پیام آذری

آخرين مطالب

ایسوس پدفون؛ داستان نافرجام موبایلی که هم تبلت بود هم لپ‌تاپ علمي

ایسوس پدفون؛ داستان نافرجام موبایلی که هم تبلت بود هم لپ‌تاپ
  بزرگنمايي:

پیام آذری - دیجیاتو / در جریان نمایشگاه CES سال 2011 بود که ایسوس از محصول «EEE Pad Transformer» رونمایی کرد؛ تبلتی که با استفاده از یک کیبورد متصل‌شونده می‌توانست به لپ‌تاپی جمع و جور تبدیل شود. این دقیقا کاری بود که حدود یک دهه بعد کمپانی اپل با معرفی کیبورد جادویی برای آیپد پرو انجام داده، اما ایسوس نگاهی بلندپروازانه‌تر از این حرف‌ها داشت.
حدودا یک سال بعد با «ایسوس پدفون» آشنا شدیم. همانطور که از نامش بر می‌آید، این مدل خلاقانه در واقع یک موبایل بود که با استفاده از داکی مخصوص به یک تبلت تبدیل می‌شد. بعد همان تبلت را هم می‌توانستیم با اتصال به کیبوردی مشابه با مدل ترنسفورمر و مجهز به ترک‌پد، به یک لپ‌تاپ کوچک تبدیل کنیم.
خود موبایل نمایشگری 4.3 اینچی از نوع سوپر امولد و با رزولوشن 960 در 540 پیکسلی داشت که بعد از تبدیل شدن به یک تبلت، اندازه نمایشگر به 10.1 اینچ از نوع LCD و با رزولوشن 1280 در 800 پیکسل می‌رسید. موبایل کوچک ایسوس از باتری 1520 میلی‌آمپر ساعتی نیرو می‌گرفت، در حالی که داک تبلت هم به صورت جداگانه یک باتری 6600 میلی‌آمپر ساعتی در بدنه‌اش داشت.

پیام آذری


حتی کیبورد در نظر گرفته شده برای این سیستم هم خودش 6600 میلی‌آمپر ساعت باتری اضافی داشت؛ ایسوس برای بیشترین مقدار عمردهی باتری هم سیستم جالبی طراحی کرده بود، طوری که ظرفیت باتری کیبورد در مرحله اول مصرف می‌شد و در مرحله آخر نیز شارژ. موبایل هم به عنوان هسته اصلی ماجرا تا آخرین لحظات ظرفیت باتری خودش را حفظ می‌کرد.
ایسوس برای اینکه لازم نباشد برای پاسخ دادن به تماس‌ها هر بار گوشی را از داک جدا کنید، قلمی هیبریدی هم ارائه کرده بود که هم نقش یک استایلوس را بازی می‌کرد، هم حکم یک هندفری بلوتوثی، مجهز به ویبراتور و دکمه‌های افزایش و کاهش صدا و پاسخ دادن تماس‌ها را داشت.
این موبایل (و البته تبلت و لپ‌تاپ) از چیپست اسنپدراگون S4 Plus و پردازنده Krait دو هسته‌ای با فرکانس 1.5 گیگاهرتزی نیرو می‌گرفت که با پردازشگر گرافیکی Adreno 220 همراه بود. مجموعه مورد بحث سر جمع یک گیگابایت رم داشتند، که البته حتی در هشت سال پیش هم برای یک لپ‌تاپ کم به نظر می‌رسید.

پیام آذری


اندروید 4.0 (آیس کریم) روی این موبایل سوار شده بود، که در واقع اولین روزهای استفاده برخی تلبت‌ها از پلتفرم گوگل محسوب می‌شد. به همین ترتیب بسیاری از اپلیکیشن‌ها برای اجرا روی این سیستم مشکل داشتند، چرا که توسعه دهندگان آنها را با فضا و ابعاد یک تبلت سازگار نکرده بودند.
ولی در هر صورت این دستگاه می‌توانست رویای هر کسی باشد؛ یک سیستم که همزمان موبایل، تبلت و لپ‌تاپ شما خواهد بود و می‌توانید تمام داده‌ها و اپلیکیشن‌های مورد نظرتان را به صورت یکپارچه و بدون نیاز به جابجایی و امثالهم نگه‌داری و استفاده کنید.
اما متاسفانه این رویا ماندگاری چندانی نداشت؛ از طرفی که بسیاری از اپلیکیشن‌ها سازگاری کافی با یک تبلت را نداشتند و قدرت سیستم عامل اندروید 4.0 هم به اندازه‌ای نبود که بتوان به آن به عنوان یک لپ‌تاپ نگاه کرد. از طرف دیگر همراهی تمام این قطعات وزن نهایی مورد نیاز برای حمل توسط کاربر را به شدت بالا می‌برد و این موضوع به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد و در نهایت پدفون ایسوس شکست خورد.

پیام آذری


این روزها دوباره ایده‌هایی مشابه در گوشه و کنار دنیای تکنولوژی به گوش می‌رسند؛ اپل رسما تایید کرده مک‌ها از این پس از معماری ARM نیرو خواهند گرفت، و در همین حین می‌توان آیپد پرو را به یک کیبورد جادویی متصل کرد و تجربه‌ای مشابه با مک‌بوک ایر در اختیار داشت. جدیدترین نسخه iPadOS هم به طور کامل از کیبورد، ترک‌پد و ماوس پشتیبانی می‌کند، و مهمتر از همه مجموعه اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که می‌توانند به صورت همزمان روی چند نمایشگر مالتی-تسک انجام دهند.
اما تجربه نشان داده هر رویایی در عمل امکان‌پذیر نخواهد بود؛ اگر اینطور بود ایسوس ترنسفورمر بوک V در سال 2014 موفق می‌شد. این دستگاه هم با یک موبایل اندرویدی شروع می‌شد، که می‌توانست به یک تبلت 12.5 اینچی مجهز به سیستم عامل ویندوز 8.1 متصل شود. وقتی ارتباط برقرار می‌شد، تصویر موبایل اندرویدی در محیط ویندوز در قالب یک پنجره قابل مشاهده بود.
وقتی هم که فول‌اسکرین می‌کردیم، عملا تبلت مورد بحث به یک تبلت اندرویدی تبدیل می‌شد؛ همراهی یک کیبورد ویژه مجهز به ترک‌پد هم که از این سیستم هیبریدی یک لپ‌تاپ مفید و جالب می‌ساخت. به خصوص با همراهی فناوری مخابراتی LTE که همه چیز را برای استفاده در خارج از خانه مهیا کرده بود.
این دستگاه همانند گجتی از یک فیلم سینمایی علمی تخیلی به نظر می‌رسید، اما کاملا واقعیت داشت. ولی با این حال احتمالا اسمش را هم نشنیده بودید، چون ایسوس ترنفورمر V همان مسیری را رفت که ایسوس پدفون رفته بود. موارد همگام‌سازی موبایل‌ها، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها هرگز آن طور که تصور می‌شده جوابگو و راه حلی برای خواسته‌های کاربران نبوده است.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/236114/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یوسفی: واردات خودروهای یک میلیاردی، بازار را تنظیم نمی‌کند/وزیر صمت برای کنترل قیمت ورود کند

واکنش صمت به اظهارات پلیس درباره واردات خودروی بی‌کیفیت

واردات خودرو یا خم رنگرزی؟

خبرگزاری ایسنا: افزایش بالای 100 میلیونی قیمت برخی خودروها در عرض یک‌ماه!

بازگشت مشروط 2 خودروساز فرانسوی به بازار خودروی ایران

وعده عجیب معاون وزیر صنعت درباره ریزش قیمت خودرو/ افزایش 28 تا 185 میلیون تومانی قیمت خودرو در بازار

واردات خودرو به سبک جدید

دلیل افزایش قیمت خودرو از نظر وزیر صنعت؛ دلار مقصر است

مُسکّن درمانی بازار خودرو

سخنگوی وزارت صمت: با معاملات صوری در بازار خودرو قیمت‌سازی می‌کنند

سه محل عرضه خودروسازان/ قرعه کشی خودرو برای متقاضیان عادی متوقف شد؟

واردات 22 خودروی کره‌ای این همه خوشحالی دارد؟

فروش خودروهای وارداتی از هفته سوم دی ماه/ قرعه کشی خودرو حذف نشده است

واکنش رئیس پلیس راهور به واردات خودروهای چینی و هندی: باعث نگرانی است

سراب ارزانی با خودروی وارداتی؟

عرضه 900 هزار خودرو در بازار طی 6 ماه آینده/ وزیر صنعت: خودروهای کمتر از 10 هزار دلار وارد کردیم

انتظار قیمت‌ مناسب برای خودروهای وارداتی‌ محال است/ گره بازار خودرو باز می‌شود؟

وزیر صمت گرانی خودرو را به گردن مردم انداخت: به خاطر تلاش مردم برای حفظ ارزش پول شان است

چرا نباید از گرانی سرسام‌آور خودرو تعجب کرد؟/ متهم اصلی افزایش قیمت‌ها لو رفت

قطع رابطه بی سروصدای خودروسازان با چین

شرط جدید برای خرید خودرو از بورس شد

واردات خودرو سال آینده 2 برابر می‌شود

سخنگوی وزارت صمت: قرعه‌کشی خودرو تا آخر امسال از دستور خارج می‌شود

خودروهای وارداتی به تهران رسیدند

کنایه یک روزنامه به وزارت صمت؛ 22 خودروی وارداتی که نیاز به شمردن ندارد

آدرس دولتی خرید خودرو

چرا نباید منتظر ارزانی خودرو باشیم؟/ دادفر: با حقوق ماهی 10 میلیون تومان نمی‌توان خودرو اقتصادی هم خرید

جهش قیمت رسمی خودرو در بورس؛ خودروسازان از دلالان سبقت گرفتند

پیدا و پنهان تبدیل شدن بعضی خودروهای وارداتی به تاکسی

معمای پیش‌فروش خودروی خارجی

بازار خودرو شب عید به کدام سمت می‌رود؟

باتلاق ارزی خودرو

فرمول تعیین قیمت خودروهای وارداتی اعلام شد/ پیش‌گویی قالیباف از قیمت خودرو در بازار

خریداران خودرو تمایل به خرید کدام خودروها در جهان دارند؟

خودروهای وارداتی از دبی و عمان آمده و دست اول نیست!

اجازه دولت برای واردات 2 میلیارد دلاری خودرو در سال آینده

بازار سیاه کد ملی مادران

موج گرانی به لوازم یدکی رسید/ زمین‌گیری خودروها در نمایندگی‌ها

من هم می‌خواهم کارت ملی‌ام را اجاره دهم

قیمت شانس در بازار خودرو

رئیس سازمان بازرسی کل کشور: باید فرمول و دستورالعمل قیمت گذاری در شورای رقابت تنظیم شود/ نباید خودرو در بورس عرضه می‌شد

تعلیق فروش خودروی بورسی

صف 9 میلیونی خرید خودرو

رئیس بورس: «قرعه‌کشی خودرو یک لاتاری ملی به تمام معناست» / ورود سازمان بازرسی به عرضه خودرو در بورس

کارت ملی مادران مشمول خودرو صد میلیون تومان قیمت پیدا کرد

فروش رنو برای چهارمین سال متوالی سقوط کرد

ورق واردات خودرو برگشت

سخنگوی وزارت صمت: آمار تقاضای اعلامی خودروها جای تأمل دارد/ موضع وزارت صمت و اقتصاد عرضه در بورس است

هزینه عجیب کم کردن کیلومتر خودرو / خریداران مدل‌های کارکرده مراقب باشند!

شرط جدید حضور در لاتاری اعلام شد/ ورود ممنوع قرعه‌کشی خودرو