پیام آذری

آخرين مطالب

روایت پیشرفتی که در آذربایجان‌غربی 3300 میلیارد ریال آب خورد مقالات

روایت پیشرفتی که در آذربایجان‌غربی 3300 میلیارد ریال آب خورد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- آذربایجان غربی که یکی از استان‌های با بیشترین سهم روستانشینی در کشور است، از قضا استانی موفق در پیشرفت روستایی از آب تا برق، تلفن و گاز بوده که این توسعه و رفاه در دولت تدبیر و امید با اختصاص سه هزار و 300 میلیارد ریال در حوزه آب شرب بخوبی محقق شده است.

به گزارش ایرنا، چهره روستاها از قدیم با خانه های گِلی، چشمه ها و نهرهای داخل روستا در ذهن همه ما ترسیم شده ولی طی 42 سال گذشته، این وضعیت تغییر یافته و جای خود را به جاده های آسفالت، خانه های نما زده، شیرهای پر از آب بهداشتی و حتی اینترنت پرسرعت و شبکه های فاضلاب داده است.
این پیشرفت های خوب ایجاد شده در روستاها، ثمره تلاش همه دولت‌های پس از انقلاب بوده که چهره برخی روستاها را بسیار بهبود بخشیده و حتی خواسته های جوانان را ارتقا داده است.
هرچند رسانه های معاند همیشه سعی داشته اند تا چهره ایران را پر از محرومیت و عقب افتادگی نشان دهند ولی از شهرها که بگذریم، در بسیاری از روستاها هم رنگ محرومیت وجود ندارد و حتی از دیوارهای کاه‌گلی نیز خبری نیست.
از ساخت و ساز و عمران و آبادانی که بگذریم، بهبود زیرساخت ها به ویژه در حوزه آب و فاضلاب طی سال های اخیر در آذربایجان غربی بسیار بهتر شده و بخش قابل توجهی از روستاها از خط محرومیت فاصله گرفته اند.
در زمان فعالیت دولت تدبیر و امید، سه هزار و 272 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده تا تعداد روستاهای برخوردار از آب آشامیدنی در آذربایجان غربی به هزار و 967 روستا رسیده باشد.
این جمله بخشی از مصاحبه نهاد مسوول در حوزه آبرسانی روستایی در آذربایجان غربی یا همان شرکت آب و فاضلاب است که پس از ادغام 2 شرکت آب و فاضلاب شهری و آب و فاضلاب روستایی در این استان ایجاد شده و از قضا، مدیرعامل بخش روستایی نیز مدیرعامل کل شرکت شده است.
علیرضا رضوی که سابقه مدیرعاملی آب و فاضلاب روستایی را نیز دارد، پس از اعلام آمار رسمی در خصوص اعتبار هزینه شده و تعداد روستاهای برخوردار از آب آشامیدنی و بهداشتی، گفت که در حال حاضر حدود 270 هزار خانوار روستایی با جمعیت نزدیک به 984 هزار نفری از خدمات این شرکت بهره مند هستند که البته این میزان فقط 14 درصد از کل روستاییان آذربایجان غربی کمتر است.
وی در بین صحبت هایش تاکید کرد که در ابتدای دولت یازدهم، میزان برخورداری از آب آشامیدنی در روستاه‌های آذربایجان غربی 75 درصد بود که این مقدار 11 درصد رشد یافته است.
البته چیزی که وی نگفت و بسیار قابل درک است، این می‌باشد که آبرسانی به روستاهای نزدیک، پرجمعیت، متصل به شهرها و بدون راه صعب العبور کار راحت تری نسبت به روستاهای کم جمعیت، دور افتاده و بعضا دارای راه صعب العبور است که این 11 درصد توسعه یافته در این دولت، بیشتر مربوط به همین بخش دوم در آذربایجان غربی است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی اضافه کرد که علاوه بر سه هزار و 272 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده از ابتدای دولت دکتر روحانی تاکنون، 953 میلیارد ریال هم مصوب شده تا امسال هزینه شود که با این اعتبار، 24 روستای این استان صاحب آب آشامیدنی سالم و بهداشتی می‌شوند؛ البته این رقم با 46 روستای برنامه ریزی شده برای سال آینده نتیجه تلاش دولت برای کاهش محرومیت روستایی در ماه های پایانی فعالیت است.
خبر خوب دیگری که رضوی در این مصاحبه اعلام کرد، آن بود که آذربایجان غربی از پایان سال گذشته، متوسط کشوری را سه درصدی پشت سر گذاشته و در حالی که رقم کشوری 83 درصد برخورداری است، رقم استانی، به 86 درصد رسیده؛ وی امیدوار بود که این رقم بازهم تا آخر دولت، سه تا چهار درصدی افزایش یابد.
مقصد دوم مصاحبه گزارش، در مورد آب روستایی، استانداری و دفتر اداره کل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان غربی بود تا از مدیرکل آن در مورد توسعه روستاها به ویژه بخش آب جویا شوم.
مدیرکل امور روستایی آذربایجان غربی هم بر آمارهای شرکت آب و فاضلاب صحه گذاشت و گفت که توسعه روستاها به خصوص در هفت تا هشت سال گذشته به قدری چشمگیر بوده که قابل مقایسه با سال های پیشین نیست.
عارف خدرلو از واژه "انقلاب" در توسعه روستایی آذربایجان غربی استفاده کرد و افزوذ که این انقلاب در بخش های گازرسانی و آبرسانی به خوبی صورت گرفته و ادامه یافته است.
مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان غربی اظهار داشت که قبلا از طریق اعتبارات استانی از توسعه آب روستایی حمایت می شد ولی در سال‌های اخیر با حمایت رهبر معظم انقلاب، از صندوق توسعه ملی هم حمایت صورت گرفت که باعث شد تا شاخص ها افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه برخی روستاییان آذربایجان غربی از کم آبی در سال های گذشته رنج می‌بردند و این امر هنوز در برخی روستاها وجود دارد، گفت که تعداد محدودی از روستاه‌ها باقی مانده که آنها هم در ماه‌ها و سال های آینده تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب قرار می‌گیرند و رقم فعلی رفته رفته به 100 نزدیک می شود؛ هرچند بخش عمده راه را رفته ایم.
این صحبت های مدیرکل امور روستایی موجب شد تا سری هم به سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی بزنم تا آماری از اعتبارهای داده شده به بخش آب روستایی بگیرم؛ این آمارها که بسیار هم قابل توجه بود نشان می داد که در این دولت، بسیار برای توسعه روستاها کار شده و برای هر متر انتقال آب به روستاها، هزینه های بسیاری انجام شده است.
ناصر حضرتی که مرد اول آمارهای اعتباری و شاخص های توسعه ای آذربایجان غربی در استان است، در این گفت و گو، آمار جالبی داد که نشان می‌دهد در هر روز دولت تدبیر و امید، آب 25 خانوار روستایی استان تامین شده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی این را هم اضافه کرد که یکی از مهمترین دلایل توفیق در این راستا، علاوه بر اعتبارات روتین درنظر گرفته شده برای توسعه آب روستایی سالم و بهداشتی، اختصاص بیش از هزار و 544میلیارد ریال اعتبار از صندوق توسعه ملی بود.
در این گفت و گو، آمارهای دیگری هم رد و بدل شد که افزایش 3.1 برابری اعتبار مصوب این بخش در سال 1398 نسبت به سال 1392، اجرای هزار و 53 کیلومتر خط انتقال و رشد 26 درصدی در حدود هفت سال، اجرای هزار و 242 کیلومتر شبکه توزیع و رشد 22 درصدی در همین مدت، احداث بیش از 16 هزار و 500 مترمکعب مخزن روستایی و رساندن حجم مخازن این بخش به حدود 156 هزار مترمکعب با رشد 12 درصدی، حفر و تجهیز 222 حلقه چاه و بهسازی 235 دهنه چشمه به همراه احداث و تعویض 216 ایستگاه پمپاژ از جمله آنها در آذربایجان غربی بود.
در تمام طول نگارش این گزارش، فکر من مشغول حرف یکی از روستاییان نزدیک ارومیه بود که در بازدیدی که ماهها پیش از آن روستا با حضور برخی مقام های استانی و کشوری داشتیم، نه از نبود آب گلایه می‌کرد و نه گاز و تلفن، بلکه مهمترین خواسته وی که البته زبانی از سوی همه روستایی ها بود، اختصاص اینترنت پرسرعت بود و مهمترین گلایه اش هم به قطعی های مکرر اینترنت اختصاص داشت.
این خواسته آن روستایی ارومیه ای به من نشان داد که به خاطر افزایش رفاه روستاییان، سطح توقع آنان هم بالاتر رفته و از آب و برق و گاز و تلفن به اینترنت پرسرعت رسیده که در نوع خود جالب است.
برچسب‌ها
صندوق توسعه ملی آذربایجان غربی دولت یازدهم توسعه ایران دولت تدبیر و امید جهش تولید استانداری آذربایجان غربی
پروندهٔ خبری
رایحه ماندگار تدبیر در آذربایجان‌غربی

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/283218/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف 11 میلیارد ریال کالای قاچاق در نوار مرزی آذربایجان غربی

تلاش 5 ساعته برای نجات نوجوان مصدوم اشنویه‌ای

کشف‌وضبط 56 اصله الوار قاچاق جنگلی در اردبیل

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

هوا رو به گرمی می‌رود

رویکرد حساب 100 امام محرومیت زدایی از جامعه است

تخصیص اعتبارات احداث سالن ورزشی نابینایان و توان‌یابان در اردبیل

روایت روزنامه پاکستانی از اهمیت سفر رئیس جمهور ایران به اسلام آباد

کشف و ضبط 56 اصله الوار قاچاق جنگلی در اردبیل

حادثه رانندگی در در محور مرگنلر _ ماکو

وضعیت سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان؛ مدیریت بحران کجاست؟

رهاسازی ماهی 300 کیلویی به رود خانه ارس

خانم 50 ساله در رودخانه خدرآباد میرآباد جان خود را از دست داد

فیلم/ لحظه انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه

اجرای 70 طرح بهداشتی و درمانی در آذربایجان شرقی

سرمربی لیگ برتر انگلیس در راه تبریز

تردید مربی ولزی برای حضور در تراکتور

همسر رهبر انقلاب، ناشناس به مطبم مراجعه کرد!

سیدحسین آماده جنگ دستکش طلایی در تبریز!

نصیرزاده: اثر اتفاقات فرودگاه انتخاب سرمربی تراکتور را مشکل کرده/ نظر ما روی سرمربی خارجی است

تجهیز محیط بانان آذربایجان شرقی به وسایل مدرن

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

تصاویری تلخ از انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه!

با پسر کوچک تر از خودمون ازدواج کنیم؟

ایجاد و تقویت مراکز نیکوکاری در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل

بهار چشم‌نواز شهر بیله‌سوار + فیلم

جسد 3 مفقودشده در ارتفاعات مشگین‌شهر پیدا شد

گلبالیست‌های اردبیلی آماده حضور در پارالمپیک پاریس می‌شوند

شرکت 1400 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی اردبیل

176 گواهینامه انطباق استاندارد در اردبیل صادر شده است

کشف بیش از 21 کیلو تریاک در شهرستان پارس‌آباد

بانوی دارت‌باز اردبیلی به اردوی تیم ملی راه یافت

عملیات وعده صادق مطالبه ملی بود

جدیدترین وضعیت دریاچه ارومیه + فیلم | جزیره‌های شمال‌غرب دریاچه غرق آب شدند

اشتغال‌زایی 2 هزار و 468 مددجوی بهزیستی در آذربایجان‌غربی

خسارت سرمای دیررس بهاره به محصولات زراعی اهر

فیلم/ حملهٔ هواداران تراکتور به بازیکنان در فرودگاه تبریز

جنجال در لهستان: بازیکن و هوادار به جان هم افتادند!

اجرای 70 طرح بهداشتی و درمانی در آذربایجان‌ شرقی

سرمربی لیگ برتر انگلیس در راه تبریز | مربی سابق گرت بیل جایگزین خمس می‌شود

یک میلیارد و 542 میلیون دلار کالا از آذربایجان شرقی صادر شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

تغییر چهره بازیگر نوجوان نقش «فرید» آوای باران بعد 11 سال در کُره

ساخت 3180 واحد مسکونی در شهرک شهیدخراسانی اردبیل

اجرای 87 پروژه گردشگری در استان اردبیل

تحویل 1000 واحد مسکونی به محرومان در اردبیل

افزایش 2 برابری اعتبارات عمرانی ورزش اردبیل