پیام آذری

آخرين مطالب

زمانه کرونا و محرم متفاوت در دیار حسینی اردبیل اجتماعي

زمانه کرونا و محرم متفاوت در دیار حسینی اردبیل
  بزرگنمايي:

پیام آذری - اردبیل - هر سال و از دیرباز در آستانه روز عرفه و سالروز شهادت مسلم ابن عقیل (ع) آیین‌های عزاداری سالار شهیدان در اردبیل رونق می‌گرفت و این شهر رنگ و بوی حسینی گرفته و به استقبال محرم می‌رفت اما امسال در روزگار کرونایی حال و هوای این منطقه جلوه دیگری یافته و شعور حسینی با چهره دیگری در آن خودنمایی می‌کند.

به گزارش ایرنا ، اگر اوضاع همانند پارسال و سال‌های قبل بود هم‌اکنون شور دیگری در اردبیل حاکم بود، آیین‌های هفته‌خوانی و روضه‌خوانی در منازل و مساجد برپا بود و هیات‌ها و گروه‌های عزاداری در محلات مختلف در استقبال دهه محرم و آیین‌های ویژه مشغول عزاداری بودند.
هر محله‌ای یا با مداحان سال پیش خود قرداد تمدید می‌کرد و یا نوحه سرایان جدید را سبک و سنگین کرده و با انتخاب یکی از آنها تمرین گروه‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی و نیز تعزیه‌خوان‌ها در مساجد و منازل مسکونی آغاز می‌شد تا با آغاز رسمی عزاداری‌های دهه محرم و برگزاری آیین سنتی تشت‌گذاری همه چیز بر روال باشد.
مردم اردبیل مراسم عزاداری خود را از روز هشتم ذی‌الحجه که به نوشته کتب معتبر تاریخی فرستاده مخصوص اباعبدالله الحسین (ع) به کوفه یعنی حضرت مسلم (ع) به شهادت رسیده آغاز می‌کنند و این مراسم در روز 26 ماه ذی‌الحجه به مراسمی موسوم به تشت‌گذاری پیوند می‌خورد که در واقع آغاز رسمی عزاداری‌های حسینی در این شهر است.
دوستداران و پیروان فرهنگ غنی عاشورا در این خطه که از هشتم ذی‌الحجه با برپایی مراسم شب شهادت حضرت مسلم بن عقیل (ع) به پیشواز ماتم حسینی رفته‌اند از عصر بیست و ششم این ماه با برپایی مراسم سنتی تشت‌گذاری در مسجد حسینیه اوچدکان این شهر عزاداری‌ها را بطور رسمی آغاز می‌کنند.
از بیست و هفتم ماه ذی‌الحجه مراسم تشت‌گذاری در سایر مساجد و تکایای شهر بویژه در مسجد جامع و مسجد اعظم برگزار می‌شود.

پیام آذری


مسجد جامع اردبیل که در منطقه راسته اصلی مجموعه بازار تاریخی اردبیل قرار دارد اصلی‌ترین مکان مراسم تشت‌گذاری این شهر به شمار می‌آید و دوستداران خاندان نبوی اغلب پیگیر برگزاری آن هستند ولی در عین حال مراسم تشت‌گذاری سایر محله‌ها و مساجد اردبیل نیز دارای علاقه‌مندان و دلسوختگان اهل بیت (ع) و شهیدان واقعه بی‌نظیر قیام عاشورا است.
ویروس مرگبار کرونا اما امسال همه چیز را به هم زد و حسینیان اردبیل را در حسرت برگزاری پرشور آیین‌های عزاداری قرار داد، عزاداری در سالروز شهادت حضرت مسلم ابن عقیل (ع) امسال توسط عزاداران محله دروازه که تلاش شد تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود با ازدحام جمعیت مواجه شده و نشان داد که کنترل اوضاع در صورت فقدان تصمیم مناسب و قاطع سخت خواهد بود.
سخنرانی مقام معظم رهبری بمناسبت عید قربان و تاکید بر رعایت توصیه‌های ستاد ملی مدیریت کرونا در ایام محرم توسط عزاداران باعث شد تا تکلیف برای همه مشخص شود.
بدنبال این سخنرانی و با توجه به ضرورت حفظ سلامت عمومی، عزاداران و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در مناطق مختلف استان بویژه شهر اردبیل با انتشار بیانیه‌ها و اطلاعیه‌هایی اعلام کردند که آیین‌های مربوط به استقبال از محرم از جمله هفته‌خوانی و مجالس روضه‌خوانی را در منازل مسکونی و مساجد برگزار نخواهند کرد.
همچنین مسوولان سیاسی و بهداشتی استان اردبیل اعلام کرده‌اند که با توجه به ازدحام جمعیت در آیین‌های تشت‌گذاری ، امسال این آیین برگزار نخواهد شد.
مسعود امامی یگانه ، فرماندار اردبیل گفت: حفظ جان آحاد جامعه امری واجب بوده و بر طبق آموزه‌های دینی ، سیره ائمه و همچنین منویات مقام معظم رهبری مبنی بر عمل به تصمیمات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، مطابق تصمیم این ستاد و به منظور صیانت از سلامتی مردم، برگزاری آئین تشت‌گذاری در محرم امسال ممنوع می‌باشد.
وی با تمجید از همکاری بزرگان محلات و دستجات عزاداری در تحقق بخشیدن به تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا بیان کرد: آیین تشت‌گذاری در محلات مختلف شهرستان برگزار نخواهد شد.
در این حال سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز اعلام کرد که با توجه به وضعیت قرمز استان امکان برگزاری آیین‌های محرم همانند سال های گذشته امکان‌پذیر نیست.
دکتر شهرام حبیب‌زاده بیان کرد: با اینکه تلاش داریم تا وضعیت را در استان تا 10 روز آینده به نقطه پایدار رسانده و از وضعیت قرمز خارج شویم ولی آیین‌های عزاداری در استان
می‌بایست همچنان با دقت زیاد و با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.
وی اضافه کرد: هدف این است که آیین‌های سوگواری محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی بصورت نمادین برگزار شود چون حفظ سلامت مردم در اولویت است.
به گفته وی ، مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی تنها در هوای باز مقدور است و مرثیه‌سرایی در فضای بسته نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی به صورت محدود ممکن خواهد بود.
وی همچنین بیان کرد: پخش نذورات و چای و خرما هم در مساجد در محرم امسال ممنوع است.
حبیب‌زاده اظهارداشت: عزاداران قبل از ورود به مسجد باید ماسک داشته باشند و حسن اجرای این پروتکل‌ها نیز بر عهده هیات امنای مساجد و تحت نظارت سازمان تبلیغات اسلامی خواهد بود.
بهروز ندایی ، معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل نیز تاکید کرد که آیین تشت‌گذاری در مناطق قرمز کرونایی برگزار نخواهد شد و دیگر آیین‌های محرم نیز با محدودیت کامل برگزار خواهد شد.
وی با قدردانی از تلاش تمام نهادها و افرادی که در مقابله با این بیماری تلاش می‌کنند، اظهارداشت: برای مقابله بهتر و قطع زنجیره انتقال نیاز است مردم توصیه‌های بهداشتی رعایت و از حضور در تجمعات خودداری کنند.

پیام آذری


در این حال گزارش‌ها حاکیست که هیات‌های عزاداری و گروه‌های مختلف مردمی امسال در تلاش هستند تا شعور حسینی خود را به گونه دیگر به تماشا گذاشته و با راه‌اندازی پویش‌های ویژه اقدام به نذر وسایل بهداشتی و نیز تامین مایحتاج مورد نیاز محرومان کنند.
هم‌اکنون پویش نذر ماسک و مواد ضد عفونی در بین گروه‌های مردمی در ایام محرم در حال شکل‌گیری است و در روزهاتی اخیر بویژه عید غدیر خم مناطق مختلف استان اردبیل شاهد پخش ماسک نذری در بین شهروندان بود.
ارائه کمک‌های مومنانه نیز در استان در حال گسترش است و نهادهای امدادرسان و نیز خیران اقدام به توزیع گسترده بسته‌های غذایی و بهداشتی در بین خانواده‌های محروم در مناطق استان اردبیل می کنند.
این روند با نزدیکی به ایام عزاداری اباعبدالله الحسین رونق گرفته و استان حسینی اردبیل شاهد محرم با جلوه‌های خاص و ویژه خواهد بود.
استان اردبیل در شیوع ویروس کرونا همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد و هم‌اکنون 347 بیمار مبتلا به کووید.19 در مراکز درمانی این استان تحت مداوا هستند.
به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از این تعداد، 69 نفر بیمار بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان تحت مداوا قرار دارند.
دکتر شهرام حبیب‎زاده با اشاره به بستری شدن 45 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل طی 24 ساعت گذشته افزود: از این تعداد بیمار مبتلای جدید 27 نفر در شهرستان اردبیل، پنج نفر در پارس‌آباد، چهار نفر در مشگین‌شهر، چهار نفر در گرمی و پنج نفر در خلخال طی شبانه‌روز گذشته پذیرش و بستری شده‌اند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از عموم اهالی و مسافران این استان خواست تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، شستن دست‌ها و فاصله گذاری اجتماعی جان خود را از خطر ابتلا به کرونا محافظت کنند.
وی با اشاره به کاهش نسبی تعداد مراجعان به مراکز درمانی استان اردبیل با علائم ابتلای به کرونا اظهار کرد: بیش از 70 درصد از مبتلایان کرونای بستری در مراکز درمانی استان با تنفس مصنوعی زنده مانده‌اند.
دکتر حبیب‌زاده، روند کاهشی مراجعان به مراکز درمانی استان با علائم کرونا را ناشی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی از هفته پیش توسط مردم عنوان کرد و گفت: برغم کاهش جزیی بستری بیماران کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل، وضعیت این استان همچنان قرمز بوده و رعایت پروتکل‌ها و الزامات بهداشتی باید با شدت ادامه یابد.
وی تلاش و زحمات کارکنان امور پزشکی، پرستاری و حتی نیروهای خدماتی و اداری بخش‌های کرونای مراکز درمانی استان اردبیل را ایثارگرانه خواند و اضافه کرد: تداوم وضعیت قرمز کرونا باعث فرسودگی و خستگی مفرط آنها شده و موجب اختلال در خدمات‌رسانی به مردم خواهد شد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از عموم اهالی این استان خواست تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، پرهیز از ازدحام غیرضروری، شستن دست‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی، به خروج استان از وضعیت قرمز کرونا در هفته‌های آتی کمک کرده و متولیان امر را در ثبات نسبی کنترل و پیشگیری از شیوع کرونا یاری کنند.
وی به اهالی استان اردبیل هشدار داد که وضعیت کرونا در این استان همچنان قرمز است و عبور از فاز دوم اپیدمی کرونا بدون رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و همکاری مردم میسر نیست.
به گزارش ایرنا، استان اردبیل که طی سه هفته گذشته بالاترین میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در پنج ماه گذشته را تجربه کرده، از هفته گذشته در ردیف استان‌های با وضعیت قرمز قرار گرفته است.
برچسب‌ها
ویروس کرونا ماه محرم اردبیل بهداشت و سلامت

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/244078/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تغییر چهره ویژه «سروان خسرو نعیمی» سریال لیسانسه ها بعد 8 سال

رگبارهای موقتی باران و رعدوبرق در راه آذربایجان غربی

تداوم هوای ناپایدار در استان اردبیل

«تبادل ظرفیت‌های متقابل» قدرت تهران و اسلام‌آباد را افزایش می‌دهد

آمادگی دستگاههای اجرایی پلدشت برای برگزاری آزمون سراسری

پاکسازی حاشیه سد مهاباد به مناسبت روز جهانی زمین پاک

امحاء بیش از یک تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی در بوکان

تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش

رونمایی از گزینه جذاب تراکتور؛ اسطوره فوتبال آلمان به تبریز می‌آید؟

مسیرگشایی‌های تبریز از پروژه‌های شاخص کشور در حوزه بازآفرینی است

اختصاص 800 میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی

شکوفا شدن درختان میوه در اهر به وقت بهار + فیلم

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

اولین تصویر از ترانه علیدوستی پس از ترخیص از بیمارستان

پرواز اردبیل به مشهد برقرار شد

16 زوج اردبیلی پشت نوبت دریافت فرزندخوانده هستند

پست در خط مقدم امانتداری اموال مردم قرار دارد

ضرورت افزایش آگاهی والدین از هدایت تحصیلی دانش آموزان

16 زوج اردبیلی پشت نوبت سرپرستی فرزندخوانده هستند

رشد بیماری‌های غیرواگیر در جامعه نگران کننده است

ذخیره سازی بیش از 52 میلیون مترمکعب آب در پشت سد‌های گرمی

اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز سه شنبه چهارم اردیبهشت

اجرای 75 درصد از طرحهای های مصوب سفر استانداربه منطقه آزاد ماکو

تاکیدفرماندار اشنویه برافزایش بهره وری منابع آب

برگزاری همایش روز ملی گندم و نان در ارومیه

آمادگی دستگاههای اجرای پلدشت برای برگزاری آزمون سراسری

تجلیل از نانوایان و کشاورزان نمونه در مرند

575 واحد نهضت ملی مسکن در شهر جدید سهند آماده بهره‌برداری است

دستگیری سارق حرفه‌ای در مراغه

کشف کالای خارجی قاچاق در مرند

خمس: دوست دارم در آینده به ایران برگردم

کوثری: بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

نصب سیستم روشنایی جدید در 12 نقطه ازمحور‌های مواصلاتی آذربایجان غربی

ثبت سومین سازش پرونده قتل در آذربایجان غربی

آزادی 250 زندانی در آذربایجان‌غربی تا پایان اردیبهشت

ارمنستان: عملیات تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کردیم

نصب 25 کیلومتر نیوجرسی در محورهای بزرگراهی آذربایجان غربی

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

نیوزویک: آمریکا رو به افول است

فراخوان مقاله اولین کنفرانس بین المللی انقلاب علوم انسانی اسلامی

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

علی منصور، همسر ترانه علیدوستی کیست؟

توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

آبگرفتگی در معابر اهر بر اثر بارش باران و تگرگ

16 زوج اردبیلی، پشت نوبت دریافت فرزندخوانده

مسائل روز جامعه در تولید آثار هنری مورد توجه باشد

بهادری جهرمی: توسعه و تقویت همکاری‌های امنیتی بین تهران و اسلام آباد یکی از اهداف سفر رئیسی به پاکستان

بهادری جهرمی: دولت پیگیر حقابه هیرمند بوده و خواهد بود/ توسعه و تقویت همکاری‌های امنیتی بین تهران و اسلام آباد یکی از اهداف سفر رئیسی به پاکستان / تداوم برنامه‌های حمایتی دولت از کشاورزان در سال جاری / آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته