پیام آذری

آخرين مطالب

بانوی امدادگر دوران دفاع مقدس:

امروز، خاکریزهای جنگ به خانه‌ها کشیده شده است فرهنگي

امروز، خاکریزهای جنگ به خانه‌ها کشیده شده است
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ایسنا/آذربایجان شرقی بانوی امدادگر دوران دفاع مقدس و فعال فرهنگی با اشاره به اهداف و استراتژی‌های دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: اگر دیروز خط مقدم و خاکریز ما در جبهه‌ها بود، امروز خاکریزهای ما در خانه‌ها بوده و مادران و دختران در خط مقدم آن قرار دارند.

نسرین پیرسمساری در نشست تخصصی "نقش زنان در دفاع مقدس در خبرگزاری ایسنا-آذربایجان شرقی" اظهار کرد: همانگونه که مادران این سرزمین در راه پیروزی انقلاب اسلامی جان بر کف تلاش کردند، در دوران دفاع مقدس و پس از آن نیز در عرصه جبهه مقاومت اسلامی میدان‌داری کرده و با ایثار و صبر، جایگاه والای خود را به نمایش گذاشتند.
وی با اشاره به نقش زنان در دوران دفاع مقدس و پشتیبانی از جبهه‌های جنگ، تاکید کرد: وقتی از نقش زنان در دوران دفاع مقدس صحبت می‌کنیم در واقع حرکت‌های زینبی بعد از ماجرای ظهر عاشورا نمود پیدا می‌کند، چنان‌که حضرت زینب(س)، پیامرسان عاشورا شدند و بانوان ما نیز هم در پیروزی انقلاب و همچنین در دوران دفاع مقدس نشان دادند که حرکتشان، حرکتی زینبی است.
این مدرس دانشگاه با بیان این‌که بانوان ایران اسلامی نشان داده‌اند که در متن جامعه هستند و در حاشیه قرار ندارند، افزود: حضرت امام(ره) جایگاه ویژه‌ای برای بانوان ترسیم کردند و در اوج بحران‌های انقلاب نیز توجه به جایگاه زنان یکی از مهم‌ترین اصول مورد توجه ایشان بود.
پیرسمساری با بیان این‌که بانوان ایرانی از اولین روز انقلاب در صحنه بوده و میدان‌داری کرده‌اند، گفت: امام(ره) فرمودند که زنان، رهبران جامعه ما هستند و در قرآن کریم هم می‌بینیم که قران انسان‌ساز و زنان انسان ساز خطاب شده‌اند و خداوند متعال چنین جایگاهی را برای زنان تعیین است.
بانوان آذربایجانی از زمان نهضت مشروطه، انقلابی و در صحنه بودند

پیام آذری


وی با تاکید بر این‌که در دوران دفاع مقدس بانوان ایرانی فرزندان خود را راهی جبهه‌ها کرده و خود نیز حاضر بودند که در جبهه‌های جنگ، از جان گذشتگی کنند و در پشت جبهه‌ها میدان‌داری می‌کردند، ادامه داد: حرکت‌های 200 ساله اخیر زنان آذربایجان شرقی، نشان می‌دهد که بانوان ما از زمان نهضت مشروطه، انقلابی و در صحنه بوده و میدان‌داری کرده‌اند.
وی با بیان این‌که در حوزه فرهنگی نیز نقش زنان به جامعه حرکت و پویایی می‌دهد و باعث می‌شود تا جامعه به سمت رشد و بالندگی حرکت کند، ادامه داد: چنانچه در جبهه مقاومت اسلامی شاهد بودیم انسان‌هایی مثل شهید حججی تربیت شدند که همه چیز خود را رها کرده و ایثار و شهادت را انتخاب می‌کنند؛ این نسل جدید، تربیت یافته مادران جامعه ما هستند.
بانوی امدادگر دوران دفاع مقدس با اشاره به این‌که زنان ایرانی در عرصه‌های بین المللی، ورزشی، علمی و... موفق هستند، گفت: درصد بانوان عضو هیات علمی دانشگاه‌های کشور، میزان بانوان تحصیل کرده‌ دانشگاه‌ها و رشد فرهنگی بین جامعه زنان ایرانی نشان از نقش تاثیرگذار آنان دارد.
بانوان ما در مقابل تهدیدات، کفن پوش شده و میدان‌داری می‌کنند
وی با بیان این‌که بانوان ایرانی در متن جامعه هستند و امروز اگر تهدیدی علیه کشور رخ دهد، مطمئنا بانوان ما کفن پوش شده و در عرصه‌های مختلف حضور خواهند داشت، افزود: در مقابله با بیماری کرونا هم زنان ایرانی صحنه‌هایی حماسی خلق کرده و چنانچه زینب‌پاشاها در دوران مشروطه و پس از آن بانوان در دوران دفاع مقدس در پشت جبهه مجاهدت می‌کردند، امروز بانوان ایرانی در مقابله با کرونا نیز خانه‌ها و مساجد را به کارگاه تولید ماسک بدل کرده و روزانه بیش از 50 هزار ماسک فقط در خانه‌ها تولید شد.
وی با بیان این‌که بانوان در دوران دفاع مقدس در وهله اول، آرامش ویژه‌ای در محیط خانه برای عزیمت مردان و فرزندان خود به جبهه‌های جنگ فراهم کرده بودند، گفت: زنان، بعد از رهسپاری شوهران و فرزندانشان مسئولیت خانه را برعهده گرفته و میدان داری کردند.
پیرسمساری اضافه کرد: بانوان، سرمنشاء تمام آسایش‌ها در دوران دفاع مقدس بانوان بودند و با صبر و ایثار به جهاد همسران و فرزندان خود چراغ سبز نشان داده و در این مسیر، بند پوتین شوهران و فرزندانشان را بستند و رهسپار کردند؛ این روند در جبهه مقاومت اسلامی نیز نمود دارد.
وی با اشاره به مجاهدت‌های بانوان در پشت جبهه دوران دفاع مقدس، اظهار کرد: با این‌که مردان در خط مقدم درگیر قضیه بودند، اما خانم‌ها بیکار ننشسته و تمام نگاه خود را به زبان امام راحل دوخته بودند که لبیک‌گویی کنند و نیازهای رزمندگان را بررسی می‌کردند تا به سرعت فراهم کنند؛ بانوان، در پشت جبهه با جان و دل هر آنچه در توان داشتند به کار گرفتند.
بانوی امدادگر دوران دفاع مقدس به نقش محوری مساجد در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: بانوان در آن زمان در مساجد و خانه‌ها اقدام به دوخت لباس نظامی، بسته بندی و... می‌کردند و این در حالی بود که کشورمان از همان اوایل انقلاب، با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد. مدیریت اقتصادی هم بسیار مورد توجه بود و به عنوان مثال، چادرهایمان که کهنه می‌شد برعکس کرده و روی دیگر آن را استفاده می‌کردیم.
وی با تاکید بر اهمیت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و از خود گذشتگی، اظهار کرد: شهدا و خانواده شهدا ایثار و ازخودگذشتگی کردند تا اجنبی چشم چپ به کشورمان ندوزد؛ امروز همه بانوان ایرانی وظیفه داریم که در هر جایگاهی با چشم بصیرت حرکت کنیم، از این رو بانوان سعی کنند به هر طریق ممکن بصیرت خود را افزایش دهند و اگر هم راهشان را پیدا کرده‌اند، ثابت قدم و استوار در مسیر انقلاب قدم بردارند تا این انقلاب را به انقلاب حضرت مهدی(عج) وصل کنیم.
حجاب را باید پابرجا نگه‌داریم

پیام آذری


وی به وسوسه‌های دشمنان و تبلیغات سوء آنان نیز اشاره کرد و افزود: حفظ حجاب به عنوان یک پرچم و حریمی است که به دستمان امانت رسیده و باید آن را پابرجا نگه‌داریم؛ انقلاب برای همه ماست و باید همه دست به دست هم دهیم تا از ارزش‌های اسلامی و انقلابی حمایت کرده و صادر کنیم.
پیرسمساری با اشاره به نقش و جایگاه بانوان ایرانی، اظهار کرد: رسالت بانوان نه تنها تمام نشده، بلکه سنگین‌تر و حساس‌تر هم شده است و امروز چشم دنیا به دنبال حرکت‌های بانوان ایران اسلامی بوده و الگو برداری می‌کنند.
وی با بیان این‌که یک سری از جریانات و حرکت‌ها در طول دفاع مقدس باید به نسل امروزی بازگو شود، اظهار کرد: امروز تکلیف بانوان سنگین‌تر از گذشته بوده و جامعه بسیج زنان، بانوان امدادگر و رزمنده را معرفی کنند تا در هفته دفاع مقدس در تلویزیون روایت گری کند، چراکه امروز نسل جوان ما تشنه این روایت‌گری‌ها است.
وی با اشاره به این‌که در حال حاضر پرونده 62 بانوی رزمنده استان در بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان وجود دارد، اظهار کرد: این بانوان در مناطق مختلف جنگی حضور داشته و کارهای موثری انجام دادند که باید به عنوان تاریخ شفاهی و سندی بی بدیل برای نسل‌های بعدی باقی بماند.
نوشتن نامه 6 صفحه‌ای برای پدر برای کسب اجازه
بانوی امدادگر دوران دفاع مقدس به نحوه اعزام خود به اهواز و همچنین امدادگری‌های خود در طول دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، کمک‌های بهداشتی مثل تزریق سرم، پانسمان و... را از برادر کوچکم که دانشجوی علوم پزشکی بود، یاد گرفته بودیم و در دوران پیروزی انقلاب نیز جراحت و زخم‌های برخی از انقلابیون را مداوا می‌کردیم؛ در این زمان کم و بیش با این‌گونه کارها آشنا شدیم.
وی با بیان این‌که در دوران دبیرستان نیز بر نحوه باز و بسته کردن و استفاده از حدود چهار اسلحه تسلط کامل داشتم، ادامه داد: یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی شروع شد و من در این ایام حدود شش ماه در بیمارستان امام خمینی(ره) تبریز در بخش‌های مختلف به عنوان امدادگر فعالیت کرده و در عین حال در بحث آموزش اسلحه و ... نیز فعالیت داشتم.
وی اضافه کرد: با افزایش حجم مجروحان و تعداد عملیات‌ها، تصمیم به عزیمت به سمت اهواز گرفتیم و این موضوع برای خانواده‌ای که یک سری محدودیت‌ها داشت و نمی‌گذاشت دخترشان بعد از تاریک شدن هوا در بیرون بماند، بسیار سخت بود، اما از پدرم خواهش کردم که اجازه بدهد عازم اهواز شویم، اما پدر انگشتانش را شمرد که همه در جبهه هستند و اگر قرار است کسی برود، خودش خواهد رفت.
پیرسمساری افزود: اینگونه بود که برای پدرم که اهل مطالعه، قرآن‌خوانی، شعرخوانی بود یک نامه‌ی شش صفحه‌ای احساسی نوشتم و بر روی میزش گذاشتم و به مادر هم سپردم که اگر جواب نامه را از پدر بگیرد، بسیار خرسندم کرده است؛ این‌گونه شد که در سال 61 مصادف با عملیات بیت المقدس بعد از تلاش‌ها و اصرارهای فراوان از طریق جهاد سازندگی مجوز دادند که به عنوان مبلغ فرهنگی، در اهواز حضور پیدا کنیم و در نهایت با قطار نظامی عازم اهواز شدیم.
ضرورت پرداخت به نقش زنان در دوران دفاع مقدس

پیام آذری


معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این نشست، اظهار کرد: با توجه به نقش و اهمیت مجاهدت‌های بانوان در هشت سال جنگ تحمیلی، به نظر می‌رسد که نقش بانوان در دفاع مقدس مظلوم و غریب مانده و پرداخت رسانه‌ای به این موضوع، امری ضروری است.
احد حاجی بلند اضافه کرد: بعد از گذشت 40 سال از دوران دفاع مقدس، هنوز تعداد فیلم های فاخر تولید شده با محتوای نقش بانوان در دفاع مقدس بسیار اندک است . در حوزه هنرهای نمایشی و ادبیات نیز آنگونه که باید و شاید به این حوزه پرداخت نشده و نیازمند توجه جدی تر و بیشتر است.

پیام آذری


انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/257683/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تغییر چهره «ارغوان مشکات» سریال دلدادگان بعد 7 سال در 34 سالگی

لحظه انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه در چند استان

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

با همکاری دستگاه‌های اجرایی به دنبال توسعه ورزش استان هستیم

اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز شنبه اول اردیبهشت

ورزش نابینایان و توانیابان مورد توجه قرار گیرد

تاسیس بنیاد مسکن نشات گرفته از افکار ربّانی امام راحل بود

ورزش نابینایان و توان‌یابان مورد توجه قرار گیرد

صدور و تمدید 180 پروانه « کابرد علامت استاندارد اجباری » در استان اردبیل

آمادگی گلبالیست‌های اردبیلی برای حضور در پارالمپیک پاریس

کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار

صدور و تمدید 180 پروانه «کاربرد علامت استاندارد اجباری» در استان اردبیل

رهاسازی 285 میلیون مترمکعب آب از سد بوکان

زن 50 ساله میرآبادی در رودخانه غرق شد

285 میلیون مترمکعب آب از سد بوکان رهاسازی شد

285 میلیون مترمکعب آب از سدبوکان رهاسازی شد

لحظه انفجار وحشتناک در مغازه عطرفروشی در ارومیه + فیلم | وضعیت مغازه را ببینید

کشف کالای قاچاق در مرز‌های استان آذربایجان غربی

مصدومیت 7 نفر در واژگونی جداگانه دو خودرو در استان آذربایجان‌غربی

ممنوعیت برداشت بی رویه گیاهان خوراکی

(ویدئو) انفجار وحشتناک در مغازه عطرفروشی در ارومیه

نصیرزاده: فیلم اتفاقات فرودگاه را برای مربیان خارجی فرستادند و آنها را نگران کردند

نصیرزاده: کریس کلمن، گزینه اصلی نیمکت تراکتور

هواداران تراکتور علیه مدیرعامل و بازیکنان در فرودگاه تجمع کردند

تجهیز محیط زیست آذربایجان شرقی به وسایل مدرن/ پهپاد، دوربین های دید در شب و تجهیزات ایمنی تحویل محیط بانان شد

رهبران سیاسی حماس به دنبال ترک قطر و سکونت در کشوری دیگر

جریان دائمی زاینده رود از سراب تا پایاب تنها راه نجات اصفهان

آغاز جمع‌آوری شبانه پسماندهای شهری تبریز

برگزاری طرح عفاف و حجاب «طوبی»؛ تربیت مربی عفاف و حجاب

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

کشف 11 میلیارد ریال کالای قاچاق در نوار مرزی آذربایجان غربی

تلاش 5 ساعته برای نجات نوجوان مصدوم اشنویه‌ای

کشف‌وضبط 56 اصله الوار قاچاق جنگلی در اردبیل

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

هوا رو به گرمی می‌رود

رویکرد حساب 100 امام محرومیت زدایی از جامعه است

تخصیص اعتبارات احداث سالن ورزشی نابینایان و توان‌یابان در اردبیل

روایت روزنامه پاکستانی از اهمیت سفر رئیس جمهور ایران به اسلام آباد

کشف و ضبط 56 اصله الوار قاچاق جنگلی در اردبیل

حادثه رانندگی در در محور مرگنلر _ ماکو

وضعیت سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان؛ مدیریت بحران کجاست؟

رهاسازی ماهی 300 کیلویی به رود خانه ارس

خانم 50 ساله در رودخانه خدرآباد میرآباد جان خود را از دست داد

فیلم/ لحظه انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه