پیام آذری

آخرين مطالب

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: پایش سرزمینی و توسعه پایدار، دو اصل مغفول مانده در مدیریت کشور هستند سازمان حفاظت محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: پایش سرزمینی و توسعه پایدار، دو اصل مغفول مانده در مدیریت کشور هستند
  بزرگنمايي:

پیام آذری - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: پایش سرزمینی و توسعه پایدار، دو اصلی هستند که در توسعه کشور نقشی اساسی دارند و هنوز بعد از گذشت سال‌های بسیار در کشور به آن توجهی نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری در گفتگو با خبرگزاری آنا با بیان این که در سازمان حفاظت محیط زیست، اصل توسعه پایدار رعایت می شود و هرچیزی که مغایر با این اصل باشد را قبول نداریم، گفت: «به عنوان مدیر سازمان، من نباید به عملکرد خودم نمره بدهم اما می توانم بگویم این سازمان در راستای سیاست های کلان کشور حرکت کرده است که حفظ محیط زیست هم جزئی از سیاست های کلان دولت محسوب می شود.»
وی افزود: «توسعه پایدار، یک اصل اساسی در توسعه کشور است و اگر سازمان حفاظت محیط زیست جایی خلاف این اصل عمل کرده باشد، باید به آن نمره منفی داد.»
معاون رئیس جمهور همچنین در خصوص اصل آمایش سرزمینی گفت: « آمایش سرزمین از بُعد مکان‌یابی در راستای توسعه منابع را بررسی می‌کند که کجای کشور دارای توسعه چه چیزی است. این موضوع کار ما را در محیط زیست راحت می‌کند. هر چیزی که مغایر با توسعه پایدار باشد باید تا آنجا که می‌توانیم مخالفت کنیم مگر این‌که بروند به حکم قانون متوسل شوند چون همه قوانین ما در راستای توسعه پایدار نیست.»
این مقام محیط زیستی با اشاره به این که هنوز در کشور قانونی بر اساس توسعه پایدار نداریم، اظهار داشت: « توسعه پایدار را تا 10 الی 15 سال پیش اصلاً به رسمیت نمی‌شناختیم. هنوز در کشور قوانینی به تصویب نرسیده که همه قوانینی که برخلاف توسعه پایدار باشد را منسوخ کند.»
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص صنایع آب بر گفت: « من از دو سال پیش به هیچ‌گونه صنایع آب‌بری مانند فولاد و پتروشیمی که آب را بخار می‌کند اجازه ندادیم که در فضاهای داخل سرزمین فعالیت کنند و به همه آنها اعلام کردیم که برای فعالیتشان باید در کنار سواحل شمال یا جنوب بروند.»
وی با تاکید بر مهم بودن اصل شفافیت در تصمیم گیری های سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار داشت: «در سازمان حفاظت محیط زیست اصل را بر شفافیت گذاشته و هیچ تصمیم محرمانه‌ای نداشتیم. همه تصمیم‌ها بر روی سایت سازمان‌های متولی قابل مشاهده است ولی آنچه در این میان حائز اهمیت است این است که ما به مسائل کلان محیط زیست اهمیت بیشتری داده‌ایم. مثلاً وقتی عنوان می‌کنیم بی‌آبی دشمن محیط زیست است در ارتباط با آن تلاش کردیم از هدر دادن آب جلوگیری کنیم.»
کلانتری در خصوص آلودگی هوای کلانشهرها از جمله آلودگی هوای تهران گفت: «: ما هنوز که هنوز است زیر فشار خودروسازها هستیم که برای سال 99 هم می‌خواهند یورو 4 تولید کنند و ما اجازه نمی‌دهیم. همچنین در بحث ریزگردها بیش از یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.»
معاون رئیس جمهور یکی از مشکلات بزرگ محیط زیست را معادن و آلودگی‌های ناشی از آن دانست و افزود: « در سال 89 یا 90 دولت آقای احمدی‌نژاد قانون معادن را تغییر دادند که براساس آن دیگر بهره‌برداران از معادن برای فعالیتشان دیگر نیاز به بررسی زیست‌محیطی ندارند. هر جا خواستند بروند وارد شوند و تخریب کنند و به‌عنوان تولید و صادرات هر بلایی می‌خواهند سر محیط زیست بیاورند.»
وی ادامه داد: از لحاظ قانونی از حدود 8 سال پیش بهره‌برداران معادن از بررسی‌های قانونی معاف و آزاد شدند. نمی‌شود که فرد برود به‌عنوان بهره‌برداری از معدن طبیعت را ویران کند و بدون این‌که آن را اصلاح کند، رها کرده و به جای دیگر برود. اگر مقام معظم رهبری اصرار دارند و می‌فرمایند تولید و جهش تولید، هم‌زمان ایشان بارها تأکید کرده‌اند که تولیدی باشد که مخرب محیط زیست نباشد اما قانون، آقایان را در تخریب آزاد کرده‌ است.
کلانتری با انتقاد از شناخت نداشتن مسئولین از محیط زیست گفت: « امروز مشکلی که در دولت با وزرا یا در مجلس با نمایندگان داریم این است که بسیاری از آنها اصلاً نمی‌دانند که محیط زیست در مورد چیست؟ همه فکر می‌کنند محیط زیست همان گربه، سگ یا یوزپلنگی است که آنها نسبت به آن اطلاع دارند در حالی‌که اینها یک بخش کوچکی از محیط زیست است.»
این مسئول محیط زیستی در مورد بحث ریزگردها نیز گفت: «سرمایه‌گذاری در بحث ریزگردها به این معنی نیست که ما به‌طور طبیعی ریزگرد نداریم اما منابع داخلی‌ ریزگردها را در خوزستان، بلوچستان، تهران و همه قسمت‌های دیگر تا حدود زیادی مهار کردیم.»
کلانتری با اشاره مجدد بر تأکید سازمان محیط زیست بر مسائل کلان اظهار کرد: «در گذشته رانت‌هایی برای تأیید پروژه‌های عمرانی و یا تولید کشاورزی وجود داشت که بعضاً تأیید آنها 10 سال به طول می‌انجامید که ما این سیستم رانت و فساد را از بین بردیم و فرآیند پاسخ به درخواست‌های آن را تا 2 ماه کاهش دادیم.»
وی با نحیف توصیف کردن سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: «انتظارات از یک سازمان نحیف کوچک خیلی بالا است. ما تلاش می‌کنیم که افکار تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشور را با محیط زیست آشتی دهیم. به عنوان مثال من قبل از شیوع کرونا به دانشگاه‌های مختلف که می‌رفتم از تمام دانشگاه‌ها و وزیر علوم خواستم تا نسبت به تدوین واحدهای درسی محیط زیست توجه بیشتری داشته باشند چون این افراد که در دانشگاه‌ها تربیت می‌شوند مدیران فردای کشور هستند. چطور یک پزشک یا مهندس یا لیسانسه از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود و سه واحد محیط زیست نمی‌خواند؟!»
کلانتری، مسائل محیط بانان از جمله مسائل معیشتی آنها را از مهمترین دغدغه هایش عنوان کرد و گفت: « از زمانی‌که به سازمان حفاظت محیط زیست آمدم اولین دغدغه من زندگی محیط‌بانان بوده است. سه سال پیش به‌طور قطع محیط‌بان‌ها پائین‌ترین دستمزدها را در تمام بخش‌های دولت دریافت می‌کردند و در عین حال موظف بودند که در ماه حداقل 350 ساعت را در پاسگاه‌های خود زندگی کنند. با پیگیری‌های انجام شده درآمد آن دسته از پرسنل دائم فعال در محیط‌بانی (چه رسمی و یا قراردادی) که 85 درصد آنها را تشکیل می‌دادند را تا حد امکان افزایش دادیم به‌طوری‌که در حال حاضر دریافتی آنها بیش از سه برابر سال پیش است و بیش از این هم توان نداریم.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/262995/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طرح واردات خودروهای کارکرده منتفی می‌شود؟

فروش دستوری خودرو شکست خورد

سامانه یکپارچه خودرو حذف شد

سامانه یکپارچه تخصیص خودرو حذف نمی‌شود

شورای رقابت: خودروسازان منتظر مجوز افزایش قیمت نباشند

خودروسازان به جای خودرو، قیر و خشکبار صادر می کنند!

مردم مشغول تهیه پول و خودروسازان در حال احتکار!

چرا پارکینگ خودروسازان دوباره سنگین شد؟/ اظهارات متناقض در مورد دپوی خودرو

خودروهای وارداتی هفته آینده فروخته می‌شوند

واردات خودرو قاتل پیکاپ‌های چینی

چرا خودروسازان دست به احتکار می زنند؟/ مقصر، قیمت گذاری دستوری است؟

جزییات تازه درباره زمان عرضه، قیمت و نوع خودروهای وارداتی اعلام شد

آیین نامه واردات خودرو دوباره تغییر کرد/ افراد عادی نمی‌توانند خودرو وارد کنند؟

کلاه گشاد خودروسازان بر سر مردم

وزیر صنعت: قیمت‌گذار خودرو باید وزارت صمت باشد

سامانه فروش یکپارچه برای 6 خودروی وارداتی باز شد اما امکان ثبت‌نام ندارد!

وعده پوچ دولت برای تحویل خودروهای وارداتی

لغو محدودیت های گارانتی خودرو به زیر 2 سال/ نحوه فروش خودرو تغییر کرد

موافقت ستاد تنظیم بازار با افزایش 20 درصدی قیمت تایر

واکنش ها به نرخ‌گذاری 6 مدل خودروی وارداتی؛ این همه هیاهو برای واردات خودروی میلیاردی

آغاز مرحله سوم فروش یکپارچه خودرو/ مالکان این خودروهای فرسوده می‌توانند خودرو وارد کنند

سود بازرگانی لاستیک‌های وارداتی کاهش یافت

زمان عرضه دوم و سوم در سامانه فروش خودروهای وارداتی اعلام شد

وزیر صمت: احتکار خودرو در کار نیست

وزیر صمت: مردم در خرید خودرو عجله نکنند؛ شرایط رو به بهبود است

وعده تکراری و تو خالی؛ در خرید خودرو عجله نکنید، ارزان می شود!

بن سلمان کارخانه هیوندا را به عربستان آورد

سامانه خودروهای وارداتی با ٧ خودروی جدید باز شد

شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی کنار رفت

عرضه خودرو وارداتی ایران خودرو در سامانه یکپارچه فروش (+تصاویر و مشخصات شاین مکس)

رشیدی‌کوچی: بگویید چگونه خودرو 700 میلیونی یک‌دفعه 2 میلیارد و 800 میلیون تومان شد؟!

اعلام جزئیات مالیات خودروهای لوکس/ مهلت و نحوه پرداخت مشخص شد

اظهار تاسف نماینده مجلس از مجوز افزایش 40 درصدی در خودرو/ آغاز مرحله چهارم فروش خودروهای وارداتی از فردا

خودروهای جدید سایپا و ایران خودرو راهی سامانه یکپارچه می‌شوند

تعرفه واردات تایر کاهش یافت

فراری حراج شد

ادعای وزیر صمت: قیمت خودروهای وارداتی برای متوسط مردم قابل قبول است

چرا خودروهای اقتصادی جهان در ایران لوکس می‌شوند؟

فروش جدید 8 خودروی وارداتی از فردا/ وزیر صمت: حق ندارید مشتری را مجبور به خرید محصولات جدید کنید

تمدید مهلت ثبت‌نام خودروهای وارداتی تمدید شد

تکلیف قیمت لاستیک خودرو مشخص شد

یک وعده دیگر دولت سیزدهم هوا شد/ واردات خودرو کارکرده به بن بست خورد

شرایط جدید خرید و فروش لاستیک اعلام شد

توقف تولید 15 محصول ایران خودرو و سایپا در آبان

فروش اینترنتی لاستیک متوقف شد

آقای وزیر صمت! اول خودرو‌های مردم را تحویل دهید بعد به فکر تولید خودروی برقی باشید

فروش اینترنتی لاستیک متوقف نشده است/ حجم بالای تقاضا موجب توقف کوتاه‌مدت

مردم می‌توانند خودروهای کارکرده وارد کنند

تب بالای حواله‌فروشی خودرو

رئیس سازمان برنامه و بودجه: واردات 3 میلیارد دلاری خودرو به صلاح نیست