پیام آذری

آخرين مطالب

طرح 42 هزار هکتاری پایاب سد خداآفرین تدبیر دولت در پوشش آبی کشاورزی مغان اقتصادي

طرح 42 هزار هکتاری پایاب سد خداآفرین تدبیر دولت در پوشش آبی کشاورزی مغان
  بزرگنمايي:

پیام آذری - اردبیل - پایاب سد خداآفرین بعنوان بزرگترین طرح آب و خاک خاومیانه با هدف گسترش پوشش آبی در هزاران هکتار از اراضی دیم منطقه مغان و نیز بهره ‌وری و صرفه جویی در مصرف آب توسط دولت تدبیر و امید اجرایی شده و هم اکنون در مراحل پایانی عملیاتی است.

این طرح بزرگ که به گفته وزیر جهاد کشاورزی از نظر وسعت، فناوری و تکنولوژی بکار رفته در کشورهای همسایه و حتی جهان کم نظیرمی‌باشد در سال 92 شتاب اجرایی گرفت و دولت تدبیر و امید اعتبار ویژه‌ای برای آن در نظر گرفت.
رییس جمهوری در این سال در قالب مهار آب‌های مرزی کشور از مقام معظم رهبری درخواست مجوز اختصاص هشت میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی کرد که یک میلیارد دلار آن برای اجرای طرح‌های آب و خاک اردبیل از جمله طرح بزرگ پایاب خداآفرین اختصاص یافت.
پوشش 74 هزار هکتار از اراضی دیم استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی در اجرای این طرح پیش بینی شده بود اما به هنگام تخصیص آب در سال 93، به دلیل خشکسالی 10 ساله و متمادی، میزان حقابه و سطح اراضی تحت پوشش پایاب سد خداآفرین در این 2 استان از 74 هزار هکتار به حدود 42 هزار هکتار کاهش داده شد.
به خاطر ملاحظات خشکسالی، سهم استان اردبیل از آبیاری پایاب این سد از 62 هزار هکتار به 36 هزار و 700 هکتار و سهم استان آذربایجان‌شرقی نیز از 12 هزار هکتار به پنج هزار و 300 هکتار کاهش یافت.
اجرای طرح بزرگی در این حد و قواره در زمانی که کشور با بحران های اقتصادی ناشی از تحریم خارجی مواجه بود کاری سخت و طاقت فرسا بود اما مدیران دولت تدبیر و امید و کارشناسان و کارگران زحمتکش در بالاترین کیفیت تا حدود 95 درصد کار را پیش برده اند و در و صورت رفع موانع اعتباری این طرح تحول ساز در کشاورزی منطقه تا پایان سال جاری قابل افتتاح است.
به گفته اکبر بهنامجو استاندار اردبیل، پایاب سد خداآفرین که در سه شهرستان پارس‌آباد، اصلاندوز و بیله سوار مغان در حال اجرا می‌باشد بزرگترین پروژه آبی خاکی کشور بوده و 95درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی گفت: برای اجرای این پروژه بالغ بر 2500میلیارد تومان هزینه شده و حدود یک هزار و 100 میلیارد تومان دیگر نیاز دارد تا 45هزار هکتار زمین از زمین های دیم استان آبی شود.
خاوازی : پایاب سد خداآفرین مغان پروژه‌ای استثنایی در جهان است
وزیر جهاد کشاورزی در جریان سفر هفته گذشته خود به استان اردبیل از طرح پایاب خداآفرین بازدید کرده و این طرح 42 هزار هکتاری را از نظر وسعت و مسایل فنی و نوآوری پروژه ای استثنایی در منطقه و حتی جهان ذکر کرد.
کاظم خاوازی بیان کرد: در این پروژه بیش از 1200سنتر پیوت نصب می‌شود و با بهره برداری از آن تحول بزرگی در کشاورزی منطقه بوجود خواهد آمد.

پیام آذری

وی با بیان اینکه 75 درصد از اراضی مطالعه شده در این طرح دیم بوده و تبدیل به آبی می‌شود، بیان کرد: بهره برداری از این طرح بزرگ موجب افزایش 3/5تا 4 برابری عملکرد تولید خواهد شد.
خاوازی اظهار کرد: این طرح سیمای اقتصادی منطقه مغان را کاملا تغییر داده و با ایجاد حلقه‌های فراوری، بسته بندی ، لجستیک ، حمل و نقل و صادرات محصول، به برندی برای استان اردبیل تبدیل خواهد شد.
وی گفت: این طرح بزرگ هدیه مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و مجموعه مدیران جهاد کشاورزی و نیرو به مردم منطقه مغان و استان اردبیل میباشد و موجب سه تا چهار برابر شدن تولید محصولات کشاورزی این منطقه خواهد شد.
طرح پایاب چگونه اجرا و نتایج آن چه خواهد بود؟
طرح پایاب سد خداافرین در دو بخش شبکه‌های اصلی و فرعی اجرا می‌شود که شبکه‌های اصلی آن توسط شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل و شبکه‌های فرعی آن نیز توسط وزارت جهاد کشاورزی در حال احداث است.
طرح شبکه‌های فرعی و آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب (پایاب خداافرین) در چهار ناحیه عمرانی یک ، 2 ، سه و چهار عملیاتی شده است.
در ناحیه عمرانی یک در دشت فتحعلی مساحت دارای تخصیص به هکتار هزار و 100 هکتار می‌باشد که تمامی این سطح توسط دستگاه‌های سنترپیوت به سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار مجهز می شود، ناحیه عمرانی یک در شرق دره رود نیز سه هزار و 901 هکتار را شامل می‌شود که 218 هکتار توسط کلاسیک ثابت ، 2 هزار و 650 هکتار توسط سنترپیوت ، 75 هکتارتوسط سیستم کم‌فشار و 958 هکتار به صورت قطره‌ای آبیاری خواهد شد.
ناحیه عمرانی 2 و بخشی از خلیللو نیز در سطح هزار و 27 هکتار عملیاتی شده که سه هزار و 349 هکتار به صورت کلاسیک ثابت ، 6 و 107 هکتار به صورت سنترپیوت و 814 هکتار به صورت قطره‌ای آبیاری خواهد شد.
ناحیه عمرانی چهار نیز 10 هزار و 429 هکتار را شامل می‌شود که 9 هزار و 224 هکتار به صورت کلاسیک ثابت و 907 هکتار آن به صورت سنتر پیوت و 298 هکتار آن به صورت اسپری بوم خواهد بود.

پیام آذری


در اجرای شبکه آبیاری مدرن پایاب سد خدا آفرین در دشت مغان از 232 هزار قطعه انواع شیرآلات و بیش از 12 میلیون انواع اتصالات استفاده شده و با 13 هزار و 500 دستگاه نصب شده، این پروژه بزرگترین سامانه آبیاری به این روش در جهان به شمار می‌رود.
همچنین در اجرای این طرح، 623 کیلومتر جاده بین مزارع و 11 هزار کیلومتر کانال کشی و لوله گذاری انجام شده است.
افزایش 1.5 میلیون تنی محصولات کشاورزی و توسعه صادرات
بر اساس اعلام مسوولان و کارشناسان، با بهره‌برداری از طرح پایاب سد خداآفرین دست‌کم 1.5 میلیون تن به میزان برداشت محصولات کشاورزی در استان اردبیل افزوده می‌شود.
هم‌اکنون سالانه حدود چهار میلیون تن محصول کشاورزی در استان اردبیل تولید می‌شود که با بهره‌برداری از طرح پایاب سد خداآفرین بیش از 25 درصد به مجموع تولیدات کشاورزی این استان افزوده می‌شود.
اکبر بهنامجو ، استاندار اردبیل گفت: این استان به عنوان قطب کشاورزی کشور شناخته شده و با بهره‌برداری از اراضی پایاب سد خدا آفرین که با اتمام عملیات شبکه‌گذاری آغاز خواهد شد، تحول عظیمی در بخش کشاورزی آن ایجاد می‌شود.
به گفته وی ، افزایش 1.5 میلیون تنی به ظرفیت تولید انواع محصولات کشاورزی استان رقم چشمگیری است که تحولات مهمی را در ایجاد اشتغال و رونق تولید ، گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی و بکارگیری نیروهای جوان تحصیل کرده خواهد داشت.
وزیر جهاد کشاورزی نیز گفت: با بهره برداری از این طرح شاهد افزایش 3/5تا 4 برابری عملکرد تولید بوده و سیمای اقتصادی منطقه مغان با ایجاد حلقه‌های فراوری ، بسته بندی ، لجستیک ، حمل و نقل و صادرات محصول متحول خواهد شد.

پیام آذری


وزارت جهاد کشاورزی از هم‌اکنون برای احداث و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و توسعه گلخانه‌ها در شمال استان با نظر مساعد برنامه‌ریزی‌های اساسی را داشته و با افتتاح این طرح زمینه گسترش صادرات محصولات کشاورزی و جانبی به خارج از کشور فراهم خواهد شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک استفاده اصولی از آب کشاورزی و ایجاد و توسعه سیستم گلخانه‌ای را یکی از سیاست های مهم جهاد کشاورزی اعلام کرد و گفت: با توجه به اشتغالزایی بالای واحدهای گلخانه ای و مصرف 10 برابر کمتر آب نسبت به فضای باز و بالا بودن میزان تولید در واحد سطح، توسعه مجتمع های گلخانه ای جزو اولویت های اساسی اجرای طرح پایاب سد خداآفرین است.
علی مراد اکبری بر گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه کشاورزی در منطقه مغان تاکید کرد و افزود : این امر ضمن جلوگیری از ضایعات و فاسد شدن محصولات تولیدی، به ماندگاری و افزایش ارزش افزوده آنها کمک قابل توجهی می کند.
وی اضافه کرد: پس از واگذاری زمین‌های کشاورزی طرح پایاب خداآفرینبه عشایر و کشاورزان، اراضی باقی مانده به صورت کشت و صنعت‌های کوچک به بخش خصوصی واگذار خواهد شد تا با ایجاد کشت و صنعت‌های 150 و یا 200 هکتاری، عملیات کشت و زرع و تولید محصولات کشاورزی در این منطقه مستعد به شکل علمی و نوین به اجرا درآید.
ایجاد بیش از 12 هزار شغل با افتتاح طرح پایاب خداآفرین
بر اساس اعلام مسوولان با بهره‌برداری از طرح پایاب سد خداآفرین 12 هزار شغل مستقیم و هزاران شغل غیر مستقیم در شمال استان ایجاد خواهد شد ضمن اینکه با ایجاد زنجیره ای از صنایع وابسته فرصت‌های جدید شغلی نیز در استان و دیگر مناطق فراهم خواهد شد.
همچنین در قالب این طرح دهها شرکت تعاونی تولیدی زراعی و شرکت‌های جنبی در منطقه ایجاد خواهد شد.

پیام آذری


به گفته علی مراد اکبری معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک در حال حاضر 66 شرکت تعاونی تولیدی برای کشت و زرع در اراضی پایاب سد خدا آفرین در دشت مغان تشکیل شده که از این تعداد 52 شرکت اعضای خود را انتخاب کرده و 14 شرکت تعاونی فعال نیز آب را تحویل تولید کنندگان کرده اند.
اکبری ایجاد اشتغال پایدار، افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و همچنین افزایش درآمد و بهبود سطح زندگی تولید کنندگان و بهره برداران را از جمله آثار اجرای این طرح بزرگ ملی در دشت مغان دانست و افزود: باید برنامه ریزی استانی به گونه ای باشد که از صادرات خام محصولات تولیدی به دیگر استانها و حتی خارج از کشور کاسته شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک اظهار کرد: تمامی مراتع موجود در پایاب سدخدا آفرین در دشت مغان، به سیستم نوین آبیاری تحت فشار مجهز شده و به صورت قانونی با استناد به پروانه بهره برداری و چَرا بین عشایر شاهسون تقسیم می شود.
وی نحوه تخصیص زمین به عشایر ساکن در منطقه را به شکل سهم مشاعی اعلام کرد و گفت: عشایر سهامدار این زمین ها هستند و به همین علت این اراضی نباید تقسیم و قطعه قطعه شود و باید به صورت یکپارچه کشت و زرع شود.
آخرین وضعیت اجرایی طرح پایاب سد خداآفرین
وزیر جهاد کشاورزی در سفر اخیر خود به استان اردبیل در باره طرح پایاب سد خداآفرین گفت: هشت هزار هکتار زمین زراعی و 2 هزار هکتار باغ در اجرای مرحله اول این طرح با اختصاص آب در اختیار کشاورزان منطقه قرار گرفته و تا پایان سال جاری نیز هفت هزار هکتار دیگر به کشاورزان واگذار خواهد شد.
استاندار اردبیل نیز از اجرای 95 درصد این طرح بزرگ خبر داده و وعده پایان عملیات در صورت تخصیص اعتبار لازم برای اجرای آن را داده است.
علی‌مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی نیز با تشریح جزییات اجرایی طرح پایاب سد خداآفرین گفت: مجموع اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح چهار هزار و 150 میلیارد ریال می باشد و رییس‌جمهوری، به سازمان برنامه و بودجه دستور اکید داده که این اعتبار تامین شده و تا آخر امسال این پروژه تکمیل شود.
وی همچنین مجموع اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح را 15 هزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: تاکنون بالغ بر 10 هزار و 900 میلیارد ریال از این میزان اعتبار تخصیص یافته ولی بیش از 12 هزار میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه شده است.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: وزارت جهاد کشاورزی حدود 1500 میلیارد ریال به پیمانکاران این طرح بدهکار است و با تامین مابقی اعتبار به میزان چهار هزار و 500 میلیارد ریال، این پروژه را تکمیل می‌کند.
او تکمیل نهایی و آبدار کردن اراضی پایاب سد خداآفرین در دشت مغان را منوط به تامین آب توسط وزارت نیرو عنوان کرد و اظهارداشت: طی برنامه عملیاتی تهیه شده توسط وزارت نیرو و وزارت جهادکشاورزی و درخواست اعتبار موردنیاز، قرار است با تامین اعتبار تا پایان امسال، 22 هزار هکتار از اراضی پایاب سد خداآفرین به اراضی آبی تبدیل شود.
اکبری، با اشاره به پیشرفت فیزیکی 95 درصدی طرح آبیاری پایاب سد خداآفرین در اجرای شبکه‌های فرعی و در حوزه کاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: بقیه کار هم به علت موضوعات فنی متوقف شده و در صورت تامین آب از خط انتقال، به سرعت اجرا می‌شود.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: وزارت نیرو برای تکمیل این طرح و احداث خط انتقال از منطقه "قیز قلعه‌سی" تا سر شبکه‌های فرعی، 12 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد تا آب را به خطوط فرعی شبکه آبیاری پایاب سد خداآفرین برساند.

پیام آذری


وی اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری اراضی پایاب سد خداآفرین را افتخاری بزرگ برای منطقه دانست و گفت: حدود 80 درصد اراضی واقع در محدوده این پروژه از دیم به آبی تبدیل شده و توان تولید کشاورزی استان را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.
اکبری همچنین بیان‌کرد: سال گذشته در برخی از نواحی عمرانی اجرای این طرح که آب به سر مزارع دیم منتقل شده و کشت دیم به آبی تبدیل شد، متوسط تولید گندم در هر هکتار به بیش از هفت تن رسید که رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود.
وی تشریح کرد: برداشت این میزان محصول از اراضی پایاب سد خداآفرین در منطقه مغان نشان‌دهنده ظرفیت بالای کشاورزی منطقه است و استفاده بیشتر از ظرفیت‌های کشاورزی این منطقه نیازمند تدوین برنامه دقیق و مطالعات فرابخشی است.
وی خواستار تدوین برنامه فرابخشی توسط استانداری اردبیل برای استفاده از ظرفیت اراضی پایاب سد خداآفرین شد و افزود: در برنامه فرابخشی، باید تمام ابعاد کار در زمینه تولید، صنایع وابسته و صادرات محصولات کشاورزی مدنظر قرار گرفته و زنجیره تولید از مرحله تولید در مزرعه تا سر سفره و نیز توان صادراتی محصولات مد نظر قرار گیرد.
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی، محدوده کنونی اجرای شبکه فرعی در پایاب سد خداآفرین در استان‌های اردبیل و آذربایجان‌شرقی را 42 هزار و 354 هکتار اعلام کرد و گفت: برنامه اجرایی شبکه‌های فرعی، متناسب با آب تخصص داده شده تدوین شده است.
وی اظهارداشت: در زمان تخصیص آب در سال 93، به دلیل خشکسالی 10 ساله و متمادی، میزان حقابه و سطح اراضی تحت پوشش پایاب سد خداآفرین در 2 استان اردبیل و آذربایجان‌شرقی از 74 هزار هکتار به حدود 42 هزار هکتار کاهش داده شد.
اکبری بیان‌کرد: به خاطر ملاحظات خشکسالی، سهم استان اردبیل از آبیاری پایاب این سد از 62 هزار هکتار به 36 هزار و 700 هکتار و سهم استان آذربایجان‌شرقی نیز از 12 هزار هکتار به پنج هزار و 300 هکتار کاهش یافت.
وی خواستار بازنگری مجدد تخصیص آب برای پایاب سد خداآفرین در 2 استان اردبیل و آذربایجان‌شرقی شد و گفت: پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی این است که با پیگیری نمایندگان مجلس و مسوولان ذیربط، تخصیص آب بقیه طرح تدوین شده اولیه در برنامه اجرایی قرار گیرد.
در کلام نهایی باید گفت که دولت تدبیر و امید طرح های زیادی در استان اردبیل به اجرا درآمد که یکی از مهمترین آنها طرح پایاب سد خداآفرین می باشد و با بهره برداری آن استان اردبیل شاهد تحول بزرگی در بخش کشاورزی و صنایع جنبی آن و در نتیجه ایجاد زمینه های شغلی جدید خواهد بود.
برچسب‌ها
علی مراد اکبری استان اردبیل کاظم خاوازی
پروندهٔ خبری
وعده‌هایی که تحقق یافت

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/232617/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگیری 22 معتاد پرخطر در مرند

افتتاح نیروگاه 5 مگاواتی در تبریز

تجلیل از تولیدکنندگان برتر و دهیاران نمونه در مهربان

تجلیل از کارگران منتخب بخش تولید و صنعت آذربایجان شرقی

ارتقای 150 پله‌ای دانشگاه ارومیه در نظام رتبه بندی بین المللی تایمز - دانشگاه‌های آسیایی

کشف ١٠6 کیلوگرم تریاک جاسازی شده در بار هندوانه در این شهر/ عکس

اجرای بیش از 40 عنوان برنامه جمعیتی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی

کارگاه آموزشی شعر رضوی در ارومیه برگزار می‌شود

تمدید مهلت مزایده عمومی 289 معدن آذربایجان غربی

قتل مشکوک یک اسرائیلی در مصر | ژنرال بلندپایه یا بازرگان؟

قتل یک بازرگان صهیونیستی در اسکندریه مصر

برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی و مقابله با بیماری های هاری و وبا در شهرستان میاندوآب

تداوم عملیات اجرایی طرح آبرسانی شهید شبان ارومیه

اجرای طرح‌های ساماندهی حوزه آب و فاضلاب بصورت آزمایشی در روستاهای شهرستان ارومیه

قطعی برق در ارومیه

امسال 200 تن سیست و بیومست آرتمیا در آذربایجان غربی تولید می شود

ساماندهی مسجد یوردشاهی ارومیه

افزایش بیش از 12 درصدی تردد مسافر از پایانه های مرزی آذربایجان غربی در فروردین ماه

بهره مندی500 نفر از اهالی روستای فیروزآباد شهرستان چهاربرج از خدمات درمان تخصصی جمعیت هلال احمر

اهداء 2 دستگاه اکسیژن ساز به بانک امانات تجهیزات پزشکی جمعیت هلال احمر سلماس

دیدار اعضای جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی با خانواده شهید والامقام

مزارع چند کشاورز در 3 روستای پاکدشت در پی سیلاب آسیب دید

افزایش 20 سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه

سومین نمایشگاه حجاب و عفاف در ارومیه برپا می‌شود

رتبه علمی دانشگاه ارومیه ارتقا یافت/150 در بین دانشگاه‌های آسیایی

شرکت 60 شاعر خارجی در جشنواره شعر رضوی ترکی آذری

مسجد یوردشاهی ارومیه مرمت و ساماندهی می شود

عملیات وعده صادق احساس غرور ملی و اجماع‌ساز بود/ میز مذاکره را هیچ‌گاه ترک نکردیم

آبگرفتگی خیابان‌های تبریز در پی بارش‌های اخیر (فیلم)

عملیات «وعده صادق» جلوه روشنی از عقلانیت انقلابی بود/ میز مذاکره را هیچگاه ترک نکرده‌ایم

آزاد راه ارومیه _تبریز تکمیل می شود

رئیسی: ایران قوی می‌تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند | هیچوقت میز مذاکره را ترک نکردیم اما... | موشک جواب موشک است | از وضعیت سفره مردم مطلعم

هشدار جدی رئیسی؛ موشک جواب موشک | ببینید

کشف تریاک با طعم هندوانه در عسلویه

فرمانده انتظامی کیش: دی‌جی مجوز ندارد؛ نباید فعالیت غیرقانونی انجام شود

وعده صادق احساس غرور ملی بود / میز مذاکره را هیچگاه ترک نکرده‌ایم

«وعده صادق» اجماع‌ساز بود و همگان آن را ستودند/ میز مذاکره را هیچگاه ترک نکرده‌ایم

آغاز مرمت و بازسازی مسجد تاریخی یوردشاهی ارومیه

77 کانون تخصصی خواهران در مساجد آذربایجان‌شرقی فعال است

آذربایجان شرقی در سال 1402 میزبان گردشگران خارجی 63 کشور بوده است

26 مرکز دیالیز در آذربایجان‌غربی به بیماران خدمات ارائه می‌دهند

اردبیل هفته آینده میزبان جشنواره هنرهای نمایشی خواهد بود

بارش‌های 3 روز اخیر در اردبیل خسارتی به همراه نداشته است

توسعه هر منطقه‌ مرهون بهره‌گیری صحیح از ظرفیت‌های اجتماعی است

دستگاه‌ها در راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد با شهرداری ایلام همکاری کنند

نخست وزیر ارمنستان: تعلیق مذاکرات مرزی با آذربایجان، منجر به جنگ می‌شود

افزایش بیش از 12 درصدی تردد مسافر از پایانه‌های مرزی آذربایجان‌غربی

ارتفاعات و روستاهای تکاب در چهل و نهمین روز بهار سفیدپوش شد

ماماها، زنان را به زایمان طبیعی تشویق کنند

ببینید | تصاویری از بارش تگرگ در تبریز