پیام آذری

آخرين مطالب

نرسیدن فشار تحریم به تجارت مرزی دروازه ایران به اروپا مقالات

نرسیدن فشار تحریم به تجارت مرزی دروازه ایران به اروپا
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- آذربایجان غربی تنها استان هم مرز با ترکیه است که دروازه ایران به اروپا نیز محسوب شده و مرزهای این استان با وجود تحریم های دشمنان شاهد گسترش عملیات تجاری با کشورهای همسایه است.

به گزارش ایرنا، تجارت مرزی به ویژه صادرات و حتی واردات هدفمند، امروزه جزو مهمترین مولفه های اقتصادی در دنیا به شمار می‌رود و همواره دولت های مختلف به دنبال افزایش سهم صادراتی و واردات هدفمند در کشور خود هستند و برنامه ریزی های ویژه ای را در این خصوص تمهید می‌کنند.
در ایران اسلامی نیز با وجود مشکل تحریم های ظالمانه اعمال شده طی سال های طولانی گذشته به ویژه ماه های اخیر و همچنین بسته شدن مرزها به علت شیوع بیماری کرونا و با هدف جلوگیری از تبادل بیماری بین 2 طرف مرز، تلاش های گسترده ای طی ماه های اخیر برای توسعه صادرات صورت گرفته که مرزهای آذربایجان غربی در این راستا جزو فعال ترین ها بوده اند.
وجود 967 کیلومتر مرز مشترک، پنج پایانه مرزی، هم مرز بودن با سه کشور، فعالیت 9 گمرک مرزی و داخلی و همچنین یدک کشیدن نام دروازه اروپا از جمله مهمترین ظرفیت های تجاری آذربایجان غربی بوده که به خوبی در ماه‌های اخیر از آن استفاده شده است.
صادرات 289 هزار تنی طی 3 ماه اول سال ازگمرکات آذربایجان‌غربی
ناظر گمرکات آذربایجان غربی در این خصوص گفت: در سه ماه امسال، 289 هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش 374 میلیون دلار از گمرکات استان صادر شد که از نظر وزن 33 درصد و از نظر ارزش دلاری 21 درصد در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال کاهش دارد که درحال برنامه ریزی برای افزایش مبادلات تجاری هستیم.
توحید آذربد شیوع ویروس کرونا و بسته بودن مرزهای استان با کشورهای همسایه در اوایل سال جاری را از مهمترین دلایل کاهش صادرات کالاهای غیرنفتی در استان برشمرد و ادامه داد: در این مدت همچنین 40 هزار و 84 هزار تن کالا به ارزش 74 میلیون دلار از طریق گمرکات و بازارچه‌های مرزی وارد استان شده که از نظر وزن 71 درصد و از لحاظ ارزش دلاری 60 درصد کاهش دارد.
وی، هندوانه تازه به ارزش 37 میلیون دلار و سهم ارزشی 10 درصد، گوجه فرنگی به ارزش 21 میلیون دلار و سهم ارزشی 6 درصد، کولرهای آبی به ارزش 12 میلیون دلار و سهم ارزشی 3 درصد، سیب تازه به ارزش 12 میلیون دلار و سهم ارزشی 3.2 درصد به همراه لوازم خانگی به ارزش 10 میلیون دلار با سهم ارزشی 2.7 درصد را مهمترین کالاهای صادراتی استان در سه ماهه نخست سال جاری اعلام کرد.
عراق مهمترین مقصد کالاهای صادراتی آذربایجان غربی
ناظر گمرکات آذربایجان غربی، عراق، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان را کشورهای مقصد کالاهای صادراتی استان بیان کرد و ادامه داد: عراق با بیش از 247 هزار تن کالا بیشترین و ارمنستان با پنج هزار تن کالا کمترین مقصد کالاهای صادراتی استان به شمار می‌رود.
آذربد، ماشین‌های بسته بندی به ارزش 12 میلیون دلار و سهم ارزشی 16 درصد، لاستیک به ارزش 1.8 میلیون دلار و سهم ارزشی 2.4 درصد، یراق‌ها و اتصالات به ارزش 1.17 میلیون دلار و سهم ارزشی 16 درصد، اجزا و قطعات به ارزش 0.85 میلیون دلار و سهم ارزشی یک درصد به همراه محصولات فولادی به ارزش 0.52 میلیون دلار و سهم ارزشی 0.7 درصد مهمترین کالاهای وارداتی به استان در سه ماهه نخست امسال از طریق گمرکات استان بود.
ناظر گمرکات آذربایجان غربی با بیان اینکه کالاهای وارداتی در این مدت از کشورهای ترکیه، چین، اکوادور، عراق و آلمان وارد کشور شده، گفت: ترکیه با بیش از 27 هزار تن بیشترین سهم کالاهای وارداتی به کشور را به خود اختصاص داده است.
آذربد خاطرنشان کرد: از میزان صادرات سه ماهه نخست امسال 128 هزار تن کالا به ارزش 173 میلیون دلار مربوط به گمرکات استان و 162 هزار تن کالا به ارزش 200 میلیون دلار از طریق بازارچه‌های استان انجام گرفته است.
تزانزیت 140 هزارتن کالا از طریق گمرکات آذربایجان غربی
ناظر گمرکات آذربایجان غربی گفت: در سه ماه نخست امسال 140 هزار و 515 تن کالا از طریق گمرکات استان ترانزیت خارجی شد.
آذربد ارزش دلاری کالاهای ترانزیت شده خارجی از گمرکات استان را بیش از 315 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این میزان در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال از نظر وزن 43 درصد و از نظر دلاری نیز 32 درصد به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزهای استان با کشورهای همسایه ابتدای سال کاهش نشان می‌دهد.
رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی در مرزهای آذربایجان‌غربی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: همه پروتکل‌های بهداشتی در راستای مقابله با شیوع بیماری کرونا در مرزهای استان رعایت می‌شود که در این راستا، گیت‌های ضدعفونی ورودی و خروجی در پایانه‌های مرزی آذربایجان‌غربی راه اندازی شده است.
ارسلان شکری اضافه کرد: البته تا اطلاع ثانوی تردد در پایانه های مرزی آذربایجان‌غربی به صورت محدود انجام می‌شود.
وی از کاهش قابل توجه تردد مسافر از پایانه‌های مرزی آذربایجان‌غربی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد و بیان کرد: این امر به دلیل بسته بودن مرزها در راستای اقدامات پیشگیرانه جلوگیری از بیماری کرونا بوده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی ادامه داد: در این مدت، بیشترین تردد مسافر مربوط به ورود چهارهزار و860 مسافر ایرانی از پایانه مرزی بازرگان بوده است.
شکری اظهار کرد: در صورت تصمیم مقام‌های عالیرتبه 2 کشور ایران و ترکیه برای بازگشایی کامل و تردد در پایانه های مرزی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی آمادگی لازم دارد تا با همکاری نهادهای بهداشتی و درمانی استان نسبت به تردد مسافران و کامیون‌ها با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی اقدام کند.
صادرات 250 میلیون دلاری از خوی به کشورهای اروپایی
فرماندار خوی نیز در بازدید از گمرک‌های این شهرستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون با وجود محدودیت های تجاری، 250 میلیون دلار کالا از طریق مرزهای این شهرستان به کشورهای همسایه و اروپایی صادر شده است.
امیر تیموری افزود: این میزان درآمد صادراتی با صدور 118 هزار تن کالا به دست آمده است.
وی اضافه کرد: این میزان از نظر وزنی 2 برابر و از نظر ارزش ریالی، پنج برابر مدت زمان مشابه سال گذشته بوده است.
فرماندار خوی بیان کرد: یکی از مهمترین ظرفیت های صادراتی این شهرستان، وجود گمرک ریلی است که در آذربایجان غربی بی نظیر بوده و در کشور نیز نظایر بسیار کمی دارد.
تیموری گفت: سهم گمرک ریلی رازی خوی از صادرات امسال 100 هزارتن انواع کالا به ارزش 233 میلیون دلار بوده که با استفاده از 2 هزار و 400 واگن قطار با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی به خارج از کشور صادر شده است.
وی افزود: همچنین در این مدت 18 هزار تن کالا به ارزش 16 میلیون و 500 هزار دلار از گمرک داخلی خوی صادر شده که نیمی از آنها تولیدات واحدهای صنعتی آذربایجان غربی بوده است.
وی عمده مقصد کالاهای صادراتی این گمرک را کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکیه و دیگر کشورهای منطقه از جمله امارات و کشورهای اروپایی اعلام کرد و افزود: انواع ایزوگام، آب میوه، کنسانتره میوه، سنگ معدنی، انواع بیسکویت، نمک و محصولات کشاورزی از جمله کالاهای صادراتی بوده است.
با توجه به این آمار و ارقام، فعالیت مرزهای آذربایجان غربی با وجود کرونا و تحریم، مناسب بوده ولی انتظار می‌رود تا با اتمام وضعیت شیوع این بیماری، این روند به مراتب بهتر شود.
آذربایجان‌غربی مرز مشترک با عراق، ترکیه و نخجوان دارد و یکی از مهمترین استان‌های کشور در صادرات و واردات کالا به شمار می‌رود.
برچسب‌ها
آذربایجان غربی توسعه صادرات صادرات غیر نفتی

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/241739/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

ببینید | جنجال بزرگ در تبریز؛ حمله هواداران به ون حامل بازیکنان تراکتور

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزاز نفری ارومیه

سقوط نوجوان 15 ساله از ارتفاعات شیخ ریواس اشنویه

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

حادثه رانندگی در محور خوی-مرند

حمله هواداران تراکتور به ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم

مشت های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف/ تشویق هر دو تیم!

کاسمیرو: آنچلوتی وقتی فهمید رئال مادرید را ترک می‌کنم گریه کرد

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

به اسرائیل می‌گوییم هر چقدر بیشتر تکان بخوری میخ بیشتری به بدنت فرو خواهد رفت

برگزاری راهپیمایی حمایت از عملیات وعده صادق در خوی و سلماس

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست