پیام آذری

آخرين مطالب

یک بام و دو هوای کمبود آرد در آذربایجان‌شرقی مقالات

یک بام و دو هوای کمبود آرد در آذربایجان‌شرقی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز - این روزها صف نانوایی‌ها در برخی از شهرهای آذربایجان‌شرقی طولانی شده است؛ نانوایی ها کمبود آرد را بهانه می کنند و مسوولان از نبود کمبود می‌گویند.

به گزارش ایرنا، نان به عنوان قوت روزانه مردم و عزیز سفره هر ایرانی است؛ معمولا در کنار هر غذایی نان نیز می آید و زمانی این تحفه عزیزتر می شود که سایر اقلام گران می شود و مردم تعداد وعده های نان را زیاد می کنند؛ به بیانی می توان گفت نان جانشین ساده و ارزانی برای وعده های غذایی ایرانیان است. هر موقع سفره ها کوچک شود، صف نانوایی ها طولانی می شود.
اخبار صف های طولانی نانوایی ها در اکثر شهرهای آذربایجان شرقی این روزها در صدر خبرهاست، نانوایی ها زودتر از قبل تعطیل می کنند و عده ای بی‌نان و دست خالی به منزل می روند؛ مشکل نان به خاطر شایعه‌ای مبنی بر کاهش سهمیه آرد به وجود آمده است و بار روانی این شایعه بر طولانی شدن صف ها و احتکار نان در منازل نیز منجر می شود.
داستان از این قرار است که یکی از شرکت های پخت نان صنعتی در تبریز که خارج از قوانین و مقررات درخواست سهیمه آرد اضافی از اداره غله کرده بود، وقتی با پاسخ منفی بحق مسوولان آن اداره مواجه شد، ظیطنت کرد و بنری با مضمون تعطیلی به دلیل عدم تامین آرد مورد نیاز در مقابل یکی از شعبات خود نصب کرد؛ اتفاقی که هر چند ساده می نمود، اما به زودی شاخ و برگ یافت و در صدر خبرها و مطالب منتشره در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی جا گرفت.
طی روزهای اخیر ، شایعات جدیدی در خصوص کاهش سهمیه آرد در برخی از شهرهای آذربایجان شرقی به گوش رسید و به تبع آن، برخی از مردم نیز که همواره از این نوع شایعات نگران هستند، صف های طولانی را در مقابل نانوایی ها به ویژه نانوایی های لواش پز ایجاد کردند.
هر چند مسوولان آذربایجان شرقی، اعم از معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، فرماندار تبریز و مدیرکل غله و خدمات بازرگانی در قالب مصاحبه های مطبوعاتی برای رفع نگرانی نابجای شهروندان مبنی بر کمبود نان کوشیدند، اما سرایت روانی اخبار و مطالب منتشر شده به این آسانی جمع نشد. 
مسوولان و کارشناسان در تبیین بی مورد بودن دغدغه کمبود آرد در آذربایجان شرقی به این نکته اشاره می کنند که این استان با تولید سالانه بیش از 800 هزار تن گندم، مازاد بر نیاز از این محصول را در اختیار دارد.
کمبود نان در تبریز، کذب است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی هرگونه شایعات مربوط به کمبود و گرانی نان در تبریز و سایر شهرستان‌های استان را تکذیب کرد.
علی جهانگیری با اشاره به انتشار شایعاتی مبنی بر کمبود آرد و نان در تبریز و دیگر شهرستان‌های استان، گفت: تمامی این اخبار، کذب است و هیچ مشکلی از بابت تامین آرد و پخت نان در استان وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی از جمله استان‌هایی است که برداشت گندم در آن تازه به اتمام رسیده است و بر همین اساس، اخبار منتشرشده مبنی بر کمبود آرد در این فصل، غیرمعقول و حاکی از بی‌اطلاعی حاشیه‌سازان است.
جهانگیری، افزایش پخت و ارتقای کیفیت نان را از جمله مهم‌ترین اولویت‌های استان دانست و ادامه داد: برای این منظور بخشی از آرد مورد نیاز استان از کشورهای دیگر وارد می‌شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در ادامه نسبت به حاشیه‌سازی و گران‌فروشی برخی نانوایان انتقاد کرد و گفت: هرگونه افزایش قیمت نان باید به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد.
جهانگیری افزود: افزایش خودسرانه قیمت، تخلف است و با متخلفان طبق ضوابط و مقررات برخورد می‌شود.
وی همچنین خواستار افزایش نظارت بر فعالیت نانوایی‌ها از سوی سازمان صمت و دستگاه‌های نظارتی برای جلوگیری از هرگونه گران‌فروشی و برخورد با متخلفان شد.
کمبود آرد و نان در آذربایجان شرقی صحت ندارد
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌شرقی نیز با بیان اینکه کاهش یا کمبود آرد در استان صحت ندارد، گفت: 6 هزار و 500 واحد نانوایی مجاز در استان داریم.
اسفندیار ابوالحسن زاده در خصوص شایعاتی مبنی بر کمبود آرد در استان افزود: سرانه آرد تخصیصی به استان یک کیلوگرم نیز کاهش نیافته و در صورت احساس نیاز امکان توزیع بیشتر آرد وجود دارد.
وی ادامه داد: متاسفانه برخی از نانوایی‌های غیرمجاز، به دلیل برخوردهای قانونی اخیر برای ممانعت از فعالیت شان اقدام به حاشیه سازی و ایجاد تشویش و تنش در سطح جامعه با عنوان قطع آرد سهمیه کرده‌اند که متاسفانه همین افراد نیز اقدام به گرانفروشی نان کرده‌اند.
ابوالحسن زاده با اشاره به اینکه متوسط جمعیت هدف کشوری برای هر واحد نانوایی یک هزار و 360 نفر است، افزود: در آذربایجان شرقی برای 760 نفر یک نانوایی وجود دارد.
وی ادامه داد: با توجه به مازاد بودن تعداد نانوایی‌های استان طبق ابلاغیه وزارت صمت، در حال حاضر مجوز نانوایی جدیدی در آذربایجان شرقی صادر نمی‌شود.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان شرقی با تاکید بر برخورد با واحدهای نانوایی متخلف، گفت: مجموعه سازمان غله نهادی اجرایی بوده و با امنیت غذایی مردم در ارتباط مستقیم است و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم سلامت و امنیت غذایی مردم در معرض تهدید قرار بگیرد.
صف های طولانی و کیفیت پایین نان مردم را کلافه کرده است
بر اساس گزارش خبرنگاران ایرنا در شهرستان ها به ویژه مرند و مراغه، این روزها صف های طولانی جلوی نانوایی ها به یک رویه تبدیل شده است و مردم ساعات زیادی از وقت خود را برای گرفتن نان سپری می کنند.
این امر صدای اعتراض شهروندان را درآورده است و بی توجهی، کم کاری و زود تعطیل کردن نانوایان نیز باعث خشم و عصبانیت مردم شده است.
یکی از شهروندان مرندی که موفق به خرید نان از لواش پزی نشده است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: الان ساعت 10 صبح است و به من گفتند که توی صف نیایستید نان نمی رسد.
احمد محبوبی با بیان اینکه برای خرید نان در این روزها معمولا به دو سه نانوایی سر می زنم و این امر وقت و هزینه زیادی از من می گیرد، گفت: علاوه بر اینکه باید صف های طولانی را مقابل نانوایی ها تحمل کنیم، نانوایان نیز اعصاب خوبی ندارند و با پرخاش با مردم حرف می زنند.
وی افزود: دیروز، دوشنبه حدود 2 ساعت برای دریافت 10 قرص نان در صف ایستادم و نان ها نیز که کوچک تر از قبل شده اند، در یک وعده تمام می شود.
محبوبی با تاکید بر اینکه مسوولان باید نظارت لازم را داشته باشند تا نانوایی ها سوء استفاده نکنند، گفت: در این برهه که شایعه افزایش قیمت نان نیز رواج یافته است، یک ناظر هم نیامده تا نانوایی را مورد بررسی قرار دهد ضمن اینکه ناظران نامحسوس می توانند در این باره بهتر عمل کنند.
شهروند دیگری نیز که شاهد صحبت خبرنگار ایرنا در صف نان بود، وارد گفت‌وگوی مان شد و افزود: جریمه نانوایی ها اصلا به درد نمی خورد، آنان مشتاق جریمه و پلمب هستند تا سهمیه آرد خود را با خیال راحت بفروشند.
تقی طالبی که به گفته خود، نزدیک یک ساعت است برای دریافت چند قرص نان در صف ایستاده است، اظهار کرد: باید نانوایی ها را ملزم به کار دو شیفته کنند و یک بازرس نیز به صورت تمام وقت، به این کار نظارت داشته باشد.
وی اضافه کرد: بسیاری از نانوایی ها با بستن درب نانوایی، آن را در بسته های کوچک جمع کرده و با همکاری سوپرمارکت ها به چندین برابر قیمت به فروش می رسانند و سود بسیار بیشتری نیز به جیب می زنند.
نانوایی ها: سهمیه مان کم شده است
در گشت و گذاری به نانوایی های تبریز و صحبت با آنان، کم شدن سهمیه را دلیل تعطیلی زودهنگام عنوان کردند؛ یکی از نانوایان تبریزی گفت: روزی هشت کیسه آرد از پنج صبح تا سه بعد از ظهر می پختیم، ولی الان فقط چهار کیسه سهمیه داریم.
نانوای دیگری نیز با بیان اینکه سهمیه مان ساعت 2 ظهر تمام می شود و برای رضایت مشتری مجبور به تهیه آزاد آرد هستیم، گفت: روزی 4 کیسه آرد آزاد می خرم که قیمتش قبلا 110 هزار تومان بود ولی الان به 180 هزار تومان می خرم.
یکی سنگک پز تبریزی نیز با اشاره به اینکه میزان سهمیه آرد یارانه ای اختصاص داده شده به این نانوایی، کفاف مشتریان را نمی کند، گفت: باید این سهمیه افزایش یابد تا ما شرمنده مشتریان نشویم.
محرم خ. افزود: علاوه بر آن، قیمت تمام شده نان از جمله اجاره مکان، کرایه حمل، دستمزد کارگر و نظایر آن افزایش یافته که همین امر، صرفه پخت نان را بسیار کمتر کرده یا کلا آن را از بین می برد.
وی خاطرنشان کرد: مسوولان باید این مسائل را به صورت جدی مورد بررسی قرار دهند و فکری به حال ما بکنند زیرا در غیر این صورت نمی توانیم خدمت رسانی کنیم.
افزایش سهمیه نانوایان محتمل است
معاون بازرگانی اداره کل غله آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه سهمیه ها را کم نکرده ایم، بلکه مدیریت کرده ایم، افزود: اکثر نانوایان سهمیه بگیر مشکل ندارند و اگر مشکلی داشته باشند، می توانند از طریق کمیته پایش سهمیه خود را افزایش دهند.
عباس شاهدی، اوج گیری قیمت آرد در بازار آزاد را به دلیل اعلام قیمت خرید تضمینی سال آینده عنوان کرد و گفت: برخی سودجویان با توجه به اعلام خرید تضمینی در سال آینده، قیمت های خود را افزایش داده اند.
رییس اتحادیه نانوایان شهرستان تبریز نیز تعیین سهمیه نانوایان را از طریق کمیته پایش متشکل از نمایندگان اتحادیه، اداره غله و سازمان صمت اعلام کرد و گفت: نانوایان با مراجعه به کمیته و با توجه به وسعت نانوایی و جمعیت محله تعیین سهمیه می شوند.
شبانه روزی شدن تعدادی از نانوایی‌های مراغه
فرماندار شهرستان مراغه نیز با اشاره به افزایش سهیمه آرد برخی نانوایی‌ها در این شهرستان گفت: این نانوایی‌ها برای حذف صف‌های طولانی و رفع مشکل نان در شهرستان به صورت شبانه روزی فعالیت خواهند کرد.
سید علی موسوی حسینی در جلسه ای با حضور اکیپ های بازرسی از نانوایی ها اظهار کرد: مردم نگرانی از کمبود آرد و نان در شهرستان نداشته باشند و به شایعات توجه نکنند.
وی گفت: ذخیره آرد به اندازه کافی در شهرستان وجود دارد و شایعه سازی ها و جو روانی ایجاد شده موجب صف های طولانی در مقابل نانوایی های لواش پز شده است.
موسوی حسینی افزود: خوشبختانه در خصوص نانوایی های سنگگ پز، بربری، نان روغنی و فانتزی در شهرستان هیچ مشکلی نداریم و تنها در نانوایی های لواش پز شاهد تجمع و صف های طولانی هستیم که با اتخاذ تدابیری در حال حل شدن است.
وی گفت: فصل برداشت محصول، تعطیلی خودسرانه تعدادی از نانوایی ها در روز اربعین، شایعه افزایش قیمت نان، شایعه کمبود آرد در شهرستان، ایجاد جو روانی و فضاسازی های بی پایه و اساس از جمله دلایل ایجاد صف های طولانی در مقابل نانوایی ها در چند روز اخیر بوده است.
فرماندار مراغه با تاکید بر اینکه هیچ واحد نانوایی حق تعطیلی خودسرانه را ندارد و در صورت مشاهده برخورد و لغو پروانه خواهد شد،افزود: اکیپ های بازرسی متشکل از دستگاه های متولی به صورت شبانه روزی در شهرستان فعال هستند و با نانوایی ها در صورت تخلف به صورت جدی برخورد می شود.
برچسب‌ها
آرد گندم آذربایجان شرقی

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/267358/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

هدف‌گذاری افزایش 1/5 برابری اشتغال‌زایی در آذربایجان شرقی

دو نفر حین فروش دینار تقلبی در مراغه دستگیر شدند

آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه

دور دوم انتخابات مجلس در تبریز الکترونیکی برگزار می‌شود

تراکتور با نسخه یحیی مقابل استقلال؛دوئل احتمالی گل‌محمدی با نکونام در تبریز

شناسایی و قطع 133 انشعاب غیرمجاز برق در تبریز

معرفی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی

استقبال ازنخستین بانوی المپیکی تاریخ ورزش آذربایجان‌غربی

اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند در بستان آباد

افزایش 1.5 برابری اشتغال‌زایی در آذربایجان شرقی هدف گذاری شده است

فرار راننده سمند از صحنه تصادف در تبریز

فرماندار: توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی اردبیل در اولویت قرار دارد

طرح تفصیلی شهر اردبیل به تصویب رسید

55 برنامه به مناسبت روز کارگر در اردبیل برگزار می‌شود

توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی اردبیل در اولویت قرار دارد

مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه

آغاز مرحله دوم رهاسازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر

آخرین خبر‌ها از تبریز؛ گل‌محمدی به بازی با استقلال می‌رسد؟

راه‌اندازی بزرگ‌ترین نخاله‌گاه تبریز

آذربایجان به ایران الحاق نمی‌شود، چون اسرائیل کنار ماست!

معرفی مدیرکل جدید راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی

اولین سنگ مرزی در مرز آذربایجان و ارمنستان گذاشته شد / عکس

بررسی موانع و چالش‌های تامین مسکن نیروهای مسلح در آذربایجان شرقی

رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه

شنبه؛ حضور استاندار آذربایجان‌غربی در سامانه سامد

آغاز مزایده عمومی اکتشافی و معدنی سازمان صمت آذربایجان غربی

برگزاری 7 میز خدمت در نماز جمعه ارومیه

توجه ویژه دولت سیزدهم برای توسعه راههای آذربایجان‌غربی

ضرورت توجه به مطالبات جامعه ایثارگری

حل مشکلات مردم در حوزه مسکن یک تکلیف شرعی است

پاکستان: سفر آیت‌الله رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور در مهاباد آغاز شد

رقابت بیش از 3 هزار داوطلب کنکور در مهاباد آغاز شد

سلماس مهیای میزبانی جشنواره بین المللی شعر رضوی می شود

برنامه پروازهای فرودگاه بین المللی ارومیه در ششم اردیبهشت

برخورد قانونی با ترک فعل دستگاه‌های متولی پیشگیری از تصادفات

رییس سازمان سنجش آموزش کشور: برخی ابزار‌های جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند/ داوطلبان کانال‌های تقلب را ترک کنند

قدردانی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان از اجرای طرح نور در آذربایجان غربی

علی‌اف: فرانسه، هند و یونان در حال تسلیح ارمنستان علیه آذربایجان هستند

پرداخت 907 میلیارد ریال تسهیلات خود اشتغالی به جامعه ایثارگری آذربایجان‌غربی

رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه | این دریاچه جان تازه می‌گیرد؟

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

مرحله دوم رهاسازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه آغاز شد

طرح تفصیلی شهر اردبیل تصویب شد

اختصاص یک هزار و 780 میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های عمرانی نیر

عدم صدور کد رهگیری و گرانفروشی؛ بیشترین تخلفات مشاوران املاک اردبیل

عدم صدور کد رهگیری و گرانفروشی؛ بیشترین تخلفات مشاوران املاک