پیام آذری

آخرين مطالب

گزارش ایسنا از سیاست های یک بام و دو هوای آموزش و پرورش؛

سلامتی فرزندان را انتخاب کنند یا آموزش حضوری؟ مقالات

سلامتی فرزندان را انتخاب کنند یا آموزش حضوری؟
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ایسنا/اردبیل اگر زمانی خانواده ها برای بازگشایی مدارس و بدرقه فرزندانشان برای علم آموزی را داشتند اما امروز خانواده ها نمی دانند در شرایط کرونایی چگونه فرزندان خود را به مدارس بفرستند که هم از آموزش عقب نمانند و هم بتوانند از خطر ابتلا فرزندانشان به ویروس همه گیر کرونا در امان بمانند.

کرونا و شیوع جهانی آن سبب شده است که تمام ابعاد زندگی بشر تحت تاثیر قرار بگیرد و آموزش هم چه در سطح آموزش و پرورش و چه در سطح آموزش عالی از این قاعده مستثنی نیست اما سطح حساسیت برای سطح آموزش و پرورش به دلیل اینکه دانش آموزان هنوز با مسائل و تبعات کرونا آشنا نبوده و ممکن است به دلیل رفتارهای طبیعی کودکانه پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند، بیشتر از آموزش عالی است. این وضعیت وقتی تشدید می شود که سیاست های یک بام و دو هوای وزارت آموزش و پرورش موجب سر درگمی دانش آموزان و خانواده های آنها می شود.
در طول بیش از 6 ماه گذشته که ویروس کرونا در ایران شیوع پیدا کرده است، آموزش و پرورش هنوز نتوانسته است یک تصمیم واحد با حداقل ریسک ها را اتخاذ کرده و سیاست های آموزشی خود را به صورت واضح تبیین کرده و نگرانی خانواده ها و دانش آموزان را کاهش دهد. یک روز حرف از آموزش مجازی با استفاده از اپلیکیشن های مختلف از جمله برنامه شاد می زنند، روزی دیگر صحبت های قبلی خود را نقض کرده و از آموزش حضوری دم می زنند، یک روز سیاست های زوج و فرد را می خواهند اعمال کنند و روز دیگر تصمیم دیگری را.
در این میان، روح و روان خانواده ها و دانش آموزان جریحه دار می شود و آنها نمی دانند این کشتی آموزش و پرورش به سمت کدامین سمت در حرکت است.
آخرین موضع گیری وزارت آموزش و پرورش بر آموزش حضوری تاکید می کند طوری که وزیر آموزش و پرورش در حاشیه رونمایی از نسخه جدید شبکه آموزشی دانش آموزشی (شاد) در اردوگاه شهید باهنر تهران در جمع خبرنگاران صراحتا می گوید سال تحصیلی جدید به شکل حضوری از روز شنبه 15 شهریور ماه آغاز می‌شود و دانش آموزان باید برای سال تحصیلی جدید و حضورشان با مدیران مدارس هماهنگ باشند.
خانواده ها پاسخ برای ابهامات نگرفته اند
خانواده ها اما همچنان نگران هستند که چه سرنوشتی در انتظار جگرگوشه های آنها است؟ پدران و مادران اردبیل بیشتر در این زمینه نگران هستند چون نه از طرف مدرسه و نه از طرف آموزش و پرورش منطقه اطلاعات درست و دقیقی به آنها داده نشده است و ابهامات آنها هر روز پررنگ تر از روز قبل می شود، طوری که در گفت و گو با ایسنا نمی توانند نگرانی ها، استرس ها، اضظراب ها و ناراحتی های خود را پنهان کنند.
یک مادر اردبیلی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه بر سر دو راهی سختی مانده ایم، گفت: از یک طرف نمی خواهیم که فرزندانمان از درس و مشق عقب بمانند و از طرف دیگر وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس به خصوص در مدارس دولتی نگرانی ها را دو چندان کرده است.
مریم که دو فرزندش به کلاس های دوم و چهارم می روند، اضافه می کند: قطعا هیچ روشی نمی تواند به مانند روش آموزش حضوری مفید و تاثیرگذار باشد اما اینکه اگر یکی از همکلاسی ها ناقل ویروس کرونا باشد چه بلایی سر دانش آموزان دیگر می آید، استرس ما را دو چندان می کند.
یک پدر اردبیلی هم در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه دانش آموزان به دلیل روحیاتشان و اقتضای سنی‌شان نمی توانند پروتکل های بهداشتی اعم از فاصله گذاری اجتماعی، استفاده مداوم از ماسک ها و ضدعفونی یا شستشوی مستمر دست ها را رعایت کنند، می گوید: در چنین شرایطی مدارس چگونه می توانند سلامتی دانش آموزان را تضمین کنند یا آنها را کنترل کنند.
علی با بیان اینکه تقریبا به هیچ عنوان نمی توان در مدارس پروتکل ها را برای دانش آموزان اجرا کرد، اضافه می کند: مگر سرویس های بهداشتی یا آبخوری ها که تعدادشان در مدارس نسبت به دانش آموزان بسیار کمتر است، می تواند کفاف تقاضای دانش آموزان را بکند که انتظار داشته باشیم دانش آموزان در این زمینه با خطر ویروس مواجه نشوند؟
خانواده ها نگران هستند و نگرانی آنها کاملا به حق می باشد اما در این میان حرف های اتوکشیده بدون توجه به نحوه اجرا مسئولان مرتبط کار را برای خانواده ها سخت می کند. استفاده مشترک از ماژیک ها، لوازم التحریری که دانش آموزان معمولا از هم قائم نمی کنند، وایت برد، صندلی هایی که صبح و عصر میزبان دانش آموزان هستند و حتی گندزدایی و ضدعفونی مستمر محیط می توانند تا حدودی نگرانی ها را کاهش دهد اما کسی نیست که در این مورد صحبت کند و قوت قلبی برای خانواده ها باشد.
در این میان مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل چنین بیان می کند که متناسب با وضعیت استان از لحاظ شیوع کرونا مدارس استان سالتحصیلی را آغاز خواهند کرد و مدیران مدارس برای هر سه وضعیت سفید، زرد و قرمز برنامه‌های خود را تدوین کرده‌اند.
عضویت 95 درصد معلمان و 75 درصد دانش آموزان استان در شبکه شاد
احمد ناصری با بیان اینکه در بازگشایی مدارس اصلی‌ترین استراتژی ما حفظ سلامت دانش‌آموزان است، اضافه می کند: در صورت حاکم شدن وضعیت سفید در مناطق تحصیل دانش‌آموزان حضوری، در وضعیت زرد تحصیل به صورت یک روز در میان و در وضعیت قرمز آموزش دانش‌آموزان در فضای مجازی و از طریق شبکه شاد انجام می‌شود.
این مسئول بر این باور است که اصلی‌ترین نوع آموزش حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس و به صورت چهره به چهره است و ابراز امیدواری می کند که هرچه سریعتر با قطع زنجیره ابتلا به این بیماری حضور 100 درصدی دانش‌آموزان را در مدارس شاهد باشیم.
ناصری از عضویت 95 درصدی معلمان و 75 درصدی دانش‌آموزان در شبکه شاد صحبت کرده و ادامه می دهد که با رصد تمامی دانش‌آموزانی که عضو این شبکه نبودند مشکلات آنها اعم از نبود گوشی‌های هوشمند، عدم دسترسی به اینترنت و غیره مرتفع شده و در موارد اندک هنوز هم دانش‌آموزان وارد این شبکه نشده‌اند.
با این حال، ارتباط آموزش و پرورش با خانواده ها و دانش آموزان باید بیش از پیش ترمیم و تقویت شود تا آنها در جریان سیاستگذاری ها، تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها قرار گرفته و خود را با شرایط وفق دهند تا کمتر ریسک کرده و بیشتر به دنبال سلامتی جگرگوشه های خود باشند، زیرا هیچ چیزی و تحت هیچ شرایطی جایگزین سلامتی دانش آموزان نبوده، نیست و نخواهد بود.
گزارش از: توحید مهدوی
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/252575/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟