پیام آذری

آخرين مطالب

به بهانه هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی

آمریکا را بدون روتوش بشناسیم مقالات

آمریکا را بدون روتوش بشناسیم
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ایسنا/آذربایجان شرقی رهبر معظم انقلاب نیز چند سال پیش در دیدار با خانواده های شهدای هفتم تیر، خواستار تعیین هفته ای به عنوان «افشای حقوق بشر آمریکایی» شدند تا جنایات آمریکای فریبکار بیش از گذشته بر همگان آشکار شود. ایشان همواره در سخنرانی هایشان تاکید کرده اند که چهره واقعی و بدون روتوش آمریکا باید برای نسل جوان مشخص معرفی شود و فرمودند که "نباید آمریکا را بزک کنیم".

امام خمینی(ره) فرمودند «هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید» و از دولت آمریکا به عنوان شیطان بزرگ یاد کردند، و به این ترتیب چهره فریب و جنایتکار این دولت را برای ما بیشتر نمایان کردند.
در ادامه با یک حقوق دان در رابطه با موارد مختلف نقض حقوق بشر توسط دولت آمریکا گفت و گو می کنیم.
موارد نقض حقوق بشر در آمریکا طبق گزارش دیده بان حقوق بشر
غلامرضا حاجی نوری، استاد دانشگاه تبریز در گفت و گو با ایسنا اظهار می کند: در گزارش 2020 دیده‌بان حقوق بشر در مورد ایالات متحده آمریکا به مواردی از نقض حقوق بشر توسط دولت آمریکا اشاره شده است، از جمله اینکه در داخل آمریکا سیاست‌های ضدانسانی مهاجرتی، نژادپرستی، تبعیض نژادی، حجم وسیعی از زندانیان، ضعف مراقبت بهداشتی کافی، تهدید سلامتی مردم در اثر تاثیرات برخی صنایع و نبود نظارت دولت بر این صنایع و همچنین در خارج آمریکا کاهش همکاری در زمینه قدرت بخشی به توسعه حقوق بشر، تمسخر حقوق بشر بین‌الملل و همکاری با دولت‌های ناقض حقوق بشر درحالی‌که برخی کشورها را به اتهام نقض حقوق بشر تحریم کرده است.
رشد 750 درصدی تعداد زنان زندانی در آمریکا
وی ادامه می دهد: براساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر جمعیت زندانیان آمریکا در سال 2017 بیش از دو میلیون و 200 هزار نفر است. در بسیاری از ایالات میزان حبس افزایش یافته است و میزان زندانیان زن در طی سال‌های 1980 تا 2017، 750 درصد رشد داشته و با وجود تصویب قانونی تحت عنوان «گام نخست» که به دنبال کاهش آمار زندانیان بود، این قانون بسیار ضعیف به کار گرفته شد و صرفاً نسبت به یک عده محدودی اعمال شد.
این استاد حقوق دانشگاه تبریز خاطرنشان می کند: تعداد زندانیان زن سیاه‌پوست دو برابر زن سفیدپوست و زندانیان مرد سیاه‌پوست شش برابر زندانیان مرد سفیدپوست است که این نا برابری به ویژه برای مردان جوان بسیار چشمگیر است.
وی با بیان اینکه افراد بعد از دستگیری ناچار هستند مدتی طولانی منتظر محاکمه بمانند، اضافه می کند: آنان که توانایی مالی دارند تا روز محاکمه به قید وثیقه آزاد می‌شوند اما کسانی که توانایی مالی ندارند برای مدت‌های طولانی در زندان می‌ماند تا زمان محاکمه فرارسید 
محاکمه کودکان آمریکایی در دادگاه های کیفری بزرگسالان
وی در رابطه با تعداد اعدامی های آمریکا نیز اظهار می کند: مجازات اعدام در 29 ایالت وجود دارد و تعداد اعدام‌ها نیز بسیار زیاد است بطوریکه در هر روز تقریباً پنجاه هزار کودک در حبس نگهداری می‌شوند و برخلاف تمامی موازین انسانی تقریباً پنجاه ایالت همچنان به محاکمه کودکان در دادگاه‌های کیفری بزرگسالان ادامه می‌دهند، بطوریکه بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر در سال 2020 در 37 ایالت آمار مجازات کودکان سیاه‌پوست نسبت به کودکان سفیدپوست بسیار بالا است.
کشته شدن 783 نفر توسط پلیس آمریکا در نوامبر 2019
حاجی نوری با تاکید بر اینکه نابرابری شدید اقتصادی از یک‌سو و فقر در جامعه آمریکا به ویژه در میان رنگین‌پوستان واقعیتی انکارناپذیر است، می افزاید: دولت‌ها به جای رفع مشکلات مربوط به فقر از جمله بی‌خانمانی و نبود بهداشت روانی و بجای از بین بردن باندهای تبهکاری، اقدام به افزایش پلیس کرده و متأسفانه هیچ کنترل مؤثری بر رفتار پلیس ندارد و بر اساس گزارش واشنگتن‌پست در سال 2019 از اواسط نوامبر 783 نفر در ایالات متحده بر اثر شلیک پلیس کشته شده‌اند که از این میان بیشترین کشته‌ها با توجه به نسبت جمعیتی 13 درصد سیاهان از سیاه‌پوستان است.
وی ادامه می دهد: در یک مطالعه موردی در شهر توسان در اوکلاهاما نابرابری‌های خشونت‌آمیز پلیس آمریکا گزارش شده‌است که براساس آن سیاه‌پوستان به طور مداوم مورد آزار پلیس قرار گرفته‌اند که با توجه به گزارشات و تصاویر حوادث اخیر تردیدی در نقض گسترده حقوق‌بشر در آمریکا باقی نمی‌گذارد.
چهل میلیون فقیر در آمریکا در بدترین شرایط زندگی می کنند
استادیار دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز با بیان اینکه برخورداری اقلیتی سرمایه‌دار و ثروت کشور آمریکا فقر اقتصادی را در جامعه آمریکا شدت بخشیده است، می گوید: این موضوع هشدار مهمی بر نقض حقوق بشر است و دفتر سرشماری در سپتامبر 2019 تحقیقی را منتشر کرده است که براساس آن نا برابری درآمدی در پنج دهه اخیر به بالاترین سطح رسیده است و حدود چهل میلیون فقیر در بدترین شرایط در پارک‌ها و خیابان‌ها و مترو ها زندگی می کند.
وی ادامه می دهد: از سوی دیگر تغییر در برنامه‌های مربوط به مراقبت بهداشتی و یارانه‌های بیمه‌ای موجب نابرابری های اساسی در دسترسی به مراقبت و بهداشت شده است و بسیاری از ایالت‌ها الزامات پرهزینه بهداشتی ایجاد کرده‌اند که برای افراد کم‌درآمد به‌هیچ‌وجه قابل‌تحمل نیست، همچنین هزینه‌های دادرسی برای اقامه دعوا از یک سو و تحمیل هزینه‌های دستگیری و جریمه به افراد فقیر و ناتوانی آنان در پرداخت جرائم موجب شده‌است که دستگیر شوندگان ناچار از تحمل زندان‌های طویل‌المدت شوند.
55 هزار پناه جو مورد بدترین رفتار های ضد حقوق بشری
وی در خصوص بدرفتاری با پناهجویان در آمریکا نیز اشاره می کند: در ژانویه 2019 علی‌رغم وجود پروتکل ها و عهدنامه های حمایت از پناه‌جویان، شاهد اتفاقات وحشتناک در مرزهای مکزیک بودیم که تا زمان نگارش گزارش دیدبان، 55 هزار پناه‌جو با شرایط بسیار خاص از جمله معلولیت و ابتلا به بیماری‌های مزمن مورد بدترین رفتارهای ضد حقوق بشری قرار گرفتند که موجب صدمات شدید روانی آنان شد، در مرزهای دریایی نیز تعداد قابل‌توجهی فوت گزارش شد و افراد متعدد از جمله کودکان از خانواده‌های خود جدا شدند و بسیاری در بازداشت‌های گمرکی و سایر مراجع بر اثر عدم مراقبت و ورود صدمات جان باختند.
لغو ممنوعیت استفاده از کلرپیریفوس تهدیدی برای رشد کودکان آمریکایی
حاجی نوری در ادامه در رابطه با تشدید صدمات به محیط زیست نیز عنوان می کند: یکی از حقوق اولیه انسان‌ها داشتن محیط ‌زیست سالم است که در سال‌های اخیر در آمریکا کمتر مورد توجه واقع می شود از جمله ممنوعیت استفاده از سموم از جمله کلرپیریفوس برداشته شده است که مصرف این سموم رشد کودکان را با مشکل مواجه می‌سازد و همچنین در ماه ژوئیه 2019 استفاده از زغال‌سنگ در تولید یک محصول جانبی آزاد اعلام شد که از موارد مهم نقض حقوق بشر است که تغییرات آب‌وهوایی را موجب شده و برای سلامتی نیز مضر است.
وی ادامه می دهد: دولت ترامپ دستورالعمل محدودیت‌های مربوط به آلاینده‌های شیمیایی در نزدیک جویبارها، تالاب‌ها و سایر مخازن طبیعی آب و همچنین در کالیفرنیا قوانین سخت‌گیرانه استانداردهای خودرویی جهت جلوگیری از آلودگی هوا لغو شد.
این استاد حقوق دانشگاه تبریز در پایان با اشاره به رفتار با افراد آسیب پذیر آمریکا نیز اظهار می کند: رفتار با افراد پیر و سوءاستفاده از آنان در خانه‌های سالمندان و عدم توجه به رضایت آنان در استفاده از داروها از جمله موارد نقض حقوق بشر است، همچنین بر اساس مستندات دیده‌بان حقوق بشر در بسیاری از ایالت ها زنان بیمه نمی‌شوند و سرعت مرگ‌ ومیر ناشی از سرطان به دلیل کاهش مراقبت های پزشکی و حمایت‌های بیمه‌ای به ‌ویژه در مورد سرطان دهانه رحم بسیار افزایش یافته است.
برای بررسی ابعاد مختلف این جنایات و اینکه از منظر دین مبین اسلام و مکتب تشیع حقوق بشر چگونه تعریف می شود، سراغ یک کارشناس مسائل مذهبی می رویم و از وی در این باره سوال می کنیم.
ملاک برتری از نگاه قرآن و اسلام، تقوا است
حجت الاسلام و المسلمین رسول برگی در گفت وگو با ایسنا اظهار می کند: قرآن کریم مبنای اعتقادی ما مسلمانان است و در کنار قرآن، سیره اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) نیز مبنای دیگر ما است و بهترین آیه‌ای که می‌توان در مورد حقوق بشر اسلامی بیان کرد آیه «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ » است یعنی ما به انسان کرامت بخشیدیم و یا در آیه دیگری می‌فرمایند «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» یعنی برای ما مهم نیست که سیاه‌پوست، سفیدپوست، مرد، زن، غنی و فقیر و... باشید؛ ملاک ما تقوا است.
وی با بیان اینکه از منظر دین اسلام هیچ تفاوتی ما بین بلال حبشی که یک سیاه پوست و برده بود و بزرگان و ثروتمندان مکه وجود نداشت، ادامه می دهد: اصلی‌ترین علت اعتراض منافقین آن زمان این بود که چرا اسلام ما بین بلال حبشی و و فردی مثل ابوسفیان تفاوتی از بابت حقوقی قائل نیست. درحالی‌که تا آن زمان افراد سیاه‌پوست و زنان هیچ حق و حقوقی نداشتند و زمانی که پیامبر(ص) نماز اقامه می‌کردند در یک سمت ایشان حضرت علی (ع) می ایستادند و در سمت دیگر حضرت خدیجه (س). یعنی اسلام ما بین زن و مرد هیچ فرقی قائل نبود.
وقتی که قاضی از خلیفه مسلمین شاهد می خواهد
وی در ادامه به ماجرای اختلاف حضرت علی(ع) با یک مرد مسیحی بر سر زره جنگی نیز اشاره کرده و می افزاید: وقتی که این موضوع به دادگاه کشیده می شود و حضرت علی(ع) می گویند که این زره متعلق به من است اما قاضی دادگاه از خلیفه مسلمین شاهد می‌خواهد و چون حضرت علی(ع) شاهدی نداشتند، قاضی زره را به آن فرد مسیحی می دهد اما وقتی که قاضی می بیند که حضرت علی (ع) ناراحت هستند، از ایشان می پرسد که که آیا به دلیل این‌که آن مرد مسیحی را در کنار شما نشاندم ناراحت هستید؟ حضرت علی(ع) می فرمایند که نه نارحتی من بخاطر درکنار هم نشستن ما نیست و اصلا ما باید در دادگاه در کنار هم بنشینیم ناراحتی من به این خاطر است که چرا تو آن مرد را با نام کوچک خطاب کردی اما من را با کنیه ام؟ و بایستی هر دوی ما را بطور یکسان خطاب می کردی و من حتی راضی نیستم در اسم مان نیز تفاوتی باشد و وقتی آن فرد مسیحی مشاهده کرد که اسلام دینی است که از خلیفه مسلمین شاهد می‌خواهند و خلیفه بر این اعتقاد است که او و فرد مسیحی باید با یک عنوان صدا شود، به دین اسلام ایمان می آورد.
تمامی مخلوقات دارای حق و حقوق هستند
این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه در بحث حقوق بشر تنها بحث انسان‌ها نیست و هر موجودی را که خداوند خلق کرده است ما به آن موجود حق و حقوق قائل هستیم، تاکید می کند: ما شیعه امیرالمؤمنین(ع) هستیم و حضرت علی معتقد بودند که اگر هفت زمین و هفت آسمان را در یک دست این حضرت قرار دهند و از ایشان بخواهند که پوست جو را از دهان یک مورچه بردارد قسم می‌خورند که هرگز این کار را انجام نمی‌دهند و یا این‌که حضرت می‌فرمایند «من راضی هستم دستانم را با زنجیر ببندند و بر روی زمین بر روی صورتم بکشانند تاجایی که گوشت صورتم به استخوان برسد، اما راضی نیستم در روز قیامت به من بگویند که تو حق مردم را خوردی و ظلم کردی و بیت المال خیانت کردی.»
دین اسلام و مکتب تشیع حتی برای معاویه نیز حق زیستی قائل است
وی ادامه می دهد: حقوق بشر اسلامی یعنی این‌که در جنگ صفین لشکریان معاویه طی سه مرحله مسیر آب را بر روی سپاه حضرت علی(ع) مسیر آب بستند و هر سه بار که حضرت علی (ع) آب را از دشمن گرفت، به لشکریان خود می‌فرمایند که مشک های خود را پر کنید و اجازه دهید لشکریان معاویه نیز مشک هایشان را پر کنند و معاویه و سربازانش تشنه نمانند. لذا در دین مبین اسلام و مکتب تشیع حتی برای فردی مثل معاویه که ظالم،کثیف، خائن که دشمن تشیع و حضرت علی(ع) بود نیز از بابت زیستی حق و حقوق قائل است.
حقوق بشر باید متقابل باشد
وی با بیان اینکه همه این موارد نشان‌دهنده اهمیت انسان‌دوستی و حقوق بشر در اسلام و مکتب تشیع است، یادآور می شود: حقوق بشری مورد تاکید است که متقابل باشد و طرف مقابل نیز به دین اسلام احترام بگذارد چون همان خداوندی که در یک آیه می‌فرماید «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ » ، در آیه دیگر می‌فرماید « قُتِلَ الْإِنْسانُ ما أَکْفَرَهُ» یعنی خداوند انسانی را که کفر ورزیده، می کشد اما بازهم به این کافر و مشرک نیز حق و حقوق قائل است.
حقوق بشر غربی ها با حقوق بشر اسلامی متفاوت است
این کارشناس با بیان اینکه هزار و چهارصد سال قبل در دین اسلام و در سیره اهل‌بیت(ع) حق و حقوق انسانی و حقوق بشر به صورت جزء به‌جز مورد تاکید واقع شده است، خاطرنشان می کند: اکنون این حقوق بشری که توسط کشور های غربی و استعمار گر نوشته شده و کشورهای اسلامی به ظاهر به آن رأی داده اند اما حق هیچ‌گونه دخالت و اظهارنظری در این خصوص ندارند، با حقوق بشری که مدنظر دین اسلام و مکبتب تشیع است، تفاوت بسیاری دارد.
وی اضافه می کند: این‌که ما عنوان « هفته افشا و بازخوانی حقوق بشر آمریکایی» را انتخاب کرده ایم، این عنوان یک کنایه است و این طور نیست که آمریکایی‌ها واقعاً حقوق بشر دارند و ما می‌خواهیم به آن اشاره کنیم که در واقع آن‌ها هیچ نوع حقوق بشری ندارند و به هیچ حق و حقوقی انسانی قائل نیستند، به‌طوری‌که آمریکا در 99 درصد کنوانسیون‌های حقوق بشر دنیا مانند کنوانسیون حقوق کودکان، پروتکل منع شکنجه، کنوانسیون دستگیری و ناپدید شدن افراد و کنوانسیون‌های حقوق اسرا، بازداشتی‌ها و حقوق زنان عضویت ندارند.
بررسی حقوق بشر آمریکایی در داخل آمریکا، در منطقه و در دنیا
وی با اشاره به اینکه حقوق بشر آمریکایی در سه نوع داخلی، منطقه و در دنیا مورد بررسی قرار می گیرد، اظهار می کند: در اوایل این طور بود که در داخل آمریکا در دادگاه‌ها می‌گفتند اگر پوست سر یک فرد سرخ‌پوست را بیاورید جایزه می‌گیرید و با این طرز تفکر میلیون‌ها فرد سرخ‌پوست آمریکایی را کشتند و ناپدید کردند و معلوم نشد آن‌ها به چه جرمی کشته شدند و یا این‌که بیش از پنجاه درصد زندان‌های آمریکا در اختیار بخش خصوصی است و هیچ نظارتی بر آن‌ها انجام نمی‌شود و نکته جالب توجه این که آمریکا با داشتن بالاترین میزان اعدامی‌ها، یکی از دلایل تحریم ایران را تعداد زیاد اعدامی ها در داخل ایران، بیان می کند!.
حجت الاسلام برگی هچنین به وضعیت سخت زندانیان آمریکا نیز اشاره می کند و می گوید: بیش از صدها هزار زندانی در زندان های انفرادی به سر می برند و یا افراد معلول ذهنی را که در هیچ دادگاهی آن‌ها را محاکمه نمی‌کنند، به آن‌ها نیز حکم اعدام صادر می‌کنند و بعد از جریان 11 سپتامبر زندانی تحت عنوان زندان مدیریت ارتباطات ایجاد کرده اند که در آن‌جا زندانی‌ها فقط حق اندکی خوردن و آشامیدن و اندکی خوابیدن دارند و هیچ‌گونه ارتباطی با بیرون و خانواده های خود ندارند و در داخل آمریکا دویست و شش هزار نفر زندانی زن وجود دارد.
احداث زندان گوانتانامو در قسمتی از خاک کوبا
وی در رابطه با رفتار آمریکا در منطقه آمریکای لاتین نیز عنوان می کند: آمریکا با کوبایی ها چه رفتاری می‌کند؟ بطوریکه بدون اجازه کوبا جزیره گوانتانامو را غصب کرده و زندان گوانتانامو را در آن‌جا احداث کرده است و هرسال به ظاهر یک چک به عنوان هزینه به کوبا می‌دهد اما هیچ‌گاه این چک ها نقد نشده است.
وی ادامه می دهد: چطور می‌شود وقتی که کل دنیا علیه اسرائیل موضع می گیرند اما آمریکا تاکنون68 قطعنامه علیه اسرائیل را وتو کرده و اجازه ندادهحتی یک کاغذ علیه اسرائیل امضا شود ولی در مقابل جنایات آل سعود که در مورد مردم خود و سایر کشورهای منطقه انجام می‌دهد، ساکت است.
تقدیر از خدمه ناو جنگی وینسنس
وی با انتقاد از سکوت آمریکا در خصوص ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران که منجر به شهادت بسیاری از هموطنان مان شد، تاکید می کند: چرا در رابطه با این جنایت همچنان سکوت می کنند و حتی به خدمه ناو جنگی وینسنس آمریکا نیز جایزه دادند و به ملوان این ناو مدال افتخار دادند اما در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی مانور می دهند که البته همه می‌دانند در شرایط حساس جنگی و در شرایطی اتفاق افتاده بود که هر لحظه امکان حمله آمریکا به خاک ایران وجود داشت اما به‌هرحال چه عمدی چه سهوی این اتفاق رخ می دهد و هواپیما سقوط می‌کند اما بعد از این حادثه سردار بزرگ سپاه اسلام سردار حاجی‌زاده دستش را بر گردنش می‌گذارد و می‌گوید گردن من از مو باریک‌تر است و هر تصمیم بگیرید من تابع هستم.
ترور شهید سلیمانی هرگز از یاد ها نمی رود
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی به ماجرای شهادت شهید سلیمانی نیز اشاره کرده و می افزاید: شهید سلیمانی بدون لباس نظامی و با لباس شخصی و به دعوت دولت عراق وارد خاک آن کشور شده بود اما با این‌همه سردار سلیمانی را به شهادت می‌رسانند و هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند و یا در جریان حمله آمریکا به عراق حدود یک میلیون عراقی به شهادت رسیدند و در ماجرای دختر چهارده‌ساله روستای یوسفیه که به آن طرز فجیع به دست سربازان آمریکایی کشته شد و جنایاتی که در زندان ابوغریب انجام می‌شود که هنوز از یادها نرفته است.
وی ادامه می دهد: در جریان حمله اتمی به هیروشیما که 220 هزار نفر کشته شدند و بعدها نیز صدها هزار نفر به دلیل اثرات شیمیایی بیمار و کشته شدند ولی هیچ‌وقت عذرخواهی نکردند یا در جنگ ویتنام75 میلیون لیتر سم به جنگل‌های ویتنام ریختند که در نتیجه این جنایت میلیون‌ها کودک معلول به دنیا آمدند.
شور «مرگ بر آمریکا» باید با «شعور» همراه باشد
وی در رابطه با تاکید رهبر معظم انقلاب بر معرفی چهره واقعی آمریکا و بزک نکردن آمریکا نیز عنوان می کند: جنایات آمریکا تنها در یک سال اتفاق نیفتاده است بلکه در طول سالیان متمادی انجام می شود. از ششم تیر ماه 1360 که رهبر انقلاب مورد سوءقصد قرار گرفتند و هفتم تیر که آیت الله بهشتی به شهادت رسید و ... کلا همه این جنایت های بزرگ توسط آمریکا انجام شده است.
وی ادامه می دهد: موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که «شعار مرگ بر آمریکا» شور است اما این شور باید همراه با «شعور» باشد، بطوریکه ما باید جنایات آمریکا را بیان کنیم و مشخص شود که آمریکا از روز اول چه جنایت‌هایی را علیه ملت خود ملت دنیا و کشورهای منطقه انجام داده است.
حجت الاسلام برگی می گوید: باید مشخص شود که آمریکا چه حمایت هایی از رژیم پهلوی کرده است و نباید اجازه دهیم رژیم پهلوی مقدس جلوه داده شود و جنایت‌های رژیم پهلوی نیز گفته شود ، باید مشخص شود که آمریکا به نیروهای ساواک در خاک اسرائیل چه آموزش‌هایی می‌داد و این‌که آمریکا در جریان جنگ تحمیلی چه جنایت‌هایی علیه کشور ما انجام داد و بعد از انقلاب چه تحریم‌های ظالمانه‌ای اعمال کرد.
افراد شاخصی که فرزندانشان پاسپورت آمریکایی دارد، جیره خوار آمریکا هستند
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب همواره تاکید می‌کنند که «چرا نمی‌گذارند ماجرای لانه جاسوسی آمریکا به‌عنوان درس در مدارس تدریس شود؟»، می افزاید: همین قضایای اخیر و جنایاتی که بر علیه افراد سیاه پوست انجام می‌دهند نشان‌دهنده ذات واقعی آمریکاست و آمریکای بدون روتوش را نشان می‌دهد، اما متأسفانه بعضی افراد شاخصی که فرزندانشان پاسپورت آمریکایی دارند، جیره‌خوار آمریکایی ها می شوند و از آمریکا دفاع می کنند و باید کارگردانان مطرح و شناخته شده ما این جنایات را در فیلم‌ها نمایش دهند و نویسندگان ما کتاب بنویسند و این کتاب‌ها مورد استفاده قرار گیرد و نباید در کتابخانه ها خاک بخورند.
بر اساس این گزارش، ششم تا دوازدهم تیرماه به عنوان «هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی» نامگذاری شده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/232214/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محبت کردنشون خیلی جالبه

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

عملیات وعده صادق از برکات وجود ارتش و سپاه مقتدر است

اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه‌های نظامی در سایه وجود ولایت فقیه است

عملیات عمرانی بزرگترین پروژه مسیر گشایی تاریخ تبریز

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است که قبلاً هم اتفاق افتاده بود

کنایه امام جمعه اردبیل به ادعای حمله اسرائیل به اصفهان /مگر کوادکوپتر قدرت دارد که مسیر دو هزار کیلومتری را طی کند؟

سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است

راهپیمایی مردم تکاب در حمایت از عملیات وعده صادق برگزار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند

پاسخ ویرانگر ایران درصورت حماقت دوباره صهیونیستها

پاسخ ویرانگر جمهوری اسلامی ایران در صورت حماقت دوباره صهیونیست‌ها

آل‌هاشم: سوخت اصلی موشک‌های ایران حمایت مردم برای تنبیه رژیم صهیونیستی بود

حمله و هدایت ریز پرنده ها از خاک جمهوری باکو انجام شده است....

حمایت نمازگزاران و مردم اهر از عملیات وعده صادق

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

برگزاری اردوی تیم ملی گلبال در اردبیل

راهپیمایی مردم پارس آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

آیت الله عاملی: عملیات وعده صادق بزرگ‌ترین حادثه قرن است

نیرو‌های‌مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

راهپیمایی حمایت از غزه و وعده صادق در شهر چهاربرج

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

هویت طبیعی دریاچه شورابیل حفظ می‌شود

50 هکتار اراضی‌ملی در بوکان از متصرفان بازپس گرفته شد

تذکر رئیس قوه قضائیه درباره پرهیز از صدور قرار تامین منتهی به بازداشت (فیلم)

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

وعده صادق، جوابی دندان شکن به رژیم صهیونیستی

چرا پدافند هوایی در تبریز فعال شده بود؟

رییس جمهور استان سمنان را ترک کرد

ماجرای شلیک پدافند در تبریز چه بود؟ / روایت مقامات رسمی درباره صداهای شنیده شده در اصفهان و تبریز

ببینید | شوخی کاربران با حمله «ریزپرنده‌ای»

پاسخ ایران در صورت دیوانگی صهیونیست‌ها ویرانگر خواهد بود

حمایت نمازگزاران آذربایجان شرقی از عملیات وعده صادق

ویزیت رایگان ارتش در مراغه

بازیگر خردسال فیلم خانه ابری محصول سال 1365 بعد از 38 سال/ تصاویر

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور | بارش ها تا کی ادامه دارد؟

صعود بانوی قایقران آذربایجان‌غربی به نیمه‌نهایی مسابقات روئینگ انتخابی المپیک آسیا و اقیانوسیه

ویزیت رایگان ارتش در شهرستان مراغه

پروازهای فرودگاه تبریز به حالت عادی برگشت

رئیس‌جمهور استان سمنان را ترک کرد

سورپرایز قیمت طلا برای عروس و دامادها

وعده صادق تجلی هنر هماهنگی دیپلماسی و میدان بود

آغاز اجر‌ای طرح اتصال مدارس خوی به شبکه فیبر نوری

جلسه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در شهرستان پیرانشهر

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه 31 فروردین

جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی 31 فروردین

نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌غربی درگذشت روحانی جهادی را تسلیت گفتند

هواشناسی آذربایجان‌غربی نسبت به بارش رگبار باران و رعد و برق هشدار داد