پیام آذری

آخرين مطالب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی:

سهمیه‌ی آب تبریز از زرینه رود کاهش نیافته است اجتماعي

سهمیه‌ی آب تبریز از زرینه رود کاهش نیافته است
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ایسنا/آذربایجان شرقی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان با تکذیب کاهش سهمیه‌ی آب تبریز از زرینه رود، گفت: کاهش سهمیه‌ی آب تبریز از خط زرینه رود صحت ندارد و بنده آن را تکذیب می‌کنم.

یوسف غفارزاده زاده روز یکشنبه در جمع خبرنگاران، با بیان این‌که متاسفانه علل قطعی آب کاهش سهمیه‌ی آب تبریز از زرینه رود نیست، گفت: امسال مصرف آبی مردم تبریز 30 درصد افزایش یافته است. همچنین سال گذشته میزان آب برداشت شده از زرینه رود 18 میلیون و 990 هزار متر مکعب بود در حالی که میزان آب برداشت شده امسال 22 میلیون و 390 هزار متر مکعب بوده و نسبت به سال گذشته حدود 18 درصد افزایش یافته است.
وی با اشاره به حوادث غرق شدگی در سدهای استان، اظهار کرد: با توجه به گرمی هوا و روی آوردن برخی از افراد برای شنا، از ابتدای سال‌جاری تاکنون شش نفر در سدهای قیصرق، الخرج و نهند، یک نفر در رود ارس و یک نفر نیز در دریاچه‌ی ارومیه جان خود را به دلیل شنای غیرمجاز از دست داده است.
وی با تاکید بر این‌که سد، محلی مناسب برای شنا کردن نیست، افزود: سدها به طور مکشی هر شناگر ماهری را به سوی خود جذب کرده و موجب غرق شدگی افراد می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان این‌که بالای 140 مخزن آبی در استان وجود دارد، گفت: مردم باید از شنا کردن در این مخزن‌ها خودداری کنند.
افتتاح سد خاکی کلقان در آینده‌ای نزدیک
وی با بیان این‌که سد خاکی کلقان در شهرستان بستان آباد قرار دارد، گفت: ارتفاع این سد 65 متر است و تاکنون 132 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است. عملیات اجرایی این سد از سال 84 با هدف مهار سیلاب، تامین آب شرب شهر بستان آباد، هشترود و 40 روستاهای مسیر و کمک به بهبود آب کشاورزی آغاز شده و در آینده‌ای نزدیک و همزمان با هفته‌ی دولت به بهره برداری خواهد رسید.
وی، علت اصلی طولانی شدن و تاخیر در پروژه‌هایی مانند افتتاح سد کلقان بستان آباد را عدم تخصیص منابع دانست و گفت: سال 96 علی رغم این‌که سد 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و نیمه تمام بود ولی توانست آب را مهار کرده و از وقوع سیلاب عظیم و فاجعه‌ی بزرگ جلوگیری کند.
وی در ادامه با بیان این‌که آب‌های زیرزمینی جزیی از آب‌های استراتژیک و پنهان هر کشور محسوب می‌شود، گفت: طی سال‌های 93 و 94، اجرای طرح تعادل بخشی آب‌های زیر زمینی را آغاز کردیم؛ کسری منابع آب در این دوره حدود یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب بود اما با توجه به اقدامات انجام شده از جمله انسداد چاه‌های غیرمجاز، کسری منابع آبی را جبران می‌کنیم.

پیام آذری


انسداد 9500 چاه غیرمجاز آبی استان
غفارزاده افزود: از سال 93 تاکنون 9500 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده و همچنین 810 پمپ چاه عمیق تقلیل یافته است؛ 1049 دستگاه حفاری غیرمجاز نیز شناسایی و توقیف شده است.
وی با بیان این‌که اقدامات حفاظتی در استان از سوی 40 اکیپ نظارتی انجام می‌شود، گفت: کسری آب در زمان فعلی، برابر با یک میلیارد و 170 میلیون متر مکعب است تا زمانی که این میزان به صفر نرسد کسری خواهیم داشت.
وی با اشاره به طول 25 هزار کیلومتری رودخانه‌های استان، اظهار کرد: آذربایجان شرقی جزو سه استان سیل خیز کشور است و طی سال 98، با اعتبارات دولتی، 30 کیلومتر و 110 کیلومتر با بسیج ماشین آلات و تجهیزات دستگاه‌های دولتی، رودخانه‌ها مسیرگشایی شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان افزود: تاکنون 2500 کیلومتر نقاط حادثه خیز در استان شناسایی شده است.
وی با انتقاد از تخلیه نخاله‌ها در رودخانه‌ها، گفت: ما باید برای مدیریت نخاله‌ها به ویژه در تبریز، محل‌هایی برای حمل نخاله‌ها ایجاد و برای شرکت‌ها مجوز صادر کنیم.
وی با اشاره به آخرین وضعیت مخازن سدها، اظهار کرد: امسال 386 میلیون مترمکعب آب در داخل 10 سد داخلی استان به جز سد ارس و خداآفرین و سدهای کوچک جمع‌آوری شده است، در حالی که در مدت زمان مشابه سال گذشته، 430 میلیون متر مکعب آب وجود داشت و این آمار نشانگر کاهش 10 درصدی آب سدها است.
65درصد مخازن سدها پر شده است
غفارزاده بیان کرد: ظرفیت مخازن 10 سد استان، 590 میلیون مترمکعب بوده و تقریبا 65 درصد مخازن سدها پر از آب است. برخی از سدها مانند ستارخان، نهند و علویان علاوه بر تامین آب کشاورزی و صنعت، آب شرب مردم را نیز تامین می‌کنند.

پیام آذری


پروژه انتقال آب ارس به تبریز
وی با بیان این‌که انتقال آب ارس بزرگ‌ترین پروژه‌ی تاریخ است، اظهار کرد: حدود 80 میلیون یورو برای انجام این پروژه لازم بوده و خط انتقال به تبریز و شهرهای مسیر جلفا جزو ضروریات است؛ اگر طی سال‌های آتی این انتقال انجام نشود، آب شرب تبریز با مشکل مواجه خواهد شد.
غفارزاده خاطرنشان کرد: انتقال آب از ارس باعث آبرسانی به 22 شهر و 169 روستای استان و همچنین نیاز آبی صنعت تامین خواهد شد.
وی یاد آور شد: این پروژه با طول 145 کیلومتر با هفت ایستگاه پمپاژ و یک تصفیه خانه است که از ابتدای خط تاکنون 35 کیلومتر آن با پیشرفت 95 درصدی تحقق یافته است.
وی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه‌ی انتقال آب ارس به تبریز، گفت: 110 کیلومتر و یک ایستگاه پمپاژ از این پروژه باقی مانده است. پنج کیلومتر از این پروژه به صورت تونل و 105 کیلومتر آن نیز به وسیله‌ی لوله‌ی فولادی 2000میلی متری اجرا خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان این‌که اعتبار اجرای این پروژه از محل فاینانس خارجی تامین می‌شود، گفت: به دنبال فاینانسر برای تامین مالی این پروژه بودیم ولی در شرایط تحریم هیچ کدام از مذاکرات ما با سرمایه گذاران نهایی نشد تا این‌که شرکت مناقصه‌ای برگزار کرد و براساس آن پذیرش قیمت توسط کارفرما عملیاتی شد.

پیام آذری


پیام آذری


پیام آذری


پیام آذری


پیام آذری


انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/233143/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟