پیام آذری

آخرين مطالب

بازار لوازم خانگی، گرفتار اما و اگرهای قیمتی مقالات

بازار لوازم خانگی، گرفتار اما و اگرهای قیمتی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- ماه‌ها و هفته‌های اخیر شاهد نوسان قیمت در بازار لوازم خانگی بودیم که این افت و خیز قیمت خریداران، فروشندگان و تولیدکنندگان این کالاها را دچار سردرگمی کرده، هرچند فعالان بخش تولید و عرضه خود یکی از عوامل تعیین و نوسان قیمت در این آشفته بازار به شمار می‌روند.

به گزارش ایرنا، پس از پرسه‌ای چندساعته در بازارهای مختلف، با حضور در خیابان بعثت که یکی از مناطق عرضه لوازم خانگی در ارومیه است، قیمت برخی از لوازم خانگی را جویا شدم؛ در ابتدا به فروشگاه های یکی از شرکت های تولید کننده داخلی که پیش از این واردکننده یکی از کالاهای کره ای بود، وارد شدم طبق مشاهده میدانی تنها یک دستگاه یخچال تولید شرکت ایرانی بین یخچال های ساخت کره موجود بود.
در ابتدا تصور شد که با توجه به افزایش قیمت کالاهای وارداتی، گرایش به خرید کالاهای تولید داخل باعث کمبود این کالای ایرانی است ولی وقتی علت را از فروشنده جویا شدیم، وی گفت که شرکت داخلی به صورت محدود اقدام به عرضه این کالا می‌کند.
این فروشنده ارومیه ای، قیمت این مدل از یخچال تولید داخل را 12 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: قیمت کالای مشابه خارجی این دستگاه در ماه گذشته 33 میلیون تومان بود که اکنون به بیش از 45 میلیون تومان افزایش یافته است.
با پرس‌وجو از چند فروشگاه دیگر در همین خیابان علاوه بر اینکه مشخص شد این نوع از یخچال که شرکت ایرانی برای پر کردن جای خالی اجناس کره ای اقدام به تولید کرده، در بازار به مراتب کمتر از یخچال ساخت کره یافت می‌شود، بلکه با قیمتی با نوسان پنج میلیون تومانی از 12 تا 17 میلیون تومان عرضه می شود، این درحالی است که کالای مشابه خارجی با قیمت مشخص 45 میلیون تومان به فروش می‌رسد.
با استعلام قیمت انواع ماشین لباسشویی در خیابان های بعثت و مولوی (یکی دیگر از قطب های فروش لوازم خانگی برقی در ارومیه) حضور کمرنگ تولیدات داخلی به چشم می‌خورد و اندک ماشین لباسشویی های ایرانی موجود در بازار در افزایش قیمت، رقابتی تنگاتنگ با محصولات مشابه خارجی دارند؛ مدلی مشخص از یک لباسشویی تولید داخل با مدل مشابه کره ای با اختلاف قیمت یک میلیون تومانی، هر 2 کالا با قیمت بیش از 15 میلیون تومان عرضه می‌شود.
در این میان نام های تجاری نا آشنا و یا تقلبی با قیمت های کمتر از اجناس ایرانی و کره ای سعی در جلب توجه مشتریان این کالا را دارند.
با این حال لباسشویی را باید ارزانترین لوازم خانگی برقی بزرگ دانست چرا که در دو ماه گذشته افزایش بهای ماشین ظرفشویی گوی سبقت را ربوده و بیش از 100 درصد گرانتر شده است.
فرهاد اصغری فروشنده لوازم خانگی در ارومیه در این باره گفت: قیمت انواع خاصی از این دستگاه با توجه به مدل و کشور ساخت در اردیبهشت ماه سال جاری بین 6 تا 10 میلیون تومان بود که اکنون این دستگاه‌ها با قیمتی بین 16 تا 24 میلیون تومان به فروش می‌رسند.
وی که نمایندگی سابق عرضه یکی از برندهای کره ای بود و اکنون نمایندگی فروش همان شرکت واردکننده با نام تجاری ایرانی است، افزود: با اعمال تحریم های ظالمانه دولت آمریکا و پس از آن با مشاهده بیماری کرونا در کشور و اعمال محدودیت فعالیت کسب و کارها در ابتدای سال و محدودیت واردات وصادرات میان کشورهای مختلف افزایش قیمت در عرضه لوازم خانگی روی داد.
این فروشنده لوازم خانگی با نشان دادن تصاویری از انبار ماشین ظرفشویی تولید داخلی گفت: شرکت تولید کننده این دستگاه که پیش از این واردکننده رسمی اجناس کره ای بود، از اواخر سال گذشته و در غیاب شرکت کره ای اقدام به تولید این ماشین ظرفشویی کرده ولی با گذشت چند ماه هنوز هیچ دستگاهی از انبار این شرکت به فروشگاه‌ها عرضه نشده است.
برای راستی آزمایی این ادعا با مراجعه به صفحات رسمی این شرکت در فضای مجازی در ماه های اخیر تصاویری از این محصول توسط شرکت تولید کننده منتشر و تبلیغ شده و مسوولان این شرکت زمان احتمالی عرضه این محصول را اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرده بودند.
محسن جباری یکی از خریداران لوازم خانگی در ارومیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به افزایش بی رویه نرخ فزوش لوازم خانگی گفت: با افزایش قیمت، عرضه کالا کاهش یافته و میزان و تنوع محصولات کمتر از گذشته است.
وی افزود: در حالی که برخی اجناس در بازار با قیمت های متفاوتی موجود است، وبسایت های متعلق به تولیدکنندگان از آن کالا را "ناموجود" اعلام و از نمایش قیمت محصول خودداری می‌کنند که این امر موجب سردرگمی خریداران می‌شود.
مدیرکل صنعت و معدن آذربایجان غربی با اشاره به حضور بازرسان و نظارت بر عرضه لوازم خانگی گفت: در چهار ماه نخست سال جاری جمعا یک هزار و 971 واحد عرضه کننده لوازم خانگی وارداتی و 2 هزار و 319 واحد عرضه کالاهای ایرانی در استان بازرسی شدند.
غلامرضا بابایی افزود: از این تعداد، 49 مورد برای کالاهای وارداتی و 74 مورد برای کالاهای ایرانی تشکیل پرونده شد.
وی با اشاره به شکایات رسیده به واحد بازرسی این سازمان گفت: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه به پنج شکایت در خصوص کالاهای وارداتی و 28 مورد شکایت در خصوص کالاهای تولید داخل رسیدگی شده است.
رکود بازار لوازم خانگی در این روزها منجر به اقدامات تنظیم‌گری شده است. از یک طرف در بخش تقاضا به علت افزایش قیمت 30 تا 50 درصدی لوازم خانگی داخلی و افزایش بیش از 100 درصدی برندهای خارجی با کاهش روبرو بودیم که در همین راستا سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان افزایش 20 تا 25 درصدی را مجاز دانسته و اعلام کرد تولیدکنندگان بیش از این رقم نمی‌توانند قیمت تولیدات خود را افزایش دهند.
از طرف دیگر در بخش تولید نیز مسائلی همچون احتکار و مشکلات ارزی تولیدکنندگان در تأمین مواد اولیه دخیل بوده است به گونه‌ای که سخنگوی سازمان تعزیرات از احتکار بین 60 تا 70 درصد لوازم خانگی وارداتی و تولیدی در یک‌ سال گذشته خبر داده بود.
برچسب‌ها
لوازم خانگی آذربایجان غربی قیمت کالا

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/242798/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم

مشت های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف/ تشویق هر دو تیم!

کاسمیرو: آنچلوتی وقتی فهمید رئال مادرید را ترک می‌کنم گریه کرد

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

به اسرائیل می‌گوییم هر چقدر بیشتر تکان بخوری میخ بیشتری به بدنت فرو خواهد رفت

برگزاری راهپیمایی حمایت از عملیات وعده صادق در خوی و سلماس

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزار نفری ارومیه

رونق بازار مهاباد با حضور مسافران و گردشگران

کنایه متس هوملس به حذف تیم‌های لیگ برتری: خوب درو کردیم، دوستان کشاورز من!

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

محبت کردنشون خیلی جالبه

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

عملیات وعده صادق از برکات وجود ارتش و سپاه مقتدر است

اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه‌های نظامی در سایه وجود ولایت فقیه است

عملیات عمرانی بزرگترین پروژه مسیر گشایی تاریخ تبریز

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است که قبلاً هم اتفاق افتاده بود

کنایه امام جمعه اردبیل به ادعای حمله اسرائیل به اصفهان /مگر کوادکوپتر قدرت دارد که مسیر دو هزار کیلومتری را طی کند؟

سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان نگاهی رو به جلو در گسترش روابط میان دو کشور است

راهپیمایی مردم تکاب در حمایت از عملیات وعده صادق برگزار شد

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند

پاسخ ویرانگر ایران درصورت حماقت دوباره صهیونیستها

پاسخ ویرانگر جمهوری اسلامی ایران در صورت حماقت دوباره صهیونیست‌ها

آل‌هاشم: سوخت اصلی موشک‌های ایران حمایت مردم برای تنبیه رژیم صهیونیستی بود

حمله و هدایت ریز پرنده ها از خاک جمهوری باکو انجام شده است....

حمایت نمازگزاران و مردم اهر از عملیات وعده صادق

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور