پیام آذری

آخرين مطالب

ماجرای عوارضی مسیر دریاچه ارومیه؛ توپی که در زمین هیچکس نیست مقالات

ماجرای عوارضی مسیر دریاچه ارومیه؛ توپی که در زمین هیچکس نیست
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- عوارضی جاده ارومیه - تبریز از مسیر دریاچه ارومیه به مشکلی اساسی برای همه مسافران این مسیر تبدیل شده که طی بررسی خبرنگار ایرنا، هیچکس در این باره، پاسخگو نیست و مشکل همچنان پابرجا مانده است.

به گزارش ایرنا، در سراسر آذربایجان‌غربی تنها یک ایستگاه عوارض جاده‌ای وجود دارد که آنهم در پل میانگذر دریاچه ارومیه واقع شده است؛ البته افزایش چندباره نرخ عوارضی این تنها ایستگاه در استان طی سال گذشته همواره مورد انتقاد جدی شهروندان و رسانه‌ها قرار گرفته است.
کشیده شدن انتقادات از افزایش نرخ عوارضی پل میانگذر دریاچه ارومیه به شبکه‌های اجتماعی، سبب شده تا خبرنگار ایرنا پیگیر موضوع باشد، در راستای همین پیگیری‌ها هرچند اطلاع از میزان درآمد زایی سالانه از این عوارضی همچنان مبهم باقی ماند و کسی پاسخگو نشد، ولی موضوع مهم دیگری نمایان شد؛ موضوعی که ‌می‌تواند اصل پیگیری را به حاشیه راند و خود به جای آن بنشیند.
ماجرا از این قرار است که پس از افتتاح اولین باند پل میانگذر دریاچه ارومیه در سال 1387 و ایجاد عوارضی بر روی آن، مقرر شد تا سال 1401، تمامی درآمد حاصل از این عوارضی به پیمانکاران پل میانگذر دریاچه ارومیه یعنی بانک ملی و صندوق بازنشستگی کشور اختصاص یابد.
اما نقطه جالب آن است که این 2 پیمانکار باید 15 درصد از درآمد سالانه حاصل از این عوارضی را صرف تعمیر و نگهداری پل میانگذر دریاچه ارومیه می‌کردند که این مهم تا به امروز گویا محقق نشده است.
اطلاعی از وضعیت پل میانگذر دریاچه ارومیه در دست نیست
در همین راستا این موضوع را با مدیرکل جدید راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی که چند ماهی است به این پست منصوب شده جویا شدیم.
"سید محسن حمزه‌لو" در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در عین ناباوری اعلام کرد که اطلاعی از وضعیت پل میانگذر دریاچه ارومیه در دست نیست؛ وی در حالی این ادعا را داشت که وزارت راه و شهرسازی متولی این امر است و هرگونه سهل انگاری در نگهداری یا تعمیر پل میانگذری که هزینه بروز احداث آن چند صد میلیون دلار است و مسیر اصلی ترانزیتی منطقه نیز محسوب می‌شود، به طور مستقیم متوجه این وزارت‌خانه خواهد شد.
وی در ادامه با تایید اینکه سالانه باید 15 درصد از درآمد عوارضی پل میانگذر دریاچه ارومیه برای نگهداری از این پل هزینه می‌شد، افزود: متاسفانه تا آنجا که اطلاع داریم این امر محقق نشده است.
کسی پیگیر عوارضی پل میانگذر نبوده است
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در پاسخ به اینکه چرا تاکنون پیگیر اختصاص بخشی از درآمد این عوارضی برای نگه داری از پل میانگذر دریاچه ارومیه نشده است، بیان کرد: این موضوع را باید راهداری پیگیری و عملی می‌کرد؛ اما باید شفاف بگویم که تاکنون کسی برای تحقق این موضوع پیش قدم نشده است.
وی در رابطه با اظهار نظر برخی کارشناسان مبنی بر آسیب دیدگی بخشی از پل میانگذر دریاچه ارومیه در سایه توجه نشدن به نگهداری از آن، گفت: هیچ فردی چنین ادعایی نمی‌تواند داشته باشد چرا که هنوز بررسی در این راستا انجام نشده است؛ البته یک تیم کارشناسی نیز برای بررسی وضعیت پل میانگذر اعزام شده که نتیجه آن هنوز اعلام نشده است.
حمزه‌لو ادامه داد: باید یادآور شویم که چند سال گذشته نیز گویا چند میلیارد تومان برای بررسی وضعیت پل میانگذر اختصاص یافته بود و اینگونه نیست که هیچ اقدامی نشده باشد.
البته مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی به نقطه جالب دیگری نیز اشاره کرد؛ طبق قرارداد قرار بوده تا سال 1401 درآمد حاصل از عوارضی پل میانگذر به بانک ملی و صندوق بازنستگی کشور که پیمانکاران این طرح بودند، اختصاص یابد ولی اخیرا با درخواست پیمانکاران، واگذاری درآمد حاصل از عوارضی این مسیر به آنان تا سال 1412 تمدید شده است.
اینکه تا به این لحظه طبق قانون به اختصاص 15 درصد از عوارضی دریاچه ارومیه به نگهداری از پل دریاچه ارومیه عمل نشده است و دلیل آن عدم پیگیری عنوان می‌شود به هیچ عنوان قابل قبول نیست و به نظر می‌رسد تمامی آن‌ها از شفاف نبودن درآمد حاصل از این عوارضی نشات می‌گیرد.
راهداری هم زیر بار مسوولیت نرفت
اداره کل راهداری آذربایجان‌غربی نیز طبق انتظاری که می‌رفت زیر بار مسوولیت نرفت و توپ را دوباره به زمین اداره کل راه و شهرسازی استان انداخت.
ارسلان شکری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه راهداری هیچ وظیفه‌ای برای پیگیری چرایی اختصاص نیافتن 15 درصد از درآمد عوارضی پل میانگذر دریاچه ارومیه ندارد، گفت: این موضوع وظیفه اداره کل راه شهرسازی آذربایجان‌غربی است که البته بنده این موضوع را شخصا پیگیر خواهم شد.
وی با بیان اینکه برابر دستور وزیر راه و شهرسازی، شرکت آزاد راه تبریز و ارومیه موظف به تعمیر و نگه‌داری از پل میانگذر است، اظهار داشت: اینکه به هردلیلی این امر انجام نشده است باید اداره کل راه و شهرسازی استان پیگیر آن باشد چرا که آنان پل میانگذر را به لحاظ فنی از پیمانکار تحویل گرفته‌اند.
آمادگی اداره کل راهداری برای نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی با اعلام اینکه آماده توافق با پیمانکار برای نگهداری از پل میانگذر هستیم، گفت: این موضوع باید سریعا تعیین تکلیف شود؛ معتقدیم یا باید از محل همان 15 درصد درآمد عوارضی برای نگهداری از پل هزینه شود و یا وزارت راه و شهرسازی از محل دیگر برای این طرح تامین اعتبار کند.
وی افزود: هرچند اداره کل راهداری وظیفه‌ای در رابطه با دلایل اختصاص نیافتن درآمد حاصل از عوارضی برای نگهداری از پل میانگذر ندارد ولی پیگیر شدن این موضوع و روشن شدن چرایی آن کار سختی نیست.
قسمت اتصال پی میانگذر به خاکریز نیازمند بررسی سریع است
رییس استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در آخرین نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به ضرورت توجه به نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه گفت: سازه‌های پل میانگذر دریاچه ارومیه در نوع خود در خاورمیانه بی نظیر است ولی باید اذعان کنیم که محل اتصال آن به خاکریز می‌تواند آسیب پذیر باشد و نیازمند بررسی سریع است.
"فرهاد سرخوش" با بیان اینکه هیچ ارزیابی دقیقی از وضعیت پل میانگذر دریاچه ارومیه به عمل نیامده است، افزود: اگر پل میانگذر دریاچه ارومیه آسیب ببینید در شرایط بد اقتصادی و تحریم کنونی، راه اندازی دوباره آن شاید سالها به طول انجامد.
در همین راستا پیگیری‌های خبرنگار ایرنا برای مصاحبه با معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی بی نتیجه ماند.
به نظر می‌رسد در مرحله اول باید میزان درآمد زایی از عوارض پل میانگذر دریاچه ارومیه طی 12 سال گذشته شفاف اعلام شود و مشخص گردد وقتی 15 درصد از میزان درآمد از این عوارضی به نگهداری از پل اختصاص نیافته، چگونه با تمدید واگذاری درآمد 11 ساله آن (1401 تا 1412) به پیمانکار موافقت شده است؟
همان طور که برداشت می‌شود در سایه بی توجهی دستگاه‌های مربوطه، آسیب دیدن پل میانگذر دریاچه ارومیه، هزینه چند صد میلیاردی بر بیت المال تحمیل می‌کند.
پل شهید کلانتری طولانی‌ترین پل ساخته‌شده در ایران (سه برابر طولانی‌ترین پل پیشین) به طول یک‌هزار و 709 است که بر روی دریاچهٔ ارومیه ساخته شده‌است و فاصلهٔ میان دو شهر تبریز و ارومیه را به 135 کیلومتر کاهش داده‌است.
این پل نقش به‌سزایی در توسعهٔ گردشگری و تجاری در منطقه دارد و باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش فاصله مسیر ترانزیتی آسیا به اروپا می‌شود.
برچسب‌ها
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تبریز وزارت راه و شهرسازی دریاچه ارومیه ستاد احیای دریاچه ارومیه

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/270377/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟