پیام آذری

آخرين مطالب

معاون سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد: بسته پیشنهادی سازمان محیط زیست به ستاد ملی کرونا برای کاهش آلودگی هوا سازمان حفاظت محیط زیست

معاون سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد: بسته پیشنهادی سازمان محیط زیست به ستاد ملی کرونا برای کاهش آلودگی هوا
  بزرگنمايي:

پیام آذری - آلودگی هوا و افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در پاییز و زمستان امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا خطرناک‌تر از هر زمان دیگری است و بنا به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، شیوع این ویروس سال سختی را برای مدیریت آلودگی هوا رقم زده است.

مسعود تجریشی در گفت‌وگو با پانا درباره آلودگی هوا و تاثیر آن بر شیوع کرونا اظهار کرد: «امسال درباره آلودگی هوا با شرایط ویژه‌ای روبرو هستیم و دلیل آن هم شیوع ویروس کرونا است. با توجه به شیوع این بیماری تمهیداتی برای تسهیل تردد خودروها در نظر گرفته شده است و نمی‌توانیم الگوهای ترافیکی فعلی را که با موافقت ستاد ملی کرونا است و محدودیت‌هایی که وجود دارد، دست بزنیم.»
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: «یکی از دغدغه‌هایی که هر ساله در موضوع کاهش آلودگی هوا وجود دارد، تردد خودروهای شخصی در نیمه دوم سال است اما امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا و ظرفیتی که در حمل و نقل عمومی وجود دارد، نمی‌توان به این ناوگان فشار آورد چون هم‌اکنون نه می‌توان اتوبوس جدیدی به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کرد و نه ناوگان فرسوده را نوسازی کرد ضمن اینکه فاصله‌گذاری اجتماعی نیز از بین می‌رود در حالی که یکی از اصول مقابله با این بیماری رعایت اصل فاصله‌گذاری است.»
تدوین پروتکلی برای پیشگیری از آلودگی هوا
وی با تاکید بر اینکه برای مقابله با آلودگی هوا باید بر روی منابع دیگری غیر از خودروها متمرکز شد، گفت: « اخیرا رئیس سازمان محیط زیست هم نامه‌ای به ستاد مقابله با کرونا نوشت که در آن به موضوع اهمیت کاهش ذرات معلق در هوا و ارتباط آن با شیوع کرونا و افزایش مرگ و میر هشدار داد. از طرفی درحال تدوین پروتکلی برای پیشگیری از آلودگی هوا با همکاری وزارت کشور هستیم تا با همکاری دستگاه‌ها شرایطی ایجاد کرد که از شدت آلودگی کاسته شود.»
تجریشی خاطرنشان کرد: «امسال با توجه به شرایط ویژه‌ای که پیش آمده، موضوع آلودگی هوا را از مسیر ستاد مقابله با کرونا و کمیته اجتماعی این ستاد موضوعات را پیگیری می‌کنیم و بر این اساس 7 تا 8 اقدام از جمله نسوزاندن مازوت در صنایع، منع تردد کامیون‌های دیزلی، داشتن معاینه فنی خودروها و توقف فعالیت‌های عمرانی که نقش زیادی در آلودگی هوا دارند را مشخص و به ستاد مقابله با کرونا پیشنهاد کرده‌ایم تا با مکاتباتی که انجام می‌شود، عملیاتی شوند.»
وی با اشاره به سوخت مازوت در نیروگاه‌ها گفت: «یکی از مواردی که به آلودگی هوا در نیمه دوم سال دامن می‌زند، استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها است که برای امسال تصمیم گرفتیم، استفاده از مازوت را در نیروگاه‌هایی که نزدیک مناطق مسکونی هستند ممنوع کنیم.»
تجریشی همچنین معاینه فنی خودروها، منع تردد خودروهای دیزلی فاقد معاینه فنی و خودروهای دودزا، جلوگیری از درجا زدن خودروها در پایانه‌های حمل و نقل و نصب فیلتر دوده بر روی خودروهایی با سن بالای 15 سال را از دیگر مواردی دانست که در کاهش آلودگی هوا موثر است.
ضرورت مدیریت مصرف سوخت خانگی
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به ضرورت مدیریت مصرف سوخت در منازل مسکونی نیز گفت: «در بسیاری از کلانشهرهای کشور از جمله تهران که جمعیت زیادی در آن ساکن هستند، شاهدیم که گاز را درست مصرف نمی‌کنند و الگوی مصرفی در فصول سرد سال، صحیح نیست. این مساله باعث می‌شود حجم زیادی از سوخت هدر برود و انرژی بیش از نیاز مصرف شود.»
بر اساس اعلام سازمان محیط زیست، جدیدترین تحقیقات نشان داده ارتباط مستقیمی میان آلودگی هوا و شیوع ویروس کرونا وجود دارد، طبق مطالعاتی که در دنیا انجام شد نشان می‌دهد که هر یک واحد افزایش ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در هوا بین 8 تا 15 درصد مرگ و میر ناشی از کووید 19 را افزایش می‌دهد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/268850/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شورای رقابت، نسخه اقتصاد اسلامی برای صنعت خودرو پیچیده است؟

خرداد تمام شد و خبری از تحویل خودروهای وارداتی نشد/ وزارت صمت نمی‌خواهد پاسخگو باشد؟

قیمت شیشه خودرو هم میلیونی شد

دومینوی رانت خودروهای ممنوعه؟

ایران‌خودرو چگونه مجبور شد پول مشتریان را پس دهد؟

ضرر خودروسازان، نارضایتی خریداران

وزیر صنعت: در حوزه خودرو، مردم از شرایط موجود ناراضی هستند

زیر پوست وارادات خودروی کارکرده با ارز خودتون!

شرایط جدید گمرک برای ورود موقت خودروی سواری به کشور/ تصویب آیین‌نامه واردات کامیون کارکرده

معاوضه نیسان آبی با گوشت قرمز در آفریقا!

بازگشایی سامانه یکپارچه خودرو برای 3 درصد از باقی ماندگان مرحله دوم در شهریور ماه

ضوابط خرید خودرو توسط دستگاه های اجرایی اصلاح شد/ ممنوعیت خرید هرگونه خودرو سواری خارجی توسط ادارات

شرایط جدید واردات خودرو اعلام شد

هفت مهمان خارجی بازار خودرو

شورای رقابت علیرغم دستور رئیسی از مصوبه خود عقب‌نشینی نکرد

چه کسی مسئول قانونی قیمت گذاری خودرو است‌؟/ با تکیه بر آرزوها، نمی‌توان کشور را سر و سامان داد

نمایش مسخره ای به نام واردات خودرو؛ وعده 200 هزار خودرو به مردم ایران دادند و تنها 280 دستگاه وارد کردند!

«نه» شورای رقابت به فرمان رئیسی

ماجرای استعفای اعضای شورای رقابت بعد از دستور رئیسی چیست؟

صنعت خودرو در چنگ دولت

شورای رقابت به جای حمایت از منافع مردم،‌ از گران‌فروشی مونتاژکاران دفاع کرد

توپ واردات خودروهای کارکرده در زمین دولت

رئیس سازمان استاندارد: محموله خودروهای وارداتی را متوقف نکرده‌ایم

خبر مهم برای متقاضیان جایگزینی خودروهای فرسوده

وقتی 207 ثبت نام می‌کنی، اما 206 تحویل می‌گیری!

آغاز طرح فروش فوری تارا اتوماتیک ویژه سامانه یکپارچه ازسوی ایران خودرو (+جدول فروش)

قیمت جدید لاستیک دولتی اعلام شد

ترخیص اولین نمونه های خودروی وارداتی غیر چینی از گمرک (+عکس و مشخصات خودرو)

فعال بازار خودرو: با استانداردهای ما پورشه، بنز و ب‌ام‌و هم رد می‌شوند!

«خودی»ها پشت فرمان واردات؟

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران: تا این لحظه هیچ آیین‌نامه‌ای درمورد واردات خودرو از سوی دولت ارائه نشده است

واردات خودرو پشت‌ چراغ‌قرمز ارز

مجوز «واردات خودرو توسط جانبازان» با تعرفه صفر ابلاغ شد

زمان اجرای مصوبات شورای رقابت درباره قیمت خودروها اعلام شد

تصویب آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در وزارت صمت

گرانی خودرو در راه است

ورود 20 هزار خودروی وارداتی به گمرک

تولید خودروهای برقی بدون دنده امکان‌پذیر است؟/ شوی تبلیغاتی در حیاط دولت

آئین‌نامه واردات کامیون و اتوبوس کارکرده ابلاغ شد

بیش از 70 هزار خودروی وارداتی ثبت سفارش شد/ تکذیب حذف سامانه یکپارچه

سامانه یکپارچه خودرو باز شد

گول آگهی‌ها و شایعات را نخورید؛ برای واردات، خودروی فرسوده نیاز نیست

قیمت گواهی اسقاط خودرو 30 تا 35 میلیون تومان است

دستورالعمل واردات خودروی کارکرده منتشر شد/ اسامی25 برند مجاز خودرو برای واردات

افزایش 60 درصدی قیمت لوازم خودرو/ 30 درصد لوازم فروشان خودرو تعطیل شدند

سامانه فروش یکپارچه خودرو از 20 شهریور بار دیگر فعال می‌شود

میانگین قیمت خودروهای کارکرده در دنیا 27 هزار دلار است

سوال مهم از دولت درباره گرانی‌های بی‌منطق در بازار لاستیک خودرو

سامانه یکپارچه خودرو و مشکلات آن/ کلاه گشاد خودروسازان بر سر خریداران

واردات خودرو؛ از رویاسازی تا رویافروشی در وزارت صمت رئیسی