پیام آذری

آخرين مطالب

کوتاهترین راه پیشگیری از سرطان پستان

چگونه می توان از شر سرطان مزاحم زنان ایرانی راحت شد؟ مقالات

چگونه می توان از شر سرطان مزاحم زنان ایرانی راحت شد؟
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ایسنا/اردبیل در هر 40 دقیقه، یک زن ایرانی به سرطان پستان مبتلا می‌شود؛ شاید ترسناک به نظر برسد اما تنها با رعایت چند نکته ساده می توان ازشر بیماری مزاحم زنان ایرانی راحت شد، آنقدر راحت که دیگر می توان عنوان کشندگی را از روی آن برداشت.

درست است که این بیماری در کنار بیماری‌های قلبی هم اکنون به یکی از تهدیدهای جدی سلامت زنان کشور تبدیل شده، در ایران این بیماری در صدر سرطان‌های خانم‌ها قرار دارد، بروز آن در حال افزایش است و سالانه 6 درصد به آمار مبتلایان به این بیماری افزوده می‌شود، اما باید این را هم اضافه کرد که کوتاهترین راه کاهش خطر سرطان پستان ضمن رعایت شیوه زندگی سالم، انجام مراقبت‌های معمول نظیر معاینات دوره ای و انجام ماموگرافی در صورت نیاز به وپژه در افراد پر خطر است.
دکتر خلیق،رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خیلی ساده به خبرنگار ایسنا خاطرنشان کرد: به طور کلی باید به افراد آموزش داده شود که سرطان بر خلاف تصور عام، یک بیماری قابل پیشگیری است به طوری که بیش از 40 درصد سرطان ها قابل پیشگیری‌اند.
برای پیشگیری از سرطان پستان باید بدانیم که علل ایجاد کننده سرطان و راه های دوری کردن از آن کدامند و همچنین چه عواملی اثر محافظتی در برابر این سرطان دارند
او با اشاره به علایم هشدار دهنده سرطان تصریح کرد: با شناخت علایم هشدار دهنده سرطان پستان و مراجعه به موقع به خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشتی می توان ضایعات پیش سرطانی را پیش از تبدیل شدن به سرطان، زودتر تشخیص داد. بر این مبنا زنان باید به مشارکت در برنامه های غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان ترغیب شوند و به شبکه بهداشتی مراجعه کنند.
به گفته وی بهترین راه کاهش خطر سرطان پستان ضمن رعایت شیوه زندگی سالم، انجام مراقبت‌های معمول نظیر معاینات دوره ای و انجام ماموگرافی در صورت نیاز به وپژه در افراد پر خطر است.
خلیق در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اصول خود مراقبتی برای پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان پستان اظهار کرد: هر کسی می تواند برای کاهش خطر سرطان و دیگر بیماری های مزمن، تغییراتی را در شیوه ی زندگی خود ایجاد کند. افراد در معرض خطر باید به خاطر داشته باشند که ترکیبی از عوامل برای ایجاد سرطان لازم است از جمله عوامل ژنتیک، محیطی و شیوه ی زندگی. بعضی از این عوامل می توانند اصلاح شوند و بعضی دیگر خارج از اراده افراد هستند بنابراین افراد می توانند قدم هایی را برای کاهش خطر بیماری بردارند.
نکته ای که دکتر بر آن تاکید کرد و باعث امید زنان نگران ایرانی می شود این بود که خوشبختانه بیشتر عوامل خطری که سبب سرطان پستان می شوند قابل اصلاح هستند.
البته او به عوامل خطر غیر قابل اصلاح نیز اشاره کرد و گفت: سن بالا، سابقه خانوادگی و جهش های ژنی، سن قاعدگی کمتر از 11 سال، سن یائسگی بالای 54 سال، زمینه ی نژادی و قومی، وضعیت اقتصادی و اجتماعی بهتر، سابقه هیپروپلازی( رشد بیش از حد سلول ها) در پستان از اینگونه عوامل است.
رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه، عوامل خطر قابل اصلاح را نیز برشمرد و افزود: نمایه توده بدنی(BMI) بالای 30، الکل، سن بالای مادر در زمان اولین زایمان، مواجهه با اشعه، قرص های ضدبارداری خوراکی، هورمون درمانی جایگزین HRT پس از یائسگی، مصرف بالای چربی های اشباع شده دانست.
وی با اشاره به مهمترین توصیه های خود مراقبتی در پیشگیری از سرطان پستان اظهار کرد: وزن متعادل داشته باشید و از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ کرده، نمک زده و آماده حاوی مواد نگهدارنده، ترشی و کنسروها پیرهیز کنید یا مصرف آنها را کاهش دهید. همچنین مصرف میوه سبزیحات، غلات و گوشت ماهی را بیشتر کنید چرا که می توانند با افزایش سطح آنتی اکسیدان ها سبب کاهش بروز سرطان شوند.
به گفته خلیق حداقل روزی 30 دقیقه فعالیت ورزشی لازم و ضروری است و لازم است زنان از مصرف الکل و سیگار پرهیز کنید و در صورت دارا بودن فرزند شیرخوار، شیردهی از پستان را مورد توجه قرار دهند. همچنین با خانه یا مرکز بهداشتی درباره خطرات و مزایای مصرف قرص های ضدبارداری خوراکی و درباره خطرات و مزایای حاصل از مصرف هورمون های جایگزین یائسگی نیز مشورت کنید.
خلیق با اشاره به معاینه بالینی پستان، اضافه کرد: شایع ترین محل ایجاد سرطان پستان، ربع خارجی فوقانی پستان است . اغلب توده های پستانی توسط خود بیمار و گاهی نیز توسط پزشک و ماما در حین معاینه معمول پستان کشف می شود، به طوری که معاینه پستان یک بخش مهم از معاینات بالینی را تشکیل می دهد.
رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه به برنامه تشخیص زود هنگام و غربالگری سرطان پستان در ایران اشاره کرد و گفت: تشخیص زود هنگام به منظور بهبود بقا، سنگ بنای کنترل سرطان پستان و سپس ارائه خدمات مناسب در سطوح مختلف شبکه بهداشتی درمانی و ساماندهی درمان و مراقبت بیماران است که توسط ماما یا مراقب سلامتی که دارای مدرک مامایی است ارائه می شود.
به گزارش ایسنا، سرطان پستان بیماری است که در آن، سلولهای بدخیم در بافت پستان ایجاد می‌شوند و در اکثر کشورهای دنیا سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/268792/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مردم می‌توانند خودروهای کارکرده وارد کنند

تب بالای حواله‌فروشی خودرو

رئیس سازمان برنامه و بودجه: واردات 3 میلیارد دلاری خودرو به صلاح نیست

امشب؛ اتمام مهلت ثبت‌نام 7 خودروی داخلی/ سامانه یکپارچه بسته نمی‌شود

شرایط جدید ثبت‌نام 5 خودرو در سامانه یکپارچه اعلام شد

باز هم قرار است به بهانه واردات خودروی خارجی برای دستگاه‌های خاص، فوتبالیست‌ها ماشین لاکچری سوار شوند؟

محکومیت قطعی 5 هزار میلیارد تومانی بهمن موتور به دلیل گران فروشی

آغاز ششمین عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه با شرایط جدید

سوال مهم رئیس پلیس راهور از مسئولان و خودروسازان: از چه آلیاژی در بدنه خودروهای داخلی استفاده می‌شود که با تصادف ساده صدمه شدید می‌بینند؟

خودروهای خارجی 3 برابر قیمت واقعی در بازار ایران به فروش می رسند

باج‌خواهی دولت از خودروسازان موفق

توقف عرضه لاستیک با قیمت‌های جدید‌

قیمت برخی خودرو‌ها در ایران، 16 برابر کشور‌های همسایه است!/در وضعیت بی‌عرضگی و تسلیم دولت‌ برابر رانت‌خوار‌ها قرار داریم

پلیس راهور: تا امروز خودروی دست دوم وارد کشور نشده؛ پول نپردازید

اعلام جزییات عرضه 12 خودرو وارداتی در سامانه یکپارچه

شورای رقابت دستورالعمل تنظیم‌ بازار خودرو را اصلاح کرد

فرمول قیمت‌گذاری خودرو تغییر کرد

خودروهای تاریخی از معاینه فنی معاف شدند

شفاف‌سازی سخنگوی شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودرو: ادعاهای مطرح شده را تکذیب می‌کنم

خرید لاستیک ماشین هم قسطی شد؛ 4 حلقه تایر پراید 9 میلیون!

نرخ مالیات بر خودروهای لوکس در سال آینده تعیین شد

درآمد گمرک از واردات خودرو 11 برابر شد

روزنامه اطلاعات: دولت و خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو دسیسه کردند

آغاز پلاک‌گذاری ملی خودروهای مناطق آزاد + شرایط

شروط جدید ثبت‌نام خودرو در دستورالعمل اصلاحی شورای رقابت/ خرید خودرو آسان می‌شود؟

آیین‌نامه واردات خودروهای نو ابلاغ شد/ ابلاغ مصوبه واردات خودروهای برقی

وزارت صمت به جای حل مشکلات بازار خودرو، صورت‌مساله را پاک کرد

دسته گل سامانه یکپارچه خودرو؛ ماشین ثبت نام کن یک میلیارد به جیب بزن!

سایپا باز هم به‌دنبال فروش خودروی گران‌تر به مشتریان/ ابطال مصوبه قیمتی شورای رقابت برای خودروهای مونتاژی

خودروهای بالای 3 میلیارد و نیم مشمول مالیات می‌شوند

واردات خودروهای نو و کارکرده برقی مجاز شد

آغاز فروش 9 مدل خودروی وارداتی (+جزئیات و قیمت)

ضوابط جدید توزیع و فروش تایر/ فروش تایر میان عمده‌فروشان؛ ممنوع!

جانبازان 50 درصد به بالا مجاز به واردات یک دستگاه خودرو شدند

حقوق متوسط ماهیانه کارکنان ایران خودرو و سایپا 55 تا 60 میلیون تومان!

مادران هم حواله‌ فروش شدند؛ 200 میلیون برای خودروی لاماری!

رسوایی تقلب در پیشرانه‌های دیزلی تویوتا؛ توقف تولید هایلوکس، پرادو و لندکروزر

آغاز فروش 13 خودروی وارداتی برای متقاضیان (+ قیمت قطعی برخی خودروها)

فروش حواله واردات خودرو جانبازان، 3 تا 4 میلیارد تومان/ جانبازانی که پول واردات خودرو ندارند و ناچار به فروش حواله هستند

معاون وزارت صمت: مگر مرغ ارزان می‌شود که خودرو ارزان شود؟!

افشاگری مدیرعامل ایران خوردرو علیه زاکانی: 40 دستگاه اتوبوس به شهرداری دادیم، ولی به جای پول زمین دادند که آن را هم فروختند

وزارت کشور هم مجاز به واردات خودرو شد

شرایط جدیدی برای فروش لاستیک دولتی اعلام شد

واردات خودروی اقتصادی؛ به‌نام مردم، به‌کام سرمایه‌داران!/ خودرو‌های وارداتی نه گارانتی دارند، نه خدمات پس از فروش

هشدار اتحادیه فروشندگان خودرو در مورد فروش کد ملی/ متخلفان مجازات می‌شوند

دولت، واردات خودرو را به ابزاری برای توزیع رانت تبدیل کرد

قیمت جدید لاستیک خودرو اعلام شد

آیین نامه واردات خودروهای نو

تجمع بزرگ خریداران فیدلیتی و دیگنیتی مقابل ساختمان وزارت صمت

رئیس سازمان توسعه تجارت: در چند روز آینده به حدی خودرو وارد می‌شود که باید به فکر انبار جدید باشیم