پیام آذری

آخرين مطالب

حالا نوبت گرانی گوشی همراه است! علمي

حالا نوبت گرانی گوشی همراه است!
  بزرگنمايي:

پیام آذری - آفتاب یزد / این روزها هر چقدر حواس همه به رشد با دور تند قیمت ارز، طلا، سکه، مایحتاج عمومی سفره‌ها، هزینه کمرشکن اجاره‌بهای مسکن، خودرو و... است؛ گوشی همراه هم تصمیم گرفته از کورس رشد قیمت‌ها جا نماند و برای رشد بیشتر در بازار خیز برداشته است! جالب اینکه دولت هم برای مهار خروج ارز و تداوم اشتیاق مردم به خرید گوشی در دوران محدودیت‌های کرونایی و رونق فعالیت‌های شبکه مجازی و فعالیت‌های از راه دورکاری و... تصمیم محدودکننده دیگری گرفته است تا یک شوک نرم دیگر به بازار گوشی همراه بدهد. اتفاقی که در صورت محدودیت واردات گوشی مسافری نوید شوک تازه بعدی را به بازار تلفنهای همراه خواهد داد!
بنابر اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اتاق بازرگانی ایران در اطلاعیه‌ای که یکشنبه (14 تیرماه) منتشر شد، واردات و ثبت تلفن‌های همراه هوشمند به ارزش بالای 300 یورو به ایران ممنوع است.
حالا با ممنوعیت واردات برخی از موبایل‌ها قیمت آنها سر به فلک می‌کشد و آنهایی که از قبل خبر داشتند و انبارهایشان را پر کرده بودند سود ویژه‌ای به جیب می‌زنند، دولت هم برای کنترل دستور می‌دهد قیمت‌های موبایل از سایت‌های اینترنتی حذف بشود تا دغدغه خود را نسبت به مراعات حال مردم مظلوم و بی‌پناه سرگردان در بازارهای گوشی همراه نشان بدهد!
تورم رو به افزایش نرخ گوشی همراه در حالی است که نیاز حیاتی این روزهای مردم ایران شده است و سخنگوی گمرک نیز یکشنبه 14تیرماه99 اعلام کرد واردات گوشی همراه نه تنها کاهش نیافته، بلکه از ابتدای سال تا به امروز 2 میلیون و 404 هزار و 933 دستگاه تلفن همراه وارد کشور شده که این میزان حدود 3 برابر واردات تلفن همراه در مدت مشابه سال قبل است!
ابراهیم درستی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری در خصوص این وضعیت و نگرانی ناشی از فشار شدید از این بابت به مردم می‌گوید: در حال حاضر تلفن‌های همراه روی قیمت 2 میلیون تومان، 70 درصد تقاضای بازار مصرف‌کنندگان را تشکیل می‌دهد لذا اگر در بخش لوازم صوتی و تصویری و از جمله لپ‌تاپ و تبلت گرانی احساس شده است این امر به واردکنندگان برمی‌گردد چرا که فروشندگان در بازار توان احتکار یا افزایش خارج از عرف قیمت را ندارد.
او می‌گوید: برخی واردکنندگان با وجودی که با ارز قیمت بهمن و اسفند 98 واردات داشته‌اند اما اقدام به فروش گوشی و سایر اقلام صوتی و تصویری با نرخ روز ارز می‌کنند و همین موضوع نیز منجر به افزایش بهای کالا می‌شود.
اگرچه وقتی خبرنگار با چند فروشنده گوشی همراه در بازار تماس می‌گیرد و دلیل رشد 300 هزار تومانی ارزان‌ترین گوشی بازار طی یک هفته گذشته را جویا می‌شود آنها به همان رشد قیمت دلار بسنده می‌کنند و می‌گویند: وقتی دلار 19 هزار تومانی به 22 هزار تومان رسیده است چرا باید انتظار داشته باشید که نرخ گوشی افزایش نیابد!؟ جالب اینکه همین فروشندگان چنان همهمه‌ای در بازار هم وجود دارد که به لحاظ فروش راضی هستند و در تایید صحبت‌های ابراهیم درستی رئیس اتحادیه فروشندگان لوزم صوتی و تصویری می‌گویند: بله خوشبختانه بازار با وجود افزایش قیمت‌ها ریزش مشتری نداشته است که شاید یکی از دلایل آن نیاز این روزها و اطلاع آنها از احتمال افزایش قیمت‌ها در هفته‌ها و ماه‌های آتی باشد!
اگرچه رئیس هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی خبر از اعلام قیمت گوشی‌های خریداری شده از طریق پیامک پس از روشن کردن گوشی به شخص خریدار می‌دهد و اعلام می‌کند: قیمت تمام شده موبایل‌های وارداتی به زودی در سامانه 124 درج خواهد شد تا از هرگونه سودجویی در قیمت‌گذاری تلفن همراه جلوگیری شود.
او خبر از همکاری با سامانه "همتا" برای ارسال قیمت گوشی خریداری شده به خریداران در قالب یک پیامک داد و آن را اینطور تشریح می‌کند: «بناست در آینده‌ای نزدیک با درخواست انجمن واردکنندگان موبایل و فراهم کردن زیرساخت‌ها، سازمان حمایت با همکاری سامانه همتا و مرکز توسعه تجارت الکترونیک قیمت موبایل خریداری شده را همزمان با روشن شدن گوشی برای مصرف‌کننده پیامک کند. به این ترتیب مصرف‌کننده از قیمت واقعی گوشی و اینکه کدام واردکننده آن را وارد کشور کرده است مطلع خواهد شد. از این رو اعلام دقیق قیمت‌ها توسط واردکنندگان همچون گذشته به سامانه 124 به شفافیت و تسهیل این فرآیند کمک خواهد کرد.»
به گفته غروی‌رام، این سامانه در حمایت از حقوق مصرف‌کننده راه‌اندازی شده است و باید جهت حفظ حقوق مصرف‌کنندگان و آگاهی آنها از قیمت واقعی موبایل‌هایی که خریداری کرده‌اند هیچ کوتاهی صورت نگیرد. وی سامانه‌های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، همتا، 124 و سامانه جامع گارانتی را شبکه‌ای هوشمند به منظور شفاف‌سازی دانسته و باور دارد می‌توان با ظرفیت این سامانه‌ها روی قیمت‌گذاری اجناس در بازار موبایل تاثیر گذاشت: «در همین راستا ثبت قیمت تمام شده موبایل‌های وارداتی و آماده عرضه در سامانه 124 مورد تاکید چندین‌باره ما قرار گرفته است. طبق مصوبه وزارت صمت شرکت‌های واردکننده مکلف به اعلام قیمت‌ها به این سامانه هستند. از این رو واردکنندگان تلفن همراه نیز از این قاعده مستثنی نیستند و باید به صورت مداوم قیمت موبایل‌های وارداتی خود را به این سامانه اعلام کنند.»
به گفته امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، نرخ‌ها کاملا به روز هستند اما پروسه قیمت‌گذاری در این سایت کمی زمان‌بر است و تسهیل بخشی این قسمت از سایت می‌تواند باعث شود تا واردکنندگان بیشتری در زمینه درج قیمت‌ها همکاری کنند: «البته قانون تاکید دارد که تمامی واردکنندگان باید این کار را انجام دهند و اگر انجام نمی‌دهند کوتاهی آنهاست، ولی پروسه طولانی زمان‌بر بودن درج قیمت می‌تواند یکی از دلایل عدم همکاری درست همه فعالان باشد.»
اسحاقی باور دارد که همکاری واردکنندگان و اجرای طرح افق در آینده نه چندان دور، می‌تواند قیمت‌ها در بازار موبایل را کاهش ببخشد: «طرح افق (استانداردسازی فاکتور و نظارت بر قیمت) به زودی برای بازار تلفن همراه اجرا خواهد شد و همه بخش‌های زنجیره تامین تلفن‌همراه (اعم از واردکننده، تولیدکننده، عمده فروش و خرده فروش) ملزم به ثبت خرید و فروش خود در سامانه جامع تجارت و صدور فاکتور الکترونیک خواهند بود. آنها فروش کالایشان را در این سامانه ثبت نام خواهند کرد و واحدهای بدون جواز با ثبت نام در این سامانه، پس از تایید اتحادیه می‌توانند فعالیت کنند».

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/233874/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایتی دلنشین از دوستی پایدار خانم بازیگر با تام کروز/ عکس

گسترش حاشیه نشینی در تبریز معضل اساسی است

فعالیت غیرحضوری مدارس نیکشهر،مهرستان،زرآباد ودلگان

جبران خسارت 340 میلیون ریالی شاکی پرونده خدمات آسانسوردر ارومیه

یک استقلالی به در خروج هدایت شد | دو گزینه برای جانشینی

آذربایجان شرقی تنها استانی که در انتخابات اسفند 1402، اصلاح طلبان در آن پیروز شدند

ثبت نام 840 خانواده برای طرح جوانی جمعیت در شهرستان اردبیل

تزریق سالانه حداقل 5 هزار میلیارد تومان به اقتصاد استان اردبیل

افزایش 32 درصدی تردد مسافر از پایانه مرزی بیله سوار

کشت سماق در اهر

همسران امیر حسین مدرس از گذشته تا امروز/ تصاویر

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

هفت هزار مادر روستایی آذربایجان‌غربی به صورت رایگان بیمه شدند

نرخ بیکاری زمستانی هم در آذربایجان‌غربی تک‌رقمی شد

دستگیری عامل تیراندازی در بوکان

ارتش در حراست از مرز‌های ایران امادگی کامل دارد

حادثه رانندگی در محور ارومیه _ سرو

شاخ به شاخ شدن یک دستگاه سواری پژو 206 با پراید در محوراشنویه - ارومیه

واگذاری نزدیک به 5 هزار فقره انشعاب آب و فاضلاب در شهرستان خوی

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی پاسخگوی مردم در سامانه سامد

معادن یکی از پیشرانهای توسعه استان هستند

توزیع بیش از یک هزار و 200 تن کود یارانه‌ای در شهرستان شوط در سال 1402

جلسه بررسی تخصصی هوشمند سازی کنتور‌های آب مشترکین آذربایجان غربی

مشکلی در تأمین آرد و نان در آذربایجان‌غربی وجود ندارد

تردد نزدیک به 105هزار ناوگان ترانزیتی از پایانه‌های مرزی آذربایجان غربی

اجرای 12٠طرح هادی روستایی در مناطق مختلف اذربایجان غربی

کاهش افق طرح جامع شهر بوکان به تایید و تصویب نهایی رسید

تجمع دانشگاهیان سلماس در حمایت از حمله سپاه به رژیم اشغال گر

دانه‌های آجیلی خوی به نام کشاورز و‌به کام واسطه

ثبت دو اختراع برای نخستین بار در رشته طراحی شهری توسط نخبه دانشگاه ارومیه

ایجاد و تامین شبکه برق مستقل برای واحد‌های صنعتی شهرستان تبریز

استقبال عجیب مردم از بدل داریوش اقبالی!/ ویدئو

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

امواج ناپایدار بارشی آذربایجان‌غربی را فرا گرفت

زمینه اشتغال 382 نفر در معادن آذربایجان‌غربی فراهم شد

خروجی سد مهاباد به 32 مترمکعب بر ثانیه رسید

اردوی تیم ملی گلبال ایران در اردبیل

خسارت 1500 میلیارد تومانی بارندگی به زیرساخت‌های کهگیلویه و بویراحمد

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

تاکید رسانه‌های پاکستان بر اهمیت سفر آتی رئیس جمهور ایران به اسلام آباد

فعالان اقتصادی در اردبیل شناسه یکتا دریافت کنند

جاده دسترسی شهرک صنعتی شماره 2 اردبیل بهسازی و آسفالت می‌‍‌‎شود

میزبانی قم از لیگ بسکتبال جوانان کشور

دستوردادستان شهرستان اسکو به متقاضیان مساکن ملی سهند

طرح هادی در 2000 روستای آذربایجان شرقی اجرا شد

معابر شهر تبریز پنج هزار و 383 باکس زباله دارد

اعتبارات کافی برای تامین برق واحدهای صنعتی و تولیدی تخصیص یابد

افتتاح مدرسه 6 کلاسه دستان مهربان روستای ماندیرو منطقه پلان