پیام آذری

آخرين مطالب

اختصاصی ایرنا

از خاکریز تا جبهه تولید مقالات

از خاکریز تا جبهه تولید
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز - دیروز جنگ بود؛ جنگ برای دفاع از آب و خاک و کیان کشور و امروز جنگ برای دفاع از اقتصاد و بنیان تولید و شرف خانواده است؛ رزمنده دیروز، در کسوت کارآفرین امروز ظاهر شده تا در راستای لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب، سهمی در جهش تولید داشته باشد.

هفته دفاع مقدس است و جانباز هشت سال دفاع مقدس، امروز کارآفرین نمونه است؛ مشتاق دیدن، شنیدن و تهیه گزارش از این رزمنده اقتصادی هستیم تا ببینیم چگونه از خاکریز دشمن تا جبهه تولید پل زده است؟ 
صبح زود به شهرستان شبستر می رسیم و طبق قرار قبلی، علی نجق قلیزاده به پیشوازمان می آید و ما را به گرمی تحویل می گیرد؛ با خضوع و تواضع می گوید که من کاری نکردم و نیازی به این کارها نیست و فقط در راستای لبیک به فرمان رهبر انقلاب امروز در سنگر تولید می کوشم.
جزو نوجوانان داوطلب جبهه بود، از آنهایی که شناسنامه شان را دستکاری کردند تا اجازه حضور در جبهه را داشته باشند؛ به سختی می توان از وی حرف کشید؛ نه جبهه رفتن اش و نه کارآفرینی امروزش را بزرگ نمی کند و معتقد است دیروز جنگ بود و برای دفاع از آب و خاک و وطن رفتیم و امروز عرصه جنگ اقتصادی باید برای ایستادن بر پای خود در مقابل دشمن ایستاد.
حاج قربان نجف قلیزاده، مالک کارخانه تولید کیک و کلوچه، متولد 1347 و جانباز 35 درصد است که وقتی کم سن و سال و نوجوان بود به جبهه رفت؛ خودش در این باره می گوید: «وقتی 17 سال داشتم داوطلبانه به جبهه رفتم؛ از سال 62 تا 66 در عملیات های خیبر، والفجر و کربلای 5 در لشکر عاشورا حضور داشتم».
وقتی از وی درباره انگیزه و چگونگی فعالیت اقتصادی و تولید می پرسم، می گوید: «این کار حرفه آبا و اجدادی ام است و پدرم از سال 1361 در اینجا کارگاه کوچک تولید شیرینی و کیک داشت تا اینکه به تدریج کار را توسعه دادیم و امروز 25 نوع کیک و کلوچه تولید و علاوه بر بازارهای داخلی به کشورهای همجوار نیز صادر می کنیم؛ روزانه 100 هزار عدد کیک تولید می کنیم که در صورت داشتن نیروی کار توان تولید 450 هزار عدد را نیز داریم».
"بعد از اتمام جنگ لباس کار به تن کردم چرا که ایجاد شغل برای چند نفر و حفظ عزت و آبروی سرپرست خانوار نزد فرزند و عیال بالاترین معروف و بهترین عبادت است؛ از کارگاه کوچک پدرم با 25 هزار تومان سرمایه اولیه شروع کردم و امروز سه واحد تولیدی با 150 نفر نیروی مستقیم و 400 نفر نیروی غیر مستقیم از توزیع کننده تا راننده و فروشنده مشغول کار هستند."

پیام آذری

قربان نجف قلیزاده، رزمنده و مالک کارخانه تولید کیک و کلوچه
در زمانه ای که بزرگ ترین دغدغه جامعه و خانواده ها کار و اشتغال جوانان است و در هر خانواده های معمولا یک فرزند بیکار وجود دارد، مالک کارخانه کیک و کلوچه نظر دیگری دارد: منطقه شبستر به دلیل داشتن واحدهای تولیدی بیشتر و صنعتی بودن هیچ بیکاری ندارد و ما نیروی کار مورد نیاز خود را از شهرستان های همجوار تامین می کنیم؛ با این حال شدیداً به نیروی کار نیاز داریم و به اداره کار استان اطلاع داده و در شهرستان های همجوار هم آگهی داده ایم و اگر نیروی کار باشد، می توانیم سفارشات خارج از کشور را به موقع آماده کنیم.
قلیزاده ادامه می دهد: هم اکنون با نیروی کار موجود فقط یک نوبت کار می کنیم در حالی که اگر نیروی کار کافی داشته باشیم، توان تولید در سه نوبت را داریم؛ الان بازارهای عمان، عراق، نیجریه و افغانستان در دست ماست؛ از 30 ترانزیت سفارش از افغانستان فقط 6 ترانزیت را آماده ارسال داریم. جنس ما به دلیل مرغوبیت خواهان بیشتری دارد و تجار عراقی پول را به صورت پیش فروش می دهند.
وقتی از وی راجع به سال جهش تولید و اقداماتی که برای تحقق این منظور انجام داده است، می پرسم، می گوید: « به خاطر کرونا خیلی از واحدها آسیب دیده و از تعدیل نیرو تا مرز تعطیلی نیز پیش رفتند، در حالی که ما نه تنها یک نفر نیز تعدیل نیرو نکرده ایم، بلکه تولیدمان را نیز افزایش دادیم و حتی در همان زمان طرح توسعه را نیز با احداث سالن مجاور که برای تولید شکلات در نظر گرفته شده است، پیش بردیم و الان منتظر دستگاه ها برای نصب و راه اندازی هستیم که با افتتاح این مجموعه برای 100 نفر نیز شغل ایجاد می شود.
وقتی از وی راجع به مشکلات و خواسته اش از مسوولان می پرسم، توضیح می دهد: خیلی اهل شکایت و گله نیستم و با تجربه ای که از جبهه و جنگ دارم، معتقدم می توان با تدبیر خیلی از مشکلات را حل کرد؛ با وجود افزایش قیمت ها و تورم، ما هیچ کدام از محصولات مان را افزایش قیمت نداده ایم و با کاستن از هزینه ها قیمت ها را ثابت نگه داشته ایم؛ دولت اگر کمی مالیات بر ارازش افزوده را تعدیل کند می توانیم به جای آن اشتغالزایی کرده و بر توان صادرات کشور نیز بیافزاییم.
از قلیزاده می پرسم آیا آرزویی دارد که دست نیافته است، می گوید: بزرگ ترین آرزویم ساخت یتیم خانه و نگهداری از کودکان بی سرپرست است، هرچند که هم اکنون نیز با کمک دوستان هر ماه با تغذیه ایتام در خدمت آنها هستم و دیگر اینکه به نیت چهارده معصوم کارخانه را تا 14 واحد توسعه دهم تا فرزندان بیشتری نان آور خانواده باشند.
برچسب‌ها
رونق تولید جهش تولید اختصاصی ایرنا هفته دفاع مقدس شبستر
پروندهٔ خبری
چهلمین سال دفاع مقدس

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/258316/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

رگبار باران و رعدوبرق آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

دستبند پلیس بر دستان اختلالگر امنیت عمومی در بوکان

دعوت از ٧ والیبالیست ناشنوای آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی

نیکان قهرمان والیبال نوجوانان دختران آذربایجان شرقی

پیشرفت90درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

سالانه 3 هزار و 500 تن قارچ‌خوراکی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

برگزاری رقابت‌های هندپلو توسط شهرداری ارومیه

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در تبریز

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

سی ام فروردین، روز آزمایشگاه

تحقق بودجه شهرداری ارومیه در سال 1403 منوط به مشارکت مردم است

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

ترابی هم از عالیشاه عقب نیفتاد!

عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

3 مصدوم حاصل تصادف 2 دستگاه پژو 405 در محور ایرانخواه تکاب

علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است

دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب

روحانی جهادی خوی درگذشت

سیلاب به 5 هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

3 اردوگاه اسکان اضطراری در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور هم خارجی است

سرمربی جدید تراکتور خارجی و در حال مذاکره است

خانم های باردار میوه های بهاری بخورند یا نه؟

60 درصد اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته است

افزایش سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل

تاکید بر اتمام طرح عظیم راه آهن اردبیل تا پایان سال

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

سرو گیراسی بهترین بازیکن ماه مارس 2024 بوندسلیگا

معارفه اعضای نظام دامپزشکی آذربایجان غربی

میاندوآب از قطب‌های مهم دامپروری آذربایجان غربی است

توسعه همکاریهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با صاحبان صنایع و خدمات

تولید سالانه سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی

وضعیت نامطلوب محیط کسب و کار اصلاح می شود

بهره گیری از ظرفیت مغفول سازمان بورس در اردبیل

سومین یادواره شهیدِ مدافع حرم سردار حجازی در اردبیل

راهپیمایی سراسری حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق پس از نماز جمعه در اردبیل

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شود

فعالیت 40 کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس

همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه