پیام آذری

آخرين مطالب

جاده‌های در انتظار مقالات

جاده‌های در انتظار
  بزرگنمايي:

پیام آذری - اردبیل- در سال‌های گذشته بسیاری از روستاهای اردبیل به خدمات رفاهی دست یافته و جاده‌های آنها نیز آسفالت شده‌است اما هنوز در شمال و جنوب استان روستاهایی وجود دارند که از داشتن راه مناسب بی‌بهره‌اند.

تردد ادوات کشاورزی، عمرانی بزرگ و سنگین و خودروهایی که مدام به حمل محصول روستاییان مشغولند دیگر رمق و تحملی برای جاده‌های روستای نگذاشته، آسفالت بیشتر نقاط آنها کنده شده و برخی نیز که هنوز شوسه هستند، شن و ماسه‌شان از بین رفته و به خاک رسیده‌اند.
شاخص‌های آماری نیز حکایت از این وضعیت دارد، استان اردبیل در مقایسه با مناطق دیگر هنوز بسیار از میانگین کشوری عقب است و با وجود سرمایه‌گذاری‌های زیاد در سال‌های اخیر فاصله همچنان باقی و مردم انتنظار دارند که کارها در این حوزه سرعت گرفته و به سرانجام برسد.
یک هزار و 831 روستا در استان اردبیل وجود دارد که 947مورد آن بالای 20 خانوار هستند؛ بر اساس آمارها چهار هزار و 751 کیلومتر راه روستایی در استان وجود دارد که 2 هزار و 736کیلومتر آن آسفالت ،2هزار و 15کیلومتر غیر آسفالته و 150 کیلومتر هم خاکی است.
تخریب جاده‌های اصلی روستایی به یک مشکل تبدیل شده و مخاطرات رانندگی در آنها بیشتر شده، اخباری نیز از بروز تصادفات رانندگی و تلفات انسانی هر از گاهی در این راه‌ها منتشر می‌شود.
جواد رادمرد جوان روستایی اهل بیله سوار می‌گوید: بزرگترین پروژه آب و خاک کشور در پایاب سد خداآفرین در منطقه مغان در حال اجراست و جاده‌های روستایی کشش آنها را ندارد، راهها تخریب شده و لودرها و ادوات عمرانی گودال‌های متعددی در آنها ایجاد کرده و نیاز است که توجهی ویژه به آنها شود . 
به‌گفته وی، از سه راهی عزیزکندی تا آج اشمه در بیله سوارمغان نزدیک 60 کیلومتر جاده تخریب شده و تردد بسیار سخت است، این راه دیگر قابل استفاده نیست هرچند در چندین دوره لکه گیری شده ولی باز فایده ای ندارد.
بهروز نیرومند رئیس شورای روستای خلیفه‌لو بیله‌سوار هم در این باره گفت: جاده های ما قابل تردد نیستند و باید نسبت به آسفالت‌ریزی این جاده‌ها اقدام شود.
وی افزود: بیشتر تصادفات در این جاده‌ها صورت می‌گیرد و علاوه برآن خسارت بیشتری هم به خودرو ها وارد شده است.

پیام آذری


حسن قبادی ، فرماندار بیله سوار مغان هم گفت: وضعیت جاده های اصلی و فرعی این شهرستان مطلوب نبوده و نیاز به ترمیم و اصلاح دارد.
وی افزود: یکی از مطالبات اصلی مردم منطقه اصلاح و ترمیم جاده های روستایی با هدف کاهش تصادفات و ایمن سازی آنها بوده و مکاتبات لازم برای تسریع برای این عملیات انجام شده است.
قبادی درباره تخریب جاده اصلی منتهی به آج اشمه بیان کرد: این مسیر بدلیل ترد بیشتر ماشین آلات شرکت های فعال در طرح پایاب سد خدا آفرین تخریب و منجر به تصادفات بیشتر خودرو ها شده و قرار است این مسیر ترمیم و لکه گیری شود.
معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل هم گفت: با وجود برخورداری بیشتر روستاهای استان اردبیل از راه آسفالته کمتر از 50 درصد راه‌های روستایی خلخال در جنوب استان آسفالت دارند.
حمیدرضا عبدی افزود: از مجموع 644 کیلومتر راه ارتباطی روستایی خلخال 341 کیلومتر خاکی و شوسه بوده و کمتر از 50 کیلومتر از راه‌های روستاهای بالای پنج خانوار این شهرستان آسفالت شده است.
وی حذف ردیف اعتبارات ملی آسفالت راه‌های روستایی و استفاده از اعتبارات استانی برای اجرای پروژه‌های آسفالت راه‌های روستایی را از جمله عوامل توقف پروژه‌های آسفالت در سال‌های گذشته در مناطق مختلف استان اعلام کرد.
وی افزود: در حال حاضر 50 روستای بالای 20 خانوار و 29 روستای بالای 50 خانوار خلخال فاقد راه ارتباطی مناسب آسفالته هستند و شاخص بهره‌مندی جمعیت روستایی این شهرستان از راه آسفالت از همه مناطق استان اردبیل پایین‌تر است.
ضرورت عمران راه‌های روستایی استان اردبیل
با توجه به کشاورزی بودن منطقه و سکونت حدود نیمی از جمعیت استان در روستاها رسیدگی و توجه جدی به وضعیت راههای روستایی در استان ضروری است و این ضرورت با توجه به اینکه کشاورزی یکی از حوزه های اصلی توسعه اردبیل تعیین شده بیشتر احساس می شود .
آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل هم حل مشکلات مربوطه به راه‌های روستایی را مهم دانست و افزود: رسیدگی به وضعیت راه‌های روستایی ضروری است و باید اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی مربوطه این موضوع را در اولویت خود قرار دهد.
دیف بدری نماینده اردبیل، نیر،نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم گفت: توسعه زیرساخت‌های روستایی مورد غفلت قرار گرفته است. 
وی بیان کرد: بی‌توجهی به پروژه راه‌های روستایی از مواردی است که سبب می‌شود تا رغبت سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در مناطق روستایی به حداقل برسد و نیاز است در این زمینه هماهنگی‌های لازم برای بهبود وضعیت موجود انجام یابد.
او اضافه کرد: تلاش می‌شود با توزیع قیر رایگان بخشی از مشکلات راه و با احداث مجتمع آبرسانی بخشی از مشکلات آب روستاها برطرف شود.
عباس جهانگیرزاده نماینده پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز هم با اشاره به وقوع تصادفات رانندگی در جاده‌های این منطقه گفت: حوادث رانندگی و تلفات آن درد یک فرد و خانواده نیست و به صورت یک درد و معظل عمومی در آمده است.
وی اظهار داشت: تمامی مطالبات و مسائل و مشکلات مناطق روستایی و عشایری در شمال استان اردبیل مورد پیگیری و توجه جدی قرار می‌گیرد.

پیام آذری


گام‌های جدی برای توسعه راههای روستایی
با اینکه استان اردبیل از لحاظ شاخصه راه های روستایی استاندارد در مقایسه با دیگر مناطق کشور عقب می‌باشد اما در سال های اخیر گام های مهمی برای رفع این نقیصه و توسعه جاده های روستایی برداشته شده و هم اکنون نیز اقدامات اساسی در این زمینه در حال اجراست .
کلیم‌الله وثوقی مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اردبیل با بیان اهمیت راه‌های روستایی گفت: 100 کیلومتر راه روستایی در این استان هم‌اکنون در حال ساخت است.
وی افزود: در قالب طرح ابرار هم 100 کیلومتر راه روستایی بهسازی،شن‌ریزی و آسفالت خواهد شد که از این میزان 50 کیلومتر در مرحله آسفالت و مناقصه می‌باشد.
وی از اجرای عملیات لکه‌گیری و روکش آسفالت 133 کیلومتر از راه‌های استان با اعتبار 55 میلیارد تومان خبر داد و بیان‌کرد: امسال یک هزار و 100 کیلومتر از جاده‌های استان خط ‌کشی خواهد شد.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اردبیل با اشاره به نقش روستاها در تولید و خودکفایی منطقه افزود: ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها از جمله بازسازی و بهسازی راه‌های روستایی باعث تسهیل در داد و ستد و افزایش درآمد روستاییان شده و مانع مهاجرت آنها به شهرها می‌شود.
وی اظهارداشت: بر این اساس طرح ابرار با هدف ارائه خدمات راه‌سازی در مناطق محروم روستایی استان اردبیل اجرا می‌شود تا علاوه بر رفع مشکل تردد و دسترسی اهالی به مرکز بخش برای تامین مایحتاج خود ساکنان روستاها صاحب یک راه ایمن و قابل تردد در تمام فصول سال شوند.
او بیان کرد: پارسال برای اجرای طرح ملی ابرار در استان اردبیل 9 هزار و 800 میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته بود که امیدواریم امسال این رقم افزایش یابد.
حمید رضا عبدی معاون فنی راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اردبیل هم در این باره گفت:در سال جاری اسفالت ریزی راه های روستا های بالای 50 خانوار و 20 خانوار در اولویت قرار گرفته است.
وی افزود: امسال 50 کیلومتر راه روستایی در قالب طرح ابرار زیر سازی و بهسازی و 20 کیلومتر دیگر هم آسفالت ریزی شده است.
فرزاد قلندری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل هم گفت: ایمن سازی جاده های روستایی استان در اولویت قرار گرفته است.
وی افزود: تدوین شناسنامه برای پروژه‌های روستایی و هماهنگی و عمل بر اساس اولویت‌ها می‌تواند در تسریع در توسعه روستایی موثر باشد.
قلندری افزود: با توجه به اینکه سالانه اعتبارات زیادی برای عمران روستاها اختصاص می‌یابد ، باید بتوانیم با فعالیت هم راستا و مکمل توسعه روستایی را در استان شتاب بخشیم.
وی بیان کرد: باید با انجام اقدامات عمرانی، اقتصادی و فرهنگی ماندگاری روستاییان دارای توجیه باشد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل افزود: باید بتوانیم بر نیازسنجی و اولویت بندی اعتبارات مورد نیاز برای طرح‌های توسعه‌ای روستاها را توزیع کنیم.
وی گفت: راه اندازی شبکه نظارتی پروژه‌های روستایی از جمله موثرترین روش برای مدیریت روند اجرای پروژه‌ها می‌باشد و باید به صورت مستمر بازخورد اقدامات در روستاها دریافت شود.
به گزاش ایرنا، روستاها همچنان در استان اردبیل بعنوان نبض توسعه عمل کرده و تداوم اقدامات عمرانی در آنها می‌‍تواند در به حرکت درآوردن چرخ توسعه استان بسیار تاثیرگذار باشد و در این میان زیرساخت‌ها از جمله راه‌های‌ روستایی نقش مهمی داشته و نیاز به توجه بیشتری دارند.
گزارش:یعقوب شاددل
برچسب‌ها
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای توسعه ایران توسعه روستایی تصادفات جاده ای اردبیل اعتبار

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/255732/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اصابت موشک به اصفهان صحت ندارد/ علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان +فیلم

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

گزارش ایرنا از مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور همزمان با شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان/ تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر حمله از خارج وجود ندارد +فیلم

تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان در امنیت کامل است/ مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی/ صدایی که بامداد امروز در تبریز شنیده شد به دلیل فعال شدن سامانه پدافند هوایی بود/ پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فوری/ فعال شدن پدافند هوایی در تبریز /علت صدای انفجار در غرب تبریز چه بود؟ +جزئیات

اصابت موشک به اصفهان صحت دارد؟ /علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

آرامش کامل در آسمان تبریز

تحویل هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

فعال شدن پدافند هوایی در تبریز +جزئیات

منشاء صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در تبریز | منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

فوری| انفجار تبریز، مناطق مرکزی ایران و ... | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

شلیک پدافند، منشا صدای انفجار در تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

شلیک پدافند به شیء مشکوک منشا صدای انفجار در تبریز بود

فوری| صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

منشأ صدای انفجار در تبریز چه بود؟

تحویل یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

رگبار باران و رعدوبرق آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

دستبند پلیس بر دستان اختلالگر امنیت عمومی در بوکان

دعوت از ٧ والیبالیست ناشنوای آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی

نیکان قهرمان والیبال نوجوانان دختران آذربایجان شرقی

پیشرفت90درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

سالانه 3 هزار و 500 تن قارچ‌خوراکی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

برگزاری رقابت‌های هندپلو توسط شهرداری ارومیه

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در تبریز

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

سی ام فروردین، روز آزمایشگاه

تحقق بودجه شهرداری ارومیه در سال 1403 منوط به مشارکت مردم است

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

ترابی هم از عالیشاه عقب نیفتاد!

عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند