پیام آذری

آخرين مطالب

مُهر بی‌مهری بر صنعت چاپ آذربایجان‌غربی مقالات

مُهر بی‌مهری بر صنعت چاپ آذربایجان‌غربی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- صنعت چاپ آذربایجان‌غربی که از دیرباز با مشکلات جدی روبرو بوده، با تداوم موانع پیش رو و همچنین مشکلات ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و بازار نامناسب، دچار ورشکستگی و نابودی شده اند که باید برای جلوگیری از تداوم این مسیر، همه بخش های دخیل به کمک به صنعت چاپ بیایند.

به گزارش ایرنا، صنعت چاپ از جمله صنایع با اهمیت در حوزه ارتقای فرهنگی جامعه به شمار می‌رود که نقش بسیار مهمی را در راستای توسعه فرهنگ غنی بومی ایفا و حتی راهبری می‌کند.
این صنعت در سال های گذشته با وجود مشکلات بسیار به حیات خود ادامه می‌داد ولی این مشکلات، در ماه های اخیر بسیار بیشتر شده و اثرگذاری آن در زندگی روزمره فعالان صنعت چاپ بسیار افزایش یافته است.
سفارشاتی که باید به کارگاه‌های توانمند آذربایجان غربی داده شود، پا را فراتر از استان گذاشته و دراختیار چاپخانه های استان‌های دیگر قرار می گیرد و این وضعیت ادامه حیات را از کارگاه های خود گرفته و فعالان این صنعت را بیکار و در وادی سرگردانی قرار داده و جیب چاپخانه های استان های دیگر را پر کرده و زنگ نا امیدی را در عرصه صنعت چاپ استان به صدا در آورده است.
همراه نبودن نهادها و ارگان های مختلف با چاپخانه های آذربایجان غربی و حرکت آنها به سمتی دیگر نیز موانع مختلفی پیش پای این صنعت دیرپا ایجاد کرده است.
علاوه براین، اعمال بیمه ها و مالیات بر ارزش افزوده های سنگین بر چاپخانه داران گاهی آنقدر با شتاب حرکت کرده که زندگی و حیات چاپخانه دار را با خطر مواجه کرده و این بخش را تا مرز مرگ برده است؛ این روند همچنان ادامه دارد و نا امیدی را به روح جامعه چاپخانه داران آذربایجان غربی تزریق می‌کند.
کارگاه های غیرمجاز و به عبارتی زیر زمینی نیز درد دیگری بر مشکلات فعالان صنعت چاپ‌ آذربایجان‌غربی افزوده و دشواری متعددی بر این بخش ایجاد کرده است؛ این چاپخانه ها از دادن مالیات و بیمه خودداری کرده و با فعالیت زیرزمینی عرصه را هرچه بیشتر برای چاپخانه های مجاز و توانمند استان تنگ می‌کنند.
بیش از 500 میلیارد ریال ارزش افزوده از آذربایجان‌غربی خارج می‌شود
رییس اتحادیه چاپخانه داران آذربایجان غربی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: نهادها و ارگان‌های مختلف از جمله بانک ها سفارش های چاپی خود را به خارح از استان روانه می‌کنند و همین امر باعث خارج شدن بیش از 500 میلیارد ریال ارزش افزوده از استان شده و چاپخانه های استان و خود استان را محروم از حق خود می‌کند.
مجید محبی ادامه داد: مالیات ها و بیمه های سنگین دیگر مشکلی است که جامعه چاپخانه داران را آزار می‌دهد؛ مالیات های بالای 700 میلیون ریالی فرصت فعالیت را از چاپخانه های استان گرفته و آنها را گریبانگیر مشکلات متعددی می کنند.
وی افزود: بیمه نیز همگام با مالیات موانع متعددی پیش پای فعالان صنعت چاپ استان ایجاد کرده و مانع ادامه فعالیت آنها می شود.
وی اضافه کرد: مانع تراشی های مالیات و بیمه در حالی صورت می گیرد که ‌قراردادهای غیر عمرانی از پرداخت مالیات و بیمه معاف هستند و آنچه صورت می گیرد، غیرقانونی است.
رییس انحادیه چاپخانه داران آذربایجان‌غربی با اشاره به مشکل چاپخانه های زیرزمینی بیان کرد: بارها از اتاق اصناف و اماکن خواسته ایم با چاپخانه های غیر مجاز برخورد کند ولی هیچکدام با ما همراهی نکرده اند و چاپخانه های زیر زمینی همچنان یکه تاز میدان بوده اند. 
محبی اضافه کرد: برای حل مشکلاتمان به هر نهادی رفتیم ولی هرکدام به گردن دیگری انداخته و مشکلات ما همچنان عمیق تر شده است.
وی گفت: پنج هزار نفر در صنعت چاپ آذربایجان‌غربی فعالیت میکرد که به جرات می توان گفت درسایه مشکلات پیش رو و بی تفاوتی متولیان امر برای حل مشکلات این صنف تعداد فعالان به نزدیک صفر رسیده است.
80 درصد چاپخانه ها ورشکسته شده است
محبی افزود: در حال حاضر 80 درصد چاپخانه های استان ورشکسته شده و تنها 20 درصد نفس های آخر خود را می کشند.
وی افزود: از 15 کارگری که در چاپخانه خود داشتم، تنها پنج نفر باقی مانده و 25 میلیون تومان حقوق پرداخت کرده ام و بیمه‌ نیز 100 میلیون جریمه نوشته است درحالیکه دست هایمان خالی است.
وی عدم تامین مواد اولیه با توجه به وجود تحریم ها را از دیگر عوامل خارجی عنوان کرد که وضعیت وخیم صنعت چاپ استان را وخیم‌تر کرده است.
رییس اتحادیه چاپخانه داران آذربایجان غربی افزایش قیمت ارز را نیز دیگر معضل پیش روی فعالان صنعت چاپ استان بیان کرد و گفت: افزایش 300 درصدی قیمت مواد اولیه با توجه به افزایش ارز مشکلاتمان را مضاعف کرده است.
وی با بیان اینکه فعالیت خارج از وظیفه کانونه های تبلیغاتی دیگر معضل چاپخانه هاست، افزود: کانون های تبلیغاتی به جای انجام کار اصلی خود به حوزه فعالیت چاپخانه ها وارد شده و اقدام به دریافت سفارش های چاپی می کنند؛ آنها اقدام به دریافت سفارش های میلیاردی کرده و مانع فعالیت چاپخانه های استان می شوند.
به نان شب محتاج هستیم
پیشکسوت صنعت چاپ آذربایجان غربی نیز در این خصوص اظهار داشت: تنها نام بزرگی داریم؛ تمام چاپخانه های استان در مرز ورشکستگی قرار گرفته اند این درحالی است که سفارش های چاپی استان برون سپاری شده و راهی استان های دیگر می شود.
محسن برجی افزود: نمونه این سفارش خارج از استان، چاپ کتاب نفیسی بود که به جای واگذاری چاپ آن به چاپخانه های استان به تهران سپرده شد و 500 میلیون تومان نیز برای آن سرمایه گذاری شد.
وی که سابقه 33 ساله در صنعت چاپ آذربایجان غربی دارد، ادامه داد: با هزار آرزو دستگاه آوردیم ولی 30 ماه است دستگاه های خریداری شده ام که از با کیفیت ترین و بهترین نوع درکشور است، استارت نخورده و همچنان خاک فراموشی می خورد.
وی اضافه کرد: هزار نوع شغل در صنعت چاپ وجود دارد ولی ما نتوانسته ایم از آن بهره برداری کنیم ولی کشورهای همجوار نظیر ترکیه به خوبی به ظرفیت این صنعت پی برده اند.
پیشکسوت صنعت چاپ آذربایجان غربی ادامه داد: صنعت چاپ، ارز آور است و می تواند ارزآوری خوبی به دنبال داشته باشد که البته لازمه رسیدن به این هدف، حمایت دولتی است.
بیش از 60 چاپخانه دیجینال تعطیل شده است
مدیر چاپ ‌افست ارومیه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون، پنج واحد چاپ افست و بیش از 60 چاپخانه دیجیتال در استان بسته و نزدیک به 200 نفر بیکار شده اند.
حسن قنبری افزود: اگر روند به این شکل باشد، بیش از نیمی از چاپخانه های استان بسته خواهند شد.
وی که از سال 1368 در حوزه چاپ فعالیت می کند، اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب طی سال های متوالی همواره بر حمایت از تولید تاکید کرده اند ولی متاسفانه در دوره های مختلف حمایتی از تولید نشده و وام های اعطایی به افرادی داده شده که دستی در کار تولید ندارند.
وی افزود: صنعت چاپ استان همواره بی نصیب از این وام ها بوده درحالی که چهارمین صنعت در آذربایجان غربی به شمار می رود.
پیشکسوت صنعت چاپ در ارومیه با بیان اینکه در کشوری مثل ترکیه پس از گردشگری صنعت تولید و بسته بندی از اولویت حمایتی برخوردار است، گفت: در آذربایجان غربی این نگاه به صنعت تولید که شاخه بزرگ آن صنعت چاپ است، وجود ندارد و وام های اعطایی به این بخش نیز با سود 20 درصدی داده می شود که قابل پرداخت نیست.
صنعت چاپ آذربایجان غربی قدمتی 200 ساله دارد و این استان در ردیف اولین های صنعت چاپ کشور است؛ چنان که شهرستان خوی پس از تبریز و ری سومین شهر و ارومیه ششمین شهر در صنعت چاپ کشور به شمار می‌رود.
نخستین چاپخانه در ارومیه را میسیون آمریکایی به نام "پرکینز" درسال 1840 میلادی با مدیریت فردی به نام "بریت" راه اندازی کرد و اولین کتابی که دراین چاپخانه منتشر شد، "درپیرامون لزوم قلب جدید" نام داشت؛ اما امروزه این قدمت به فراموشی سپرده شده و صنعت چاپ در محاق بی توجهی قرار دارد.
برچسب‌ها
آذربایجان غربی ارومیه روز صنعت چاپ

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/264464/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟