پیام آذری

آخرين مطالب

چاه‌های غیرمجاز و رمقی که از سفره‌های زیرزمینی گرفته می‌شود مقالات

چاه‌های غیرمجاز و رمقی که از سفره‌های زیرزمینی گرفته می‌شود
  بزرگنمايي:

پیام آذری - مهاباد- در کنار تمام تغییر و تحول‌هایی که در بخش کشاورزی و راه‌اندازی سامانه‌ و روش‌های نوین آبیاری در کشور صورت گرفته، بحث فعال بودن چاه‌هایی که به صورت غیرمجاز از دل سفره‌های زیرزمینی آب را به میزان زیادی خارج می‌سازند، به قوت خود باقی مانده در حالی که این چاهها رمق سفره های زیرزمینی را گرفته است.

در حالی که طبق قانون حفر و فعالیت چاه غیرمجاز به دلیل کاستن از حجم سفره‌های زیرزمینی آب، جرم محسوب می‌شود و متخلفان را با برخورد قضایی روبرو می‌کند اما در عمل فعالیت هزاران حلقه چاه آب غیرمجاز که در بخش‌های کشاورزی، صنعت و حتی شرب مشغول مکیدن آب از سفره‌های زیرزمینی هستند دیگر رمقی برای منابع آب سفره های زیززمینی باقی نگذاشته‌اند. 
مساله آب در چند دهه اخیر به سبب ضرورت و اهمیت استفاده آن در بخش‌های کشاورزی و صنعتی به یکی از مقوله‌های مهم تبدیل شده و به همین دلیل حفاظت از این سرمایه گرمانبها به دلیل اینکه بخش‌های زیادی از آن دیگر تجدید پذیر نیست، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 
یکی از استان‌های کشور که در آن بحث آب و برداشت مجاز و غیرمجاز آب از اهمیت ویژه‌ای دارد، آذربایجان‌غربی است که خشک شدن دریاچه ارومیه و تلاش‌های بخش دولتی و خصوصی برای احیای این دریاچه بر اهمیت موضوع آب و تنش‌های حاصل از آن در این استان افزوده است.
آبیاری بیش از 113 هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی با آب سدها و آبیاری باغات و دشت‌های وسیع این استان با استفاده از رودخانه‌ها و چشمه‌های پرآب، نشان می‌دهد که اختصاص آب برای این بخش تا حدودی تامین شده اما با این وجود باز هم 54 هزار حلقه چاه غیرمجاز با حجم برداشت سالانه بیش از یک میلیارد مترمکعب آب در این استان وجود دارد.
تولید سالانه بیش از 8 میلیارد مترمکعب آب در آذربایجان‌غربی

پیام آذری


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: متوسط بارش‌های سالانه استان در حدود 359 میلی‌متر است و با توجه به مساحت 37 هزار کیلومتر مربعی آذربایجان‌غربی حجم آب‌های سطحی، ورودی و تجدیدپذیر منابع زیرزمینی استان در مجموع هشت میلیارد و 338 میلیون متر مکعب برآورد می‌شود.
اتابک جعفری اظهار داشت: از مجموع حجم آب‌های استان، چهار میلیارد و 746 میلیون متر مکعب منابع آبی سطحی تولیدی (حاصل از بارش‌ها)، یک میلیارد و 726 میلیون مترمکعب حجم آب‌های ورودی (بارش‌های خارج از استان) و یک میلیارد و 865 میلیون متر مکعب حجم آب تجدیدپذیر منابع زیرزمینی استان است.
آذربایجان‌غربی دارای 23 محدوده مطالعاتی، 28 دشت و 35 آبخوان که از این تعداد به دلیل افت تراز سطح آب در طی سال‌های متوالی 27 آبخوان ممنوعه است
وی اضافه کرد: آذربایجان‌غربی دارای 23 محدوده مطالعاتی، 28 دشت و 35 آبخوان که از این تعداد به دلیل افت تراز سطح آب در طی سال‌های متوالی 27 آبخوان استان (دارای بیلان آب منفی) ممنوعه اعلام شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: متوسط افت در آبخوان‌های استان از ابتدای مطالعه تا انتهای سال آبی 1397- 1398 در مجموع 3.65 متر بوده و میانگین سالانه افت در این آبخوان‌ها یک دهم متر بوده است.
برداشت سالانه 2.9 میلیارد مترمکعب آب از چاه‌های مجاز و غیرمجاز

پیام آذری


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: سالانه بیش از 2.9 میلیارد متر مکعب آب از چاه‌های مجاز و غیرمجاز استان برداشت می‌شود که از این مقدار یک میلیارد و 941 میلیون متر مکعب از چاه‌های مجاز و یک میلیارد و 26 میلیون متر مکعب آب توسط چاه‌های غیرمجاز است.
37 هزار و 239 حلقه چاه در آذربایجان‌غربی برای بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت مجوز برداشت آب دارند و 54 هزار 177 چاه نیز فاقد پروانه (غیرمجاز) شناسایی شدند
اتابک جعفری اظهار داشت: در آذربایجان‌غربی 37 هزار و 239 حلقه چاه برای بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت مجوز برداشت آب دارند و 54 هزار 177 چاه فاقد پروانه (غیرمجاز) هستند که شناسایی شده‌اند.
وی اضافه کرد: در بخش چاه‌های دارای پروانه بهره‌برداری، 33 هزار و 539 حلقه چاه به منظور فعالیت کشاورزی پروانه بهره‌برداری دارند و در مجموع سالانه یک میلیارد و 633 میلیون متر مکعب آب توسط این چاه‌ها برداشت می‌شود و 2 هزار و 633 حلقه چاه با برداشت سالانه 58 میلیون و 390 هزار متر مکعب در بخش صنعت و خدمات فعالیت دارند. 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: همچنین در بخش شرب و بهداشت، یک‌هزار و 37 حلقه چاه دارای پروانه بهره‌برداری هستند که سالانه در مجموع 249 میلیون و 596 هزار مترمکعب آب از آنها برداشت می‌شود.
وی در خصوص نصب ابزار اندازه‌گیری میزان برداشت آب در چاه‌های مجاز آذربایجان‌غربی نیز افزود: هم‌اکنون هشت هزار و 41 حلقه چاه استان به ابزار اندازه‌گیری آب تجهیز شده است که از این تعداد چهار هزار و 802 حلقه دارای کنتور هوشمند آب و برق، 2 هزار و 929 حلقه دارای کنتور حجمی مکانیکی و 310 حلقه دارای کنتور حجمی هوشمند هستند.
جعفری، با تقسیم‌بندی چاه‌های غیر مجاز به 2 بخش قبل از سال 1385 و بعد از 1385 افزود: چاه‌های غیرمجازی که قبل از سال 1385 حفر شده باشند مشمول قانون تکلیف و مابقی چاه‌های غیرمجاز که بعد از سال 1385 حفر شده باشند غیرمشمول این قانون هستند. 
وی اضافه کرد: هم اکنون 18 هزار و 243 حلقه چاه غیرمجاز قبل از سال 1385 شناسایی شده که سالانه 489 میلیون مترمکعب آب برداشت می‌کنند و 35 هزار و 934 چاه غیرمجاز بعد از سال 1385 شناسایی شده که 537 میلیون مترمکعب آب در سال برداشت می‌کنند.
آبیاری مزارع آذربایجان‌غربی با آب سدها

پیام آذری


معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی نیز در این خصوص گفت: علاوه بر چاه‌های مجاز آبیاری بخش کشاورزی هم‌اکنون آب مورد نیاز 113 هزار و 106 هکتار از مزارع استان در قالب شبکه آبیاری و زهکشی استان از سدها تامین می‌شود.
حسین علی‌بیگی اظهار داشت: از مجموع اراضی آبی استان که در قالب شبکه آبیاری سدها قرار دارند، 86 هزار و 155 هکتار در حوزه دریاچه ارومیه واقع شده که از این مقدار 45 هزار و 836 هکتار دارای شبکه آبیاری مدرن و 40 هزار و 319 هکتار نیز نیمه‌مدرن هستند.
وی با اشاره به اینکه در بین سدهای استان سد مخزنی شهیدکاظمی بوکان بیشترین زمین زراعی را تحت پوشش دارد، گفت: این سد مخزنی در شبکه آبیاری "زرینه‌رود"، 49 هزار و 531 هکتار و در شبکه آبیاری "شاهین‌دژ" سه هزار و 314 هکتار زمین زراعی را تحت پوشش دارد.
علی‌بیگی افزود: سد مهاباد با 12 هزار و 268 هکتار، سد ماکو با 9 هزار و 892 هکتار، سد شهرچایی ارومیه با 6 هزار و 500 هکتار و سد حسنلو نقده با پنج هزار و 300 هکتار به ترتیب بیشترین زمین زراعی را تحت پوشش شبکه آبیاری آذربایجان‌غربی قرار داده‌اند. 
وی اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال در مجموع 2 میلیارد و 400 میلیون مترمکعب آب از سدهای آذربایجان‌غربی رهاسازی می‌شود که سهم دریاچه ارومیه یک میلیارد و 425 میلیون متر مکعب و سهم بخش کشاورزی استان نیز از این مقدار در حدود 700 میلیون متر مکعب است.
مزارع با چهار نوبت آب سد سیراب نمی‌شود
در حالی که شرکت آب منطقه‌ای با شبکه‌های آبیاری سعی می‌کند آب مورد نیاز کشاورزان را سر زمین زراعی و باغی تحویل دهد اما برخی از کشاورزان بر این باور هستند که این حجم آب جوابگوی نیازهای آنان نبوده و یا در رهاسازی آب در زمان مناسب انجام نمی‌شود و لازم است با حفر چاه‌، آبیاری را در طول فصل داشت ادامه دهند.
آب سد مهاباد چهار نوبت در نیمه نخست سال به کانال‌ها تزریق می‌شود که جوابگوی نیازهای کشاورزان نیست یکی از کشاورزان روستای "ایگریقاش" مهاباد در این خصوص گفت: آب سد مهاباد که بخش زیادی از مزارع و باغات این روستا با آن آبیاری می‌شود چهار نوبت در نیمه نخست سال به کانال‌ها تزریق می‌شود که جوابگوی نیازهای کشاورزان نیست.
محمد رسولی افزود: نوبت نخست تزریق آب که همزمان با فصل بارش است و مزارع نیازی به آبیاری ندارد به پایین دست سرازیر می‌شود و نوبت آخر نیز بسیاری از محصولات برداشت شده و فصل آبیاری باغات نیز نیست.
وی اضافه کرد: در 2 نوبت باقی مانده رهاسازی آب سد نیز چون فاصله زمانی بسیار طولانی دارد، بسیاری از کشاورزان و باغداران با استفاده از آب چاه، آبیاری مزارع را ادامه می‌دهند که این امر نیز برای کشاورزان بدون هزینه نخواهد بود.
یکی از کشاورزان روستای "قزلقوپی" مهاباد نیز گفت: شبکه‌های آبیاری این روستا بیش از 30 سال عمر دارند و در آن زمان آبیاری به صورت غرق‌آبی بود و هنوز هم برخی از کشاورزان این روش را ادامه می‌هند و به همین دلیل آب سد کفاف اراضی آنها را نمی‌کند.
محمد جی‌واد افزود: اگر برنامه‌ریزی صورت گیرد و کشاورزان دشت "شهرویران" به سامانه‌ها و روش‌های نوین آبیاری تجهیز شوند دیگر کشاورزان نیازی به استفاده از چاه‌های غیرمجاز و مجاز برای آبیاری نخواهند داشت.
وی با اشاره به برخوردارهای قانونی با چاه‌های غیرمجاز و پر کردن آنها نیز گفت: خانواده من بیش از 40 سال است که برای احداث باغ پنج هکتاری خود زحمت کشیدند و با تمام وجود برای تامین آب مورد نیاز آن تلاش می‌کنند.
وی افزود: بسیاری از باغداران این منطقه علاوه بر استفاده از آب کانال (آب سد) از آب چاه مجاز و یا غیرمجاز نیز استفاده می‌کنند تا باغشان محصول بهتری بدهد و از دسترنج و تلاش باغداران نتیجه مطلوبی حاصل شود.
مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز راهکار کوتاه مدت

پیام آذری


یکی از راهکارهای مقابله با چاه‌های آب غیرمجاز شناسایی و مسدود کردن چاه‌ است که این امر نیز با توجه به پروسه اداری و قضایی که دارد بسیار کُند صورت می‌گیرد و هر سال درصد بسیار کمی از این چاه‌های آب غیرمجاز مسدود می‌شود.
کارشناس منابع آب اداره امور آب مهاباد با اشاره به اینکه پنج هزار و 364 حلقه چاه غیرمجاز با برآورد حجم برداشت به میزان 68.5 میلیون متر مکعب در این شهرستان شناسایی شده‌ است گفت: سال گذشته تنها 34 حلقه چاه برداشت غیرمجاز آب از منابع زیرزمینی این شهرستان با دستور مراجع قضایی مسدود شد.
فاروق مصطفی‌پور با اشاره به اینکه از سال 1393 که طرح انسداد چاه‌های غیرمجاز با فرم جدید کلید خورده، تاکنون 600 حلقه چاه با تخلیه سالانه 4.9 میلیون متر مکعب مسدود شده است، افزود: سال گذشته 59 اخطاریه برای صاحبان چاه‌های غیرمجاز صادر شد و از حفاری 18 چاه غیرمجاز قبل از حفر نیز جلوگیری به‌عمل آمد.
روند انسداد چاه‌های غیرمجاز با مقاومت کشاورزان و اهالی روستاها روبرو می‌شود وی اضافه کرد: روند انسداد چاه‌های غیرمجاز گاهی با مقاومت کشاورزان و اهالی روستاها روبرو می‌شود، در صورتی که آنان باید منفعت بلندمدت را به کوتاه مدت ترجیح دهند و بدانند تداوم حیات کشاورزی و زندگی آنان به این اقدام وابسته است.
وی اظهار داشت: جهاد کشاورزی برای مبارزه با بهره‌برداری‌های غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی و چاه‌های فاقد مجوز با همکاری شرکت آب منطقه‌ای سیاست ارایه‌نکردن هرگونه تسهیلات و خدمات کشاورزی به متخلفان را در پیش گرفته ‌است و کشاورزان را به اجرای روش‌های نوین آبیاری که دولت برای آنها یارانه خوبی در نظر گرفته‌است، هدایت می‌کند.
مصطفی‌پور در خصوص چاه‌های مجاز برداشت آب در مهاباد نیز اظهار داشت: یک‌هزار و 567 حلقه چاه دارای مجوز در این شهرستان با حجم تخلیه 54.92 میلیون مترمکعب در سال وجود دارد که از این تعداد هزار و 310 چاه در بخش کشاورزی، 195 حلقه چاه مربوط به بخش صنعت و 59 حلقه چاه در بخش مصارف شرب است.
وی با اشاره به اینکه 12 هزار هکتار از زمین‌های دشت مهاباد از طریق آب سد آبیاری می‌شود، گفت: سهمیه آب بخش کشاورزی این شهرستان از سد، سالانه 95 میلیون متر مکعب است که در چند مرحله برای کشت‌های پاییزه و بهاره و آبیاری دشت مهاباد رها می‌شود.
تبدیل شدن اراضی دیم به آبی و نیاز بیشتر کشاورزان و باغداران به آب، باعث شده که هر روز بر تعداد چاه‌هایی که به صورت غیرمجاز آب را از سفرهای زیرزمینی برداشت می‌کنند، افزوده شود و این امر در بلند مدت باعث کاهش آب سفرهای زیرزمینی و فرورفتگی زمین می‌شود.
کاهش برداشت غیرمجاز از این ثروت خدادادی علاوه بر عزم و اراده مردم و مسوولان، نیازمند فرهنگی‌سازی و نهادینه کرده استفاده بهینه از منابع آب و در کنار آن تغییر روش‌های آبیاری از شیوه‌های سنتی به روش‌های نوین است. 
برچسب‌ها
آذربایجان غربی آبیاری شرکت آب منطقه ای

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/242862/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

رئیس جمهور پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

تلویزیون آمریکا: هیچ کس به اندازه آیت الله خامنه‌ای از شعارتان خوشحال نمی‌شود!

چرا امیرعلی نبویان به رائفی‌پور نامه نوشت؟

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پویش کاشت 1500 اصله نهال زالزالک در پیرانشهر

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

عضویت 106 هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی

کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم

نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل

افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت 7 کشور خارجی

غذای خیابانی در افغانستان؛ سرو آبگوشت پاچه گاو (فیلم)

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

ثبت 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند

وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی

کشف 17 قبضه سلاح کمری در پیرانشهر

زن ادبیلی، قاتل شوهر سابقش شد

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

تسهیلات کم‌ بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

41 مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد

سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد

دستگیری زن اردبیلی که شوهر سابقش را با چاقو کشت

بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند

برگزاری هفتمین دوره جشنواره‌سراسری گیلاس در اشنویه

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود زنان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد!

کشف 17 قبضه کُلت کمری در پیرانشهر

افزایش 38 درصدی آمار فوتی های تصادفات آذربایجان شرقی

کشف 17 قبضه کلت کمری در پیرانشهر

سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو؛ تتوی رو دست تتلو چه بود؟

عکس/ تصاویری زیبا از مزارع کلزا در بوکان

اهدای 7 سری جهیزیه در بستان‌آباد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

خرید تضمینی محصول گندم از کشاورزان استان اردبیل

شکوفه های بهاری در مشگین شهر