پیام آذری

آخرين مطالب

شیوع کرونا مصرف آب تبریز را 30 درصد افزایش داد اجتماعي

شیوع کرونا مصرف آب تبریز را 30 درصد افزایش داد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز- مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه به علت پیگشیری از شیوع کرونا 30 درصد مصرف آب درصد افزایش یافته است، گفت: افزایش پنج درصدی مصرف آب در کلانشهر تبریز پیش بینی شده بود.

به گزارش ایرنا، یوسف غفارزاده روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما در این مدت با توسل به شیوه های مختلف توانسته ایم تنها 18 درصد از 30 درصد افزایش مصرف آب در کلان شهر تبریز را از منابع موجود تأمین کنیم، اما پوشش همه این رقم در گروی اهتمام شهروندان برای صرفه جویی میسر است.
وی افزود: در دوران کرونا رعایت توصیه های بهداشتی و شستشوی دست به مدت 20 ثانیه، مصرف آب را بالا برده، اما اگر معقول مصرف کنیم، قطعی آب در هیچ شهرستان و روستایی نخواهیم داشت؛ در غیر این صورت نمی توانیم این ظرفیت را ایجاد کنیم در نتیجه قطعی آب پیش می آید.
وی گفت: اگر درست مصرف کنیم، در تامین آب مشکلی نخواهیم داشت، اما به هر ترتیب هر حوزه باید به آب خودش متکی باشد، چون با تامین آب از مکان های دیگر مشکل اصلی رفع نمی شود.
غفارزاده یادآوری کرد: تامین آب پایدار در بخش شرب، کشاورزی و صنعت به مدیریت مشارکتی نیاز دارد و بر این اساس همکاری تمام سازمان های مردم نهاد لازم است؛ چون مدیریت منابع آب چندوجهی است، بر این اساس باید همه مشارکت داشته باشند تا از هدر رفت آب جلوگیری و استفاده از مایع حیات معقول شود.
وی ادامه داد: متوسط جهانی بارش در دنیا 800 میلی متر در سال است، اما در ایران به علت اینکه خشک و نیمه خشک بوده و متوسط بارش ها 250 میلی متر است، بر این اساس باید در مصرف آب فرهنگ سازی شود.
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی اضافه کرد: در بهره وری از آب کشاورزی یک چهارم متوسط جهانی عملکرد داریم و در مصرف سرانه آب شرب متوسط جهانی برابر با 140 لیتر در شبانه روز برای هر فرد است که این مقدار در کشور 250 لیتر در شبانه روز و نیازمند مصرف درست است.
غفارزاده با اشاره به اینکه مصرف نادرست آب به سفره های زیرزمینی فشار وارد می کند، گفت: در خرداد ماه امسال تراز آب زیرزمینی در 21 دشت نسبت به متوسط دراز مدت افزایش یافته و در چهار دشت کاهش داریم.
وی ادامه داد: مجموع کسری تمام آبخوان های آذربایجان شرقی 1.17 میلیارد متر مکعب و کسری آن سالانه 37 میلیون مترمکعب است و 9 دشت مرند، دامنه های شمال سهند، تسوج، شبستر، بستان آباد و کردکندی وضع بحرانی و سه دشت استان وضعیت نامطلوب داشته، اما بقیه وضع مناسبی دارند.
وی تاکید کرد: با اجرای طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی مقدار کسری به 1.250 میلیارد متر مکعب رسیده و اگر هر سال باید 50 میلیون به کسری آب سفره های زیرزمینی اضافه می شد، این کمبود نیز رفع شده است.
غفارزاده با اشاره به اینکه 40 گروه در آذربایجان شرقی وظیفه حفاظت و نظارت از آب و چاه ها را بر عهده دارند، افزود: از سال 1393 تاکنون 9 هزار و 560 چاه غیرمجاز پر شده و 810 پمپ چاه عمیق تقلیل یافته و یکهزار و 900 دستگاه حفاری غیرمجاز در این مدت توقیف شده است.
وی با اشاره به اینکه حقابه تبریز از زرینه رود نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش هم دارد، گفت: اینکه بگوییم حقابه زرینه رود کاهش یافته درست نیست، در واقع در سه ماهه اول سال قبل از زرینه رود 18 میلیون مترمکعب و در همین مدت امسال 22.390 میلیون مترمکعب آب برداشت شده یعنی 18 درصد نسبت به پارسال اضافه برداشت داشتیم. 
غفارزاده همچنین با اشاره به اینکه امسال تاکنون هشت نفر در سدهای آذربایجان شرقی غرق شده اند، اظهار کرد: با توجه به گرمی هوا و روی آوردن برخی از افراد به شنا، 6 نفر در سدهای قیصرق سراب، الخلج بستان آباد و نهند تبریز، یک نفر در رودخانه ارس و یک نفر در دریاچه ارومیه غرق شدند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با بیان این‌که بالای 140 مخزن آبی در استان وجود دارد، گفت: مردم باید از شنا کردن در این مخزن‌ها خودداری کنند.
وی با بیان این‌که سد خاکی کلقان در شهرستان بستان آباد قرار دارد، گفت: ارتفاع این سد 65 متر است و تاکنون 132 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است. عملیات اجرایی این سد از سال 84 با هدف مهار سیلاب، تامین آب شرب شهر بستان آباد، هشترود و 40 روستاهای مسیر و کمک به بهبود آب کشاورزی آغاز شده و در آینده‌ای نزدیک و همزمان با هفته‌ی دولت به بهره برداری خواهد رسید.
برچسب‌ها
شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/233925/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟