پیام آذری

آخرين مطالب

کاداستر، قانونی برای مقابله با زمین‌خواری مقالات

کاداستر، قانونی برای مقابله با زمین‌خواری
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز - قانون جامع حدنگار، موسوم به «کاداستر»، از جمله قوانین مترقی در پیشگیری از زمین‌خواری است که با اجرای آن در آذربایجان‌شرقی، تاکنون مالکیت 760 هزار هکتار از اراضی ملی و دولتی استان تثبیت شده است.

به گزارش ایرنا، قانون جامع حدنگار (کاداستر) در سال 1393 با هدف مبارزه با پدیده زمین خواری و جلوگیری از تعرض به اراضی ملی و حفط بیت المال و منافع دولت در مجلس تصویب شد.
این قانون، شامل مجموعه فعالیت‌های تهیه نقشه با استفاده از عکس‌ها و تصاویر زمینی، دریایی، هوایی، ماهواره ای، تبدیل رقومی عکس‌ها و تصاویر، عملیات زمینی نقشه برداری، ویرایش و تکمیل نقشه‌های زمینی و تطبیق نقشه با وضعیت واقعی و موجود املاک و اضافه کردن کلیه اطلاعات ثبتی، حقوقی و توصیفی و کنترل نهائی و به‌روزرسانی آن می‌باشد.
قانون تعیین حددنگار، موسوم به کاداستر، از جمله قوانین مترقی کشورمان در راستای صیانت از اراضی ملی است که اجرای آن از چند سال قبل در آذربایجان شرقی آغاز شده است، اما تا چندی قبل آمار و اطلاعات دقیقی از کمیت و کیفیت اجرای آن از سوی نهادهای مسوول به ویژه اداره کل ثبت اسناد و املاک استان ارایه نشده بود، تا اینکه مسوولان تشکیلات قضایی استان در نیمه دوم شهریور ماه امسال در نشست شورای حفاظت از اراضی ملی دادگستری آذربایجان شرقی اعلام کردند دستگاه‌های اجرایی 2 ماه برای اقدام موثر جهت اجرای قانون حدنگار به منظور تعیین و تثبیت حدود اراضی دولتی فرصت دارند.
ضرب الاجل دوماهه دادگستری آذربایجان شرقی برای جمع بندی و ارایه گزارش اقدامات سازمان های دولتی مستقر در استان موجب شد که در این مدت حداقل آمار مشخصی در خصوص دستاوردهای اجرای قانون جامع حدنگار در این خطه به دست آید؛ بدیهی است که وسعت اراضی دولتی و ملی آذربایجان شرقی بسیار بیشتر از رقمی است که تاکنون در سایه اجرای «کاداستر» تثبیت مالکیت شده است.

پیام آذری

موسی خلیل الهی، رییس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی
تثبیت مالکیت 760 هزار هکتار اراضی ملی و دولتی در آذربایجان‌شرقی
رییس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: در راستای اجرای قانون جامع حدنگار (کاداستر)، مالکیت 760 هزار هکتار از اراضی ملی و دولتی در این استان تثبیت شد که 400 هزار هکتار آن مربوط به سال جاری است. 
موسی خلیل اللهی افزود: در اجرای قانون جامع حدنگار(کاداستر) همه دستگاه های مربوطه باید اقدامات موثر را انجام داده و پاسخگو باشند، در غیر این صورت اگر اراده ای بر این امر وجود نداشت، از طریق مسیر قضایی پیگیری خواهد شد.
وی با بیان اینکه تنها راه پیشگیری از زمین خواری اجرای دقیق قانون جامع حدنگار است، اظهار داشت: اقدامات انجام شده در آذربایجان شرقی در راستای اجرای قانون جامع حدنگار از نقاط قوت استان بوده که باید به اطلاع مردم برسد.
خلیل اللهی با اشاره به لزوم اجرای قانون جامع حدنگار، گفت: از جمله تکالیف قوه قضائیه حفظ حقوق عامه می باشد که اجرای قانون جامع حدنگار در راستای تثبیت حقوق مالکیت اراضی دولتی یکی از مصادیق حقوق عامه است.
وی ادامه داد: باید توجه داشت که تا زمانی که این موضوع محقق نشود بخشی از اقدامات قضائی منتهی به نتیجه نخواهد شد و تنها راه پیشگیری از زمین خواری اجرای دقیق قانون جامع حدنگار است.
رییس کل دادگستری استان با تاکید بر انعکاس اقدامات انجام شده در راستای اجرای قانون جامع حدنگار در راستای پیشگیری از زمین خواری، یادآور شد: اقدامات انجام شده در آذربایجان شرقی در راستای اجرای قانون جامع حدنگار با قدرت پیش می رود و باید به ین اقدامات اطلاع رسانی شود.

پیام آذری

بابک محبوب علیلو، دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز آذربایجان‌شرقی
اجرای قانون حدنگار، دلال‌بازی در اراضی ملی را از بین می‌برد
دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز آذربایجان‌شرقی نیز با تاکید بر لزوم اجرای قانون حدنگار از سوی دستگاه‌های دولتی، گفت: اجرایی‌شدن این قانون بسیاری از دلال بازی‌ها و زمین خواری‌ها در اراضی ملی را از بین می‌برد.
بابک محبوب علیلو با بیان اینکه امروز بخش عمده ای از پرونده های مطرح در دادسرا و محاکم قضایی استان مربوط به اختلاقات ناشی از مالکیت و تعرض به اراضی ملی، منابع طبیعی و انفال است، افزود: با اجرای درست قانون جامع حدنگار می توان این مشکلات را رفع و مالکیت دولت و اشخاص را تثبیت کرد. 
وی اظهار داشت: برای مبارزه با پدیده زمین خواری، حذف دلال بازی و جلوگیری از تعرض به اراضی ملی و دولتی بهترین راهکار اجرای قانون حامع حدنگاری است که لازم است همه دستگاه های مسوول نسبت به آن اهتمام کنند.
محبوب علیلو یادآور شد: همه در برابر حقوق عمومی و بیت المال مسوولیت داریم و نباید اجازه داد فرد و یا کسانی با دلال بازی و سوء استفاده از خلاء های قانونی و اجرایی، اراضی ملی و دولتی را چپاول کنند و معتقدیم با اجرای این قانون به طور ویژه از سوء استفاده افراد سودجو که ید طولانی در زمین خواری دارند، جلوگیری می شود.
وی با بیان اینکه دستگاه قضایی با همه توان از اجرای این قانون حمایت می کند، اضافه کرد: برای حفظ حقوق و منافع عمومی همه دستگاه های اجرایی در یک تعامل سازنده و همکاری تنگاتنگ موظف و مکلف به تسریع در اجرای قانون جامع حدنگاری هستند.
دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز آذربایجان‌شرقی ادامه داد: هر چند آمارها حاکی از موفقیت و اثربخش بودن اقدامات انجام شده درباره قانون حدنگار دارد اما هنوز خلاءهایی وجود دارد که باید شناسایی و جبران شود.
وی گفت: دستگاه قضایی در نظارت بر اجرای این قانون جدی و حساس است و به موارد ترک فعل از سوی دستگاه های اجرایی ورود خواهد کرد و در عین حال با همه توان آمادگی داریم دستگاه های اجرایی را در مسیر تحقق اهداف این قانون یاری کنیم.
محبوب علیلو با تاکید بر لزوم ارایه برنامه عملیاتی زمان بندی شده از سوی دستگاه های اجرایی، افزود: مدیران و مسوولان مربوطه باید در راستای تحقق هدف های پیش بینی شده در قانون جامع حدنگار وارد عمل شوند.

پیام آذری

اجرای قانون جامع حدنگار در آذربایجان شرقی
17 میلیارد تومان برای اجرای قانون جامع حدنگار در آذربایجان‌شرقی مصوب شده است
مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به اینکه این مجموعه متولی اجرای قانون جامع حدنگاری است، گفت: امسال برای اجرای قانون جامع کاداستر (حدنگار ) در استان 17 میلیارد تومان اعتبار مصوب شده که تاکنون 2 میلیارد و 100 میلیون تومان آن تخصیص یافته است.
محمد افخمی اعلام کرد: در اجرای قانون فوق در استان در بخش منابع طبیعی از 2 میلیون و 700 هزار هکتار 51 درصد تثبیت و 23 درصد جانمایی شده است.
وی همچنین گفت: در امور اراضی 20 درصد جانمایی شده و در هر شهرستان یک روستا برای اجرای قانون جامع حدنگاری انتخاب شده است.
افخمی با اشاره به اینکه قانون جامع حدنگار (کاداستر) در سال 1393 با هدف مبارزه با پدیده زمین خواری و جلوگیری از تعرض به اراضی ملی و حفط بیت المال و منافع دولت در مجلس تصویب شده است، افزود: این قانون مجموعه فعالیت‌های شامل تهیه نقشه با استفاده از عکس‌ها و تصاویر زمینی، دریایی، هوایی، ماهواره ای، تبدیل رقومی عکس‌ها و تصاویر، عملیات زمینی نقشه برداری، ویرایش و تکمیل نقشه‌های زمینی و تطبیق نقشه با وضعیت واقعی و موجود املاک و اضافه کردن کلیه اطلاعات ثبتی، حقوقی و توصیفی و کنترل نهائی و به‌ روزرسانی آن را شامل می شود.

پیام آذری

سرهنگ موسی عبدلی، فرمانده یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی
104 میلیارد تومان از اراضی ملی آذربایجان‌شرقی رفع تصرف شد
فرمانده یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: با حمایت های دستگاه قضایی در 6 ماهه نخست سال‌جاری 133 هکتار از اراضی ملی و دولتی استان به ارزش 104 میلیارد تومان رفع تصرف شد.
سرهنگ موسی عبدلی در گفت و گو با ایرنا، کار پلیس یگان حفاظت را صیانت از اراضی ملی و و دولتی از طریق اقدام پیشگیرانه دانست و افزود: در همین راستا سامانه یکپارچه اراضی ملی را طراحی کرده ایم، ضمن اینکه تاکنون 12 هزار و 58 مورد گشت زنی از اراضی ملی توسط اعضای یگان حفاظت در سطح آذربایجان شرقی انجام شده که در مقایسه با سال قبل 33 درصد افزایش یافته است.
وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه و اطلاع رسانی این یگان در راستای حفاظت از اراضی ملی با نصب بنر و پخش تراکت، اظهار کرد: همچنین در این راستا سامانه 24 ساعته 1656 را به منظور دریافت اخبار و اطلاعات مردمی در ارتباط با تصرف اراضی ملی و دولتی راه اندازی کرده ایم.
سرهنگ عبدلی با بیان اینکه به محض دریافت دستور قضایی مبنی بر رفع تصرف و قلع و قمع بلافاصله حکم قطعی را اجرا می کنیم، افزود: با وجود شرایط کرونایی در 6 ماهه امسال 19 فقره حکم خلع ید به مساحت هشت هکتار و به ارزش 9 میلیارد تومان را در آذربایجان شرقی اجرا کرده ایم.
وی همچنین از اجرای 56 فقره اجرای حکم قطعی رفع تصرف از اراضی ملی و دولتی در سال گذشته خبر داد و گفت: این اراضی به مساحت 29 هکتار و به ارزش 54 میلیارد تومان بوده است.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی از 20 مورد رفع تصرف فوری به مساحت 20 هکتار و به ارزش 13 میلیارد تومان در آذربایجان شرقی در نیمه نخست امسال خبر داد.
وی با بیان اینکه اراضی حدود پنج روستا در شرق تبریز همجوار با اراضی ملی است، خاطرنشان کرد: برای عدم تداخل اراضی ملی با اراضی اهالی روستا، کروکی اراضی ملی را در ورودی شهرها نصب کرده ایم و به مردم توصیه می کنیم قبل از هرگونه خرید و فروش، از مراجع ذیصلاح از قبیل ادارات کل مسکن و شهرسازی و ثبت اسناد و املاک آذربایجان شرقی راجع به وضعیت زمین استعلام کنند.
سرهنگ عبدلی از پلمب چهار بنگاه معاملاتی املاک در محدوده اراضی ملی و دولتی شمال غرب تبریز به دلیل تخلف خرید و فروش اراضی این منطقه با دستور قضایی خبر داد و گفت: اخیراً افرادی سوار بر موتورسیکت های بدون پلاک، اقدام به تبلیغ فروش زمین دارای آب و برق در این محدوده می کنند که به شهروندان توصیه می کنیم فریب این افراد را نخورند چرا که این زمین ها جزو اراضی ملی است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین بخشی از اراضی ملی - دولتی در مجاورت روستاهای مسیر اتوبان تبریز - سهند واقع شده است که شهروندان قبل از هرگونه خرید و فروش آنها باید از مراجع ذیصلاح استعلام کنند.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی ، اراضی ملی و دولتی در اختیار یگان حفاظت اداره کل مسکن و شهرسازی آذربایجان شرقی را بیش از 62 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: به همین میزان نیز اراضی در اختیار جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان وجود دارد که برای حفظ جهت نسل های آینده باید در اختیار یگان حفاظت قرار گیرد.
وی در مورد زمین های تصرف شده که متصرف اقدام به کاشت درخت و تبدیل آن به باغ کرده است، گفت: متاسفانه قانونی در خصوص قلع و قمع درختان صراحت ندارد.

پیام آذری


800 پرونده زمین‌خواری در آذربایجان‌شرقی تحت رسیدگی است
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی نیز گفت: در حال حاضر تعداد 800 فقره پرونده در موضوع زمین خواری در این مجموعه تحت رسیدگی است.
احمد موقری افزود: این تعداد پرونده برای متصرفان و متعدیان زمین های زراعی، کشاورزی و ملی در سطج شهرها و روستاهای مختلف آذربایجان شرقی تشکیل شده و به سرعت در دست رسیدگی است.
وی با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی برای مبارزه با زمین خواری و آزادسازی زمین های دولتی عزم جدی و اراده ای قوی دارد، اظهار داشت: بر اساس سیاست های جدید ریاست عالی دستگاه قضایی مبارزه با هرگونه زمین خواری جزو اولویت های دادگستری استان است و در این زمینه هیچ اغماضی صورت نخواهد گرفت.
موقری ادامه داد: در عمل به تاکیدات مقام رهبری و رئیس قوه قضائیه برای رسیدگی قاطع به پرونده های زمین‌خواری، این موضوع در اولویت کاری دادگستری استان قرار گرفته است و برخورد با این پدیده و تخریب و تصرف اراضی ملی، قلع و قمع و رفع تصرف، با قاطعیت پیگیری شده و تداوم خواهد یافت.
وی گفت: دادگستری کل آذربایجان شرقی با آمادگی کامل با هرگونه دخل و تصرف در اراضی ملی به صورت قاطع برخورد می کند و کوچک‌ترین اغماضی در این موارد نخواهیم داشت.
برچسب‌ها
دادگستری ثبت اسناد و املاک آذربایجان شرقی کاداستر

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/264903/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

برگزاری اردوی تیم ملی گلبال در اردبیل

راهپیمایی مردم پارس آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

آیت الله عاملی: عملیات وعده صادق بزرگ‌ترین حادثه قرن است

نیرو‌های‌مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

راهپیمایی حمایت از غزه و وعده صادق در شهر چهاربرج

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

هویت طبیعی دریاچه شورابیل حفظ می‌شود

50 هکتار اراضی‌ملی در بوکان از متصرفان بازپس گرفته شد

تذکر رئیس قوه قضائیه درباره پرهیز از صدور قرار تامین منتهی به بازداشت (فیلم)

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

وعده صادق، جوابی دندان شکن به رژیم صهیونیستی

چرا پدافند هوایی در تبریز فعال شده بود؟

رییس جمهور استان سمنان را ترک کرد

ماجرای شلیک پدافند در تبریز چه بود؟ / روایت مقامات رسمی درباره صداهای شنیده شده در اصفهان و تبریز

ببینید | شوخی کاربران با حمله «ریزپرنده‌ای»

پاسخ ایران در صورت دیوانگی صهیونیست‌ها ویرانگر خواهد بود

حمایت نمازگزاران آذربایجان شرقی از عملیات وعده صادق

ویزیت رایگان ارتش در مراغه

بازیگر خردسال فیلم خانه ابری محصول سال 1365 بعد از 38 سال/ تصاویر

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور | بارش ها تا کی ادامه دارد؟

صعود بانوی قایقران آذربایجان‌غربی به نیمه‌نهایی مسابقات روئینگ انتخابی المپیک آسیا و اقیانوسیه

ویزیت رایگان ارتش در شهرستان مراغه

پروازهای فرودگاه تبریز به حالت عادی برگشت

رئیس‌جمهور استان سمنان را ترک کرد

سورپرایز قیمت طلا برای عروس و دامادها

وعده صادق تجلی هنر هماهنگی دیپلماسی و میدان بود

آغاز اجر‌ای طرح اتصال مدارس خوی به شبکه فیبر نوری

جلسه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در شهرستان پیرانشهر

برنامه‌های امروز رادیو ارومیه 31 فروردین

جدول پخش برنامه‌های سیمای مرکز آذربایجان غربی 31 فروردین

نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌غربی درگذشت روحانی جهادی را تسلیت گفتند

هواشناسی آذربایجان‌غربی نسبت به بارش رگبار باران و رعد و برق هشدار داد

50 هکتار اراضی ملی در بوکان از متصرفان بازپس گرفته شد

بازدید استاندار آذربایجان شرقی از مجتمع آبرسانی ستارخان اهر

ماجرای انفجار در تبریز فعال شدن پدافندها بود

عادی شدن وضعیت پرواز‌های فرودگاه تبریز

ردپای نفوذی‌ها در انفجارهای امروز؛ از اصفهان تا تبریـز؟

امحای 113 تن فرآورده‌های دامی غیربهداشتی در آذربایجان‌شرقی

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

پیروزی 15 بر صفر تیم شرکت گاز آذربایجان غربی در زنجان

تولید سالانه بیش از 100 هزار تن یونجه در شهرستان میاندوآب

14 سیلو برای خرید گندم مازاد بر نیاز زارعین در آذربایجان غربی آماده سازی شده است

پرداخت 24 میلیارد تومان تسهیلات بنیاد برکت در اشنویه

گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار شهید سید محمد حجازی در خوی

آب شرب روستا‌های کیله و بالابان پیرانشهر تأمین شد

ضرورت ایجاد مدرسه فرزانگان و تیزهوشان در هشترود

دستگیری سارقان سیم و کابل‌های برق در مراغه

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد