پیام آذری

آخرين مطالب

رعایت موارد پیشگیرانه؛ همچنان پیشنهاد اول مقالات

رعایت موارد پیشگیرانه؛ همچنان پیشنهاد اول
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- بیماری کرونا که از اوایل اسفند سال گذشته در ایران شیوع یافته و تاکنون 2 موج آن در کشور و در آذربایجان غربی فعالیت داشته، این روزها در حال طی کردن روند کاهشی در این استان است که باید برای تداوم این امر و بهبود وضعیت، همراهی مردم در رعایت موارد بهداشتی بیشتر شود.

به گزارش ایرنا، بیماری سندرم حاد تنفسی کرونا که از اواخر سال گذشته میلادی در چین کشف شد و در اوایل اسفند به ایران رسید، مهمترین موضوع مجالس مختلف خبری و غیرخبری طی حداقل پنج ماه اخیر بوده است.
در کنار توجه به آمار و ارقام مربوط به این بیماری در روزهای مختلف و بازانتشار این آمار در کانال ها و گروه های مختلف خبری و غیرخبری، رعایت موارد ایمنی نیز از جمله مهمترین موارد انعکاسی در این رسانه های رسمی و مردمی بوده است.
استفاده از ماسک و محلول های ضدعفونی، کاهش مراودات به ویژه غیرضرورها در سطح شهر، بین شهری و بین استانی، توجه به رعایت بهداشت فردی از جمله شستن مداوم دست ها و رعایت فاصله هوشمند اجتماعی از جمله مواردی است که همواره مردم به یکدیگر و مسوولان به مردم توصیه می‌کنند.
در روزهای اخیر با وجود تداوم وضعیت قرمز در آذربایجان غربی، وضعیت بستری بیماران در بخش های مختلف کرونایی و بخش های آی سی یو در کنار وصل شدن به ونتیلاتور، بهبود یافته ولی مسوولان بهداشتی بر این امر تاکید دارند که باید موارد بهداشتی روز به روز بیشتر بین مردم رعایت شود تا زمینه مقابله جدی‌تر با این بیماری مرموز فراهم شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: استفاده از ماسک با همراهی خوب مردم در این استان به حدود 70 درصد رسیده که باید این روند نیز بهبود یابد.
دکتر جواد آقازاده افزود: اگر این رعایت اجتماعی و استفاده از ماسک در جامعه به 80 تا 90 درصد برسد، وضعیت بسیار بهتری در خصوص شیوع کمتر بیماری کرونا خواهیم داشت.
وی بیان کرد: استفاده از ماسک و رعایت موارد بهداشتی و فاصله گذاری هوشمند اجتماعی در این برهه بسیار مهم است و باید همه مردم این موارد را به طور کامل رعایت کنند.
دکتر آقازاده با اشاره به تمدید یک هفته ای محدودیت های کرونایی در آذربایجان غربی اظهار کرد: این محدودیت ها به طور قطع گرفتاری به بیماری کرونا را کاهش می دهد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: همچنان شاهد برگزاری عروسی داخل باغ ها، مراسم ترحیم، تجمع در آرامستان‌ها، حضور بسیار زیاد در پارک‌ها و دیگر موارد تجمع در این استان هستیم که اگر این موارد تداوم یابد، دوباره شیوع بالاتری خواهیم داشت که میزان کشندگی آن، بیشتر خواهد بود.
وی افزود: جمعیت بالای 60 سال در صورت درگیری با بیماری کرونا، بیشترین آسیب را می‌بینند که به همین خاطر نیازمند حمایت بیشتر هستند.
وی اضافه کرد: طبق آمارها بیش از 82 درصد فوت شدگان بر اثر کرونا در استان آذربایجان غربی، بالای 60 سال سن داشتند که رقم بسیار زیادی است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به وجود بیش از سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت در این استان گفت: از این میزان بیش از 300 هزار نفر شامل نزدیک به 9 درصد را افراد سالمند بالای 60 سال تشکیل می‌دهند که حمایت از آنان باید با جدیت بیشتری ادامه یابد.
وی افزود: در این راستا، ارائه خدمات غیرحضوری به افراد بالای 60 سال طرح ریزی شده که امیدواریم با همراهی همه نهادها اجرایی شود.
آقازاده با ابراز خرسندی از وضعیت خوب خدمت رسانی به بیماران با توجه به پرنشدن تخت های بیمارستانی پیش بینی شده در استان بیان کرد: پیش بینی ما در ایام اوج بیماری، یک‌هزار و 300 بستری بود که مقدماتش فراهم شد ولی خوشبختانه از 750 نفر بالاتر نرفت.
وی گفت: بیشترین بستری در بخش های آی سی یو بیمارستان‌های آذربایجان‌غربی نیز 175 نفر و حدود نیمی از پیش بینی ها بود که این آمار نیز رضایت‌بخش است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی افزود: امیدواریم با رعایت خودمراقبتی توسط مردم و بازنگشتن شهروندان به حالت عادی انگاری و بی اعتنایی به بیماری، این روند نیز کاهش یابد.
پزشک و فعال رسانه ای ارومیه ای نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با مجاهدت کادر سلامت و همکاری بخشی از جامعه، بیماری کرونا در آذربایجان غربی کنترل شده و این سطح از بیماری اگرچه در تابستان، قابل قبول است.
دکتر هوشنگ عطاپور افزود: با این وجود، در پاییز و نیمه دوم می‌تواند موج ‌همه‌گیری شدید و بحرانی در کشور و استان ایجاد و به استهلاک جسمی و روانی بحرانی تر کادر سلامت منجر شود.
وی اضافه کرد: باید برای 2 ماه آتی به سمت کاهش تعداد بیماران حرکت کرد تا در نیمه دوم کنترل اپیدمی از دست خارج نشود.
وی تاکید کرد: در کشور ما هم این ویروس به شیوع و فراوانی مشابه کشورهای در حال توسعه گسترش یافت و باوجود شرایط خاص فرهنگی، اقتصادی و سیاسی که اغلب قابل مقایسه با سایر کشورها نیست، دولت و ستاد ملی کرونا توانسته است میزان ابتلا و مرگ و میر را تا حدود زیادی کنترل کند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به بهبود وضعیت استان در خصوص تامین نیازهای بیماران کرونایی و همچنین نیازهای پیشگیرانه گفت: داروی "رمدسیویر" که برای درمان بیماران مبتلا به کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرد، در قالب سه محموله به استان وارد و توزیع شده است.
جلال غفارزاده افزود: این دارو در 2 مرکز درمانی مورد استفاده پزشکان و کادر درمانی قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: این دارو، تولید کشورهای چین و هند بوده و با توجه به توان تولیدی در کشور، در روزهای آتی از داروی رمدسیویر داخلی نیز استفاده خواهد شد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی از دستگیری 6 فرد متقلب که داروی "رمدسیویر" تقلبی در بازار عرضه می کردند، خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر، همه داروهایی که به همین نام در بازار آزاد عرضه می شود، غیرمجاز و تقلبی است.
غفارزاده گفت: علاوه بر کم شدن مشکل دارو، در حال حاضر مشکل عرضه ماسک و مواد ضدعفونی نیز در آذربایجان غربی نداریم.
وی افزود: نظارت های لازم بر بازار اقلام بهداشتی و مرتبط با رعایت موارد ایمنی انجام می گیرد تا در صورت لزوم با متخلفان برخورد شود.
البته در این میان، شورای اطلاع رسانی آذربایجان غربی با صدور اطلاعیه ای از تمدید یک هفته ای محدودیت های کرونایی در استان خبر داده و آورده است: بر این اساس مصادیق مشمول محدودیت ها شامل دانشگاه‌ها، مدارس، مدارس شبانه روزی، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، استخرهای سرپوشیده، سینما، تئاتر و مراکز مشابه در این مدت تعطیل است.
در ادامه این اطلاعیه اضافه شده است: همچنین موزه و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، مساجد و مصلاها، برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی، کاراته، جودو و موارد مشابه، کافه، قهوه خانه و چای‌خانه‌ها، باغ وحش و شهربازی‌ها، مراکز تفریحی آبی و باشگاه‌های بدنسازی از دیگر مشاغلی هستند که محدودیت‌های کرونایی شامل آن‌ها می‌شود.
تاکنون نزدیک به 16 میلیون و 500 هزار نفر در دنیا به بیماری کرونا مبتلا شده که از این میزان حدود 294 هزار نفر شامل حدود 1.8 درصد مربوط به ایران است.
وضعیت آذربایجان‌غربی در شیوع بیماری کرونا قرمز است.
برچسب‌ها
ویروس کرونا رمدسیویر آذربایجان غربی ارومیه
پروندهٔ خبری
مدیریت استانی کرونا

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/240455/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تالاب قره‌گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

با این رفتار، همیشه از جاری هات سرتر و جلوتری

نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات در تبریز گشایش یافت

کارخانجات آرد اردبیل زیر ذره بین تعزیرات حکومتی

شهروندخبرنگار،عدم تکمیل زیرساختها در نقده

گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد

تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

تغییری که مقابل استقلال خطرساز شد(عکس)

کوثری:‌ بزرگترین مشکل آمریکا در ایران آیت‌الله خامنه‌ای است

عضویت 106 هزار نفر در آذربایجان غربی درکانون‌های مساجد

ارومیه میزبان مسابقه انتخابی طلا و جواهر سازی

اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از 162 هزار کودک در آذربایجان‌غربی

روایت اپراتور اورژانس از تماس زنی که خبر نداشت 9 ماهه باردار است

صحنه تماشایی از پلیس وظیفه‌‌شناس میانه‌ای به یک پیرمرد عصا به دست

تهران و اسلام آباد؛ فرصت‌های پیش رو برای همکاری

پیگیری مشالبات مردم در برنامه رادیویی «ساوالانیم» از رادیو اردبیل

سهم 64 درصدی طرحهای عمرانی از بودجه 1403 شهرداری اشنویه

سلماس؛میزبان هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

افزایش 31 درصدی تردد مسافر از مرز تمرچین پیرانشهر

آغاز طرح پرورش مرغ بومی ویژه زنان روستایی در مهاباد

صحبت‌های مدیرعامل تراکتور درباره حضور گل‌محمدی در تبریز

بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

حدود 2 هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند

بزرگداشت روز رادیو در صداوسیمای آذربایجان غربی

کشت گندم دیم و آبی در 408 هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی

پخت روزانه 9 میلیون قرص نان در آذربایجان غربی

مدارس سمپاد در مناطق عشایری راه‌اندازی می‌شود

جهاد تبیین امسال در راس امور قرار گیرد

تأکید بر تأسیس هنرستانهای جوار صنعت در آذربایجان‌غربی

راه اندازی هنرستانهای جوار صنعت برای تامین نیروی کار ماهر در آذربایجان غربی

سرپرست جدید جمعیت هلال احمر اهر معرفی شد

طرح ملی ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در اردبیل

این زن شوهر سابقش را به طرز فجیع کشت / در اردبیل رخ داد

نصب 360 تابلو و علائم هشداردهنده جاده‌ای در جاده های تکاب

رکود در ساخت‌وساز موجب افزایش جرایم اجتماعی می‌شود

استمرار طرح مسیرگشایی‌ در شهر خوی

قیمت بلیط استانبول به تبریز مرداد 1403

پویش مشهد مهربان مشارکتی مردمی برای احیای زندگی آسیب‌دیدگان

مسیرگشایی 45 متری انقلاب پروژه شاخص در حوزه بازآفرینی شهری است

جابه‌جایی 559 هزار تن کالای اساسی توسط ناوگان باری آذربایجان غربی از مبدا بندر امام خمینی (ره)

راه اندازی مرکز نوآوری فرآورده های زنبور عسل درآذربایجان غربی

اجرای 80 پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی

نصب سیستم روشنایی جدید در 12  نقطه از محور‌های ارتباطی آذربایجان‌غربی

تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی جهش تولید در استان

ایجاد توازن در ارائه خدمات عادلانه ،در دستور کار شورای شهر ارومیه

جلسه برنامه ریزی بزرگداشت روز شوراها در مهاباد

تأکید بر آگاه سازی دانش آموزان از نحوه برگزاری امتحانات نهایی

دلال‌ها آفت فوتبال کشور هستند/ضرورت شناسایی استعدادهای جوان تبریز

سازمان لیگ: ورزشگاه یادگار امام تبریز برای حضور بانوان ایمنی ندارد

منادی شفاف سازی در تولیت