پیام آذری

آخرين مطالب

چرا اسقاط خودرو تنها در ایران اجباری است؟ سازمان حفاظت محیط زیست

چرا اسقاط خودرو تنها در ایران اجباری است؟
  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گفته دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به اینکه در کشور ما، خودرو یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود، افراد بدون اجبار، خودروی خود را اسقاط نمی‌کنند و با عث آلودگی هوا می‌شوند.

بهزاد اشجعی در گفت‌وگو با میزان گفت: برای هر نوع خودرویی، یک سن مشخص برای فرسودگی خودرو وجود دارد. در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، هیچ اجباری برای عدم استفاده از خودرو‌های فرسوده و اسقاط وجود ندارد و خودرو‌ها تا زمانیکه معاینه فنی دریافت کنند، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرند؛ اما بر اساس آمار، تنها 25 درصد ناوگان خودرویی این کشور‌ها فرسوده و تا 15 سال پس از تولید، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
وی افزود: در سایر کشورها، نهایت استفاده از یک خودرو 15 سال است و تا 23 سالگی نیز مواردی مشاهده می‌شود، اما در بیشتر موارد، اروپایی‌ها پس از 15 سال، با اختیار خود خودرو را اسقاط کرده یا به سایر کشور‌ها ها صادر می‌کنند.
اشجعی اظهار کرد:، اما در کشور ما، با توجه به اینکه نگاه سرمایه‌ای به خودرو وجود دارد، توجهی به سن فرسودگی خودرو نمی‌شود و معمولا تا زمانی که خودرو کار میکند، از آن استفاده می‌شود.
دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی ادامه داد: بر اساس آمار، سن فرسودگی خودروی‌های شخصی 14 تا 16 است و در این بازه زمانی باید اسقاط شوند، اما در قانون کشور ما مشخص شده است که خودرو‌های 20 ساله باید اسقاط شوند و اینگونه فرصتی برای مردم در نظر گرفته شده است.
تفاوت اسقاط خودرو در ایران و سایر کشور‌های جهان
وی در پاسخ به این سوال که چرا برخلاف اروپا در ایران اسقاط اجباری وجود دارد؛ گفت: مکانیزم معاینه فنی در اروپا دقیق‌تر و قابل اطمینان‌تر از ایران است. همچنین چرخه اسقاط خودرو‌ها در اروپا یک فرآیند خود به خودیست. یعنی بدون نیاز به مشوق یا اجبار از طرف حاکمیت. اما در ایران این چرخه حتماً می‌بایست با محوریت حاکمیت انجام شود، چون نه صاحب خودرو مشارکت می‌کند، نه خودروساز.
این مقام مسئول در سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه مقررات ترافیکی در اروپا بسیار دقیقتر و سختگیرانه‌تر از ایران است افزود: در اروپا هزینه استفاده از خودرو بالاست و در مقابل قیمت خودرو پایین. هزینه استفاده از خودرو با افزایش سن آن نیز تصاعدی افزایش می‌یابند؛ بنابراین در یک سنی، صاحب خودرو اسقاط وسیله اش را به استفاده از آن ترجیح میدهد و اصطلاحاً عطایش را به لقایش می‌بخشد! اما در ایران دقیقا برعکس است.
دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی گفت: همه این دلایل ریشه اسقاط اجباری در ایران است. اما این شکل از اسقاط نیز مشکلاتی دارد. به همین دلیل در لایجه اصلاح قانون هوای پاک پیشنهاد شده همانند اروپا، سن اسقاط از سن فرسودگی جدا شده و در فاصله این دو سن، هزینه استفاده از خودرو افزایش یابد تا صاحب خودرو بصورت خودجوش اقدام به اسقاط کند.
اشجعی درباره عدم اسقاط خودرو‌ها در سن فرسودگی ادامه داد: اگر خودرو‌های فرسوده اسقاط نشوند، باعث افزایش تولید آلاینده‌های جوی و در مجموع آلودگی هوای شهر می‌شوند.
وی افزود: افراد با تحویل خودرو‌های فرسوده خود به مراکز اسقاط و فروش آن به نام ماشین اوراقی، وجهی را دریافت کرده و خودرو از بین می‌رود. همچنین از ضایعات خودرو در دیگر صنایع استفاده می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/237260/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران: قیمت خودرو در 4 سال اخیر 1700 درصد افزایش یافته / قیمت کارخانه هم 850 درصد بیشتر شده

نماینده مجلس: هر سه ماه یک بار خودرو را گران می کنند و کسی هم پاسخگو نیست

تعرفه واردات خودرو مشخص شد

دستور بانک مرکزی به شبکه بانکی برای رفع مسدودی حساب‌های وکالتی خودرو

افزایش قیمت خودرو فعلا مشمول مبلغ باقیمانده خودرو‌های پیش‌فروش شده است

قیمت جدید محصولات سایپا در سال 1402 رسما ابلاغ شد (+ جدول)

وزیر صمت: دیروز از مراجع حاکمیتی مصوبه‌ای گرفتیم که مانع واردات خودرو را برطرف می‌کند

احتمال فروش قسطی خودرو از میانه سال

کمبود خودروی صفر در بازار/ عرضه زیاد نشود قیمت خودرو رکورد می زند

شورای رقابت: پیش‌پرداخت خودروهای فروخته‌شده خودروسازان مشمول تورم نیست، اما باقی مانده پول مشمول می شود

از کره جنوبی پول خودمان را نمی‌توانیم بگیریم چگونه ماشین بیاوریم؟

اولویت‌بندی تحویل خودروهای داخلی مشخص شد/ متقاضیان از امروز به سامانه مراجعه کنند

چهار پیامد «اصلاح ناقص قیمت خودرو»

خرید و فروش این خودروها ممنوع اعلام شد

آغاز فرایند تحویل خودرو از امروز /16 اردیبهشت مرحله دوم ثبت‌نام خودرو

نماینده مجلس: چطور می شود قیمت پراید در کمتر از دو ماه به 400 میلیون برسد؟

نمایندگی‌ها جلوی فروش خودروهای مونتاژی‌ را گرفته‌اند/ خیز نمایندگی‌ها برای گرانی خودرو‌

دکترین آینده قیمت خودرو

رفع مسدودی پول های بلوکه شده برای خرید خودرو

دبیر انجمن قطعه سازان: در حال دادن یارانه سیاه به خودرو هستیم

جزئیات واردات خودرو کارکرده اعلام شد

زمان تحویل تعدادی از محصولات پُر تقاضای ایران خودرو به 1403 موکول شد

وزیر صمت: خودرو تحویلی1403 به قیمت روز خواهد بود

طرح جدید برای واردات خودرو/ چه کسانی می‌توانند خودروی دست‌دوم به ایران بیاورند؟

توضیحات جدید سخنگوی وزارت صمت درباره آزادسازی پولها از حساب وکالتی

ایران‌خودرو عقب‌نشینی کرد/ طلب مردم پرداخت می‌شود

سود 26 هزار میلیارد تومانی دلالان خودرو در سال گذشته/ شیرین عسل هم خودروساز می شود!

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران: از فروردین 97 تا امروز قیمت خودروهای داخلی 18 تا 19 برابر شده است

موتورسیکلت وسپا میلیاردی شد

مهلت ویرایش ثبت‌نام خودرو از 5 اردیبهشت به‌مدت 5 روز

جزئیات اصلاح ثبت‌نام خودروهای داخلی/ از ساعت 18 وارد سامانه شوید

عقب نشینی وزیر صمت از وعده اش برای کاهش قیمت خودرو: اشتباه فهمیده شد!

٢٩ خودرو جایگزین در طرح فروش یکپارچه مشخص شد

خودروی ایرانی کیلویی یک میلیون تومان!

قیمت خودروهای مونتاژی احتمالا فردا تعیین تکلیف می‌شود

موج کاهش قیمت خودروها در پی استیضاح وزیر صمت/ سقوط 70 میلیون تومانی قیمت دنا

لایحه واردات خودرو‌های کارکرده؛ هر شخص حقیقی می‌تواند خودرو وارد کند

وزیر صمت: مافیای خودرو نمی‌خواهند قیمت‌ها کاهش پیدا کند!

قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی به تعویق افتاد

یک خودروی الکتریکی ارزان شد

تویوتا رکورد زد

احتمالا فردا قیمت خودروهای مونتاژی اعلام می‌شود

نمایندگان مجلس: هر ایرانی باید بتواند خودرو وارد کند

کاهش 15 درصدی قیمت خودرو هم دردی از بازار دوا نکرد | اعلام نرخ جدید هیوندای

مافیای خودرو چه کسانی هستند؟

قیمت خودرو‌های مونتاژی شنبه اعلام می‌شود

فرمول قیمت خودروهای مونتاژی مشخص شد

ورود خودروهای دست‌دوم خارجی با منحنی قیمت چه می‌کند؟

قیمت خودروهای مونتاژی به تصویب شورای رقابت رسید

قیمت باورنکردنی خودرو در عراق به پول ایران/ آئودی 2.5 میلیارد تومان