پیام آذری

آخرين مطالب

آذربایجان غربی پیشتاز در آبیاری نوین اقتصادي

آذربایجان غربی پیشتاز در آبیاری نوین
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- آذربایجان‌غربی در حالی سال زراعی جاری را سپری می‌کند که در 2 ماه اول سال 1399 پیشتاز در تجهیز اراضی کشاورزی به شیوه نوین آبیاری بوده و همین امر، رغبت کشاورزان را برای استفاده از این فناوری پیشرفته افزایش داده است.

آذربایجان‌غربی با تجهیز یکهزار هکتار از اراضی کشاورزی خود به شیوه آبیاری نوین در فروردین و اردیبهشت سال 1399، استان پیشتاز کشور در این عرصه شد و تاکنون نیز یک‌هزار و 300 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه در سال جاری به این شیوه های نوآورانه تجهیز شده‌است.
بهره برداران آذربایجان غربی در شمال غرب کشور با 800 تا 850 هزار هکتار زمین کشاورزی به تولید سالانه 6.2 میلیون تن انواع محصولات اشتغال دارند؛ 400 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در این استان دیم و 310 هزار هکتار آبی و 120 هزار هکتار نیز باغات است.
از مجموع اراضی کشاورزی استان 265 هزار هکتار برای اجرای طرح های آبیاری نوین مستعد هستند و 66 هزار هکتار آن به شیوه های نوین آبیاری در کشاورزی تجهیز شده‌است.
تجهیز حدود 33 درصد از کل اراضی آذربایجان غربی به شیوه های آبیاری نوین که 25 هزار و 221 هکتار است در دولت تدبیر و امید انجام‌ شده که بیانگر خیز بلند دولت برای ارتقای راندمان تولید و آبیاری و در کنار آن احیای دریاچه ارومیه می‌باشد.
براساس اظهارات کارشناسان آب و خاک در این استان در شیوه آبیاری مدرن میزان مصرف آب در هر هکتار چهار هزار و 400 متر مکعب است که با اتمام طرح های نوین آبیاری اعم از تحت فشار و قطره ای در شمال و جنوب آذربایجان غربی می‌توان به درصد قابل توجهی از صرفه جویی وارتقای راندمان آبیاری دست یافت.
این درحالی است که در شیوه آبیاری غرقابی در هر هکتار 10 هزار متر مکعب مصرف آب وجود دارد که با توجه به الگوی کشت محصول، زراعی و باغی بودن این میزان متفاوت است.
محققان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این بخش تلفیق روشهای آبیاری نوین و نیز روشهای علمی را نیز در صرفه جویی آب مصرفی با اهمیت می‌دانند و در این راستا گام‌های مطلوبی را برداشته اند.
رشد فراگیر اشتغال دربخش کشاورزی
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بخش کشاورزی مهمترین پیشران توسعه اقتصادی استان به شمار می‌رود که نقش مهمی در رشد فراگیر اشتغال و کاهش نرخ بیکاری دارد.
رسول جلیلی اضافه کرد: در این راستا سلسله پیشران هایی برای توسعه بخش کشاورزی در این استان داریم که به صورت برنامه ریزی های بلند مدت و کوتاه مدت طراحی و اجرا می‌شوند.
وی اظهارکرد: شیوه های نوین آبیاری، دومین پیشران توسعه بعد از گلخانه ها در آذربایجان غربی است و در حال حاضر 66 هزار هکتار اراضی کشاورزی مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار در این استان وجود دارد که در صدد افزایش و توسعه سیستم های نوین آبیاری هم هستیم.
وی اضافه کرد: از ابتدای برنامه های اجرایی ستاد احیای دریاچه ارومیه توسط دولت تدبیر و امید، بیش از 558 میلیون متر مکعب در آب مصرفی بخش کشاورزی صرفه جویی شده‌است که 230 میلیون متر مکعب از طریق استفاده از فنون علمی و فنی و 328 میلیون متر مکعب از محل کاهش دریافت از محل سدهای استان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بوده‌است .
وی درباره محصولات کشاورزی تولیدی در آذربایجان غربی گفت: این استان 830 هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد که 400 هزار هکتار اراضی دیم و 310 هزار هکتار اراضی آبی و 120 هزار هکتار باغات است که 46 نوع محصول در این اراضی تولید می شود.
مستعد بودن 265 هزار هکتار زمین برای اجرای آبیاری نوین
معاون آب و خاک سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی نیز گفت: 265 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان برای اجرای طرح های آبیاری نوین مستعد هستند.
علی اصغرزاده افزود: از این میزان در سطح 66 هزار هکتار شیوه های نوین آبیاری اجرا شده‌است که 22 هزار و 221 هکتار آن در دولت تدبیر و امید رقم خورده‌است.
وی ادامه داد: از کل مجموع 265 هزار هکتار اراضی مستعد برای پیاده سازی شیوه آبیاری‌های نوین حدود 61 هزار و 571 هکتار از محل ساماندهی آبهای مرزی استان با 95 درصد پیشرفت فیزیکی در دولت تدبیر و امید در استان طراحی شده و در حال اجراست.
اصغرزاده گفت: بخشی از اعتبارات این طرح ها استانی و بخشی نیز ملی بوده که تا کنون یک‌هزار و 400 میلیارد تومان برای آن هزینه شده و برای اتمام آن به 300 میلیارد تومان نیز نیاز است.
وی اضافه کرد: از کل 61 هزار و 571 هکتار نیز 13 هزار هکتار در شهرستان پیرانشهر در جنوب آذربایجان‌غربی تحت پوشش این طرح بوده و بقیه در شهرستان‌های شمالی اجرایی می‌شود.
معاون آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی بیان کرد: در شیوه نوین آبیاری میزان مصرف در هر متر مکعب چهار هزار و 400 متر مکعب است که با اتمام طرح های آبیاری تحت فشار در شمال استان سالانه افزون بر 270 میلیون متر مکعب صرفه جویی رخ می‌دهد.
وی ادامه داد: این درحالی است که در شیوه آبیاری غرقابی در هر هکتار 10 هزار متر مکعب مصرف آب وجود دارد که با توجه به الگوی کشت محصول و زراعی و باغی بودن این میزان متفاوت است.
اصغرزاده گفت: مزایای این طرح این است که در حالت عادی جوی پشته ها را از بین نمی‌برد و به تسطیح نیازی نیست و ماندابی نیز در مزارع رخ نمی‌دهد.
وی افزود: در این روش مزارع به صورت یکپارچه آبیاری می‌شود و در تولید با افزایش 80 تا 100 درصدی همراه است.
وی ادامه داد: کاهش هزینه کارگری و ارائه کود به صورت محلول از مزایای دیگر این طرح هاست و مواد آلی زمین نیز به استفاده علف های هرز نمی‌رسد.
معاون اب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی بیان کرد: تمام آب رها شده به پای گیاه روانه شده و از فرسایش خاک نیز به نحو موثری جلوگیری می‌شود.
وی با اشاره به حمایت های دولت در این راستا ادامه داد: تسهیلاتی به متقاضیان در این راستا پرداخت می‌شود که براساس استاندارد اعلام شده برای هر هکتار زمین به روش آبیاری قطره ای 17.5 میلیون تومان یارانه دولتی تعلق می‌گیرد.
وی افزود: در زمینه آبیاری بارانی نیز 10.5 میلیون تومان کمک بلاعوض دولتی ارائه می‌شود و برای آبیاری کم فشار نیز به ازای هر هکتار 7.5 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض دولتی پرداخت می‌شود.
اصغرزاده گفت: تنها پروژه ای که در بخش کشاورزی هرگز متوقف نشده و اعتبارات آن از سالی به سال بعد منتقل می‌شود، بخش آبیاری نوین است .
وی اضافه کرد: در سال 1398 در آذربایجان‌غربی بیش از چهار هزار هکتار تجهیز اراضی به آبیاری نوین توسط کشاورزان اجرا شد.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی با عملکرد یک‌هزار هکتار در 2 ماهه اول سال جاری دارای رتبه اول کشور در این زمینه است، گفت: در این زمینه حمایت صددرصدی دولت وجود دارد.
معاون آب و خاک سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: همچنین اگر کشاورزان اراضی خود را به صورت تجمیعی یا یکپارچه سازی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز کنند تا 85 درصد هزینه‌ها از سوی دولت پرداخت می‌شود و تنها 15 درصد هزینه به عهده مالکان است.
عملکرد موفق آبیاری قطره ای در زمینهای کشاورزی
محقق مرکز تحقیقات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی هم در این باره گفت: آبیاری تحت فشار باید قادرباشد واقعا در مصرف آب صرفه جویی ایجاد کند و تبخیر و راندمان آبیاری را کاهش دهد.
رضا طایفه رضایی بیان کرد: آبیاری قطره‌ای در باغات انگور و شلیل در آذربایجان غربی عملکرد موفقی دارد چون امکان رشد علف‌های هرز در این روش کاهش می یابد.
وی بیان کرد: ولی در باغ‌های سیب، گیلاس و زردآلو که نیاز به آب بالایی دارند، روش دیگری توسط محققان پیشنهاد شده که روش قطره ای زیر سطحی است.
این محقق اضافه کرد: همچنین روش نوار طیف نیز که جزو روش‌های نوین آبیاری است، در زراعت بسیار کارایی دارد و در کشت خیار، گوجه فرنگی و چغندر قند، پیاز و سیر در ارومیه و شاهین‌دژ در حال اجرا بوده و به وفور نیز جا افتاده‌است.
وی افزود: پیشتر از این آبیاری بارانی بسیار رونق داشت و پیشنهاد می‌شد اما محققان مرکز تحقیقات روشهای دیگری را بررسی کرده و در حال تعمیم هستند.
وی گفت: در مزارع گندم سایت های الگویی با محوریت احیای دریاچه ارومیه طراحی شده‌است و کشت های روی پشته های 25 سانتیمتری در زمین در چهار ردیف انجام شده‌است.
طایفه رضایی گفت: به صورت مکانیکی و با آبیاری قطره ای زیر سطحی می‌توان گام های مفیدی در راستای کاهش مصرف آب برداشت ولی در جایی که نیاز به اعتبار و بودجه بالاست، می توان با روش های جایگزین نیز تلفات آب و تبخیر را کاهش داد.
با وجود اینکه آذربایجان‌غربی از استان‌های موفق در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی آبی است اما انتظار می‌رود با توجه به اهمیت مصرف بهینه آب در اراضی کشاورزی به ویژه نقش آن در احیای دریاچه ارومیه ﮐﻼسﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ بیشتری ﺗﻮﺳﻂ ﺟﻬﺎد ﮐﺸﺎورزی در ﺟﻬﺖ آﻣﻮزش اﺳﺘﻔﺎده از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﮐﺸﺎورزی ﺗﺨﺼﺼﯽ در زﻣﯿﻨﻪ ﺑﻬﯿﻨﻪﺳﺎزی ﻣﺼﺮف آب برگزار شود ﺗﺎ داﻧﺴﺘﻨﯽﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ روشﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ آﺑﯿﺎری را ﺑﻪ ﮐﺸﺎورزان ﻣﻨﺘﻘﻞ ﮐﻨﻨﺪ.
همچنین ﻣﺸﻮرت ﮐﺸﺎورزان ﺑﺎ ﻣﺘﺨﺼﺼاﻦ ﻗﺒﻞ از راه اﻧﺪازی ﺳﯿﺴﺘﻢ آﺑﯿﺎری، ﻫﻤﮑﺎری ﺟﻬﺎد ﮐﺸﺎورزی ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺸﺎورزان از ﺗﺴﻬﯿﻼت ﺑﺎﻧﮑﯽ ﺑﺮای اﺳﺘﻘﺮار و راه اﻧﺪازی روشﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ آﺑﯿﺎری و ﺗﻐﯿﯿﺮ و ﺳﻬﻮﻟﺖ در ﻗﻮاﻧﯿﻦ و ﻣﻘﺮرات ﺳﻨﮕﯿﻦ و دﺳﺖ و ﭘﺎﮔﯿﺮ اداری ﺑﺮای ﺗﺸﻮﯾﻖ و ﺗﺮﻏﯿﺐ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﮐﺸﺎورزان در ﺟﻬﺖ اﺳﺘﻔﺎده از این امکان دیگر راهکارهای گسترش نفوذ این طرح‌ها در مزارع و باغات است.
استان آذربایجان‌غربی دارای بیش از سه میلیون نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان های موفق در حوزه کشاورزی باشد؛ این استان دارای 850 هزار هکتار اراضی کشاورزی است.
این استان دارای 9 میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و دام سنگین و مرغ و ماکیان است.
جمعیت بهره بردار کشاورزی استان آذربایجان غربی 235 هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود 6.2 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند.
برچسب‌ها
آذربایجان غربی آبیاری اراضی کشاورزی

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/235493/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تور عروس خاص و متفاوت ساناز ارجمند، همسر دوم شهاب حسینی/ عکس

نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته حسینی در یک سریال!/ ویدئو

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

ارتقای سرانه‌های آموزشی در آذربایجان غربی

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

جلسه شورای ترافیک شهرستان پلدشت

آغاز مبارزه با آفات و علف‌های‌هرز در گندم‌زار‌های مهاباد

شهر بوکان مزین به یادمان شهید گمنام می‌شود

پیروزی تیم بسکتبال مهاباد در نخستین گام مسابقات کشوری

580 روستای آذربایجان شرقی دارای مشکل آبی است

دوره آموزشی ویژه شورا‌ها در استان اردبیل برگزار می‌شود

برگزاری جلسه قرارگاه تامین منابع مالی و مدیریت هزینه‌ها در سال 1403

بررسی مشکلات آب و فاضلاب روستای بخشکندی شهرستان سلماس

تصفیه روزانه 28 هزار متر مکعب فاضلاب در شهر خوی

تعویض نزدیک به 2 هزار فقره کنتور آب خراب مشترکین در شهرستان خوی

برگزاری جلسه تحویل خط انتقال آب روستای آغبلاغ ولدیان شهرستان خوی

برگزاری جلسه بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر مهاباد

رفع اتفاق خط انتقال آب شرب روستای قریس شهرستان خوی

موانع پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت در آذربایجان غربی رفع شود

مشکل آب‌شرب 765 خانوار روستایی در میاندوآب حل شد

افزایش 2 برابری سرانه ورزشی آذربایجان‌غربی در دولت سیزدهم

رفع تصرف 3 هکتار از اراضی ملی در اشنویه

سرانه فضای ورزشی آذربایجان غربی به 20 سانتی متر رسید

جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان خوی

پاکو خمس: پروژه بزرگی در تراکتور داشتیم

واکنش فوری پلیس به انتشار یک ویدئوی جنجالی

ادامه اختلال در سامانه نسخه نویسی الکترونیکی بیمه سلامت در اردبیل

محرومیت زدایی سپاه با بهسازی 65 کیلومتر از راه‌های روستایی استان اردبیل

برخورد قانونی دیوان محاسبات اردبیل با تضییع کنندگان بیت المال

قیمت‌های تعیین شده در حوزه زراعی جوابگوی هزینه کشاورز نیست

آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد

2 هزار و 100 میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در آذربایجان‌غربی تشکیل شد

کودک میاندوآبی در کانال آب غرق شد

موافقت با اشتغال 69 زندانی در شهرستان مراغه

360 میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد

رصدخانه پروژه‌های عمرانی استان آذربایجان شرقی تشکیل می‌شود

رویداد هنری "بهار هنر انقلاب" در آذرشهر

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

حمله خرس به بانوی روستایی در ارتفاعات روستای لگ بن پیرانشهر

تجلیل از فرماندهان نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش در مهاباد

شکست خانگی پاس همدان برابر تهران یاسا

خرداد امسال 121 روستا از آب پایدار برخوردار می‌شوند

افتتاح بخش آی.سی.یو و سی.آرم بیمارستان طالقانی تبریز

نقش هوانیروز مهم و تاثیرگذار است

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سالتحصیلی 1403-1404

مساجد خاستگاه فرهنگ و هنر اسلامی هستند