پیام آذری

آخرين مطالب

به بهانه مهاجرت استاد جدیدالاسلام به تهران

دوربین ها به آزادی رسیدند مقالات

دوربین ها به آزادی رسیدند
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز - وقتی استاد محمدعلی جدیدالاسلام به تلفن همراهم زنگ زد و گفت که «دوربین ها به آزادی رسیدند»، پاسخ دادم که استاد باز هم طبع ژورنالیستی و تیترزنی تان گل کرده، اما او گفت که این یک تیتر نیست، بلکه واقعیت است.

بعد از ظهر اواخر هفته گذشته بود که در حین رانندگی، تلفن همراهم زنگ زد و وقتی نام استاد جدیدالاسلام را بر صفحه گوشی دیدم، خودرو را کنار خیابان کشیده و توقف کردم؛ استاد پس از سلام، بلافصله تیتر «دوربین ها به آزادی رسیدند» را به من گفت؛ قبلاً هم به خاطر شعلم به مناسبت هایی از این شوخی ها می کرد و من این بار نیز فکر کردم که حتماً از آن قبیل حرف هاست. 
وقتی هم که در پاسخم آن جمله - این یک تیتر نیست واقعیت است - را گفت، دلم یهو فرو ریخت. با اینکه جزو نخستین کسانی بودم که از عزم استاد جدیدالاسلام برای مهاجرت به تهران و دل کندن از شهر و دیار مادری اش خبر داشتم، اما راستش نمی توانستم باور کنم که استاد محمد علی جدیدالاسلام پس از 50 سال تلاش شبانه روزی، به این راحتی از کوهی از خاطرات نوستالژیک اش از این کهن شهر دست بکشد و راهی پایتخت شود. 
البته این را هم بگویم که واقعاً هم همین طور بود؛ وقتی 10 روز قبل برای آخرین دیدار به گالری - موزه استاد در فلکه بارنج رفتم و وارد گالری شدم، از دیدن صحنه حاکم بر آنجا دلم گرفت؛ استاد همه تابلوهای پرتره 100 در 70 سانتی متر آویخته به دیوار غربی گالری را که خود به تنهایی نمایشگاهی از چهره بزرگان معاصر خطه آذربایجان بود، پایین آورده و در چمدان های آلومینیومی دوربین های فیلمبرداری قدیمی چیده بود. 
انگار دیوار نیز اخم کرده بود و با زبان بی زبانی التماست می کرد که نگذاری استاد جامه فاخر تابلوی فرهیختگان و سرآمدن عرصه فرهنگ، هنر و ادب را از تن آن بکند؛ آخر این دیوار سال ها بود که به همنشینی با این چهره های تابناک خو گرفته بود و آنها همدم تنهایی و تاریکی های او در شب های «تبریز مه آلود» بودند.
از اصل داستان دور نیفتیم؛ وقتی پشت تلفن از استاد جدیدالاسلام پرسیدم که کی راهی تهران هستید و او پاسخ داد که هم اکنون از تهران با تو صحبت می کنم، انگار یک سطل آب یخ بر سرم ریختند. خندیدم و گفتم استاد داری شوخی می کنی. اما او پاسخ داد که نه بابا جدی هستم و می خواهی از شماره تهران بهت زنگ بزنم. 
این بار دیگر باورم شد که به رسم مألوف، درخت تناور دیگری از نهالستان فرهنگ و هنر تبریز بریده شد تا ریشه هایش را هر چند دیرهنگام در تهران به آب بیاندازد، باشد که او را قدر دانند و در صد محفل نشانند؛ البته از انصاف نباید گذشت که استاد محمدعلی جدیدالاسلام در تبریز نیز چهره مورد احترام عوام و خواص بود، اما او دیگر از قربان صدقه های خشک و خالی مسوولان خسته شده بود و دلش برای پرواز از سپهر بی مهری ها و وعده های دروغین مسوولان شهر در مورد راه اندازی موزه عکاسی، لک می زد. 
یادم نمی رود که هر وقت صحبت از موزه عکاسی می شد، انگشت سبابه دستش را به تاکید بالا می برد و می گفت که «من 10 سال قبل مجوز نخستین موزه خصوصی را از رییس جمهوری وقت گرفته ام، اما در این مدت مسوولان تنها در بزنگاه های سیاسی و تبلیغاتی برای کمک به تاسیس آن به من وعده داده اند و پس از آن که آب ها از آسیب افتاده، نه از کاروان نشانی مانده و نه از ساربان». 
آری! استاد محمدعلی جدیدالاسلام رفت تا با رفتنش ثابت کند که با کنده شدن امثال او از عرصه فرهنگ و هنر تبریز، آب از آب تکان نمی خورد و شاید مسوولان نهادهای مرتبط آخرین نفراتی باشند که از این اتفاق باخبر می شوند؛ او وقتی ناراحتی امثال من را از تصمیم اش می دید، همیشه می گفت: « من به تجربه فهمیده ام که هر وقت عصبانی شده و از جایی نقل مکان کرده ام، ضرر نکرده ام و مطمئن هستم که این بار هم ضرر نمی کنم». 
البته باز به تاکید می گویم که جدیدالاسلام به رغم میل باطنی و برای عبور از پارادوکس علقه به شهر و دیار و تلنگر زدن به مسوولان بی توجه به داشته های شهر، در نهایت دل به دریا زد و تصمیم برای کوچ را عملی ساخت؛ من در این چند ماه اخیر که فکر مهاجرت به تهران چون خوره ای به جانش افتاده بود، بارها شاهد بودم که هر وقت صحبت از روزهای بعد از آن به میان می آید، چشمانش پر اشک می شود و سکوت می کند. 
وقتی یک بار به او گفتم که فلکه «بارنج» شهرک ولیصعر تبریز بدون تو و گالریت در ذهن من نمی گنجد، مثل بچه ها گریست؛ من این گونه گریستن او را که نشان از صفای دل و مهربانی درون داشت، تنها به هنگام مصاحبه با رسانه ها و در بحث نقل خاطرات کودکی در باب ازدواج مجدد پدرش و دشواری های ناشی از ان برای او و دیگر برادرانش دیده بودم که سیل اشک ناخواسته گوشه چشمش را می شکافت و چون چشمه ای خروشان فوران می کرد. 
آری! استاد محمدعلی جدیدالاسلام مانند صدها و بلکه هزاران - بی اغراق و بی مداهنه - چهره فرهنگی و اقتصادی و ... از تبریز دل کند تا شاید گالری های زیرزمین برج «آزادی» تهران، مأمن مناسبی برای بزرگ ترین مجموعه دوربین های عکاسی او در ایران زمین باشد؛ او رفت تا مغازه داران و اهالی فلکه «بارنج» و شهرک «فرهنگ شهر» - که اتفاقاً او از نخستین ساکنان آن در چهل سال قبل بود - در پیاده روی های روزمره خود دیگر چهره های همیشه خندان و موهای مجعد نقره فام او را نبینند. 
او که با همه اهالی محل از بزرگ و کوچه، شوخی داشت و به هرکس که می رسید، مزاحی می کرد؛ او که گالریش، محفل رفت و آمد بزرگان شهر و آبروی فرهنگی کهن شهر تبریز برای میهمانان داخلی و خارجی بود؛ او که حکایت ها و داستان ها از تاریخ 50 سال اخیر تبریز در سینه داشت؛ او که مجموعه ای بی نظیر از دوربین های عکاسی، پرتره معاریف و نگاتیوهای شیشه ای دوران قاجار را در گنجینه خود داشت؛ او که در صنف خود گنج بی مانندی بود؛ آری! تبریز بزرگ ترین مجموعه دار دوربین های عکاسی و یکی از درخشان ترین چهره های این حوزه را از دست داد تا سال ها طول بکشد «الگو»ی دیگری چون او برای نسل های آینده این شهر قد کشد و ببالد. 
او رفت تا دوستان و علاقه مندان به هنر عکاسی و گنجینه دوربین های عکاسی تبریز برای دیدنش ناگزیر از پیمودن فاصله 600 کیلومتری تبریز- تهران شوند؛ او رفت تا محققان و پژوهشگران تبریز در روایت تاریخ معاصر خطه آذربایجان، در مراجعه به گالری - موزه استاد جدیدالاسلام به در بسته بخورند. 
استاد محمد علی جدیدالاسلام، بزرگ ترین مجموعه دار دوربین های عکاسی و چهره سرشناس این حوزه در 17 فروردین 1331 شمسی در محله «راسته کوچه» تبریز به دنیا آمد و اکنون در شصت و هشتمین بهار زندگی خود به سر می برد. 
برچسب‌ها
شهرهای خلاق فرهنگ و هنر آذربایجان شرقی تبریز میراث فرهنگی عکاسی خبری

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/264205/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خودروی ایرانی کیلویی یک میلیون تومان!

قیمت خودروهای مونتاژی احتمالا فردا تعیین تکلیف می‌شود

موج کاهش قیمت خودروها در پی استیضاح وزیر صمت/ سقوط 70 میلیون تومانی قیمت دنا

لایحه واردات خودرو‌های کارکرده؛ هر شخص حقیقی می‌تواند خودرو وارد کند

وزیر صمت: مافیای خودرو نمی‌خواهند قیمت‌ها کاهش پیدا کند!

قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی به تعویق افتاد

یک خودروی الکتریکی ارزان شد

تویوتا رکورد زد

احتمالا فردا قیمت خودروهای مونتاژی اعلام می‌شود

نمایندگان مجلس: هر ایرانی باید بتواند خودرو وارد کند

کاهش 15 درصدی قیمت خودرو هم دردی از بازار دوا نکرد | اعلام نرخ جدید هیوندای

مافیای خودرو چه کسانی هستند؟

قیمت خودرو‌های مونتاژی شنبه اعلام می‌شود

فرمول قیمت خودروهای مونتاژی مشخص شد

ورود خودروهای دست‌دوم خارجی با منحنی قیمت چه می‌کند؟

قیمت خودروهای مونتاژی به تصویب شورای رقابت رسید

قیمت باورنکردنی خودرو در عراق به پول ایران/ آئودی 2.5 میلیارد تومان

از میان 15 هزار خودروی بهمن موتور، تنها 5 هزار خودرو شفاف عرضه شده

پورشه گران شد

اتفاقی جدید در بازار خودرو/ قیمت این خودروها رسما تغییر کرد/ جزییات

متقضیان ثبت نام ایران خودرو و سایپا بخوانند؛ جزئیات مرحله دوم سامانه یکپارچه

شورای رقابت: راه‌حل رقابتی شدن بازار خودرو واردات است

چانه‌زنی در بازار خرید و فروش حواله خودروهای طرح یکپارچه؛ انتقال امتیازهایی که ممنوع است

نوبت‌بندی خودروهای ویرایشی اعلام شد

چرا برخی متقاضیان خودرو به همان اولویت اول 1403 بازگشتند؟

وزارت صمت خواستار بازنگری در قیمت خودروهای مونتاژی شد

آغاز مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها از امروز؛ تعریف حساب وکالتی و واریز وجه در مرحله نخست

شروط و زمان تغییر قیمت خودروهای مونتاژی

بلای صنعت خودرو را سر سایر صنایع نیاورید/ به وضعی رسیدیم که باید به فکر بقای خودروسازی باشیم

نامه سازمان حمایت به سایت‌های فروش خودرو؛ تا اطلاع ثانوی قیمت نزنید

تمام معاملات خودرو در سامانه ثبت می‌شوند

بازهم وعده؛ قیمت‌ خودرو در بازار خواهد شکست

پراید گران‌تر از بنز و بی‌ام‌و در سال 1395!

بررسی قیمت خودرو‌های مونتاژی در کشور‌های همسایه/ اختلاف یک میلیارد تومانی قیمت تیگو 8 پرو در امارات و بازار ایران

ماجرای ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای

متقاضیان طرح خودروهای فرسوده هم باید حساب وکالتی داشته باشند/ فروش یکپارچه ادامه‌دار است

سخنگوی شورای رقابت: قیمت خودروهای مونتاژی تغییر نمی‌کند/ ماجرای ممنوعیت واردات خودرو کارکرده

نکاتی که متقاضیان درباره خرید خودرو باید بدانند!

مصوبه شورای رقابت برای خودروهای مونتاژی اجرا می‌شود/ قیمت سایر خودروها هفته بعد اعلام می‌شود

اعلام قیمت مابقی خودرو‌های مونتاژی در هفته آینده

فروش قولنامه‌ای خودرو ممنوع می‌شود؟

دهن‌کجی مونتاژکاران به شورای رقابت

مهلت تعریف حساب وکالتی خرید خودرو امشب تمام می‌شود

دردسر گواهینامه برای مادران متقاضی خودرو

ضوابط جدید فروش و قیمت خودروهای مونتاژی اعلام شد

ضوابط جدید فروش و قیمت خودروهای مونتاژی/ فورش فوری این خودروها ممنوع شد

تعزیرات با گران فروشی خودرو برخورد می‌کند؟/ سردرگمی مشتریان درباره قیمت خودرو

خودروهای در استطاعت 10 دهک

واریز 5 هزار میلیارد تومان به جیب دولت از طریق فروش خودروهای وارداتی!

رهن گرفتن سند خودرو حذف شد