پیام آذری

آخرين مطالب

منطقه آزاد ماکو؛ گام‎‎های طلایی دولت تدبیر و امید برای توسعه منطقه‌ای گفتگو

منطقه آزاد ماکو؛ گام‎‎های طلایی دولت تدبیر و امید برای توسعه منطقه‌ای
  بزرگنمايي:

پیام آذری- شرایط امروز حاکم بر کشور و تحریم‌های ناعادلانه اعمال شده بر پیکره اقتصاد، دولت تدبیر و امید را برآن داشت تا هم نظر با اقتصاددانان  و با تکیه بر صادرات غیرنفتی با جذب بخش خصوصی، نقش مناطق آزاد در پویایی اقتصاد کشور را تقویت کند.

اقتصاددانان بر این باور هستند که در شرایط تحریم، مراودات اقتصادی در مناطق آزاد نسبت به سرزمین اصلی از سهولت بیشتری برخوردار بوده و ریسک‌پذیری در این مناطق کمتر است.

هرچند منطقه آزاد ماکو در سال 1389 تشکیل شد ولی اقدامات جدی برای راه اندازی منطقه آزاد و آغاز به کار آن، از سال 1392 و همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید کلید خورد.

منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور دارای 140 کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان و 130 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه است که دروازه‌ای به سمت اروپا محسوب شده و نقش تعیین کننده‌ای در تبادلات اقتصادی می‌تواند ایفا کند.

با وجود بحث تحریم‌ها،‌ مشکلات اقتصادی و کاسته شدن درآمدها که در مناطق آزاد هم مانند سایر مناطق کشور وجود دارد، اقدامات اساسی در منطقه آزاد ماکو شکل گرفته و در حال انجام است که با به ثمر رسیدن آن، زمینه توسعه بیش از پیش منطقه و عمل به وظایف راهبردی آن فراهم می‌شود.

بزرگترین ظرفیت اقتصادی کشور در منطقه آزاد ماکو 

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه 23 خرداد 1399 گفت: با وجود 2 پایانه مرزی، منطقه آزاد ماکو صاحب بزرگترین ظرفیت صادراتی در کشور است که باید از آن در راستای تدابیر دولت در حوزه تجارت خارجی بیش از پیش بهره برد.

غلامرضا انصاری اظهار داشت: امسال و سال آینده، برنامه صادراتی محور اصلی کار دولت تدبیر و امید قرار گرفته که در این راستا، ظرفیت های مرزی کشور مورد بررسی دقیق قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه مهمترین وظیفه مناطق آزاد، توسعه صادرات است، افزود: امیدواریم هستیم که با ظرفیت‌های موجود بتوانیم به نحو شایسته از ظرفیت های مرزی به ویژه در منطقه ماکو بیشتر استفاده کنیم.

منطقه آزاد ماکو عاملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیزبیان کرد: ایفای نقش در پیوند اقتصاد ملی با کشورهای منطقه به ویژه همسایگان یکی از راهبردهای تحقق سیاست‌های کلی اقتصادمقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب است که ما همواره در تلاش برای تحقق این امر هستیم.

محمدرضا عبدالرحیمی اضافه کرد: نقش منطقه آزاد ماکو در تقویت پیوند اقتصادی کشور با ترکیه به ویژه کشورهای منطقه، باید به کمک وزارت امور خارجه تقویت شود.

وی با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی می تواند زمینه ارتقای شاخص‌های تجاری با کشورهای مختلف دنیا به ویژه کشورهای همسایه را ارتقا بخشد، اظهار داشت: ظرفیت‌های مختلف سرمایه گذاری و فعالیت‌های اقتصادی منطقه در مذاکرات از طریق سفارت‌ های جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور با ایرانیان مقیم خارج و سرمایه‌گذاران بالقوه خارجی در بخش‌های مختلف لجستیک، حمل و نقل، کشاورزی، دامپروری، شیلات، صنعت و معدن، طبیعت گردی و بخش بوم گردی ارائه شود.

صدور مجوز برای 1200 فعالیت اقتصادی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: جهت بهره‌مندی فعالان اقتصادی منطقه از مزایای قانونی مناطق آزاد تجاری صنعتی، از ابتدای سال‌ گذشته بیش از یک‌هزار و 200 مجوز فعالیت اقتصادی برای فعالیت‌های تجاری، خدماتی، بانکداری، صنعتی، فنی و مهندسی صادر و تمدید شد.

وی ادامه داد: طی سال گذشته همچنین 30 فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی و معدنی صادر شد که با بهره‌برداری از این واحدهای تولیدی 717 نفر اشتغالزایی محقق و سرمایه ای به میزان بیش از یک هزار و 600 میلیارد ریال و 10 میلیون دلار جذب شد.

عبدالرحیمی با اشاره به اینکه تعداد واحدهای صنعتی و معدنی فعال در سال‌ گذشته رشد بیش از 20 درصدی نسبت به سال‌ 1397 داشت، اضافه کرد: هم اکنون 120 واحد در حوزه صنعت در حال فعالیت هستند و از این تعداد، 12 واحد تولیدی متوسط و بزرگ بوده و مابقی خرد و کوچک است.

به گفته وی از ابتدای فعالیت منطقه آزاد ماکو، اشتغال‌زایی ایجاد شده در بخش صنعت و معدن این منطقه به بیش از پنج هزار نفر رسیده و در این راستا 9 هزار و 300 میلیارد ریال سرمایه داخلی و 126 میلیون دلار سرمایه خارجی جذب شده است.

توسعه جاده‌ای؛ رکن اساسی ارتقای اقتصادی دروازه ایران به اروپا

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو بیان کرد: یکی از مهمترین طرح‌های زیرساختی، تبدیل مسیر ورودی منطقه تا شهر ماکو به بزرگراه بوده که برای اجرای کامل این طرح، یک‌هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار توسط دولت تدبیر و امید هزینه شده است.

محمدرضا عبدالرحیمی افزود: هم اینک این طرح‌ها با 85 درصد پیشرفت فیزیکی توسط سه پیمانکار به طول 50 کیلومتر در دست اجراست.

وی با بیان اینکه یک قطعه 21 کیلومتری در مسیر مرگنلر به پلدشت به صورت تبدیل جاده یک بانده به 2 بانده وجود دارد، اضافه کرد: هم اکنون 12 کیلومتر از این مسیر برای آسفالت‌ریزی آماده شده که توسط اداره راهداری تکمیل می‌شود.

وی بیان کرد: برای این طرح 500 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته و تلاش بر این است که امسال این قطعه نیز به بهره برداری کامل برسد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اهمیت بهره‌برداری از این مسیر برای مردم پلدشت در راستای دسترسی به راه ایمن تصریح کرد: همچنین با تکمیل این بزرگراه، مسیر ترانزیتی منطقه آزاد ماکو به نخجوان و پایانه مرزی پلدشت که روزانه صدها کامیون از آن تردد می‌کنند، از نظر کیفیت بهبود می‌یابد.

منطقه آزاد ماکو ظرفیت تبدیل به قطب دیتاسنتر کشور را دارد

عبدالرحیمی گفت:‌ این منطقه ظرفیت تبدیل شدن به قطب دیتاسنتر کشور را دارد و برای تحقق آن و توسعه ICT تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم.

محمدرضا عبدالرحیمی اظهار داشت:‌ توسعه ICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات) در این منطقه به رونق تولید، اشتغالزایی، افزایش سطح زیست‌پذیری و بهبود شاخص تولید ناخالص ملی می‌شود.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد باید نسبت به سرزمین اصلی پیشرفته‌تر باشد، افزود: زیرساخت‌ها باید در هر زمینه‌ها توسعه یابد و هم ساکنان این منطقه و هم فعالان اقتصادی و مسافران باید به فناوری‌های ارتباطاتی و دستاوردهای ICT دسترسی کامل داشته باشند.

منطقه آزاد ماکو در آستانه تبدیل شدن به قطب پوشاک کشور 

مدیر تسهیل تولید، صنایع و معادن سازمان منطقه آزاد ماکو نیز با اشاره به اینکه گام‌های مهمی در حوزه صنعت پوشاک برداشته شده است، گفت:‌ این منطقه در زمان حاضر در آستانه تبدیل شدن به قطب پوشاک کشور است.

آرش یوسف‌زاده اظهار داشت: پس از بهره‌برداری از پنج طرح تولیدی پوشاک طی 2 سال اخیر، هم‌اکنون نیز 2 طرح دیگر در این زمینه با سرمایه‌گذاری بیش از 200 میلیارد ریالی در حال اجراست.

وی اضافه کرد: این 2 طرح جدید در صورت بهره‌برداری قادر است برای بیش از 500 نفر در منطقه اشتغالزایی ایجاد کند.

وی افزود: عزم جدی سازمان منطقه آزاد ماکو در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، ایجاد بستر مناسب برای جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری و بهره‌مندی از مزایای قانون ارزش افزوده است تا سرمایه‌گذاران را به حضور در منطقه ترغیب کند.

وی اظهار داشت: با روند رو به توسعه فعلی به زودی شاهد شکل‌گیری قطب تولید پوشاک در منطقه آزاد ماکو خواهیم بود تا علاوه بر رفع نیاز داخلی، سهم قابل توجهی از بازار کشورهای خارجی نیز به تولیدکنندگان این منطقه اختصاص یابد.

70 برابری میزان سرمایه گذاری در منطقه آزاد

مدیر تسهیل تولید، صنایع و معادن سازمان منطقه آزاد ماکو اظهار کرد: میزان سرمایه‌گذاری خارجی با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تاکنون در این منطقه 70 برابر افزایش داشته است.

آرش یوسف‌زاده اظهار داشت: میزان سرمایه‌گذاری خارجی در سال 1392 در ماکو 1.4 میلیون دلار بود که این میزان به بیش از 110 میلیون دلار در سال گذشته رسیده است.

وی با اشاره به رشد 16 برابری سرمایه‌گذاری داخلی در همین مدت در ماکو اضافه کرد: میزان سرمایه گذاری داخلی نیز از پایان سال 1392 در منطقه آزاد ماکو 538 میلیارد ریال بود که در سال گذشته به حدود 9 هزار میلیارد ریال رسید.

وی تعداد واحدهای فعال تولیدی منطقه در پایان سال 1392 را 38 واحد عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 102 واحد صنعتی فعال در این منطقه فعالیت می‌کند.

مساحت منطقه آزاد ماکو حدود پنج هزار کیلومتر مربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، حدود 200 هزار نفر است که با این آمار، این منطقه عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور را به خود اختصاص داده و در بسیاری محافل مرتبط به عنوان "شانگهای ایران" شناخته می‌شود که باید برای رسیدن به اهداف این حوزه، شاهد تلاش بیشتر مسووولان باشیم.

ماکو یکی از شهرهای شمالی آذربایجان‌غربی است که در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و به ترتیب دارای 130 و 140 کیلومتر مرز مشترک با این کشورهاست.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/228903/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وزیر صمت: مافیای خودرو نمی‌خواهند قیمت‌ها کاهش پیدا کند!

قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی به تعویق افتاد

یک خودروی الکتریکی ارزان شد

تویوتا رکورد زد

احتمالا فردا قیمت خودروهای مونتاژی اعلام می‌شود

نمایندگان مجلس: هر ایرانی باید بتواند خودرو وارد کند

کاهش 15 درصدی قیمت خودرو هم دردی از بازار دوا نکرد | اعلام نرخ جدید هیوندای

مافیای خودرو چه کسانی هستند؟

قیمت خودرو‌های مونتاژی شنبه اعلام می‌شود

فرمول قیمت خودروهای مونتاژی مشخص شد

ورود خودروهای دست‌دوم خارجی با منحنی قیمت چه می‌کند؟

قیمت خودروهای مونتاژی به تصویب شورای رقابت رسید

قیمت باورنکردنی خودرو در عراق به پول ایران/ آئودی 2.5 میلیارد تومان

از میان 15 هزار خودروی بهمن موتور، تنها 5 هزار خودرو شفاف عرضه شده

پورشه گران شد

اتفاقی جدید در بازار خودرو/ قیمت این خودروها رسما تغییر کرد/ جزییات

متقضیان ثبت نام ایران خودرو و سایپا بخوانند؛ جزئیات مرحله دوم سامانه یکپارچه

شورای رقابت: راه‌حل رقابتی شدن بازار خودرو واردات است

چانه‌زنی در بازار خرید و فروش حواله خودروهای طرح یکپارچه؛ انتقال امتیازهایی که ممنوع است

نوبت‌بندی خودروهای ویرایشی اعلام شد

چرا برخی متقاضیان خودرو به همان اولویت اول 1403 بازگشتند؟

وزارت صمت خواستار بازنگری در قیمت خودروهای مونتاژی شد

آغاز مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها از امروز؛ تعریف حساب وکالتی و واریز وجه در مرحله نخست

شروط و زمان تغییر قیمت خودروهای مونتاژی

بلای صنعت خودرو را سر سایر صنایع نیاورید/ به وضعی رسیدیم که باید به فکر بقای خودروسازی باشیم

نامه سازمان حمایت به سایت‌های فروش خودرو؛ تا اطلاع ثانوی قیمت نزنید

تمام معاملات خودرو در سامانه ثبت می‌شوند

بازهم وعده؛ قیمت‌ خودرو در بازار خواهد شکست

پراید گران‌تر از بنز و بی‌ام‌و در سال 1395!

بررسی قیمت خودرو‌های مونتاژی در کشور‌های همسایه/ اختلاف یک میلیارد تومانی قیمت تیگو 8 پرو در امارات و بازار ایران

ماجرای ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای

متقاضیان طرح خودروهای فرسوده هم باید حساب وکالتی داشته باشند/ فروش یکپارچه ادامه‌دار است

سخنگوی شورای رقابت: قیمت خودروهای مونتاژی تغییر نمی‌کند/ ماجرای ممنوعیت واردات خودرو کارکرده

نکاتی که متقاضیان درباره خرید خودرو باید بدانند!

مصوبه شورای رقابت برای خودروهای مونتاژی اجرا می‌شود/ قیمت سایر خودروها هفته بعد اعلام می‌شود

اعلام قیمت مابقی خودرو‌های مونتاژی در هفته آینده

فروش قولنامه‌ای خودرو ممنوع می‌شود؟

دهن‌کجی مونتاژکاران به شورای رقابت

مهلت تعریف حساب وکالتی خرید خودرو امشب تمام می‌شود

دردسر گواهینامه برای مادران متقاضی خودرو

ضوابط جدید فروش و قیمت خودروهای مونتاژی اعلام شد

ضوابط جدید فروش و قیمت خودروهای مونتاژی/ فورش فوری این خودروها ممنوع شد

تعزیرات با گران فروشی خودرو برخورد می‌کند؟/ سردرگمی مشتریان درباره قیمت خودرو

خودروهای در استطاعت 10 دهک

واریز 5 هزار میلیارد تومان به جیب دولت از طریق فروش خودروهای وارداتی!

رهن گرفتن سند خودرو حذف شد

حذف شرط 1 سال رهن بودن سند خودرو؛ پرداخت مالیات یا دلالی کدام به صرفه‌تر است؟

تارای تصادفی هم‌قیمت تویوتا در سال 1395!

توضیح شورای رقابت در مورد حذف شرط رهن سند خودرو | جزئیات نخستین حراج خرده فروشی خودروهای سواری

گسل خودرویی فعال شد؟