پیام آذری

آخرين مطالب

سرنوشتی که در نیمروز کرونایی رقم می‌خورد مقالات

سرنوشتی که در نیمروز کرونایی رقم می‌خورد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - مهاباد- ماراتُن کنکور سراسری سال 1399 دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی از روز گذشته در حوزه‌های برگزاری این آزمون در سراسر کشور آغاز شده و داوطلبان امسال در یک نیمروز کرونایی سرنوشت خود را تعیین می‌کنند.

هرگاه از کنکور سخنی به میان می‌آید کسانی که این آزمون نفس‌گیر را تجربه کرده باشند، ناخودآگاه بازگشتی به این خاطره پراسترس دارند که روزی در روی یک صندلی نشسته‌ و صفحه پاسخنامه سفید را در حالی در اختیار می‌گیرند که ریتم ضربان قبلشان تندتر و تندتر شده و با بازکردن دفترچه سوالات دیگر گذر زمان را احساس نمی‌کنند.
کنکور، آزمونی که 51 سال از برگزاری نخستین دوره آن در کشور سپری می‌شود، تاکنون سرنوشت شمار زیادی از فرزندان این مرز و بوم را تعیین کرده است و در طول این مدت جواب به سوالات اختصاصی و عمومی کنکور برای آینده شغلی دانش‌آموزان معیار بوده است.
اما امسال داوطلبان کنکور، این آزمون را در شرایط خاصی تجربه می‌کنند که تا حدود زیادی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است و شیوع بیماری کرونا نظیر سایر بخش‌های جامعه، برگزاری کنکور را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
امسال تاخیر در برگزاری کنکور در اواخر مرداد به جای اوایل تیرماه، نخستین تغییری بود که به خاطر شیوع کرونا در این زمینه ایجاد شد که بر اضطراب‌ها و فشارهای این آزمون سراسری افزود.
شیوع بیماری کرونا از اوایل اسفندماه سال گذشته در کشورمان، بر شیوه زندگی بسیاری از افراد جامعه تاثیر گذاشت اما این تاثیر بر روی داوطلبان کنکور عمیق‌تر و حیاتی بود، برخی از داوطلبان خود و یا دیگر اعضای خانواده آنان به این بیماری مبتلا شده و برخی نیز عزیزان خود را به خاطر این بیماری از دست دادند.
تعطیلی مدارس و آموزشگاه‌های کشور از اسفندماه سال قبل، تغییر سبک آموزشی به صورت آنلاین و حتی حضور مشهود دیگر اعضای خانواده در محیط خانه در ایام قرنطینه خانگی و در زمان اوج این بیماری نیز به نحوی برنامه‌ریزی داوطلبان کنکور امسال را تحت تاثیر قرار داده بود. 
برگزاری کنکور سراسری در شرایط کرونایی و استفاده داوطلبان از ماسک و شیلد، حضور کارشناسان و مراقبان با لباس محافظتی و غیرمعمول در سر جلسه کنکور، برگزاری آن در سالن‌های ورزشی و افزایش فاصله صندلی‌ها، تجربه‌های جدیدی در کنکور امسال است.
به احتمال زیاد تعدادی از داوطلبان کنکور سراسری 1399 مانند آزمون‌ها دکتری و کارشناسی ارشد به خاطر احتمال مبتلا شده به کرونا سرجلسه آزمون حاضر نشوند و تعداد غایبان کنکور امسال رکورد بزند.
شاید برای برخی‌ها معنی کنکور تنها نشستن چند ساعته سر جلسه آزمون باشد اما در واقع تلاش برای موفقیت در کنکور نه تنها به همین چند ساعت خلاصه نمی‌شود بلکه بسیاری از داوطلبان این آزمون از سال‌های پایانی متوسطه اول تا اخذ دیپلم برای موفقیت در آن برنامه‌ریزی می‌کنند.
به عقیده بسیاری از کارشناسان مسایل آموزشی و تربیتی این مساله که تلاش‌ها و استعدادهای دانش‌آموزان در یک نیمروز مورد آزمون قرار گیرد آسیب‌زا بوده و این روش آزمودن (کنکور) باعث ایجاد آسیب‌های فردی و اجتماعی شود.
دانش‌آموزان در طول 12 سال در مدارس و زیر نظر سیستم آموزشی کشور قرار دارند و اگر از سیستم آموزشی ما آنقدر پویا و کاربردی بود باید در طول این مدت از روی استعدادها و توانایی‌های دانش‌آموزان راه را برای ورود آنان به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هموار می‌کرد.
واقعیتی که شاید هنوز بسیاری از خانواده‌ها آن را قبول نمی‌کنند این است که کشور به همان اندازه که به یک پزشک خوب برای پیشرفت نیاز دارد برای توسعه به کارگر، تولیدکننده، کارآفرین، مهندس، کشاورز و سایر مشاغل هم نیازمند است.
چالش مهم دیگر کنکور سراسری در کشورمان افزایش تعداد داوطلبان رشته علوم تجربی در مقایسه با سایر رشته‌ها و تمایل و رقابت زیاد داوطلبان برای پذیرش در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی است که شیوع بیماری کرونا شاید تا حدودی بتواند از عطش داوطلبان در این رشته‌ به خاطر شرایط کاری در آینده بکاهد.
کنکور سراسری سال 1399 دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از روز چهارشنبه با حضور داوطلبان رشته هنر آغاز شد و تا روز شنبه اول شهریورماه ادامه دارد، در این مدت علاوه بر 175 هزار نفر عوامل اجرایی، هفت هزار کارشناس بهداشت محیط نیز بر روند برگزاری این ماراتن نظارت می‌کنند.
در آزمون سراسری امسال که چندین بار به دلیل شیوع ویروس کرونا به تاخیر افتاد، یک میلیون و 146 هزار و 128 نفر در کشور با هم رقابت می‌کنند که 668 هزار و 6 نفر معادل 58.28 درصد کل داوطلبان زن و 478 هزار و 122 نفر معادل 41.72 درصد مرد هستند.
واژه فرانسوی کنکور به معنای آزمونی عمومی برای انتخاب چند نفر از بین آزمون‌دهندگان است، آزمونی که سال 1348 در ایران آغاز و طی سال‌های 1348 تا 1358، در مجموع 11 دوره آن برای مشتاقان ورود به دانشگاه ها برگزار شد.
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به تبع آن، اجرای انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها، برگزاری کنکور در سال‌های 1359 و 1360 به تعویق افتاد و دوره‌های جدید از سال 1361 تا امسال به صورت پیاپی برگزار شده است؛ با احتساب 11 دوره برگزاری کنکور پیش از انقلاب اسلامی و دوره‌های پس از انقلاب اسلامی، امسال پنجاهمین دوره آن در حال برگزاری است.
کنکور امسال در شرایط کرونایی بهانه بسیار خوب و تکرار نشدنی برای سیستم آموزش کشور بود که مسوولان مربوطه برای همیشه طلسم حذف کنکور و جایگزین کردن روش‌های نوین و کارآمدتری را برای انتخاب کرسی‌های جدید سال تحصیلی دانشگاه‌ها پیدا می‌کردند که متاسفانه این امر محقق نشد و باز هم سرنوشت هزاران نفر از داوطلبان کنکور قرار است در یک نیمروز کرونایی رقم بخورد.
برچسب‌ها
کرونا آزمون سراسری کنکور

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/247141/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تغییر چهره «ارغوان مشکات» سریال دلدادگان بعد 7 سال در 34 سالگی

لحظه انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه در چند استان

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

با همکاری دستگاه‌های اجرایی به دنبال توسعه ورزش استان هستیم

اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز شنبه اول اردیبهشت

ورزش نابینایان و توانیابان مورد توجه قرار گیرد

تاسیس بنیاد مسکن نشات گرفته از افکار ربّانی امام راحل بود

ورزش نابینایان و توان‌یابان مورد توجه قرار گیرد

صدور و تمدید 180 پروانه « کابرد علامت استاندارد اجباری » در استان اردبیل

آمادگی گلبالیست‌های اردبیلی برای حضور در پارالمپیک پاریس

کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار

صدور و تمدید 180 پروانه «کاربرد علامت استاندارد اجباری» در استان اردبیل

رهاسازی 285 میلیون مترمکعب آب از سد بوکان

زن 50 ساله میرآبادی در رودخانه غرق شد

285 میلیون مترمکعب آب از سد بوکان رهاسازی شد

285 میلیون مترمکعب آب از سدبوکان رهاسازی شد

لحظه انفجار وحشتناک در مغازه عطرفروشی در ارومیه + فیلم | وضعیت مغازه را ببینید

کشف کالای قاچاق در مرز‌های استان آذربایجان غربی

مصدومیت 7 نفر در واژگونی جداگانه دو خودرو در استان آذربایجان‌غربی

ممنوعیت برداشت بی رویه گیاهان خوراکی

(ویدئو) انفجار وحشتناک در مغازه عطرفروشی در ارومیه

نصیرزاده: فیلم اتفاقات فرودگاه را برای مربیان خارجی فرستادند و آنها را نگران کردند

نصیرزاده: کریس کلمن، گزینه اصلی نیمکت تراکتور

هواداران تراکتور علیه مدیرعامل و بازیکنان در فرودگاه تجمع کردند

تجهیز محیط زیست آذربایجان شرقی به وسایل مدرن/ پهپاد، دوربین های دید در شب و تجهیزات ایمنی تحویل محیط بانان شد

رهبران سیاسی حماس به دنبال ترک قطر و سکونت در کشوری دیگر

جریان دائمی زاینده رود از سراب تا پایاب تنها راه نجات اصفهان

آغاز جمع‌آوری شبانه پسماندهای شهری تبریز

برگزاری طرح عفاف و حجاب «طوبی»؛ تربیت مربی عفاف و حجاب

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

کشف 11 میلیارد ریال کالای قاچاق در نوار مرزی آذربایجان غربی

تلاش 5 ساعته برای نجات نوجوان مصدوم اشنویه‌ای

کشف‌وضبط 56 اصله الوار قاچاق جنگلی در اردبیل

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

هوا رو به گرمی می‌رود

رویکرد حساب 100 امام محرومیت زدایی از جامعه است

تخصیص اعتبارات احداث سالن ورزشی نابینایان و توان‌یابان در اردبیل

روایت روزنامه پاکستانی از اهمیت سفر رئیس جمهور ایران به اسلام آباد

کشف و ضبط 56 اصله الوار قاچاق جنگلی در اردبیل

حادثه رانندگی در در محور مرگنلر _ ماکو

وضعیت سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان؛ مدیریت بحران کجاست؟

رهاسازی ماهی 300 کیلویی به رود خانه ارس

خانم 50 ساله در رودخانه خدرآباد میرآباد جان خود را از دست داد

فیلم/ لحظه انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه