پیام آذری

آخرين مطالب

وقتی جاده مرگ به بزرگراه تبدیل می‌شود مقالات

وقتی جاده مرگ به بزرگراه تبدیل می‌شود
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز- جاده 90 کیلومتری تبریز- اهر در از جمله مسیرهای حادثه‌خیز آذربایجان‌شرقی و معروف به «جاده مرگ» می باشد که با اهتمام دولت تدبیر و امید در نقطه پایانی تبدیل شدن به بزرگراه قرار دارد.

به گزارش ایرنا، جاده تبریز - اهر، نام راه دسترسی به جغرافیای بزرگ و پرجمعیت ارسباران در امتداد شرق به شمال شرق آذربایجان شرقی است که امروز بیش از 10 درصد جمعیت چهار میلیون نفری استان را در خود جا داده است.
منطقه ارسباران آذربایجان شرقی به مرکزیت شهرستان اهر که جاده 90 کیلومتری تبریز- اهر، دسترسی آسان و امن به قلب آن را میسر می کند، به دلیل همجواری با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان از نظر ژئواستراتژیک نیز بسیار حائز اهمیت است.
این جاده تا چند سال گذشته حادثه خیزترین مسیر ارتباطی آذربایجان شرقی بود، به گونه ای که هر سال دهها نفر از هم وطنان مان به دلیل تصادفات جاده ای در آن جان خود را از دست داده و چند برابر آن نیز مصدوم می شدند.
کارشناسان می گویند که بزرگراه شدن جاده تبریز - اهر موجب کاهش بیش از 70 درصدی مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای در این محور ارتباطی پرتردد می شود.
چهار خطه کردن بزرگراه اهر- تبریز از سال 1386 به کارفرمایی اداره کل راه و شهرسازی استان آغاز شده و مشاور اجرای این طرح، مهندسین مشاور راهبرد سنا و پیمانکاران آن شرکت های آذرپانیر، میر راه پارس، آذرپینار، پاریزیولارس، سدید پی پل، آذرقلعه، سامان محیط، ناورود، ارزه گستر و ایمن راه ایثار است.

پیام آذری

تصویری از زیرسازی بخش باقیمانده بزرگراه تبریز - اهر
بزرگراه اهر - تبریز حدود 90 کیلومتر طول دارد، عرض 2 خطه احداثی آن 11 متر است و برای ساخت آن آن 7 دستگاه پل بزرگ و 280 آبرو احداث می شود.
اجرای پل دوم این بزرگراه با 6 دهانه 21 متری بر روی رودخانه اهر و در حدود یک کیلومتری ابتدای پروژه توسط شرکت «آذرپانیر» در آذر سال 86 با اعتبار 8 میلیارد و 241 میلیون ریال آغاز شد و با صرف 9 میلیارد و 769 میلیون ریال به اتمام رسید و هم اکنون زیر ترافیک رفته است.
اجرای قطعه یک این بزرگراه از انتهای بلوار شهرستان اهر تا گردنه «گویجه بیل» به طول حدود 19.5 کیلومتر توسط شرکت «میر راه پارس» اواسط تیر سال 1387 با اعتبار 52 میلیارد و 370 میلیون ریال آغاز شد و پس از صرف 33 میلیارد و 544 میلیون ریال در بهمن سال 1390 به دلیل مشکلات اعتباری و عدم تملک برخی از زمین های واقع در مسیر احداثی با پیشرفت فیزیکی حدود 15 درصد مشمول ماده 48 شد و قرارداد با این شرکت خاتمه یافت.
ادامه اجرای این قطعه توسط شرکت «آذرپینار» از اوایل سال 1391 با اعتبار 55 میلیارد و 449 میلیون ریال و تمدید آن در اواسط تیر سال 1393 با اعتبار 20 میلیارد و 253 میلیون ریال انجام شد و 16.5 کیلومتر آن پس از صرف 69 میلیارد و 171 میلیون ریال در سال 1391 و 3 کیلومتر دیگر آن با صرف 25 میلیارد و 572 میلیون ریال در پاییز سال 1394 به بهره برداری رسید.
اجرای لایه های اساس و آسفالت قطعه یک این بزرگراه توسط شرکت «پاریزیول ارس » در آبان سال 1390 با اعتبار 53 میلیارد و 7 میلیون ریال آغاز و از سوی این شرکت 36 میلیارد و 251 میلیون ریال برای این کار هزینه شد و ادامه آن را شرکت «سدید پی پل» با اعتبار 55 میلیارد ریال بر عهده گرفت و پس از صرف 51 میلیارد و 913 میلیون ریال از سوی این شرکت به بهره برداری رسید.

پیام آذری

آسفالت ریزی در بخشی از بزرگراه تبریز - اهر
اجرای محدوده گردنه گویجه بیل یعنی از انتهای قطعه یک بزرگراه اهر - تبریز تا ابتدای قطعه 2 الف (کیلومتر 19.5 تا 23 ) در تیر سال 1399 به شرکت توسعه منابع آب و انرژی تحویل زمین شده و این شرکت در حال تجهیز کارگاه است.
اجرای قطعه 2 الف از انتهای گردنه گویجه بیل تا نرسیده به سه راهی «بیلوردی» ( کیلومتر 23 تا 33 ) به طول حدود 10 کیلومتر توسط شرکت «آذر قلعه» در اوایل اسفند سال 1393 با اعتبار 142 میلیارد و 779 میلیون ریال آغاز شد و با صرف 172 میلیارد و 706 میلیون ریال از کیلومتر 31 تا 33 اواخر سال 97 و از کیلومتر 23 تا 31 در پاییز سال 98 بهره برداری شد.
قطعه 2 ب از محل نرسیده به سه راهی بیلوردی تا سه راهی خواجه ( کیلومتر 33 تا 67.5) بطول حدود 34.5 کیلومتر توسط شرکت «سامان محیط » از اوایل تیر سال 1394 با اعتبار 705 میلیارد و 673 میلیون ریال آغاز و با صرف 390 میلیارد و 162 در قالب قرارداد 3 ساله کیلومتر 60 تا 67.5 اواخر سال 96 و کیلومترهای 33 تا 39 و 57 تا 60 اواخر سال 97 و کیلومتر 47.5 تا 57 در پائیز سال 98 به بهره برداری رسیدند.
عملیات اجرایی قطعه 3 از سه راهی خواجه تا سه راهی اهر ( کیلومتر 67.5 تا 90 ) به طول حدود 22.5 کیلومتر توسط شرکت «ارزه گستر» در اوایل سال 1388 در قالب قرارداد 30 ماهه با اعتبار 127 میلیارد و 675 میلیون ریال آغاز و 141 میلیارد و 721 میلیون ریال برای آن صرف شد و به منظور سرعت بخشی در کار، باقیمانده عملیات اجرایی این قطعه توسط شرکت «ناورود» در اوایل سال 1394 با اعتبار 199 میلیارد و 747 میلیون ریال در قالب قرارداد یک ساله آغاز و از سوی این شرکت برای اجرای آن 211 میلیارد و 765 میلیون ریال هزینه شد.
ادامه عملیات اجرایی این قطعه از سوی شرکت «ایمن راه ایثار» از پاییز سال 97 با مبلغ قرارداد 18 میلیارد و 615 میلیون ریال در قالب قرارداد 9 ماهه آغاز و 20 میلیارد و 425 میلیون ریال برای آن هزینه شد.
کیلومتر 83 تا90 قطعه 3 اواخر سال 92، کیلومتر 81 تا 83 پاییز 94، کیلومتر 67.5 تا 75.5 پاییز سال 96، کیلومتر 75.5 تا 77 اواخر سال97 و کیلومتر 77 تا 81 این بزرگراه تابستان سال 98 به بهره برداری رسیدند.
بررسی داده های موجود درباره بزرگراه تبریز - اهر نشان می دهد که این طرح مهم راه سازی در آذربایجان شرقی بیش از 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مراحل پایانی ساخت خود را طی می کند.
برچسب‌ها
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی تبریز شاهرود وزارت راه و شهرسازی

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/262647/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتفاقات شب گذشته فرودگاه تبریز: از حمله به ون تراکتور تا درخواست جدایی بازیکنان

مرگ تلخ 2 مرد در مرند در داخل چادر مسافرتی

(ویدئو) بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

ببینید | جنجال بزرگ در تبریز؛ حمله هواداران به ون حامل بازیکنان تراکتور

دستگیری عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه 3 هزاز نفری ارومیه

سقوط نوجوان 15 ساله از ارتفاعات شیخ ریواس اشنویه

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

حادثه رانندگی در محور خوی-مرند

حمله هواداران تراکتور به ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

قدردانی مردم تکاب از پاسخ قاطع سپاه پاسداران

لزوم توجه به محیط زیست

پیکر طلبه جهادگر و مردمی بر روی شانه‌های مردم در خوی

مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند

خدمات رسانی به سیل‌زدگان با همیاری تمامی نهادها و سازمان‌ها انجام می‌شود

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

(ویدئو) «پدر مهربان»، آهنگی برای تقدیر از کیم جونگ اون

استان اردبیل نیازمند احداث 814 کیلومتر بزرگراه است

تشدید برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

احداث 3 هزار و 180 واحد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در ییلاقات سامانلو مشگین‌شهر

یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد آذربایجان شرقی تحویل شد

برد تیم فوتبال نساجی در برابر تراکتور سازی تبریز

خواجه‌گیری: رابطه خوبی با نکونام دارم

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم

برخورد با افزایش خودسرانه قیمت کالا و خدمات در اردبیل

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

عامل ایجاد تنش قومیتی در ورزشگاه ارومیه دستگیر شد

بازگشایی محور کنارک- زرآباد به همت بسیج سازندگی+ فیلم

مشت های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف/ تشویق هر دو تیم!

کاسمیرو: آنچلوتی وقتی فهمید رئال مادرید را ترک می‌کنم گریه کرد

سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی/ ویدئو

حمایت نمازگزاران اردبیلی از عملیات پهپادی موشکی «وعده صادق»

پیش‌بینی هوای ابری توام با رگبار باران برای اردبیل

جنازه 3 جوان مفقودشده در سبلان پیدا شد

عملیات وعده صادق غرور مسلمانان جهان را احیا کرد

رسالت سپاه، حفظ انقلاب اسلامی است

برگزاری المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز

لیگ برتر فوتبال / نساجی با عبور از تراکتور امیدوار شد

تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب

نساجی فاتح جنگ هواپیماداران! برگشت قائمشهر به لیگ

ترفندهای تمیزکاری خانگی

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

تقدیر از عملیات مقتدرانه سپاه

عملیات وعده صادق با الهام از شهدا

انتقام سخت گرفته نشده است

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز