پیام آذری

آخرين مطالب

معلم‌یاران، جلوه های ایثار در روزهای کرونایی مقالات

معلم‌یاران، جلوه های ایثار در روزهای کرونایی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز - معلمان در دوره شیوع ویروس کرونا با وجود تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی، با شرکت در طرح معلم‌یاری، عاشقانه و متعهدانه آموزش را به خانه‌ها بردند تا سهم دانش‌آموزان از کرونا به جای اضطراب، شوق یادگیری و ارتباط با همکلاسی باشد.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا غرب و شرق عالم را فرا گرفت و ایران را هم بی‌نصیب نگذاشت؛ در چنین شرایطی درهای مدارس بسته و کلاس‌ها سوت و کور شد، اما معلمان با اجرای طرح "معلم یاری" نه تنها رخوت و سکوت را از درس و مشق زدودند، بلکه عاشقانه برای فرزندان معنوی و علمی شان کوشیدند و رسالت پیامبرگونه شان را به تمامی اجرا کردند.
تعطیلی اجباری مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا اگرچه اتفاقات تلخی را رقم زد، اما فرصتی برای ارایه خلاقیت ها در همه زمینه ها به ویژه در آموزش و پرورش را به وجود آورد.
ویروس کرونا مانند تغییراتی که در سایر بخش‌های جوامع انسانی ایجاد کرد، زمینه‌ساز شناخت نیازمندی‌های پنهان در حوزه آموزشی بود، اما در این بین بیشترین رسالت و البته سختی کار متوجه معلمان و به بیانی مجاهدان امر آموزش و عاشقان بیداری شد.
تعطیلی اجباری مدارس بر اساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا به دلیل کنترل شیوع این ویروس، همه معلمان و دست اندرکاران دستگاه تعلیم و تربیت و خانواده ها را برای نحوه ادامه آموزش و حتی پرورش دانش آموزان به فکر فرو برد.
در ابتدای امر، تصور همه بر این بود که این تعطیلی ها موقتی است و دوباره فعالیت مدارس از سر گرفته خواهد شد، اما این ویروس اجازه این کار را نداد و مدارس از هفته اول اسفند تا پایان سال تحصیلی تعطیل شدند.
این امر، معلمان را که عنصر کلیدی در آموزش و پرورش هستند، بر آن داشت تا با خلاقیت های متنوع وارد میدان شوند و آموزش دانش آموزان را از طرق مختلف از جمله رسانه ملی و تدریس در شبکه های اجتماعی پی گیری کنند تا نبض آموزش همچنان بزند و حیات دانش و آگاهی تداوم یابد.
نبود زیرساخت های لازم برای اتصال به اینترنت، نداشتن گوشی هوشمند و حتی تلویزیون در مناطق محروم موضوعی بود که برای جبران عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان مناطق روستایی محروم و در راستای تحقق عدالت آموزشی مورد تاکید در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید فکری به آن می شد.
تبریز که همواره شهر اولین ها بوده است این بار نیز با ابتکار اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، اولینی دیگر را شاهد بود؛ طرح معلم یار از روستای«سولجا»ی منطقه خواجه با حضور مدیر کل آموزش و پرورش استان از روز چهارشنبه 21 اسفند ماه 98 کلید خورد.

پیام آذری

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در حال آموزش متون درسی به دانش آموز روستایی
جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان روستایی در ایام کرونا
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی درباره اجرای طرح معلم یاری در استان به ایرنا گفت: 30 درصد مدارس آذربایجان شرقی زیر 15 دانش آموز و چند پایه هستند که 1300 همکار آموزشی در این طرح به طور رایگان مشارکت می‌کنند.
جعفر پاشایی، استمرار فرآیند یادگیری در خانه در همه زمان ها، تعامل سازنده معلم و دانش آموز در فرآیند رسمی یادگیری در فضای مجازی ایمن و سلامت، انجام رسالت معلمی در برابر دانش آموز در هر شرایط، غنی سازی اوقات دانش آموز در خانه با رعایت برنامه تحصیلی هفتگی، استفاده از موقعیت ها و رسانه های متنوع یادگیری در فرایند یادگیری رسمی و ضرورت تغییرکلاس ها از معلم محوری به یادگیرنده محور را از جمله اهداف نوین آموزش و پرورش استان دانست.
وی افزود: در اقدامی ابتکاری و مبتنی بر روحیه و تفکر جهادی و ایثارگرانه، طرح ارزشمند «معلمان فن یار جهادگر» با شروع تعطیلات ناشی از بحران شیوع کرونا در 39 ناحیه و منطقه استان اجرا شد.
وی با بیان این که یکی از اهداف مهم اجرای این طرح، ایجاد انگیزه تحصیل و افزایش پوشش تحصیلی در مناطق دور دست و محروم است، اظهار کرد: با توجه به تعطیلی طولانی مدت مدارس، بیم آن می رفت که در مناطق روستایی، اولیاء دانش آموزان اجازه تحصیل به فرزندان را ندهند و با اجرای این طرح سعی شد که بین دانش آموزان و آموزش فاصله ایجاد نشود.
مشارکت 1832 نفر از فرهنگیان آذربایجان شرقی در طرح معلم یار
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، خدمات مجاهدان آموزشی را هم ردیف خدمات مدافعان سلامت برشمرد و گفت: یک هزار و 832 نفر از کارکنان ستادی، راهبران آموزشی، مدیران مدارس و سایر عوامل آموزشی اعم از آموزگار و دبیر و حتی معلمان حق التدریس در این طرح به صورت داوطلبانه مشارکت کرده و با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی به این مناطق اعزام شدند و خدمات آموزشی لازم را ارایه کرده و اشکالات درسی را رفع کردند و در دفعات بعدی نیز به صورت تلفنی پی گیر وضعیت آموزشی این دانش آموزان بودند.
پاشایی افزود: معلم یاران در این ایام، صدها محتوای آموزشی قابل استفاده دانش آموزان روستاهای محروم را با توجه به بودجه بندی کتب و در قالب درسنامه های خود آموز، جزوه آموزشی و فیلم آموزشی قابل پخش در دستگاه های سی دی خوان خانگی طراحی و در اختیار دانش آموزان قرار دادند.

پیام آذری

معلمان علاوه بر حضور رایگان در منزل دانش آموزان، با کمک خیران اقدام به خرید تلویزیون نیز کردند
از تدریس تا خرید تلویزیون برای دانش آموزان روستایی
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: معلم یاران در این ایام ابتکارات جالبی داشتند، برخی معلمان با مشاهده وضعیت خانوادگی دانش آموزان از ظرفیت اولیا و سایر اعضای باسواد خانواده برای تکمیل و پیگیری فرآیند یاددهی و یادگیری استفاده کردند و برخی نیز با شناسایی خانواده های بی بضاعت با همکاری ادارات منطقه، مشکل نبود تلویزیون و حتی گوشی همراه این دانش آموزان را با کمک خیران حل کردند.
پاشایی در مورد نحوه ارزیابی و رصد فعالیت معلم یاران، اظهار کرد: برای ارزیابی فرآیند انجام کار و رصد لحظه ای طرح و پاسخگویی به سوالات معلم یاران، گروه ارتباطی در یکی از پیام رسان ها توسط ادارات مناطق و نواحی ایجاد شد و تمامی معلمان فن یار برای دریافت گزارش، عملکرد، پاسخ به سوالات و تبادل افکار و تجارب، عضو گروه بودند.
وی ادامه داد: همچنین فرم های اطلاعاتی در سایت nezarat.medu.ir برای همه مناطق و نواحی جهت جمع آوری اطلاعات و ارزیابی فرآیندی طرح و ارایه بازخورد در جهت رفع کاستی ها و نقایص بارگذاری و ارزیابی فرآیندی توسط اداره ارزیابی عملکرد اداره کل در سه مرحله اجرا شد و نتایج به مناطق به منظور رقابت بین ادارات در ارایه خدمات مطلوب در اجرای طرح اعلام می شد.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: ناظران استانی به منظور اخذ گزارشات لحظه ای با معلم یاران تماس روزانه داشتند و حتی برای حصول اطمینان از اجرای دقیق طرح و ارتباط معلم یاران با دانش آموزان، با اولیای آنها آنها نیز تماس می گرفتند.
پاشایی از طراحی و چاپ 1500 جلد دفتر ویژه ثبت گزارشات وقایع آموزشی در طول اجرای این طرح خبر داد و افزود: یکهزار و 500 جلد دفتر ویژه ثبت گزارشات وقایع آموزشی طراحی و چاپ شد و به معلمان فن یار مناطق و نواحی جهت درج گزارشات روزانه تحویل داده شد تا پس از پایان طرح جمع آوری و به عنوان سند مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح بیش از 26 هزار دانش آموز روستایی دورافتاده و محروم استان از خدمات آموزشی در قالب طرح معلم یار بهره مند شدند.
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی از برگزاری مسابقه بزرگ خاطره نویسی ویژه معلمان یاریگر آموزش خبر داد و گفت: در راستای جمع آوری خاطرات تلخ و شیرین معلمان یاریگر آموزش در طول تعطیلات کرونایی که با ایثارگری های خود به یاری دانش آموزان مناطق محروم شتافتند، این مسابقه برگزار شد که نتایج آن به زودی اعلام می شود و تمامی این خاطرات با ذکر نام معلمانان یاریگر در قالب کتاب چاپ می شود.

پیام آذری

معلم مرندی مرندی که خانه به خانه دانش آموزان بی بضاعت برای تدریس می رود
بهره مندی 75 دانش آموز با نیاز ویژه مناطق روستایی محروم از خدمات آموزشی
رییس آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به محاست اجرای طرح معلم یار گفت: معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز در ایام تعطیلی مدارس همچون سایر معلمان، آموزش ها را پی گیری می کردند و در مناطق روستایی محروم که امکان دسترسی به فضای مجازی نبود، 17 نفر از معلمان در قالب طرح معلم یار به صورت حضوری در منزل تک تک دانش آموزان حاضر شدند و خدمات آموزشی لازم را ارایه دادند و در سنامه های آموزشی را نیز توزیع کردند.
مریم خوشبخت خاطرنشان کرد: در آذربایجان شرقی چهار هزار و 83 دانش آموز با نیاز ویژه در حال تحصیل هستند که از این تعداد 75 نفر آنان که کم توان ذهنی و معلول جسمی و حرکتی هستند و در روستاهای محروم و دورافتاده زندگی می کنند، به همت این معلمان از آموزش های لازم بهره مند شدند.
وی ادامه داد: یکی از معلمان که در روستای نظرلوی شهر صوفیان زندگی می کند، حیاط خانه خود را به محل تدریس و آموزش این دانش آموزان اختصاص داد و تمام محتوای درسی تعریف شده برای سال تحصیلی را تدریس کرد.
در تاریخ آموزش و پرورش ایران، چنین تعطیلی طولانی مدت نبود
استاد بازنشسته و عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان نیز با بیان اینکه در تاریخ آموزش و پرورش ایران، چنین تعطیلی طولانی مدتی را نداشتیم، اظهار کرد: فقط در سال 1357، مدارس و دانشگاه ها از مهر تا بهمن ماه به دلیل تظاهرات علیه رژیم پهلوی تعطیل بودند.
علیرضا بهروزمند افزود: البته در این مدت تعطیلی مدارس، هیچ تدریسی به طرق مختلف نبود و بعد از بازگشایی مدارس در سال 1358 پس از مدت کوتاهی بلافاصله امتحانات شروع شد.
وی ادامه داد: در دوران جنگ تحمیلی نیز به دلیل بمباران هوایی دشمن، تعطیلی های مدارس به صورت مقطعی بود و بعد از یک وقفه کوتاه دانش آموزان سر درس و مدرسه برگشتند.
افزایش امید به آینده با اجرای طرح معلم یار
مدرس دانشگاه و روان شناس تربیتی نیز با بیان این که وقتی برای کنترل ویروس گرونا، مدارس تعطیل شد، دانش آموزان شرایط سختی را تجربه کردند، گفت: دانش آموزانی که به فضای مجازی دسترسی داشتند، از آموزش ها عقب نماندند و در نتیجه اثرات منفی این ویروس در آنها کمتر از افرادی شد که از آموزش محروم شدند.
نرگس پورطالب افزود: دانش آموزانی که به دلایلی امکان دسترسی به آموزش ها را نداشتند، ممکن بود دچار خشم، بی انگیزگی و حتی افسردگی شوند و یا این که حتی تصمیم بگیرند ترک تحصیل کنند به ویژه در دوران راهنمایی امکان این موضوع به طور جدی وجود داشت.
وی خاطرنشان کرد: معلم یاران با حضور در مناطق روستایی محروم استان، امیدواری و خوش بینی این دانش آموزان به آینده را افزایش دادند و به پیشرفت تحصیلی آنها کمک شایانی کردند و به شکل غیر مستقیم نیز به دانش آموزان نشان دادند که باید در شرایط مختلف، انعطاف پذیر بود و از کوچکترین فرصت ها استفاده کرد.
مدرس دانشگاه اظهار کرد: دانش آموزان روستایی محروم شاید احساس می کردند که بی عدالتی آموزشی پیش آمده ولی معلم یاران با این اقدام مثبت خود در مسیر آینده دانش آموزان تاثیر گذاشتند.
پور طالب افزود: این ویروس در کنار تمام آثار منفی خود، انقلابی در سیستم آموزشی کشور چه در آموزش عالی و چه در آموزش و پرورش به وجود آورد و به سمت استفاده موثر از فضای مجازی و استفاده از تکنولوژی آموزشی پیش برد.
برچسب‌ها
مدارس ویروس کرونا آذربایجان شرقی

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/240412/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تغییر چهره «گلنار» سریال گلیدخت بعد 3 سال

اولتیماتوم یک ماهه به تکمیل تصفیه خانه پساب مشگین شهر

رفع تصرف 50 هکتار از اراضی ملی در بوکان

امسال 93 هزار تُن گندم در میاندوآب برداشت می‌شود

رفع نشتی مخزن هوائی روستای گلمرز شهرستان ارومیه

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

تصاویری از سیلاب در شهرستان زرآباد

تامین آب شرب روستا‌های کیله و بالابان شهرستان پیرانشهر

بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهرستان میاندوآب

بازدید شبانه از واحد‌های شبکار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه

بررسی مشکلات سرمایه‌گذاری در کمپینگ غار سهولان مهاباد

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی: هیچ نفوذ ریزپرنده یا غیره رخ نداده

دستگیری سارقان سیم کابلهای برق در مراغه

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

هواشناسی آذربایجان‌غربی نسبت‌به رگبار باران و رعدوبرق هشدار داد

صید ماهی در سد مهاباد متوقف شد

صیدماهی در دریاچه سد مهاباد متوقف شد

جلوه گری شکوفه‌های درختان در طبیعت شهر قطور + تصاویر

دستگیری عامل ایجاد مزاحمت در بوکان

حادثه رانندگی در محور ارومیه_سلماس

افزایش 15 درصدی صید ماهی از دریاچه سد مهاباد

حادثه رانندگی در محور مرگنلر _ چایپاره

لزوم فرهنگ سازی مناسب برای مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

ارتش اسرائیل مشغول به خود؛ رسانه‌های ضدایرانی مشغول حمله خیالی بزرگ به ایران!

شلیک پدافند در پی مشاهده شئ مشکوک در آسمان تبریز

ریزپرنده به آسمان تبریز نفوذ کرده است؟

لزوم ایجاد مدرسه فرزانگان و تیزهوشان در هشترود

قاب هایی جالب از تیپ و چهره «محمد» سریال ستایش در کنار همسرش

پیش بینی برداشت بیش از 90 هزار تن گندم در میاندوآب

ریزپرنده به آسمان تبریز نفوذ کرده است؟ /توضیحات معاون سیاسی استاندار درباره فعال شدن پدافند هوایی

(ویدیو) اولین تصاویر تبریز بعد از شنیده شدن صدای چند انفجار

فیلمی از وضعیت امروز شهر تبریز پس از برخی اخبار در مورد حادثه امنیتی

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

تبریز در امنیت و آرامش کامل است

شلیک پدافند هوایی در تبریز

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دوستی های هالیوودی که هر کدام به دلایلی به پایان رسیدند

تغییر چهره «زهرا زن اوس موسی» سریال پایتخت 3 بعد 11 سال

مصرف 20 هزار تن گندم ماهیانه در اردبیل

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه | آرامش در آسمان ایران

آخرین خبر از وضعیت شهر اصفهان و تبریز پس از انفجار و شلیک پدافند هوایی

ردپای نفوذی‌ها در انفجارهای امروز در اصفهان و تبریز؟ /جزئیات ادعای کارشناس صداوسیما را بخوانید

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران