پیام آذری

آخرين مطالب

هنرمند مجسمه‌ساز:

جامعه‌ای رشد می‌کند که به هنر و هنرمندش ارزش دهد/ اکسپو، آغازی برای رونق فروش آثار هنری فرهنگي

جامعه‌ای رشد می‌کند که به هنر و هنرمندش ارزش دهد/ اکسپو، آغازی برای رونق فروش آثار هنری
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ایسنا/آذربایجان شرقی هنرمند مجسمه‌ساز با بیان‌ اینکه آن جامعه‌ای واقعا رشد می‌کند که به هنر و هنرمندش ارزش داده و هنر، پشتوانه فرهنگی و اقتصادی جامعه شود، می‌گوید: متاسفانه در شهر ما، نگاه به این مسئله چندان جدی نیست، در حالی که حدود سه دهه است که اقتصاد هنر مطرح شده و شهرهای بزرگ کشورمان، مثل تهران به این مسئله زیاد پرداخته‌اند.

حسین اقتصادی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت توجه به خرید و فروش آثار هنری، اظهار می‌کند: در حال حاضر، اقتصاد هنر و فرهنگ خرید و فروش آثار هنری حدود 60 الی 70 درصد در شهرهایی مثل تهران جای خود را پیدا کرده و هنر و هنرمند هم جایگاه خود را یافته است.
او با بیان این‌که متاسفانه در شهر تبریز به این موضوع توجه نشده است، افزود: باید با کمک رسانه‌ها، ارگان‌ها و... ارزش و جایگاه آثار هنری در جامعه معرفی شده و علاوه بر خرید آثار هنری توسط مسئولان و ارگان‌ها، خانواده‌ها نیز در سبد هزینه‌های خود، بخشی را هم برای هنر صرف کنند.
او که به مدت 25 سال در حوزه هنرهای تجسمی هنرنمایی کرده، فعالیت‌های هنری خود را برگرفته از عشقی درونی دانسته و عنوان می‌کند: عشق من به هنر، دوستان زیادی را هم عاشق هنر کرده است و این همان هدف و رسالتی است که یک هنرمند در کنار تولیدات هنری، بر عهده دارد.
این هنرمند مجسمه‌ساز می‌گوید: هنرمند در راستای عمل به عهد و وفای خود، باید با هنر و مردم بماند و برای ثبت ایده‌های خود، مراحل پر فراز و نشیبی را طی کند، چراکه هنر، تاثیری مثبت بر توسعه اجتماعی و اقتصادی جامعه داشته و عرصه‌ای اشتغال آفرین است.
او با اشاره به اینکه هنر، بازارهای جدید خلق کرده و کیفیت زندگی افراد جامعه را ارتقا می‌دهد، خاطرنشان می‌کند: هنر، موجب تقویت انسجام اجتماعی می‌شود، اما اکثر مردم جامعه، هیچگاه به موضوع هنر و آثار هنری در مطالعات و جریان زندگی خود نپرداخته‌اند.
او به اصالت هنر و آثار هنری نیز اشاره کرده و تاکید می‌کند: اثر اولیه و اصیلی که یک هنرمند خلق کرده، از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است و خلق دوباره چنین اثری به دست افراد دیگر، چنین ویژگی‌هایی را نخواهد داشت، چراکه وقتی اثری باز تولید می‌شود ویژگی اولیه از جمله ارزش فرهنگی و رنگ و بوی اصالت خود را از دست داده و صرفا ارزش نمایشی پیدا می‌کند.
باید به دنبال آثار هنری اصیل باشیم

پیام آذری


اقتصادی با بیان این‌که باید به دنبال آثار هنری اصیل باشیم و هنرمندانی که سال‌ها در این عرصه زحمت کشیده و تبحر و ابتکار یافته‌اند را بشناسیم، ادامه می‌دهد: عاشقان و علاقه مندان به آثار هنری باید در افزودن آثار هنری به مجموعه‌ و محل کارشان، از کارشناسان هنری بهره گرفته و آثار اصیل را خریداری کنند.
او می‌گوید: اثر هنری اصیل را هنرمندی خلق می‌کند که تمام دغدغه‌اش هنر باشد و مدت زمان مدیدی در این حوره به مطالعه پرداخته و تجربه کسب کرده باشد؛ این آثار باید توسط کارشناسان هنری شناسایی شود.
او با تاکید بر این‌که هنر از جنبه‌های مختلف به مثابه اهرمی برای توسعه اقتصادی عمل می‌کند که شناخت این اهرم‌ها در راستای توسعه اقتصاد هنر بسیار اهمیت دارد، توضیح می‌دهد: هنر، برانگیزاننده استعدادهای خلاق کارآفرینان بوده و مهارت‌هایی را تقویت می‌کند که سود آن به تمام بخش‌های اقتصادی سرریز می‌شود؛ همچنین جذابیت مکانی را برای مصرف کنندگان افزایش می‌دهد.
این هنرمند مجسمه‌ساز تاکید می‌کند: زمانی که جامعه مسیر خود را یافته و هنر و هنرمندش را بشناسد، طبعا از این طریق به توسعه اقتصادی نیز می‌رسد.
هنر، صداقت و نوآوری به جامعه هدیه می‌کند
او با اشاره به این‌که هنر، یک نوع صداقت و نوآوری به جامعه هدیه می‌کند، می‌افزاید: امیدواریم که مسئولان قدری نگاه خود را به حوزه هنر تغییر داده و بیشتر مورد توجه قرار دهند، البته شاید برخی مدیران در حوزه هنر تخصص نداشته باشند اما می‌توانند از کارشناسان هنری استفاده کرده و از جریان‌های هنری حمایت کنند.
او با بیان این‌که اگر در حوزه هنر به طور صحیح و مناسب هزینه کنیم، در حقیقت برای آینده سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، ادامه می‌دهد: باید از اکسپوها و جریانات هنری استقبال شود و اکر نگاه درستی به هنر داشته باشیم، هنرمندان خلاق‌تر سده و آثار بدیع و متفاوتی در شهر دست به دست خواهد شد.
اقتصادی خاطرنشان می‌کند: هنر باید مورد حمایت واقع شده و وارد اقتصاد شود، چنانچه در سایر کشورها از هنر و دستاوردهای هنری به مثابه یک کالای باارزش و قابل سرمایه‌گذاری، حمایت می‌شود.
او در ادامه به ضرورت استفاده از آثار هنری هنرمندان در فضاسازی و زیباسازی شهری نیز تاکید کرده و می‌گوید: علاوه بر اقدامات عمرانی، زیرساختی و پروژه‌ای در شهر، بخشی از زیبایی شهر به معماری آن مرتبط بوده و و معماری شهر باید منطبق بز فرهنگ و سنت‌های بومی آن باشد.
او که چند مجسمه شهری خلق و در نقاط مختلف شهر تبریز نصب کرده است، می‌گوید: باید در حوزه زیباسازی شهری، از هنرمندان استفاده شده و آثار هنری اصیل در معرض دیدگان مردم و مسافران قرار گیرد. شهر باید متناسب با فرهنگ و هنر خود چیدمان شود تا بتواند در حوزه جذب گردشگر هم خوش بدرخشد.

پیام آذری


پیام آذری


این هنرمند مجسمه‌ساز با تاکید بر این‌که فضای هنری شهر تاثیر بسیاری در جذب گردشگر دارد، اضافه می‌کند: تبریز، داشته‌های فرهنگی و هنری بسیاری برای نمایش دارد و این داشته‌ها بی شک خاطره‌ای خوشاید برای مسافران و گردشگران خواهد بود، از این‌رو باید فرهنگ و هنر این دیار را به برند بدل کرده و در کنار حمایت از هنر و هنرمند، در حوزه گردشگری هم قدم برداریم.
سردیس‌هایی که شبیه خودشان نیستند!
او در ادامه سخنانش به سردیس‌هایی که اخیرا در فضلی مجازی حواشی ایجاد کرده و شبیه خودشان نبودند نیز می‌گوید: باید در حوزه سردیس‌سازی نگاه تخصصی اعمال شده و از ظرفیت هنرمندان متبحر و با تجربه استفاده شود. گاه افرادی که روی کار بوده و کار سفارش می‌دهند، این موضوع را سرسری گرفته و در انتخاب هنرمند دقت لازم را به خرج نمی‌دهند.
اقتصادی اضافه می‌کند: معتقدم، سفارشی که در مورد سردیس‌ها داده می‌شود باید بررسی شده و کار به یک صنعت‌گر و هنرمند متبحر سپرده شود؛ چگونه ممکن است چنین کاری به کسی سپرده شود که هیچ شناختی از کارش ندارند؟ بهتر است کارشناسان متخصص، هنرمندان را بررسی کرده و با مشاهده بیوگرافی و کارهایشان، سفارش سردیس و... دهند.
او ادامه داد: البته، مشکل در شبیه سازی است و متاسفانه بخش پرتره در مجسمه‌سازی قدری سرسری گرفته شده و جدی گرفته نمی‌شود و در نهایت باعث می‌شود که آثار نامناسبی درست شود.
او در ادامه به جای خالی موزه هنرهای معاصر در تبریز هم اشاره کرده و می‌گوید: این موزه می‌تواند گنجینه یک شهر باشد که هنرمندانش را زنده نگه‌داشته و آثار هنری معاصر را در معرض دیدگان قرار دهد؛ از نطر گردشگری هم می‌تواند موثر واقع شده و اعتبار یک شهر باشد.
اکسپوی تبریز، استارتی برای رونق خرید و فروش آثار هنری است
این هنرمند مجسمه‌ساز در بخش دیگری از سخنانش برگزاری پنجمین دوره اکسپوی تبریز در سال‌جاری را هم مورد اشاره قرار می‌دهد و اظهار می‌کند: برپایی این نمایشگاه یک حرکت عالی است و این جریانات هنری باید تداوم داشته و حمایت شود.
او با بیان این‌که اکسپو، افتخاری برای تبریز و در حقیقت یک استارت برای رونق خرید و فروش آثار هنری است، ادامه می‌دهد: امیدواریم که مردم، مسئولان و سرمایه‌داران جلو آمده و از این جریان هنری حمایت کنند تا گسترده‌تر شود.
اقتصادی با تاکید بر این‌که حتی باید تلاش شود تا دو مرتبه در سال این اکسپو برگزار شده و یا در کنار آن سایر رویدادهای هنری شکل بگیرد، می‌افزاید: این همه فضا در شهر داریم و چه بسیار بودجه‌های عمرانی که در جامعه هزینه نمی‌شود، جا دارد که بخشی هم به هنر توجه شود، چراکه رونق اقتصاد هنر در شهری مثل تبریز ضرورت داشته و همه باید بدان کمک کنند.
به گزارش ایسنا، حسین اقتصادی، هنرمند رشته مجسمه‌سازی و نقاشی خط بوده که
دانش آموخته‌ی رشته نقاشی است؛ او از سال 68 از دوره دبیرستان شروع به فعالیت هنری کرده و به مدت 25 سال است که در حوزه هنرهای تجسمی به صورت حرفه‌ای فعالیت‌ می‌کند.
اقتصادی، 10 سال سابقه تدریس و تاسیس آموزشگاه آزاد هنری را داشته و عضو موسسه توسعه هنرهای تجسمی تهران، عضو انجمن نقاشان مجسمه سازان تبریز، عضو انجمن نقاشان خراسان و از موسسان انجمن هنرهای تجسمی مراغه است.
این هنرمند برجسته، برگزاری بیش از 30 نمایشگاه انفرادی و شرکت در 60 نمایشگاه گروهی و همچنین شرکت در جشنواره‌ها و اکسپوهای هنری ملی و بین المللی را در کارنامه هنری خود دارد. او به مدت دو سال نیز در استانبول و ازمیر ترکیه فعالیت هنری کرده است.
برخی از آثار حسین اقتصادی نیز در شهر تبریز نصب شده که شامل مجسمه سقاخانه یا مفتح الاباب و مجموعه درختان سرو و پرندگان است که زیر پل نصف‌راه و پارک ایل‌گلی نصب شده است.

پیام آذری


پیام آذری


انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/285131/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«خودی»ها پشت فرمان واردات؟

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران: تا این لحظه هیچ آیین‌نامه‌ای درمورد واردات خودرو از سوی دولت ارائه نشده است

واردات خودرو پشت‌ چراغ‌قرمز ارز

مجوز «واردات خودرو توسط جانبازان» با تعرفه صفر ابلاغ شد

زمان اجرای مصوبات شورای رقابت درباره قیمت خودروها اعلام شد

تصویب آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در وزارت صمت

گرانی خودرو در راه است

ورود 20 هزار خودروی وارداتی به گمرک

تولید خودروهای برقی بدون دنده امکان‌پذیر است؟/ شوی تبلیغاتی در حیاط دولت

آئین‌نامه واردات کامیون و اتوبوس کارکرده ابلاغ شد

بیش از 70 هزار خودروی وارداتی ثبت سفارش شد/ تکذیب حذف سامانه یکپارچه

سامانه یکپارچه خودرو باز شد

گول آگهی‌ها و شایعات را نخورید؛ برای واردات، خودروی فرسوده نیاز نیست

قیمت گواهی اسقاط خودرو 30 تا 35 میلیون تومان است

دستورالعمل واردات خودروی کارکرده منتشر شد/ اسامی25 برند مجاز خودرو برای واردات

افزایش 60 درصدی قیمت لوازم خودرو/ 30 درصد لوازم فروشان خودرو تعطیل شدند

سامانه فروش یکپارچه خودرو از 20 شهریور بار دیگر فعال می‌شود

میانگین قیمت خودروهای کارکرده در دنیا 27 هزار دلار است

سوال مهم از دولت درباره گرانی‌های بی‌منطق در بازار لاستیک خودرو

سامانه یکپارچه خودرو و مشکلات آن/ کلاه گشاد خودروسازان بر سر خریداران

واردات خودرو؛ از رویاسازی تا رویافروشی در وزارت صمت رئیسی

نرخ اجاره خودروی خارجی؛ روزانه 28 میلیون تومان!

وزارت صمت: اجازه ورود خودروهای کارکرده پنج هزار دلاری و غیراستاندارد را به ایران نمی‌دهیم

واردات خودرو مخصوص ماشین‌های چینی است؟ | چرا دولت به قانون واردات خودرو عمل نمی‌کند؟

تایر گران شد/ سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر: کمبود ارز، تایر را گران کرد

طرح واردات خودروهای کارکرده منتفی می‌شود؟

فروش دستوری خودرو شکست خورد

سامانه یکپارچه خودرو حذف شد

سامانه یکپارچه تخصیص خودرو حذف نمی‌شود

شورای رقابت: خودروسازان منتظر مجوز افزایش قیمت نباشند

خودروسازان به جای خودرو، قیر و خشکبار صادر می کنند!

مردم مشغول تهیه پول و خودروسازان در حال احتکار!

چرا پارکینگ خودروسازان دوباره سنگین شد؟/ اظهارات متناقض در مورد دپوی خودرو

خودروهای وارداتی هفته آینده فروخته می‌شوند

واردات خودرو قاتل پیکاپ‌های چینی

چرا خودروسازان دست به احتکار می زنند؟/ مقصر، قیمت گذاری دستوری است؟

جزییات تازه درباره زمان عرضه، قیمت و نوع خودروهای وارداتی اعلام شد

آیین نامه واردات خودرو دوباره تغییر کرد/ افراد عادی نمی‌توانند خودرو وارد کنند؟

کلاه گشاد خودروسازان بر سر مردم

وزیر صنعت: قیمت‌گذار خودرو باید وزارت صمت باشد

سامانه فروش یکپارچه برای 6 خودروی وارداتی باز شد اما امکان ثبت‌نام ندارد!

وعده پوچ دولت برای تحویل خودروهای وارداتی

لغو محدودیت های گارانتی خودرو به زیر 2 سال/ نحوه فروش خودرو تغییر کرد

موافقت ستاد تنظیم بازار با افزایش 20 درصدی قیمت تایر

واکنش ها به نرخ‌گذاری 6 مدل خودروی وارداتی؛ این همه هیاهو برای واردات خودروی میلیاردی

آغاز مرحله سوم فروش یکپارچه خودرو/ مالکان این خودروهای فرسوده می‌توانند خودرو وارد کنند

سود بازرگانی لاستیک‌های وارداتی کاهش یافت

زمان عرضه دوم و سوم در سامانه فروش خودروهای وارداتی اعلام شد

وزیر صمت: احتکار خودرو در کار نیست

وزیر صمت: مردم در خرید خودرو عجله نکنند؛ شرایط رو به بهبود است