پیام آذری

آخرين مطالب

چگونه قبض برق خود را کاهش دهیم؟ اقتصادي

چگونه قبض برق خود را کاهش دهیم؟
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ایسنا/آذربایجان شرقی هرکیلووات ‌ساعت برق که مشترکان خانگی حدود 80 تومان برای آن می‌پردازند برابر با 270 بار شارژ گوشی تلفن همراه است و با 100 ساعت استفاده از یک لامپ 10 وات برابری می‌کند.

با توسعه‌ی جوامع و افزایش روزافزون گرایش به مصرف لوازم برقی در خانواده‌ها، میزان مصرف برق خانگی نیز افزایش یافته است و طبق آمارها مصرف برق خانگی در ایران 2.5 برابر استاندارد جهانی است یعنی 37 درصد از انرژی در بخش خانگی و تجاری کشور مصرف می‌شود. به همین منظور دولت تلاش دارد تا از روش‌های گوناگون از جمله رایگان کردن قبض برق مشترکان کم‌مصرف، مردم را برای کاهش مصرف برق تشویق کند.
مهمترین مسئله برای اصلاح مصرف برق، شناخت واحد میزان مصرف یا همان کیلووات‌ساعت است که نسبت به انواع دیگر حامل‌های انرژی ارزشمندتر بوده و طیف وسیعی از نیازهای بشر به انرژی را برطرف می‌سازد. شناخت مردم از ارزش هر واحد انرژی مصرفی می‌تواند حساسیت آنها را به مصرف برق و اصلاح این انرژی ارزشمند بالا ببرد و هرکیلووات‌ساعت برق که مشترکان خانگی حدود 80 تومان برای آن می‌پردازند برابر با 270 بار شارژ گوشی تلفن همراه است و با 100 ساعت استفاده از یک لامپ 10 وات برابری می‌کند.
به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق تبریز؛ یکی از راهکارهای اساسی اصلاح مصرف برق، توجه به رده‌ی انرژی لوازم برقی و انتخاب لوازم برقی با رتبه‌ی انرژی بالاتر مانند رتبه‌ی A و +A است که علاوه بر طول عمر بالای این نوع لوازم، هزینه‌ی برق مصرفی را نیز طی سال‌های متمادی کاهش می‌دهد.
استفاده‌ی درست و به‌موقع از وسایل برقی از دیگر راهکارهای کاهش مبلغ برق مصرفی است. به عنوان مثال فاصله‌ی یخچال از دیوار باید حداقل 15 سانتی‌متر باشد و کولرهای آبی روی دور کُند و درجه‌ی برودت کولرهای گازی روی عدد 24 تنظیم شود. استفاده از لوازم برقی پرمصرف مانند ماشین‌های لباسشویی و ظرف‌شویی، اتو و جاروبرقی به ساعات کم باری که تعرفه‌ی برق پایین‌تری دارد، منتقل شود.
بهتر است از لامپ‌های LED به جای لامپ‌های رشته‌ای و کم‌مصرف استفاده شود؛ چراکه انرژی مصرفی این‌گونه لامپ‌ها در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای و کم‌مصرف از بهره‌وری بالاتری برخوردار است.
قرار دادن سایه‌بان روی کولرهای آبی می‌تواند باعث خنک‌تر شدن خانه شود
امروزه به جرات می‌توان گفت، تمامی خانوارهای شهری و روستایی از یخچال استفاده می‌کنند. در خانوارهای شهری استفاده از فریزر نیز رو به گسترش است. به طوری که هم اکنون 18 میلیون یخچال و فریزر و سالانه 300 هزار دستگاه به آنها افزوده می‌شود. اگر میانگین مصرف برق یخچال ـ فریزرها حدود دو کیلووات در شبانه‌روز در نظر گرفته شود، هر ساله در کشور حدود 22 میلیارد کیلووات ساعت برق توسط این وسایل مصرف می‌شود. برای استفاده بهینه از یخچال و فریزر درجه ترموستات آن در دمای 3 تا 5 درجه سانتی‌گراد تنظیم شود. نوار درزگیر در یخچال و فریزر به طور مرتب بازرسی شده و مواد غذایی گرم، درون یخچال و فریزر قرار نگیرد.
ماشین لباسشویی نیز یکی از لوازم پرمصرف برق به شمار می‌رود، به طوری که هم اکنون 10 میلیون ماشین لباسشویی در کشور وجود دارد. توان الکتریکی این وسیله در حدود دو کیلووات است. اگر استفاده از ماشین لباسشویی دو بار در هفته در نظر گرفته شود یک ماشین لباسشویی در سال 200 کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند و اگر این مقدار مصرف در تعداد ماشین لباسشویی‌های موجود ضرب شود سالانه حدود دو میلیارد کیلووات ساعت برق توسط این وسیله مصرف می‌شود.
یکی از توصیه‌های انجام گرفته درباره‌ی لوازم صوتی و تصویری از سوی کارشناسان این است که صرف خاموش بودن دستگاه کفایت نمی‌کند، بلکه باید دستگاه مربوطه خاموش و از برق جدا باشد. در غیر این صورت درصدی از برق مصرفی را این لوازم در حالت آماده به کار (Stand by) به خود اختصاص می‌دهند.
با حذف قبوض کاغذی مردم همچنان می‌توانند اطلاعات برق مصرفی خود را از طریق لینک گوشی همراه هوشمند یا از طریق سایت شرکت‌ توزیع نیروی برق تبریز به نشانی www.toztab.ir مشاهده کنند و مشترکان روستایی که به اینترنت دسترسی ندارند نیز می‌توانند با مراجعه به دفاتر روستایی از اطلاعات کامل قبض برق خود مطلع شوند.
صنایع و کارگاه‌های تولیدی نیز با توجه به این‌که بیشترین مصرف برقشان به الکتروموتورها مربوط است؛ جهت کاهش هزینه‌ی برق مصرفی‌شان می‌توانند تدابیری را بیندیشند. اولین و مهمترین گام برای کاهش مصرف الکتروموتورها، استفاده از درایو به جای تابلوهای کنداکتوری است. با این راهکار به‌ویژه در فن‌ها، تجهیزات دمنده و تسمه‌ نقاله‌های خط تولید، می‌توان مصرف برق را به میزان 30 درصد کاهش داده و عمر الکتروموتور را افزایش داد.
با توجه به این‌که بیش از 60 تا 70 درصد مصرف برق صنایع، به بارهای الکتروموتوری مربوط است؛ در صورت سوختن این وسیله، از سیم‌پیچی مجدد آن اجتناب شود چرا که الکتروموتورهایی که در کارگاه‌ها سیم‌پیچی می‌شود، 30 تا 40 درصد نسبت به الکتروموتورهای کارخانه‌ی سازنده، برق بیشتری مصرف می‌کند.
نکته‌ی کلیدی دیگر، استفاده از الکتروموتورهای دارای رده‌ی انرژی بالا و حداقل دارای رتبه‌ی Dاست. الکتروموتورها با رده‌ی انرژی A و + A بین 40 تا 50 درصد برق کمتری نسبت به سایر رده‌های انرژی، مصرف می‌کند.
یکی دیگر از راهکارها، جابه‌جایی بار مصرفی صنایع به ساعات کم‌باری و میان‌باری است که تعرفه‌ی برق کمتری دارد. فعالیت برخی از خطوط تولیدی نیز قابل انتقال به ساعات غیر پیک است و صنایع می‌توانند با شناسایی زمان پیک، بار مصرفی این خطوط را به ساعات کم بار منتقل و هزینه‌ی برق مصرفی خود را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند.
انتهای پیام 

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/255526/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟