پیام آذری

آخرين مطالب

آذربایجان‌غربی و تنش کم‌آبی مقالات

آذربایجان‌غربی و تنش کم‌آبی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - مهاباد- آذربایجان‌غربی در حالی وارد سال آبی جدید شد که میزان ذخیره آب در پشت سدهای این استان در مقایسه با سال قبل 21 درصد و میزان بارش‌های سال آبی گذشته نیز 23 درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا، بحث آب در آذربایجان‌غربی به سبب قرار گرفتن دریاچه ارومیه به عنوان نگین آبی غرب کشور در دهه اخیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده و این استان با داشتن 16 سد در حال بهره‌برداری و چند رودخانه پرآب ارس، زرینه و سیمنیه‌رود به سرزمین سدها و رودخانه‌های پرآب شهرت پیدا کرده است.
رودخانه‌ها و سدهای آذربایجان‌غربی هر سال با بارش‌های پاییزی احیا می‌شود و سدهای پر آب استان که بخش آب شرب و کشاورزی را تامین می‌کنند، ذخیرگاه بسیار خوبی برای این مایه حیاتی هستند.
اما امسال با گذشته 18 روز از پاییز، میزان بارش‌های سالانه بسیارکم و تنها به رگبارهای بارانی در برخی مناطق شمالی مختص شده و چشم‌انداز خوبی در زمینه بارش‌های مناسب و قابل لمس در استان تا دهه پایانی مهر وجود ندارد.
این کاهش بارندگی مهر ماه در آذربایجان‌غربی در حالی است که ذخیره آب پشت سدهای آذربایجان‌غربی هم در مقایسه با پارسال کاهش 21 درصدی دارد به‌طوری که حجم کنونی آب پشت سدهای استان 205 میلیون متر مکعب از پارسال کمتر است.
کاهش 205 میلیون متر مکعبی آب سدهای آذربایجان‌غربی

پیام آذری


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: ذخیره آب پشت سدهای استان 205.5 میلیون متر مکعب و در حدود 21 درصد در مقایسه با پارسال کاهش پیدا کرده است.
اتابک جعفری اظهار داشت: هم‌اکنون در مجموع 786 میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای استان ذخیره شده در حالی که سال گذشته این مقدار 991.5 میلیون متر مکعب بود.
وی اضافه کرد: هم اکنون سد شهیدکاظمی بوکان با حجم آب 214 میلیون مترمکعب پرآب‌ترین سد استان است و سدهای آغ‌چای با حجم آب 162.5 میلیون مترمکعب، شهرچای با حجم 110 میلیون مترمکعب و سد مهاباد با حجم 82 میلیون مترمکعب در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: در بین سدهای استان سدهای ارس 2 و قیقاج با حجم آب یک میلیون متر مکعب کمترین ذخیره آب را دارند و سدهای کرم‌آباد 2 با حجم 2 میلیون متر مکعب و سد دریک با 6.6 میلیون مترمکعب و سد شهید قنبری با حجم آب هفت میلیون متر مکعب به ترتیب کم‌آب‌ترین سدهای استان در سال آبی جاری هستند.
وی افزود: حجم آب سدهای سیلوه با 66 میلیون متر مکعب و شهید قنبری با هفت میلیون متر مکعب در مقایسه با پارسال افزایش پیدا کرده و حجم آب سد حسنلو در هر 2 سال متوالی 25 میلیون مترمکعب ثبت شده است.
جعفری افزود: در حال حاضر 15 سد در آذربایجان‌غربی فعال است که حدود 60 درصد حجم کل آنها در چهار سد شهید کاظمی بوکان، آغ‌چای، شهرچای ارومیه و سد مهاباد ذخیره می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: متوسط بارش‌های سالانه استان در حدود 359 میلی‌متر است و با توجه به مساحت 37 هزار کیلومتر مربعی استان، حجم آب‌های سطحی، ورودی و تجدیدپذیر منابع زیرزمینی استان در مجموع هشت میلیارد و 338 میلیون متر مکعب برآورد می‌شود.
جعفری اظهار داشت: از مجموع حجم آب‌های استان، چهار میلیارد و 746 میلیون متر مکعب منابع آبی سطحی تولیدی (حاصل از بارش‌ها)، یک میلیارد و 726 میلیون متر مکعب حجم آب‌های ورودی (بارش‌های خارج از استان) و یک میلیارد و 865 میلیون متر مکعب حجم آب تجدیدپذیر منابع زیرزمینی استان است.
وی اضافه کرد: آذربایجان‌غربی دارای 23 محدوده مطالعاتی، 28 دشت و 35 آبخوان است که از این تعداد به دلیل افت تراز سطح آب در طی سال‌های متوالی، 27 آبخوان استان (دارای بیلان آب منفی) ممنوعه اعلام شده است.
کاهش 23 درصدی بارش‌های سال آبی گذشته در آذربایجان‌غربی
در سال آبی گذشته (1398- 1399) در مجموع 375 میلی‌متر بارندگی در آذربایجان‌غربی ثبت شده که در مقایسه با سال آبی قبل از آن 23 درصد کاهش و در مقایسه با 340 میلی‌متر میانگین بلندمدت بارش‌های این استان 10 درصد افزایش نشان می‌دهد.
رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: در سال آبی گذشته (1398- 1399) در مجموع 375 میلی‌متر بارندگی در آذربایجان‌غربی ثبت شده است که در مقایسه با سال آبی قبل از آن 23 درصد کاهش نشان می‌دهد.
اردلان محمدپور اظهار داشت: میانگین بارش‌های سال ( 1397- 1398) در آذربایجان‌غربی 486.8 میلی‌متر ثبت شده و میانگین بلندمدت بارش‌های این استان 340 میلی‌متر است که بارش‌های آذربایجان‌غربی در مقایسه با میانگین بلندمدت آن 10 درصد افزایش نشان می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه سال آبی از اول مهر هر سال شروع و به 31 شهریور سال بعد ختم می‌شود، اضافه کرد: سردشت و پیرانشهر به ترتیب با 823.3 میلی‌متر و 742.9 میلی‌متر بارندگی پربارش‌ترین شهرستان‌های آذربایجان‌غربی بودند و در همین مدت پلدشت با 240 میلی‌متر و چایپاره با 268 میلی‌متر کم‌باران‌ترین شهرهای استان بودند.
رییس اداره هواشناسی مهاباد افزود: در سال آبی گذشته 348.2 میلی‌متر بارندگی در مرکز استان (ارومیه) ثبت شد که این مقدار بارش در مقایسه با 494 میلی‌متر بارندگی سال قبل از آن 30 درصد کاهش یافته و در مقایسه با 336.5 میلی‌متر میانگین بارندگی بلندمدت این شهرستان سه درصد افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: در این مدت 457.9 میلی متر بارندگی نیز در مهاباد گزارش شده است که در مقایسه با 655.4 میلی‌متر سال قبل از آن، 30 درصد کاهش و در مقایسه با 412.6 میلی‌متر میانگین بارندگی بلندمدت 11 درصد افزایش یافته است.
اداره کل هواشناسی آذربایجان‌غربی دارای 18 ایستگاه هواشناسی اصلی و تکمیلی و بیش از 120 ایستگاه باران‌سنجی و اقلیم‌شناسی است که از ایستگاه‌های هواشناسی استان، 9 ایستگاه اصلی (سینوپتیک) و 9 ایستگاه هم تکمیلی هستند.
بحث بارش‌ها و آب ذخیره شده در پشت سدهای آذربایجان‌غربی با توجه به تامین آب شرب بسیاری از شهرهای استان و آب مورد نیاز 113 هزار و 106 هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی در قالب شبکه آبیاری و زهکشی استان از سدها تامین می‌شود.
طبق برنامه‌ریزی‌ها شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی در سال آبی گذشته در مجموع 2 میلیارد و 400 میلیون متر مکعب آب از سدهای آذربایجان‌غربی رهاسازی شد که سهم دریاچه ارومیه یک میلیارد و 425 میلیون متر مکعب و سهم بخش کشاورزی استان از این مقدار در حدود 700 میلیون مترمکعب است.
مسوولان آذربایجان‌غربی با توجه به کاهش 21 درصد ذخیره آب سدها و کاهش 23 درصد بارش‌های استان، باید در سال آبی جاری چشم‌انداز متناسب با این شرایط را برای رهاسازی آب از سدهای استان را مدنظر داشته باشند.
برچسب‌ها
تغییرات آب و هوا آذربایجان غربی شرکت آب منطقه ای شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/266624/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی 22 درصد افزایش یافت

پیشگامی آذربایجان شرقی برای تحقق شعار سال

گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز

تالاب قره‌گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

با این رفتار، همیشه از جاری هات سرتر و جلوتری

نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات در تبریز گشایش یافت

کارخانجات آرد اردبیل زیر ذره بین تعزیرات حکومتی

شهروندخبرنگار،عدم تکمیل زیرساختها در نقده

گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد

تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

تغییری که مقابل استقلال خطرساز شد(عکس)

کوثری:‌ بزرگترین مشکل آمریکا در ایران آیت‌الله خامنه‌ای است

عضویت 106 هزار نفر در آذربایجان غربی درکانون‌های مساجد

ارومیه میزبان مسابقه انتخابی طلا و جواهر سازی

اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از 162 هزار کودک در آذربایجان‌غربی

روایت اپراتور اورژانس از تماس زنی که خبر نداشت 9 ماهه باردار است

صحنه تماشایی از پلیس وظیفه‌‌شناس میانه‌ای به یک پیرمرد عصا به دست

تهران و اسلام آباد؛ فرصت‌های پیش رو برای همکاری

پیگیری مشالبات مردم در برنامه رادیویی «ساوالانیم» از رادیو اردبیل

سهم 64 درصدی طرحهای عمرانی از بودجه 1403 شهرداری اشنویه

سلماس؛میزبان هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

افزایش 31 درصدی تردد مسافر از مرز تمرچین پیرانشهر

آغاز طرح پرورش مرغ بومی ویژه زنان روستایی در مهاباد

صحبت‌های مدیرعامل تراکتور درباره حضور گل‌محمدی در تبریز

بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

حدود 2 هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند

بزرگداشت روز رادیو در صداوسیمای آذربایجان غربی

کشت گندم دیم و آبی در 408 هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی

پخت روزانه 9 میلیون قرص نان در آذربایجان غربی

مدارس سمپاد در مناطق عشایری راه‌اندازی می‌شود

جهاد تبیین امسال در راس امور قرار گیرد

تأکید بر تأسیس هنرستانهای جوار صنعت در آذربایجان‌غربی

راه اندازی هنرستانهای جوار صنعت برای تامین نیروی کار ماهر در آذربایجان غربی

سرپرست جدید جمعیت هلال احمر اهر معرفی شد

طرح ملی ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در اردبیل

این زن شوهر سابقش را به طرز فجیع کشت / در اردبیل رخ داد

نصب 360 تابلو و علائم هشداردهنده جاده‌ای در جاده های تکاب

رکود در ساخت‌وساز موجب افزایش جرایم اجتماعی می‌شود

استمرار طرح مسیرگشایی‌ در شهر خوی

قیمت بلیط استانبول به تبریز مرداد 1403

پویش مشهد مهربان مشارکتی مردمی برای احیای زندگی آسیب‌دیدگان

مسیرگشایی 45 متری انقلاب پروژه شاخص در حوزه بازآفرینی شهری است

جابه‌جایی 559 هزار تن کالای اساسی توسط ناوگان باری آذربایجان غربی از مبدا بندر امام خمینی (ره)

راه اندازی مرکز نوآوری فرآورده های زنبور عسل درآذربایجان غربی

اجرای 80 پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی

نصب سیستم روشنایی جدید در 12  نقطه از محور‌های ارتباطی آذربایجان‌غربی

تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی جهش تولید در استان

ایجاد توازن در ارائه خدمات عادلانه ،در دستور کار شورای شهر ارومیه

جلسه برنامه ریزی بزرگداشت روز شوراها در مهاباد

تأکید بر آگاه سازی دانش آموزان از نحوه برگزاری امتحانات نهایی