پیام آذری

آخرين مطالب

آقازاده‌های فوتبال چه کسانی هستند؟ ورزشي

آقازاده‌های فوتبال چه کسانی هستند؟
  بزرگنمايي:

پیام آذری - برای اردبیل/ حضور «آقازاده»ها در فضای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و البته ورزشی ایران در سال‌های اخیر، موضوعی نبوده که بشود به‌ سادگی از کنار آن عبور کرد.
اگرچه نوع برخوردها و بازتاب این پدیده تازه، متفاوت بوده، ولی غالبا یک وجه مشترک داشته‌اند که آن ‌هم «تکذیب اولیه» است! به هر رو، این پدیده که به‌نظر می‌رسید بیشتر تأثیرگذار باشد، آن‌قدر ریشه دوانیده که حالا چند وقتی هست وارد فضای ورزش هم شده و به طرق مختلف، سر از رشته‌های گوناگون درآورده است.
اگرچه حضور آقازاده‌ها، با تأثیر متفاوت، در رشته‌های گوناگون ورزشی غالبا محل بحث بوده، ولی حضور آنها یا دست‌کم «ادعای» حضور آنها در فوتبال، در قیاس با سایر رشته‌های ورزشی سروصدای بیشتری داشته است. حضور آقازاده ها در ورزش بخصوص فوتبال کشور از زمان دولت احمدی نژاد و وزارت علی آبادی آغاز شده و رفته رفته در دولت روحانی نیز پررنگ تر شده است. در سالیان اخیر علی دایی به کرات از آقازاده های ورزشی صحبت کرده است. در این یادداشت سعی کرده ایم ابعاد مختلف این موضوع را روشنگری و بررسی کنیم. در ابتدا مواردی برای نمونه که در جراید و نشریات و پایگاه های خبری به آنها اشاره شده است را از نظر می گذرانیم
آقازاده علی‌آبادی وزیر ورزش‌وجوانان در دولت احمدی نژاد
محسن علی آبادی که در دوران حضور پدرش از عضویت در هیات رئیسه فدراسیون شنا تا تاثیر مهم در مسئله ساخت و سازهای ورزش و دیگر مسائل مربوط به پدرش نقشی کلیدی داشت، بعد از او هم در شرکت برهان مبین که نماینده انحصاری فروش بلیت های بازی های لیگ برتر فوتبال بود و مشخص شد قراردادی با فدراسیون فوتبال دارد و حق استقلال و پرسپولیس در این قرارداد به تاراج می رود، یکی از مهره های مهم بود. البته محسن در مصاحبه ای گفته بود در آن شرکت فقط مدیر داخلی بوده و نقشی در قرارداد و اتفاقات دیگرش نداشته است. نکته مهم در تاثیر آقازاده علی آبادی اینجا بود که روزی که خرد جمعی به این نتیجه رسید بود، مجید جلالی بهترین گزینه برای رهبری تیم ملی در جام ملت های 2007 است، شب سرنوشت سازی در خانه علی آبادی رقم خورد. در آن شب محسن در مقام یک مخالف درآمد. دقیقا در همان شب بود که نام امیر قلعه نویی به ذهن رئیس سازمان تربیت بدنی خطور کرد. این حقیقت بعدها توسط یکی از نزدیکان سازمان تربیت بدنی وقت تایید شد: «قلعه نویی پیشنهاد محسن بود که علی آبادی هم خیلی زود به طور جدی به آن فکر کرد و این گونه بود که سرمربی سابق استقلال در جام ملت ها روی نیمکت تیم ملی نشست.» محسن علی آبادی استقلالی بود و روابط بسیار نزدیکی با امیر قلعه نویی سرمربی وقت تیم داشت.
آقازاده طاهری مدیر سابق پرسپولیس در دوران وزارت گودرزی در دولت روحانی
نزدیک ترین یار به گودرزی در دوران وزارت ورزش کسی نبود غیر از علی اکبر طاهری مدیرعامل وقت باشگاه پرسپولیس. کسی که با جنجال و بعد از گودرزی از این تیم رفت. طاهری هم یکی از آنهایی بود که روزهای آخر حضورش در ورزش حرف و حدیث هایی برای نقش فرزندش در مسائل ایجاد شده بود که البته در حد همین شایعات همیشگی بود. پسر طاهری در یکی از اپراتورها کار می کرد. او نامش در ماجرای اختلافات پرسپولیس با مدیران 3090 سر زبان ها افتاده بود.
آقازاده سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان در دولت روحانی
علی سلطانی فر فعلا خبرساز ترین چهره ورزش کشور است. استقلالی ها حسابی از دست او شاکی هستند. کسی که ویدئوی منتشر شده شوخی اش با مازیار ناظمی سر استقلال و پرسپولیس، خبرساز شده بود.
او یک سال و نیم قبل در کنار بهداد سلیمی برای ثبت نام در شورای شهر رفت. پسر وزیر ورزش هیچ سمت مستقیمی در ورزش ندارد اما طرفداران تیفوسی استقلال در ماه های اخیر بارها به او حمله کردند و دلیل شان هم همان ویدئویی بوده که یکی از دوستان مشترک شان از شوخی دوستانه در شب های تبلیغات انتخابات، به اشتراک گذاشته است. ویدئویی که البته می شد برایش چند خطی توضیح داد و ماجرا را تمام کرد اما چنین اتفاقی نیفتاد.
علی سلطانی فر که تحصیلات آکادمیکش کامل است البته دوستان ورزشی زیادی دارد. آخرین رونمایی از او زمانی بود که در افطاری رئیس جمهور با ورزشکاران، در نزدیک ترین میز به رئیس دولت نشسته بود. درباره علی البته می گویند او به رغم انتقادهایی که می‌شنویم، خیلی هم در کار ورزش دخالت نمی کند و فقط گه گاه توصیه های دوستان فوتبالی یا ورزشی را برای پدرش می گوید.از احسان کفاشیان آقازاده علی کفاشیان رئیس وقت فدراسیون فوتبال و مجتبی داورزنی آقازاده محمدرضا داورزنی معاون وقت وزیر ورزش و رئیس فدراسیون فعلی والیبال نیز بعنوان آقازاده های ورزش کشور نام می برند.
آقازاده های پرونده ویلموتس
زنوزی مالک تراکتور در مصاحبه ای گفت که فرزندان آن ها، ویلموتس را وارد فوتبال می کنند و پسر فرد دیگری برای او وکیل می آورد. مردم هزینه فوتبال را پرداخت می کنند، اما ردپای آقازاده ها در اسپانسر ها و قرارداد ها دیده می شود. اما مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون فوتبال و متهم اصلی قرارداد ویلموتس، حضور آقازاده ها در اطراف فدراسیون فوتبال و به خصوص قرارداد نجومی سرمربی بلژیکی را انکار کرد: «کسی آقازاده ای را به ما معرفی نکرد. راجع به قرارداد ویلموتس آقازاده ای حضور نداشت. با این حال زنوزی با تاکید بر نقش آقازاده ها در این پرونده ادامه داد نقش فرزند یکی از مسؤولان ارشد ورزش کشور و همچنین یکی از مسؤولان سابق فدراسیون فوتبال در این پرونده پررنگ است و نهاد های نظارتی و سازمان بازرسی در بررسی قرارداد ویلموتس، درباره نقش آقازاده ها به مدارک مستدلی رسیده اند تا این افراد که به واسطه مسؤولیت پدران شان اجازه تصمیم گیری برای فوتبال کشور را پیدا کرده اند، در صورت تشکیل دادگاه در این زمینه پاسخگو باشند.
آقازاده های پرونده اسکوچیچ سرمربی فعلی تیم ملی فوتبال
نشست محرمانه‌ای که با حضور یک آقازاده ورزشی در یکی از خانه‌های شمال تهران و بدون حضور مسئولان فدراسیون فوتبال برگزار شد، دراگان اسکوچیچ را به عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب کرد.
اسکوچیچ 51 ساله سرمربی جدید تیم ملی در حالی با یک کارنامه ضعیف انتخاب شد که فدراسیون از مذاکره و مد نظر داشتن گزینه‌هایی مثل علی دایی، امیرقلعه نویی، دی بیاسی و … نام برده بود اما در اقدامی عجیب و کاملاً مشکوک طی دو روز ناگهان یک مربی کروات انتخاب و معرفی شد. ماجرا از آنجا جدی می‌شود که در یکی از روزهای پایانی هفته گذشته یک آقازاده ورزشی که پدرش رئیس سرشناسی بوده است، به همراه مدیر برنامه‌های رسمی و یک غیررسمی در خانه‌ای در یکی از خیابان‌های شمال تهران میزبان دراگان اسکوچیچ بوده است و پس از جمع بندی نقطه نظرات همدیگر، برای معرفی وی به تصمیم نهایی می رسند/مهر
اما در ادامه با بررسی صحبت های علی دایی مبنی بر وجود آقازاده ها در ورزش و فوتبال کشور و عدم بازگشت او، چگونگی امکان این موضوع در مورد شخص علی دایی را بررسی می کنیم.
علی دایی قبل از اینکه یکی کاندیداهای اصلی سرمربی گری تیم ملی فوتبال ایران (بعد از جدایی کیروش) باشد، هدایت تیم سایپا را در لیگ برتر سال 97 برعهده داشت و تیم تحت هدایت وی در جایگاه هفتم لیگ قرار داشت اما به یکباره از سوی مدیرعامل وقت باشگاه برکنار شد. از آن زمان زمزمه های دخالت های آقازاده های ورزش در این قضیه به گوش رسید اما بعد از مدتی و کناره گیری ویلموتس از تیم ملی، علی دایی یکی از گزینه های اصلی مربیگری تیم ملی انتخاب شد و تا یک‌قدمی نیمکت تیم ملی هم پیش رفت اما به دلایلی عجیب نامش از گزینه‌های سرمربیگری ایران کنار رفت. او تا هدایت چند تیم باشگاهی از جمله ذوب آهن اصفهان هم پیش رفت که آن‌ها هم بدلایل عجیب به نتیجه نرسید. پس از طولانی شدن دوری دایی از فوتبال شایعاتی در این باره مطرح شد از جمله آن که دست‌های پشت پرده مانع بازگشت سرمربی سابق تیم ملی به فوتبال است. این شایعات با واکنش علی دایی همراه شد و او با تاکید بر این‌که «امیدوارم از اینی هم که هست از فوتبال ایران دورتر شوم. باید خیلی وقت پیش از فوتبال دور می‌شدم. آرامشی که الان دارم را دوست دارم و با چیزی عوض نمی‌‌کنم.» در مصاحبه اخیرش با یک نشریه ورزشی گفت: «تا وقتی آقازاده‌ها تصمیم‌گیرنده هستند بازگشت من به فوتبال ممکن نیست!» این اولین بار نیست که اسم آقازاده‌های حاضر در ورزش و دخالت‌ها و تصمیمات‌شان مطرح می‌شود اما هرچه هست فرد مستقلی چون علی دایی هم پشت تصمیم و مخالفت آن‌ها مانده؛ چهره‌ای که قرار بود سخنگوی فوتبال و ورزش ایران در جهان باشد
با این تفاسسر بدلیل تکذیب ها و تاییدهای مختلف به نتیجه ای چندان روشنی نمی رسیم اما باید این واقعیت را پذیرفت که آقازاده های ورزش به طور مشخصی در تصمیمات کلان ورزش کشور دخالت می کنند و تاثیرگذار هستند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/240762/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای انفجار در تبریز مشخص شد!

فیلم/ آرامش کامل در آسمان تبریز

تبریز در امنیت و آرامش کامل

اصابت موشک به اصفهان صحت ندارد/ علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان +فیلم

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

گزارش ایرنا از مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور همزمان با شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان/ تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر حمله از خارج وجود ندارد +فیلم

تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان در امنیت کامل است/ مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی/ صدایی که بامداد امروز در تبریز شنیده شد به دلیل فعال شدن سامانه پدافند هوایی بود/ پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فوری/ فعال شدن پدافند هوایی در تبریز /علت صدای انفجار در غرب تبریز چه بود؟ +جزئیات

اصابت موشک به اصفهان صحت دارد؟ /علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

آرامش کامل در آسمان تبریز

تحویل هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

فعال شدن پدافند هوایی در تبریز +جزئیات

منشاء صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در تبریز | منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

فوری| انفجار تبریز، مناطق مرکزی ایران و ... | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

شلیک پدافند، منشا صدای انفجار در تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

شلیک پدافند به شیء مشکوک منشا صدای انفجار در تبریز بود

فوری| صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

منشأ صدای انفجار در تبریز چه بود؟

تحویل یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

رگبار باران و رعدوبرق آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

دستبند پلیس بر دستان اختلالگر امنیت عمومی در بوکان

دعوت از ٧ والیبالیست ناشنوای آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی

نیکان قهرمان والیبال نوجوانان دختران آذربایجان شرقی

پیشرفت90درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

سالانه 3 هزار و 500 تن قارچ‌خوراکی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

برگزاری رقابت‌های هندپلو توسط شهرداری ارومیه

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در تبریز

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

سی ام فروردین، روز آزمایشگاه

تحقق بودجه شهرداری ارومیه در سال 1403 منوط به مشارکت مردم است

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

ترابی هم از عالیشاه عقب نیفتاد!