پیام آذری

آخرين مطالب

گزارش مهر از اردبیل؛

تزریق اعتبار قطره چکانی به پایه‌های یک پل/ امید به منابع دولتی مقالات

تزریق اعتبار قطره چکانی به پایه‌های یک پل/ امید به منابع دولتی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - اردبیل- پل غیرهمسطح ایستگاه سرعین در اردبیل یکی از ده‌ها پروژه عمرانی استان است که بعد از آغاز به ساخت آن مسئولان به دنبال تامین اعتبار دویدند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، ونوس بهنود: سبک بودجه بندی پروژه‌های عمرانی در استان اردبیل یکی از اعجازهای محاسبه هزینه فایده است، با وجود اینکه بارها و بارها این استان از افزایش قیمت تمام شده احداث یک مجموعه متضرر شده و شیوه‌های تأمین مالی در ابتدا دیده نشده است، همچنان پروژه‌هایی به این سبک آغاز می‌شود.
پل قدس در یکی از پرترددترین نقاط شهر اردبیل در لیست کارنامه مدیران مدعی برنامه ریزی این استان است و با وجود اینکه 13 سال از آغاز مطالعه و تصویب ساخت آن می‌گذرد، همچنان مسئولان در رفت و آمد به پایتخت هستند تا بتوانند اعتبار لازم را تأمین کنند.
تأخیر در اتمام به دلیل مشکل مالی
شهردار اردبیل زمان اتمام این پروژه را سال 97 یعنی دو سال قبل اعلام کرده بود. در واقع این زمان بندی پیرو قول پیمانکار رسانه‌ای شد اما در ادامه به دلیل جیب خالی پیمانکار و ناتوانی در تأمین هزینه‌ها، پلی که سال‌ها اعضای شورای شهر دور چهارم و پنجم بر سر ساخت آن شعار داده و آن را نماد معماری معرفی کرده بودند، دچار رکود در عملیات ساخت شد.
شورای شهر پروژه‌ای را تصویب کرد که عملاً خارج از توان شهرداری بود حمید لطف اللهیان در مصاحبه‌های مختلف دلیل این رکود را تأمین مالی اعلام کرده و البته به صورت مستقیم توقف عملیات ساخت را قبول نکرده است اما برای شهروندان که مرتب به این بخش از شهر سفر می‌کنند مشاهده پروژه‌ای که هیچ کارگری بالای تیرآهن آن نایستاده به منزله توقف در عملیات ساخت است.

پیام آذری


این پروژه یک دهه قبل با هدف کاهش ترافیک محدوده ایستگاه سرعین تعریف شد و از آن به عنوان بزرگ‌ترین پروژه عمرانی شهر اردبیل و نماد معماری یاد کردند. اما جیب شهرداری که به جیب مردم کم برخوردار شهر دوخته شده بود، قادر به تأمین مالی این پروژه نبود.
شورای شهر پروژه‌ای را تصویب کرد که عملاً خارج از توان شهرداری بود و در نهایت مقرر شد بانک شهر در ساخت این پل مشارکت کند که در میانه راه به دلایل نامشخص حمایت تسهیلاتی بانک نیز متوقف شد.
تأمین اعتبار از رئیس جمهور درخواست شد
به اعتقاد یکی از شهروندان، این پل نماد اجرای طرح‌های شعار زده است. رامین رستمی تصریح کرد: وقتی شهرداری قادر به تأمین هزینه اجرای یک پروژه نیست، انتظاری هم از این نهاد نمی‌رود اما سال‌ها است کارگاه‌های دایر این پل زندگی مردم را مختل کرده و تردد در این منطقه از شهر به سختی انجام می‌شود.

پیام آذری


وی تاکید کرد: چه لزومی دارد زمانی که شهرداری قادر به اجرای پروژه‌ای نیست مسئولیت آن را عهده دار شود. چنین پروژه‌هایی در شهرهای بزرگ که درآمد شهرداری‌ها بالا است، تعریف شده و آیا واقعاً لازم بود که در اردبیل هم اجرا شود؟
شهروندان سال‌ها است منتظر بهره‌برداری از این پروژه هستند، غافل از اینکه در سفر رئیس جمهور به استان اردبیل مسئولان دست به دامن رئیس جمهور برای تأمین مالی آن شدند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل در خصوص آخرین وضعیت تأمین مالی این پروژه گفت: در سفر رئیس جمهور دستور اختصاص 45 میلیارد تومان را اخذ کردیم.
داوود شایقی تصریح کرد: پل قدس یکی از پروژه‌های بزرگ عمرانی اردبیل است که خوشبختانه در کمتر از دو هفته این اعتبار دولتی به شهرداری اردبیل اختصاص می‌یابد.
وی گفت: با تأمین این اعتبار که تخصیص آن به صورت 100 درصدی خواهد بود، عملیات اجرایی پل قدس شتاب می‌گیرد.
شهردار اردبیل نیز با اذعان به جذب مالی پروژه گفت: در صورتی که اعتبارات دولتی مطابق وعده‌ها تزریق شود، می‌توانیم تا پایان امسال این پروژه را اجرا کنیم.
حمید لطف اللهیان تصریح کرد: این پروژه بعد از بهره‌برداری مشکل ترافیک در خیابان‌های منتهی به خود را رفع خواهد کرد و مردم می‌توانند اثرات آن را به عینه مشاهده کنند.
پل قدس به 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
شهرداری‌ها خود را نهادی غیر دولتی و وابسته به خود می‌دانند. از مردم هزینه‌هایی را دریافت کرده و برای مردم هزینه می‌کنند. هر قدر مردم جیب خود را در پرداخت مطالبات شهرداری شل کنند، کیف شهرداری‌ها بیشتر کوک می‌شود.
اما پروژه پل قدس یکی از موضوعات مهم نحوه فعالیت شهرداری‌ها را نشان می‌دهد. اینکه این نهاد به اصطلاح غیر دولتی بدون کمک اعتباری نمی‌تواند کار زیادی از پیش ببرد. به ویژه در شهرهای کوچکی که ساخت و سازها محدود، فعالیت صنایع محدود و سرمایه‌گذاری‌ها نیز محدود است و عملاً شهرداری درآمد را به سختی می‌تواند با هزینه‌های خدمات شهری همسان سازد.
با وجود اینکه دولت در احداث پل قدس آبروداری کرده است اما به تعبیر رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر اردبیل، این پروژه نیازمند 100 میلیارد تومان اعتبار است تا تکمیل شود.
علیرضا غریبی تصریح کرد: در عمده پروژه‌های عمرانی، مسائل مالی و نقدینگی مطرح است و در صورتی که این میزان اعتبار برای پل قدس تأمین شود می‌توانیم امسال آن را به بهره برداری برسانیم.
وی گفت: طرح این پروژه آماده شده و حدود 60 درصد نیز پیشرفت فیزیکی دارد اما با توان محدود مالی شهرداری نقدینگی مورد نیاز آن تأمین شدنی نیست و به همین دلیل امیدوار به تزریق اعتبار هستیم.

پیام آذری


در زمان آغاز پروژه، سال اتمام و اعتبار لازم پیش‌بینی می‌شود اما گاهی یک پروژه به دلیل مسائل اقتصادی و اجتماعی دچار رکود می‌شود
غریبی تاکید کرد: نمی‌توانیم برای تکمیل یک پل به مردم فشار مالی تحمیل کرده و تعرفه‌ها را افزایش دهیم بلکه امیدواریم از محل اعتبارات دولتی، نیاز مالی این پروژه تأمین شود.
در عین حال معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل در پاسخ به این سوال که چرا برخی پروژه‌های عمرانی سال‌ها و شاید بیش از یک دهه راکد می‌شود، گفت: در زمان آغاز پروژه، سال اتمام و اعتبار لازم پیش‌بینی می‌شود اما گاهی یک پروژه به دلیل مسائل اقتصادی و اجتماعی دچار رکود می‌شود.
محمد حسینقلی زاده با اشاره به اجرای نزدیک به دو هزار پروژه عمرانی در سطح استان افزود: دولت برای تکمیل پروژه‌های راکد از اعتبار توازن منطقه استفاده می‌کند که این اعتبار در اختیار استان‌ها است.
وی با بیان اینکه 18 پروژه به این شکل در استان اجرا می‌شود، گفت: اولویت در سال 99 نیز تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به ویژه گروهی است که مطالبه مردمی محسوب شده و اثرات قابل توجهی خواهد داشت.

پیام آذری


پل قدس یکی از پروژه‌هایی است که کار کارشناسی را با علامت سوال مواجه می‌سازد. اینکه در شرایط فعلی و در میان جنگل پروژه‌های نیمه‌تمام احداث یک تقاطع غیرهمسطح در اردبیل تا چه حد مورد نیاز است؟
همزمان با احداث این پل هنوز وضعیت آسفالت بسیاری از معابر با مشکل مواجه است و مردم از کیفیت خدمات شهری رضایت ندارند در حالی که با هزینه‌های به مراتب کمتر از پل قدس، می‌توان رفاه و راحتی بیشتری برای شهروندان رقم زد. آیا این پروژه درسی برای بازنگری در تعریف پروژه‌های جدید خواهد بود؟

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/233817/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز مسابقات کشتی جام صفوی با حضور کشتی‌گیران 3 کشور

جریمه 23 میلیارد ریالی برای مدرسه غیرانتفاعی متخلف

نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود

120 روستای سردشت دارای تنش آبی هستند

سال گذشته تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از 15 هزار قطعه فلامینگو بود

برگزاری کلاسهای آموزش محیط زیست در ارومیه

پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک

رهاسازی 77 میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه

انتظار جامعه از روانشناسان و مشاوران تشخیص درست مسائل هویتی است

اطلاعیه قطع گاز در شهرستان هوراند و کلیبر

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می‌شود

پرسپولیس قهرمان در تبریز؛ کریم باقری هم به تراکتور می‌رود؟

زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود

اختصاص 80 هزار میلیارد ریال اعتبار به حوزه راه و مسکن آذربایجان غربی

آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه

توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

جدیدترین اخبار از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی/ زهرا مینویی چه نوشت؟

پسر جوانی که متهم به ترغیب زهره فکورصبور به خودکشی بود تبرئه شد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تجلیل از رحیم علی‌آبادی پیشکسوت کشتی اردبیل در جام صفوی

پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

21 هزار داوطلب در اردبیل وارد کارزار کنکور شدند

976 میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی واریز شد

976میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی اردبیل واریز شد

توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه

نصب 3 کیلومتر نیوجرسی در محورهای مواصلاتی شهرستان خوی

رهاسازی 77 میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه

مهاباد میزبان دو رویداد مهم ورزشی کشور در ماه جاری

دیدار با والدین شهید قربان پیری در نقده

بررسی رونداجرا وبرنامه های محرومت زدایی در نقده

طرح اضطراری برای برقراری آب در 28 روستای سیلزده زرآباد آغاز شد

افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز | تصمیم کشور همسایه بعد از اقدام ایران

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می شود

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید

261 هکتار از مزارع آذربایجان غربی علیه بیماری زنگ زرد غلات سم پاشی شد

انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه

تجلیل از قاریان، خادمان و فعالان قرآنی در ارومیه

ادای احترام جامعه کار و کارگری آذربایجان غربی به شهدا

آبیاری 80 درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ

نصب 25 کیلومتر نیوجرسی در محورهای بزرگراهی آذربایجان غربی ​

تصادف زنجیره‌ای عجیب در روگذر مدرس ارومیه

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه

رفع اتفاقات شبکه آبرسانی روستاهای شهرستان خوی

بررسی روند بازسازی زیرساختهای آب وفاضلاب مناطق زلزله زده خوی

میزبانی انتخابی تیم‌ملی برای مسابقات آسیایی پرس‌سینه به مهاباد رسید

به دنبال مسئول سازی، اجرای مصوبات بلا اقدام و ترک فعل‌ها هستیم

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر