پیام آذری

آخرين مطالب

آذربایجان‌غربی همچنان صدرنشین آبخیزداری در کشور اقتصادي

آذربایجان‌غربی همچنان صدرنشین آبخیزداری در کشور
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- اجرای طرح‌های آبخیزداری با هدف جلوگیری از رسوب و فرسایش خاک و افزایش آب‌های زیرزمینی در آذربایجان‌غربی مورد توجه ویژه قرار گرفته و این استان با حفظ برتری بین استان های کشور در این خصوص، طی بررسی اخیر سازمان جنگل‌ها و مراتع، رتبه نخست کشور را در خصوص اجرای این طرح‌ها به خود اختصاص داده است.

آبخیزداری که از دیرباز به عنوان یکی از اقدامات لازم برای ذخیره و استفاده بهینه از آب در دنیا مورد استفاده قرار می گرفت، در دهه‌های گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفته بود ولی طی سال‌های اخیر به عنوان راهکار طلایی برای تامین بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی در دستور کار قرار گرفته است تا ضمن مدیریت منابع حوضه‌های آبخیز، حال و روز دریاچه ارومیه نیز روز به روز بهتر شود.
طبق گفته کارشناسان سهم طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در ذخیره‌سازی آب غیرقابل انکار است و مفهوم آن را می توان در بخش مدیریت منابع طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
صاحب‌نظران این بخش تاکید دارند که با اجرای هر هکتار آبخیزداری می‌توان 500 مترمکعب آب جدید تولید کرد؛ ضمن آنکه اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری از 6.5 تن فرسایش خاک و رسوب جلوگیری می‌کند.
آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های موفق در اجرای طرح‌های آبخیزداری کشور طی سال‌های اخیر محسوب می‌شود و با اجرای این طرح‌ها در زمان‌بندی تعیین شده از وقوع سیل در بسیاری از نقاط سیل‌خیز استان جلوگیری می‌شود.
طی 2 سال گذشته دهها طرح آبخیزداری در آذربایجان‌غربی به بهره برداری رسید که موتور محرک این طرح‌ها، اختصاص بودجه مناسب از صندوق توسعه ملی بود.
اختصاص رتبه نخست کمی وکیفی به آبخیزداری آذربایجان غربی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری در توسعه بسترهای اقتصادی و اجتماعی استان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان در ارزیابی‌های اخیر، رتبه نخست بخش کمی و کیفی را در کشور به خود اختصاص داده است.
هادی قاسمی با اشاره به اجرای کامل طرح‌های آبخیزداری در 17 شهرستان آذربایجان‌غربی طی سال گذشته، اضافه کرد: سال گذشته، 250 هزار مترمکعب عملیات آبخیزداری و سازه‌های مکانیکی با 310 میلیارد ریال هزینه در استان به اجرا درآمده‌است.
وی بیان کرد: اعتبار طرح‌های آبخیزداری اجرایی در آذربایجان غربی نظیر دیگر مناطق کشور با موافقت رهبر معظم انقلاب از صندوق توسعه ملی اختصاص یافته‌است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی ادامه داد: اجرای طرح‌های آبخیزداری در سال گذشته که با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی انجام شد، نقش بسزایی در جلوگیری از ایجاد سیلاب داشت و در صدد تقویت این بخش برای جلوگیری از بروز مشکلات مشابه هستیم.
قاسمی گفت: طی سال جاری قرار است 600 میلیارد ریال اعتبار ملی و 600 میلیارد ریال اعتبار استانی در راستای اجرای طرح های آبخیزداری آذربایجان غربی اختصاص یابد.
وی افزود: طبق پیش بینی‌ها، امسال 39 طرح آبخیزداری با پوشش 380 هزار هکتاری در استان اجرا می شود.
بی توجهی سالهای طولانی به آبخیزداری
کارشناس و صاحب‌نظر منابع طبیعی آذربایجان‌غربی نیز در این خصوص با اشاره به اینکه آبخیزداری از جمله مواردی است که در سال‌های طولانی گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته بود، گفت: تداوم حرکت در این مسیر با هدف ذخیره‌سازی آب اجتناب‌ناپذیر است.
هوشنگ داداش زاده افزود: توجه ویژه صورت گرفته در ماه‌ها و سال‌های اخیر به این بخش و اختصاص بودجه از محل صندوق توسعه ملی به این امر بهترین فرصت برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در آذربایجان‌غربی بوده که از آن به خوبی استفاده شده‌است.
وی بیان کرد: با استفاده از توان کارشناسان، اساتید دانشگاهی، صاحب‌نظران و اجرای مطالعات به هنگام و گسترده، بهترین گزینه‌های آبخیزداری باید احصا و بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری شود.
وی با تاکید بر اینکه فرصت‌های زیادی در خصوص ذخیره آب از دست رفته و مشکل آب بسیار جدی است، اضافه کرد: همه نهادهای مسوول و فعالان حوزه کشاورزی باید برای اجرای طرح‌های ذخیره آب پیشقدم شوند و در مسیر بهبود یا حتی تثبیت وضعیت فعلی حرکت کنند.
آغاز عملیات اجرایی 12 سد بزرگ آبخیزداری در چالدران
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالدران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: عملیات اجرایی 12 سد بزرگ آبخیزداری در مناطق سیل‌خیز این شهرستان آغاز شده است و برای اجرای این طرح ها در مجموع 45 میلیارد ریال هزینه می‌شود.
علیرضا قربانی اظهار داشت: این سدها با هدف جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش پوشش گیاهی مراتع، جلوگیری از خطرات ناشی از سیل به اراضی کشاورزی و واحدهای مسکونی و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی در قالب سدهای بزرگ ملاتی احداث می‌شود.
وی افزود: این سدها در سه حوزه شامل سعدل، حراملو و کلیساکندی با حجم هشت‌هزار مترمکعب ساخته می‌شود.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالدران اضافه کرد: این شهرستان بیش از 168 هزار هکتار مراتع ییلاقی و روستایی دارد که در قالب طرح‌های بیولوژیک نیز از این مراتع حفاظت می‌شود.
وی با بیان اینکه امسال در جهت حفظ مراتع چالدران 10 هزار هکتار عملیات کود پاشی، بذر پاشی، کپه کاری و قرق در این مراتع در دست اجراست، اضافه کرد: عملیات 6 هزار هکتاری آن با اعتبار 10 میلیارد ریال به اتمام رسیده و چهار هزار هکتار آن با اعتبار پنج میلیارد ریال در دست اجراست.
قربانی اظهار داشت: در سه سال گذشته 40 سد بزرگ آبخیزداری در مناطق سیل خیز چالدران با اعتبار 200 میلیارد ریال و حجم 50 هزار مترمکعب احداث شده است.
وی یاد آوری کرد: با بهره برداری از طرح‌های در دست اجرا تا پایان 6 ماهه اول سال‌جاری اهالی بیش از 30 روستا از مزایای آنان بهره مند خواهند شد.
شهرستان چالدران یکی از شهرستان های غنی از نظر منابع طبیعی در آذربایجان غربی است که 6 در صد حجم اراضی ملی استان در این شهرستان وجود دارد.
این شهرستان حدود 120 روستا دارد که در 2 بخش مرکزی و دشتک نزدیک به 20 هزار نفر را در خود جای داده‌اند.
چالدران با 50 هزار نفر جمعیت در شمال آذربایجان غربی واقع شده است.
اختصاص 17 میلیارد ریال اعتبار برای طرحهای آبخیزداری اشنویه
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اشنویه گفت: امسال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در این شهرستان 17 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.
مصطفی چترآذر افزود: با استفاده از این اعتبار پیش بینی شده است عملیات آبخیزداری در زیر حوزه "رشگند" با مساحت هشت هزار هکتار در قالب چهار پلاک در مناطق "دوستک"، "رشگند"، "لولکان"، "سنگر " در این شهرستان اجرایی ‌شود.
وی با بیان اینکه میزان اعتبارات اختصاص یافته در سال جاری در مقایسه با پارسال 70 درصد افزایش یافته است افزود: این اقدامات شامل عملیات مکانیکی، احداث سازه‌های ملاتی، گابیونی و خشکه‌چین است که به میزان پنج هزار متر مکعب انجام می‌شود.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اشنویه اظهار داشت: با اجرای این اقدامات در زیر حوزه مزبور ضمن پایین آوردن ریسک سیلاب در منطقه، خاک آن محافظت و میزان فرسایش آن کاهش خواهد یافت.
چترآذر افزود: عملکرد و نتایج مثبت اجرای عملیات آبخیزداری باعث شده است تا با مطالبه مردم و مسوولان، اجرای طرح‌های آبخیزداری در حوضه‌های این شهرستان شتاب بیشتری به خود بگیرد.
اشنویه در جنوب آذربایجان‌غربی و هم مرز با کشورهای عراق و ترکیه واقع شده است.
آذربایجان غربی بیش از 2 میلیون و 700 هزار هکتار عرصه ملی دارد که 101 هزار هکتار آن جنگل و افزون بر 2 میلیون و 600 هزار هکتار را مرتع تشکیل می دهد.
آبخیزداری به علم و هنر برنامه‌ریزی مستمر و اجرای اقدام لازم جهت مدیریت منابع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک گفته می‌شود و می‌تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.
آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های نیازمند آبخیزداری به شمار می‌رود زیرا این استان از یک سو منابع آبی لازم جهت ذخیره‌سازی و مصرف در بخش کشاورزی را دارا بوده و از سوی دیگر این بخش سهم قابل توجهی از اقتصاد منطقه را به خود اختصاص داده است.
برچسب‌ها
صندوق توسعه ملی آذربایجان غربی منابع طبیعی و آبخیزداری چالدران دریاچه ارومیه

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/236478/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محبت کردنشون خیلی جالبه

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

عملیات وعده صادق از برکات وجود ارتش و سپاه مقتدر است

اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه‌های نظامی در سایه وجود ولایت فقیه است

عملیات عمرانی بزرگترین پروژه مسیر گشایی تاریخ تبریز

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است که قبلاً هم اتفاق افتاده بود

کنایه امام جمعه اردبیل به ادعای حمله اسرائیل به اصفهان /مگر کوادکوپتر قدرت دارد که مسیر دو هزار کیلومتری را طی کند؟

سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است

راهپیمایی مردم تکاب در حمایت از عملیات وعده صادق برگزار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند

پاسخ ویرانگر ایران درصورت حماقت دوباره صهیونیستها

پاسخ ویرانگر جمهوری اسلامی ایران در صورت حماقت دوباره صهیونیست‌ها

آل‌هاشم: سوخت اصلی موشک‌های ایران حمایت مردم برای تنبیه رژیم صهیونیستی بود

حمله و هدایت ریز پرنده ها از خاک جمهوری باکو انجام شده است....

حمایت نمازگزاران و مردم اهر از عملیات وعده صادق

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

برگزاری اردوی تیم ملی گلبال در اردبیل

راهپیمایی مردم پارس آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

آیت الله عاملی: عملیات وعده صادق بزرگ‌ترین حادثه قرن است

نیرو‌های‌مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

راهپیمایی حمایت از غزه و وعده صادق در شهر چهاربرج

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

هویت طبیعی دریاچه شورابیل حفظ می‌شود

50 هکتار اراضی‌ملی در بوکان از متصرفان بازپس گرفته شد

تذکر رئیس قوه قضائیه درباره پرهیز از صدور قرار تامین منتهی به بازداشت (فیلم)

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

وعده صادق، جوابی دندان شکن به رژیم صهیونیستی

چرا پدافند هوایی در تبریز فعال شده بود؟

رییس جمهور استان سمنان را ترک کرد

ماجرای شلیک پدافند در تبریز چه بود؟ / روایت مقامات رسمی درباره صداهای شنیده شده در اصفهان و تبریز

ببینید | شوخی کاربران با حمله «ریزپرنده‌ای»

پاسخ ایران در صورت دیوانگی صهیونیست‌ها ویرانگر خواهد بود

حمایت نمازگزاران آذربایجان شرقی از عملیات وعده صادق

ویزیت رایگان ارتش در مراغه

بازیگر خردسال فیلم خانه ابری محصول سال 1365 بعد از 38 سال/ تصاویر

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور | بارش ها تا کی ادامه دارد؟

صعود بانوی قایقران آذربایجان‌غربی به نیمه‌نهایی مسابقات روئینگ انتخابی المپیک آسیا و اقیانوسیه

ویزیت رایگان ارتش در شهرستان مراغه

پروازهای فرودگاه تبریز به حالت عادی برگشت

رئیس‌جمهور استان سمنان را ترک کرد

سورپرایز قیمت طلا برای عروس و دامادها

وعده صادق تجلی هنر هماهنگی دیپلماسی و میدان بود

آغاز اجر‌ای طرح اتصال مدارس خوی به شبکه فیبر نوری

جلسه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در شهرستان پیرانشهر

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه 31 فروردین

جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی 31 فروردین

نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌غربی درگذشت روحانی جهادی را تسلیت گفتند

هواشناسی آذربایجان‌غربی نسبت به بارش رگبار باران و رعد و برق هشدار داد