پیام آذری

آخرين مطالب

موهایی که هرروز سفیدتر می شود مقالات

موهایی که هرروز سفیدتر می شود
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ایسنا/آذربایجان غربی سالمندان در هر کشور از قشرهای نیازمند به کمک بوده و اما به دلیل این که نیازمندی این قشر بعد از عمری خدمت گزاری به جامعه و فرزندان رخ می دهد کم تر به آن می پردازیم، شاید باور این مساله که افرادی که زمانی به عنوان کارکنان و بزرگان جامعه و خانواده ها بوده اند و اکنون به پیری و ضعف رو آورده و احتیاج به کمک دارند برای ما کمی دشوار بوده اما واقعیت جامعه و اخلاق انسانی و اسلامی جامعه اقتضا کند که زین پس توجه و اهتمام بیشتری بر این فرهنگ و مساله داشته باشیم.

بیش از 9400سالمند استان دارای پرونده توانبخشی هستند
سعید فریور مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی در گفت و گو با ایسنا گفت: کمبود قوانین پشتیبانی از سالمندان و مسائل حقوقی و شهروندی آنان، پوشش ناکافی خدمات رفاهی و بیمه ای و بازنشستگی برای سالمندان، پدیده اشتغال فرزندان پسر و دختر و تنهایی، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و تردد در مکان های عمومی از جمله مشکلات استرس زا برای سالمندان است.
وی افزود: عدم وجود امکانات رفاهی ویژه جامعه سالمند در کشور، خصوصا مکان های بهداشتی در سطح شهر که علت اصلی عدم خروج سالمندان از محیط زندگی شخصی بوده و استرس پیری را افزایش می دهد، هم چنین وجود مشکلات اقتصادی که منجر به ایجاد مشکلات رفاهی، تغذیه ای و عدم توانایی دریافت خدمات پزشکی و توان بخشی مربوط به افزایش سن این عزیزان، این استرس و اضطراب را تشدید می کند.
فریور ادامه داد: بدیهی است با افزایش مراقبت های بهداشتی و پزشکی و افزایش نرخ امید به زندگی و به تبع آن کاهش مرگ و میر، جمعیت سالمندی در حال افزایش بوده و با توجه به نرخ زاد و ولد کم، پیش بینی می شود که کشور ایران در حدود 15 الی 20 سال آینده به کشوری سالمند تبدیل شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد 9430 سالمند بالای 65 سال دارای یکی از معلولیت های تعریف شده شامل (جسمی، ذهنی، بینایی، شنوایی، ذهنی) دارای پرونده در معاونت توان بخشی استان هستند که تعداد سالمندان مقیم در مراکز شبانه روزی 438 نفر و تعداد سالمندان خدمت گیرنده در مراکز روزانه به صورت میانگین 150 نفر است.
سالمندان نیازمند حمایت و توجه هستند
شبنم اصغری کارشناس ناظر مراکز شبانه روزی بهزیستی آذربایجان غربی و روانشناس بالینی در خصوص موضوع حساس بهداشت روانی سالمندان و استرس پیری بیان کرد: از دست دادن توانایی های فردی، اجتماعی، ارتباطی و اقتصادی از جمله قدرت عضلانی، توانایی یادگیری، حافظه و تمرکز، مرگ همسالان و اعضای خانواده مثل مادر، پدر، خواهران و برادران و دوستان، عوامل اقتصادی به واسطه بازنشستگی و کاهش درآمدها، افزایش هزینه های خانواده به علت افزایش تعداد ازدواج فرزندان و تولدها و نیز عدم توانایی فرد برای کار کردن در شغل های دوم و سوم، از دست دادن کارکردهای کلامی و ذهنی از عوامل استرس زا در قشر سالمند است.
وی اضافه کرد: تدوین برنامه های کوتاه مدت شامل تلاش برای افزایش رفاه اجتماعی و امنیت روانی و اقتصادی سالمندان از طریق تخصیص اعتبارات معطوف به جریانات جاری و آسیب های اجتماعی و پای کار آوردن موسسات مردم نهاد مانند خیریه ها به جهت حفظ ارتباطات این عزیزان و نیز تلاش برای برطرف نمودن نیازهای پزشکی، اقتصادی و حمایت های اجتماعی از این اقشار است، در تدوین برنامه های بلند مدت نیز برنامه ریزی و اثربخشی به جوانان و میانسالان در این موضوع که دیر یا زود وارد مرحله سالمندی خواهد شد، اثرگذار است.
اصغری با تاکید بر راهکارهای ایجاد بهداشت روانی برای سالمندان و برخورد مناسب با استرس پیری خاطر نشان کرد: علاوه بر دستگاه های خدمات رسان در این مقوله نیاز به توجه جمعی به این مهم ضروری بوده چرا که اضطراب و استرس از عدم اطلاع و نحوه برخورد با موضوعات ناشی می شود، بدون شک هیچ محیطی امن تر، راحت تر و زیباتر از محیط زندگی هر فرد نیست.
وی ادامه داد: معمولا زمانی که سالمند به خانه سالمندان سپرده می شود دیگر قادر به ادامه زندگی به صورت فردی نبوده و دور از انتظار نیست که از دست دادن احساس کنترل بر زندگی به خودی خود ایجاد تنش میکند، نگهداری از سالمند در منزل با حفظ شبکه روابط اجتماعی فرد و در محیطی که فرد متولد شده، رشد یافته و مانوس است از بهترین مکان ها و روش های نگه داری است.
مدیر مسئول یکی از مراکز نگهداری از سالمندان در ارومیه در خصوص مشکلات سالمندان عنوان کرد: سالمندان دارای خانواده مشکل خاصی از لحاظ هزینه نگهداری نداشته اما تعدادی از سالمندان مجهول الهویه بوده و اورژانس اجتماعی این عزیزان را به مراکز نگهداری تحویل می دهند، وقتی این تعداد به مشکلی همچون بیماری برخورد می کنند هزینه های آنان از جمله هزینه های درمانی، خوراک و پوشاک به عهده مراکز نگهداری است.
وی ادامه داد: این تعداد توسط کارکنان مراکز بیمه سلامت شده و بهزیستی هم قسمتی از شهریه آنان را پرداخت می کند اما با این وضعیت اقتصادی این مبلغ کفاف زندگی این عزیزان را نداده چون اکثریت قادر به استفاده از سرویس بهداشتی هم نیستند.
وی ادامه داد: حتی هزینه های کفن و دفن در زمان فوت به عهده مراکز نگهداری بوده اما بهزیستی تنها به تعدادی که تحت نظر بهزیستی است در شهریه هایشان کمک می کند باقی را خانواده ها تامین می کنند، در این مدت و با شیوع ویروس کرونا ما انتظار کمک های بهداشتی از جانب بهزیستی و سایر خیرین و سازمان ها را داریم.
به گزارش ایسنا؛ از تمامی این جست و جو ها میتوان نتیجه گرفت که بهترین مکان برای نگه داری و انجام وظیفه در قبال پدران و مادران این سرزمین خانه هایی است آکنده از مهر فرزندی که به آنان این مفهوم را القا نماید که جایگاه رفیع آنان در کنار خانواده و ارتباطات اجماعی هم چنان محفوظ است.
پدران و مادران ما که زمانی ما را با محبت پرورده و ابایی از نگهداری چندین فرزند نداشته اند اکنون خود به تنهایی و ضعف روی آورده و نیازمند کمک ما هستند و توجه به آنان همانند روزهایی که این عزیزان به ما توجه کرده اند دینی است بر گردن ما فرزندان...
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/264844/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تالاب قره‌گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

با این رفتار، همیشه از جاری هات سرتر و جلوتری

نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات در تبریز گشایش یافت

کارخانجات آرد اردبیل زیر ذره بین تعزیرات حکومتی

شهروندخبرنگار،عدم تکمیل زیرساختها در نقده

گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد

تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

تغییری که مقابل استقلال خطرساز شد(عکس)

کوثری:‌ بزرگترین مشکل آمریکا در ایران آیت‌الله خامنه‌ای است

عضویت 106 هزار نفر در آذربایجان غربی درکانون‌های مساجد

ارومیه میزبان مسابقه انتخابی طلا و جواهر سازی

اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از 162 هزار کودک در آذربایجان‌غربی

روایت اپراتور اورژانس از تماس زنی که خبر نداشت 9 ماهه باردار است

صحنه تماشایی از پلیس وظیفه‌‌شناس میانه‌ای به یک پیرمرد عصا به دست

تهران و اسلام آباد؛ فرصت‌های پیش رو برای همکاری

پیگیری مشالبات مردم در برنامه رادیویی «ساوالانیم» از رادیو اردبیل

سهم 64 درصدی طرحهای عمرانی از بودجه 1403 شهرداری اشنویه

سلماس؛میزبان هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

افزایش 31 درصدی تردد مسافر از مرز تمرچین پیرانشهر

آغاز طرح پرورش مرغ بومی ویژه زنان روستایی در مهاباد

صحبت‌های مدیرعامل تراکتور درباره حضور گل‌محمدی در تبریز

بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

حدود 2 هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند

بزرگداشت روز رادیو در صداوسیمای آذربایجان غربی

کشت گندم دیم و آبی در 408 هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی

پخت روزانه 9 میلیون قرص نان در آذربایجان غربی

مدارس سمپاد در مناطق عشایری راه‌اندازی می‌شود

جهاد تبیین امسال در راس امور قرار گیرد

تأکید بر تأسیس هنرستانهای جوار صنعت در آذربایجان‌غربی

راه اندازی هنرستانهای جوار صنعت برای تامین نیروی کار ماهر در آذربایجان غربی

سرپرست جدید جمعیت هلال احمر اهر معرفی شد

طرح ملی ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در اردبیل

این زن شوهر سابقش را به طرز فجیع کشت / در اردبیل رخ داد

نصب 360 تابلو و علائم هشداردهنده جاده‌ای در جاده های تکاب

رکود در ساخت‌وساز موجب افزایش جرایم اجتماعی می‌شود

استمرار طرح مسیرگشایی‌ در شهر خوی

قیمت بلیط استانبول به تبریز مرداد 1403

پویش مشهد مهربان مشارکتی مردمی برای احیای زندگی آسیب‌دیدگان

مسیرگشایی 45 متری انقلاب پروژه شاخص در حوزه بازآفرینی شهری است

جابه‌جایی 559 هزار تن کالای اساسی توسط ناوگان باری آذربایجان غربی از مبدا بندر امام خمینی (ره)

راه اندازی مرکز نوآوری فرآورده های زنبور عسل درآذربایجان غربی

اجرای 80 پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی

نصب سیستم روشنایی جدید در 12  نقطه از محور‌های ارتباطی آذربایجان‌غربی

تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی جهش تولید در استان

ایجاد توازن در ارائه خدمات عادلانه ،در دستور کار شورای شهر ارومیه

جلسه برنامه ریزی بزرگداشت روز شوراها در مهاباد

تأکید بر آگاه سازی دانش آموزان از نحوه برگزاری امتحانات نهایی

دلال‌ها آفت فوتبال کشور هستند/ضرورت شناسایی استعدادهای جوان تبریز

سازمان لیگ: ورزشگاه یادگار امام تبریز برای حضور بانوان ایمنی ندارد

منادی شفاف سازی در تولیت