شرقی تبریز در کنار مهران‌رود و کوه‌های سر به فلک کشیده سهند واقع شده و از آن به عنوان پایتخت پنیر ایران یاد می‌شود، تولید پنیر سنتی در این دیار بخشی از هویت آذربایجان است و تولید آن مهم‌ترین منبع درآمد و شغل اصلی مردمان زحمت کش این روستاست، پنیر لیقوان از شیر حیوانات پرورش یافته در دامنه سهند تولید می‌شود، این نوع پنیر از لحاظ مرغوبیت، کیفیت، عطر و طعم خوش برای مردم، بسیار مطلوب است، روستاییان لیقوان معتقدند استفاده از شیر مخصوص غنی از پروتئین در تهیه‌ی پنیر، کیفیت و ارزش غذایی آن را زیاد کرده است.
وجود گل‌ و گیاه‌های منحصربفرد در این منطقه و آب و هوای کوهستانی و البته خنکی هوا، تأثیر مطلوبی بر شیردهی و کیفیت شیر گوسفندان دارد و به همین دلیل پنیر لیقوان نسبت به پنیر مناطق دیگر از کیفیت بالاتری برخوردار است.
متاسفانه طی روزهای اخیر انجام یک تبلیغ منفی علیه پنیر سنتی لیقوان در یکی از برنامه‌های تلویزیونی، تولیدکنندگان زحمت کش پنیر سنتی لیقوان را آزرده خاطر کرده است، انتشار این ویدیو کلیپ در فضای مجازی، اعتراض شدید کاربران شبکه‌های اجتماعی را نیز به همراه داشت.
برخی از شهروندان و اصناف آذربایجانی نیز این اقدام غیرحرفه‌ای در رسانه‌ی ملی را دور از انصاف دانسته و برای دلجویی از مردمان زحمت کش تولیدکننده پنیر لیقوان، از خرید و فروش محصول شرکتی که مجری تلویزیون برای تبلیغ آن، پنیر لیقوان را تخریب کرده است، خودداری می‌کنند.
کارگاه‌های پنیر سنتی لیقوان زیر نظر معاونت غذا و دارو به طور بهداشتی تولید می شود
در حالی که در تبلیغات منفی و غیر کارشناسی، بر تولید غیربهداشتی پنیر سنتی لیقوان تاکید می‌شد، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر تولید بهداشتی پنیر سنتی لیقوان تاکید می‌کند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که پنیر لیقوان به عنوان میراث معنوی آذربایجان محسوب می‌شود، اظهار کرد: مجوزهای بهداشتی کارگاه‌های تولید پنیرهای سنتی آذربایجان از طریق معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز صادر می‌شود که آن را نیز روی محصولات خود درج می‌کنند.
محبوب نعمتی با بیان این‌که معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نظارت کاملی بر کارگاه‌های تولید پنیرهای سنتی آذربایجان دارد، گفت: کارگاه‌های پنیر سنتی گوسفندی آذربایجان زیر نظر این معاونت به طور بهداشتی پنیر تولید می‌کنند.
وی با انتقاد از عملکرد صداو سیما در خصوص تبلیغات نادرست برخی از محصولات، گفت: سال گذشته نیز صدا و سیما برنامه‌ای در خصوص آلوده بودن شیرهای آذربایجان پخش کرد، از صدا و سیما می‌خواهیم قبل از پخش برنامه‌ای در خصوص پنیر، با معاونت غذا و دارو در خصوص کارگاه‌های تولید پنیر سنتی صحبت کرده و حتی بازدید کند.
وی با بیان این‌که تولید پنیر سنتی با صنعتی متفاوت است ولی به هیچ عنوان پنیر سنتی به طور غیربهداشتی تولید نمی‌شود، گفت: فرآیند تولید پنیر صنعتی به طور صنعتی انجام می‌شود ولی پنیر سنتی به روش سنتی تهیه می‌شود، شیر پنیر سنتی پاستوریزه و آماده نیست ولی بعد از اضافه کردن مایه‌ی پنیر و به صفر رساندن درجه‌ی آن، حدود پنج ماه در سردخانه‌ قرنطینه می‌شود تا تمامی میکروب‌ها و باکتری‌ها از بین برود بعد از گذشت پنج ماه، پنیرها در کارگاه‌های بهداشتی در اندازه‌های مختلف بسته بندی می‌شوند.
نعمتی با تاکید براین‌که سنتی تولید شدن پنیر به مفهوم تولید غیربهداشتی آن نیست، گفت: پنیر سنتی میراث معنوی مردم محسوب می‌شود، در هر جای جهان به سنتی بودن محصولی ارزش و بها قائل می‌شوند ولی متاسفانه برخی از افراد غیر کارشناس بدون تحقیق در مورد محصولی که جزوی از سنت آذربایجان محسوب می‌شود، اظهار نظر می‌‎کنند.
واحدهایی که پنیر لیقوان را تولید می‌کنند همگی دارای مجوز هستند
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به توهین به پنیر لیقوان در برنامه تلویزیونی، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که رقیب برای این‌که بتواند پنیر لیقوان را که نه‌تنها در تبریز و لیقوان بلکه در دنیا نیز مطرح است، کنار بزند، به این کارها دست می‌زند.
اکبر فتحی با بیان این‌که واحدهایی که پنیر لیقوان را تولید می‌کنند همگی دارای مجوز هستند، افزود: تولیدکنندگان پنیر یک اتحادیه تشکیل داده‌اند و سردخانه نیز دارند و علاوه بر این‌که کارشناسان ما بر روند تولید این محصول نظارت می‌کنند، نظارت‌های بهداشتی نیز برع هده وزارت بهداشت و معاونت غذا و دارو است.
وی خاطر نشان کرد: از این واحدها در مرحله اخذ مجوز و در مرحله تمدید مجوز که هر 2 سال یک‌بار صورت می‌گیرد، از طریق وزارت بهداشت و معاونت غذا و دارو استعلام گرفته می شود و حتی ناظرین معاونت غذا و دارو در آن واحدها مستقر هستند و بر تمامی مراحل تولید و مرحله تحویل به سردخانه نیز نظارت می‌کنند.
فتحی با تاکید بر این‌که تولیدکنندگان پنیر لیقوان به صورت زیرزمینی فعالیت نمی‌کنند، گفت: همه می‌توانند از تمامی مراحل تولید این محصول بازدید کنند، اخیراً نیز با حضور اتحادیه و کارشناسان میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی جلسه‌ای برگزار کردیم تا بتوانیم این برند را به نوان برند آذربایجان ثبت کنیم.
پیگیری قضایی موضوع تخریب پنیر لیقوان
مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که پنیر لیقوان از نظر ارزش غذایی با انواع پنیرهای معروف برابری کرده و گاه حتی از پنیرهای پرآوازه جهان پیشی گرفته است، افزود: این محصول غذایی، حاصل زحمات نسل‌های متمادی از مردم زحمت کش روستای لیقوان است و طبق گفته‌ی گذشتگان، تولید پنیر بیش از صدها سال قبل بین مردم منطقه رایج بوده است.
ایاز برنو به شیوه مناسب و اصولی دوشیدن گوسفندان در این روستا اشاره کرد و گفت: این دوشیدن اصولی باعث شده هیچ گونه مواد اضافی در حین دوشیدن وارد شیر نشود و شیر استحصالی در اسرع وقت به کارگاه‌های عمل آوری حمل و به پنیر تبدیل شود.
وی همچنین از تولید سالانه 4 هزار تن پنیر لیقوان از طریق 45 واحد تولید پنیر خبر داد.
وی از پیگیری قضایی موضوع تخریب پنیر لیقوان از طریق مراجع قضایی و مدعی العموم خبر داد و گفت: تا حصول نتیجه پیگیری را از طریق مراجع قضایی ادامه خواهیم داد.
با اقتصاد بومی منطقه بازی تجاری نکنید
روح الله متفکر آزاد یکی از نمایندگان تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در توییت خود در واکنش به تبلیغ منفی علیه پنیر لیقوان نوشت:" طعم پنیر لیقوان محصول قرن‌ها تجربه زیست طبیعی مردمان سالم آذربایجان است. با توصیه یک مجری آشپزی نه تنها پنیر لیقوان حذف نمی‌شود بلکه ممکن است محصولات شرکت مربوطه دیگر سر سفره‌ها نیاید. با اقتصاد بومی منطقه بازی تجاری نکنید."
انجام تبلیغ منفی تاثیر چندانی روی فروش پنیر لیقوان نداشته است
آقای اعتماد یکی از تولیدکنندگان پنیر لیقوان در روستای لیقوان است که حدود 50 سال در زمینه‌ی تولید پنیرلیقوان، فعالیت می‌کند، وی در واکنش به تبلیغ منفی علیه پنیر لیقوان به ایسنا، گفت: این اقدام منفی در رسانه‌ی ملی حرکتی مغرضانه و غیرواقعی علیه تولیدکنندگان پنیر لیقوان بود و نباید به چنین برندی توهین می‌شد.
وی با اشاره به فعالیت حدود 100 کارگاه تولید پنیر سنتی لیقوان در روستای لیقوان، گفت:کارگاه های مورد نظارت مسئولان بهداشتی قرار می‌گیرند.
وی افزود: مکاتبات لازم جهت رسیدگی به این موضوع از طریق نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی، استانداری و فرمانداری انجام شده است و شکایت رسمی و قضایی علیه عاملین موضوع انجام خواهیم داد.
این تولید کننده با بیان این‌که خواستار پیگیری قضایی برای عاملین توهین برند پنیر لیقوان هستیم، بیان کرد: با این‌که فرد توهین کننده به محصول سنتی آذربایجان عذرخواهی کرد ولی بعد از تخریب، عذرخواهی ارزشی ندارد.
وی با بیان این‌که انجام تبلیغ منفی تاثیر چندانی روی فروش پنیر لیقوان نداشته است، گفت: طی چند روز اخیر متقاضیان زیادی از شهرهای اصفهان، تهران و شیراز برای خرید پنیر لیقوان داشته‌ایم و معتقدم انجام چنین حرکات منفی از طریق برخی از افراد هیچ تاثیری در کاهش فروش پنیر نداشته است.
وی با بیان این‌که برند پنیر لیقوان متعلق به مردم آذربایجان است، یادآور شد: متاسفانه امروزه برخی از پنیرهای سایر مناطق با برند پنیر لیقوان به فروش می‌رسد! به همین دلیل برندسازی پنیر لیقوان یکی از خواسته‌های اصلی دامداران و تولیدکنندگان این روستا است، ما از مسئولان جهت ثبت ملی پنیر لیقوان با عنوان پنیر لیقوان درخواست کرده‌ایم ولی مسئولان اهمیت زیادی به این خواسته‌ی ما نمی‌دهند.

پیام آذری


پیام آذری


انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/225328/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم

مشت های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف/ تشویق هر دو تیم!

کاسمیرو: آنچلوتی وقتی فهمید رئال مادرید را ترک می‌کنم گریه کرد

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

به اسرائیل می‌گوییم هر چقدر بیشتر تکان بخوری میخ بیشتری به بدنت فرو خواهد رفت

برگزاری راهپیمایی حمایت از عملیات وعده صادق در خوی و سلماس

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزار نفری ارومیه

رونق بازار مهاباد با حضور مسافران و گردشگران

کنایه متس هوملس به حذف تیم‌های لیگ برتری: خوب درو کردیم، دوستان کشاورز من!

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

محبت کردنشون خیلی جالبه

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

عملیات وعده صادق از برکات وجود ارتش و سپاه مقتدر است

اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه‌های نظامی در سایه وجود ولایت فقیه است

عملیات عمرانی بزرگترین پروژه مسیر گشایی تاریخ تبریز

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است که قبلاً هم اتفاق افتاده بود

کنایه امام جمعه اردبیل به ادعای حمله اسرائیل به اصفهان /مگر کوادکوپتر قدرت دارد که مسیر دو هزار کیلومتری را طی کند؟

سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است

راهپیمایی مردم تکاب در حمایت از عملیات وعده صادق برگزار شد