پیام آذری

آخرين مطالب

جهش بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی در هفت سال گذشته اقتصادي

جهش بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی در هفت سال گذشته
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز - بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی در هفت سال فعالیت دولت تدبیر و امید، جهش چشمگیری را در زیربخش های متنوع خود تجربه کرده که رشد بیش از 2 برابری خرید تضمینی گندم، احداث سامانه‌های آبیاری نوین، خط اعتباری مکانیزاسیون و سطح گلخانه‌های استان، نمود عینی آن است.

به گزارش ایرنا، 15.2 درصد تولید ناخالص داخلی، 21.2 درصد اشتغال و 12.5 درصد صادرات غیرنفتی استان آذربایجان شرقی مربوط به بخش کشاورزی است.
سالانه 4.8 میلیون تن محصولات کشاورزی در استان آذربایجان شرقی تولید شده و این استان دارای رتبه اول تولید زردآلو، یونجه ، سنجد و تعداد کندو، رتبه دوم تولید عدس، سیب درختی، گردو ، آلبالو ، گوجه ، ذغال اخته و عسل، رتبه سوم گوشت قرمز و گردو، رتبه چهارم جمعیت دامی، تخم مرغ، بادام ، سیب زمینی، گل محمدی و رتبه پنجم تولید نخود و انگور و رتبه ششم تولید شیر خام در کشور است.
طبق آمار موجود در سامانه پهنه بندی روستاهای آذربایجان شرقی، تعداد 308 هزار و 672 بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی استان فعالیت می کنند که با لحاظ هم پوشانی بودن شغل های کشاورزی، شامل تعداد 78 هزار بهره بردار دام سنگین، 89 هزار بهره بردار دام سبک، 119 هزار بهره بردار طیور سنتی، 1789 هزار بهره بردار طیور صنعتی، 19888 بهره بردار زنبورداری، 1055 بهره بردار پرورش آبزیان، 254 هزار بهره بردار زراعی، 156 هزار بهره بردار باغی و 525 بهره بردار پرورش کرم ابریشم می باشد.
در سال جاری نیز عملیات صدور شناسنامه برای تمامی بهره برداران بخش کشاورزی در سطح آذربایجان شرقی با امضاء تفاهم نامه با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان آغاز شده است که با این اقدام ضمن تدقیق آمار بخش کشاورزی به منظور دقت در برنامه ریزی، اراضی کشاورزی سند دار خواهد شد که در جلوگیری از تغییر کاربری های غیر مجاز بسیار مؤثر خواهد بود.

پیام آذری


رشد 4 برابری سرمایه گذاری در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی
رییس سازمان جهان کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به رشد 217 درصد خرید تضمینی گندم در استان در دره فعالیت دولت تدبیر و امید به خبرنگار ایرنا گفت: در حالی که میزان خرید تضمینی سالانه گندم در آذربایجان شرقی تا سال 1392 به حدود یکهزار تن می رسید، این رقم در سال نخست فعالیت دولت تدبیر و امید به 199 هزار تن افزایش یافت، ضمن این که میزان گندم خریداری شده تضمینی در 2 سال بعد به 181 و 373 هزار تن رسید. 
اکبر فتحی با اشاره به تولید سالانه حدود 800 هزار تن گندم در آذربایجان شرقی افزود: حجم خرید تضمینی گندم استان در سال 1395 به 598 هزار تن رسید؛ میزان خرید تضمینی این محصول در آذربایجان شرقی در سال 1396 شمسی 150 هزار تن و پارسال 630 هزار تن بود. 
وی به تند شدن نبض خرید تضمینی گندم در سال های فعالیت دولت تدبیر و امید در آذربایجان شرقی اشاره و تشریح کرد: در هفت سال گذشته 2 میلیون و 131 هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است. 
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی همچنین از رشد چهار برابری سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان در هفت سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه قبل از آن خبر داد و گفت: در حالی که تا سال 1392 شمسی 791 میلیارد ریال در این بخش راهبردی سرمایه گذاری شده بود، این رقم در سال اول فعالیت دولت آقای روحانی به 831 میلیارد ریال و سال بعد از آن به یکهزار و 36 میلیارد ریال افزایش یافت. 
وی افزود: میزان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی در سال 1394 شمسی نیز 813 میلیارد ریال بود که با رشد حدود سه برابری سال بعد به 2 هزار و 900 میلیارد ریال رسید؛ بخش کشاورزی استان در سال 1397 نیز شاهد سرمایه گذاری 2 هزار و 970 میلیارد ریالی بود که این رقم پارسال با جهش چشمگیری به سه هزار و 990 میلیارد ریال رسید. 

پیام آذری


رشد 3.5 برابری احداث سامانه های نوین کشاورزی
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا از رشد 342 درصدی (بیش از سه برابری) طرح های مربوط به احداث سمانه های نوین آبیاری در بخش کشاورزی استان خبر داد و اظهار کرد: در حالی که در سال 1392 شمسی 549 هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی به سامان های نوین آبیاری مجهز شده بود، این رقم با رشد بیش از 100 درصدی سال بعد به یکهزار و 225 هکتار افزایش یافت. 
کامران یوسفی راد افزود: یکهزار و 261 هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در سال 1394 به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شد که این رقم در سال بعد به 974 هکتار و سال بعد از آن به سه هزار و 423 هکتار رسید.
وی یادآوری کرد: پارسال نیز طرح های مربوط به احداث سامنه های نوین آبیاری در سطح 2 هزار و 425 هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی اجرا شد. 
وی با اشاره به رشد 21 درصدی اجرای سامانه های نوین آبیاری در اراضی تجمعی آذربایجان شرقی در هفت سال فعالیت دولت تدبیر و امید در مقایسه با دوره قبل از آن تشریح کرد: سطح اراضی کشاورزی تجمعی مجهز به سامانه های نوین آبیاری استان از 46 هزار و 898 هکتار در دوره قبل از دولت آقای روحانی به 56 هزار و 755 هکتار در پایان سال 1398 افزایش یافت. 
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی همچنین به رشد 144 درصدی اجرای شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی اراضی کشاورزی استان در هفت سال فعالیت دولت تدبیر و امید نسبت به دوره مشابه قبل از آن اشاره کرد و گفت: در سال نخست روی کار آمدن دولت آقای روحانی در چهار هزار و 120 هکتار از اراضی کشاورزی استان شبکه های فرعی اجرا شد که این رقم سال بعد سه هزار و 601 هکتار بود. 
وی با اشاره به سیر صعودی تجهیز اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی به شبکه های فرعی و آبیاری در سال های بعد ادامه داد: در سال 1394 در سطح یکهزار و 883 هکتار از اراضی کشاورزی، شبکه های فرعی آباری و زهکشی اجرا شد که اینم رقم در 2 سال بعد به ترتیب به چهار هزار و 238 هکتار و هشت هزار و 763 هکتار افزایش یافت. 
وی سطح اجرای شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی در اراضای کشاورزی آذربایجان شرقی در سال گذشته را 10 هزار و 63 هکتار اعلام کرد. 
یوسفی راد از رشد 18 درصدی لایروبی و مرمت قنوات آذربایجان شرقی در دولت روحانی نسبت به دوره قبل از آن هم خبر داد و گفت: در حالی که تا سال 1392 شمسی 681 کیلومتر از قنوات استان مرمت و لایروبی شده بود، این رقم تنها پارسال به 803 کیلومتر رسید. 

پیام آذری


رشد حدود 2.5 برابری خط اعتباری مکانیزاسیون بخش کشاورزی
رییس اداره فناوری و مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز به ایرنا گفت: در حالی که تا روی کار آمدن دولت تدبیر و امید خط اعتباری مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان برقرار نبود، در سال 1392 شمسی 292 میلیارد ریا اعتبار برای این منظور اختصاص یافت. 
محسن قهرمان نژاد افزود: خط اعتباری مکانیزاسیون بخش کشاورزی آذربایجان شرقی در سال های 1393 و 1394 به ترتیب به 424 و 516 میلیارد ریال افزای یافت، ضمن این که این رقم در سال 1395 به 687 میلیارد ریال و سال بعد از آن به 401 میلیارد ریال رسید. 
وی یادآوری کرد: دولت سال گذشته خط اعتبار یکهزار میلیارد ریالی برای مکانیزاسیون بخش کشاورزی آذربایجان شرقی اختصاص داد.
وی همچنین از رشد 23 درصدی ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان در هفت سال فعالیت دولت روحانی نسبت به دوره قبل از آن خبر داد و اضافه کرد: در حالی کهضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان تا سال 1392 به 1.54 اسب بخار در هر هکتار می رسید، این رقم پارسال 1.9 اسب بخار در هکتار بود.
رییس اداره فناوری و مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به رشد 22 درصد تعداد تراکتورهای آذربایجان شرقی تشریح کرد: تعداد تراکتورهای در اختیار بهره برداران کشاورزی استان تا سال 1392 به 29 هزار و 887 دستگاه می رسید که این رقم پارسال به 36 هزار و 559 دستگاه افزایش یافت. 
وی از رشد 50 درصدی تعداد کمباین های بخش کشاورزی آذربایجان شرقی نیز خبر داد و گفت: تعداد کمباین های کشاورزان استان از
560 دستگاه تا سال 1392 به 841 دستگاه در پایان سال گذشته رسیده است. 

پیام آذری


رشد حدود چهار برابری سطح گلخانه های آذربایجان شرقی
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا از رشد چهار برابری سطح گلخانه های استان در دولت تدبیر و امید خبر داد. 
محمدباقر بی پروا افزود: در حالی که سطح گلخانه های آذربایجان شرقی تا سال 1392 به 52.6 هکتار می رسید، این رقم در سال نخست فعالیت دولت تدبیر و امید با رشد حدود 12 هکتاری به 64.5 هکتار و سال بعد به 72 هکتار رسید. 
وی به رشد جهشی گلخانه های استان در هفت سال اخیر اشاره کرد و ادامه داد: سطح گلخانه های آذربایجان شرقی در سال 1395 به 121 هکتار و سال بعد از آن به 165 هکتار افزایش یافت. 
وی سطح گلخانه های آذربایجان شرقی در پایان سال گذشته را 197 هکتار اعلام کرد و یادآوری کرد: سطح گلخانه های استان در نیمه نخست پارسال به 219 هکتار افزایش یافت.
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی جهش تولید
پروندهٔ خبری
کارنامه دولت تدبیر در سینه ستبر ایران سال 99؛ سال جهش تولید

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/255515/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لیست خودروهای وارداتی به‌روز شد/ اعلام زمان عرضه محصولات خارجی

قیمت خودرو امروز 16 خرداد/ چرا قیمت خودرو کاهشی شد؟

بازی پوپولیستی در زمین خودرو

فصل مردودی واردات خودرو

افزایش قیمت 25 محصول ایران خودرو از اول تیر با مصوبه شورای رقابت/ 3 محصول ارزان شد (+جدول تغییر جدید)

تغییرات قیمتی زودهنگام محصولات خودرویی

انصراف 50 درصدی متقاضیان خودروهای مونتاژی در سامانه یکپارچه/ 20 درصد خریداران خودروهای داخلی پول واریز نکردند

شورای رقابت: اعتراض خودروسازان به قیمت‌ها مردود است

قیمت جدید 29 محصول تولیدی ایران‌خودرو اعلام شد

ریزش قیمت خودرو، معادلات را عوض کرد/ تقدسی: 50 هزار متقاضی در طرح یکپارچه فروش انصراف دادند

جزئیات لایحه واردات خودروهای کارکرده/ شرط تأسیس نمایندگی حذف شد

فردا؛ اعلام زمان تحویل خودروهای داخلی و مونتاژی

متقاصیان خرید خودرو بخوانند/ زمان آزاد شدن حساب وکالتی متقاضیان خودرو در سامانه یکپارچه مشخص شد

بایکوت خودرو در بهارستان

دستور شورای رقابت برای توقف فروش خودرو در بورس + جزییات

نتایج نوبت دهی خودروها مشخص شد؛ برداشت وجه از صبح فردا

دولت با گران کردن خودرو باز هم دستش را توی جیب مردم کرد

خبر جدید برای متقاضیان خرید خودرو/ نتایج اولویت‌بندی تحویل خودروهای فروش یکپارچه اعلام شد

تعرفه‌های نجومی برای خودروی وارداتی/ به فاصله چند متر خودروی 10 هزار دلاری 27 هزار دلار می‌شود

شرط پلاک فعال برای خرید خودرو در سامانه یکپارچه برای چه کسانی لغو شد؟

علت عدم تخصیص خودرو به برخی متقاضیان/ نتایج خودروهای فرسوده این هفته اعلام می‌شود

قیمت باورنکردنی خودرو در افغانستان/ سانتافه 1.7 میلیارد تومان!

رشیدی کوچی: در کجای دنیا 171 درصد، عوارض خودرو گرفته می‌شود؟ / دولت اگر می‌خواهد قیمت خودرو ارزان نشود، به طور رسمی اعلام کند

لایحه واردات خودروی کارکرده زیر پنج سال ساخت تصویب شد

یک پیش‌بینی عجیب از بازار خودرو/ قرعه‌کشی خودروها تمام شد؛ حالا امکان افزایش قیمت‌ها وجود دارد

کاهش قیمت خودرو سراب بود/ وزارت صمت و خودروسازها برای گران کردن توافق کردند؛شورای رقابت را سر کار گذاشتند

نتایج نوبت‌بندی خودروهای فرسوده مشخص شد

سرکیسه کردن مردم با نحوه عرضه خودرو/ وزارت صمت به مدیر فروش شرکت‌های خودروساز تبدیل شده است

معجون قیمت‌گذاری دستوری در خودرو

بازندگان بازار‌خودرو

حقوق ورودی خودروهای سواری اعلام شد

ایران خودرو،سایپا و پارس خودرو؛ فقط یک قدم تا ورشکستگی کامل

اخطار شورای رقابت به خودروسازان برای تغییر قیمت‌ها

احیای پروژه احمدی‌نژاد در ونزوئلا؛ ازسرگیری تولید خودرو توسط دولت رئیسی!

کلاف سردرگم صنعت خودرو

ابطال ممنوعیت واردات خودرو بالای 40 هزار دلار

کیفیت؛ حلقه گمشده صنعت خودروسازی کشور

شورای رقابت، نسخه اقتصاد اسلامی برای صنعت خودرو پیچیده است؟

خرداد تمام شد و خبری از تحویل خودروهای وارداتی نشد/ وزارت صمت نمی‌خواهد پاسخگو باشد؟

قیمت شیشه خودرو هم میلیونی شد

دومینوی رانت خودروهای ممنوعه؟

ایران‌خودرو چگونه مجبور شد پول مشتریان را پس دهد؟

ضرر خودروسازان، نارضایتی خریداران

وزیر صنعت: در حوزه خودرو، مردم از شرایط موجود ناراضی هستند

زیر پوست وارادات خودروی کارکرده با ارز خودتون!

شرایط جدید گمرک برای ورود موقت خودروی سواری به کشور/ تصویب آیین‌نامه واردات کامیون کارکرده

معاوضه نیسان آبی با گوشت قرمز در آفریقا!

بازگشایی سامانه یکپارچه خودرو برای 3 درصد از باقی ماندگان مرحله دوم در شهریور ماه

ضوابط خرید خودرو توسط دستگاه های اجرایی اصلاح شد/ ممنوعیت خرید هرگونه خودرو سواری خارجی توسط ادارات

شرایط جدید واردات خودرو اعلام شد