پیام آذری

آخرين مطالب

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

تاخیر در جوجه‌ریزی، علت اصلی گرانی گوشت مرغ است اجتماعي

تاخیر در جوجه‌ریزی، علت اصلی گرانی گوشت مرغ است
  بزرگنمايي:

پیام آذری - اردبیل- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، وقفه و تاخیر 10 روزه در جوجه‌ریزی و تولید جوجه یکروزه و نیز افزایش قیمت غذای طیور را علت اصلی گرانی گوشت مرغ در بازار اعلام کرد.

نوبخت اژدری روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: از 9 تا 19 مهرماه امسال، بنا به ابلاغ انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه ایران، عرضه و تولید جوجه یک روزه در کشور متوقف شده و جوجه‌ریزی جدید به مدت 10 روز در همه مرغداری‌های کشور و استان اردبیل انجام نشد.
وی بیان کرد: تبعات و آثار این تصمیم از 25 آبان ماه که زمان عرضه منطقی جوجه‌های پرورشی نیمه مهرماه به شمار می‌رود، شروع شده و همین امر سبب کاهش عرضه گوشت مرغ در بازار و در پی آن بالا رفتن قیمت این محصول پرمصرف شده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با پیش بینی ادامه این روند تا یک هفته آینده افزود: علاوه بر این، با آغاز توزیع نهاده‌های دام و طیور به خصوص برای واحدهای تولید گوشت مرغ به صورت سیستمی و از طریق سامانه بازارگاه از اول آبان ماه، مشکلاتی نیز در تامین غذای طیور از طریق این سیستم به وجود آمده و به همین مرغداران نتوانسته‌اند نیاز تغذیه طیور خود را از طریق این سامانه تامین کنند.
وی اظهار کرد: در این سامانه برای هر قطعه جوجه تاییده شده در سامانه در طول یک دوره پرورشی 40 روزه، تامین چهار کیلو دان مرغ شامل 2.5 کیلوگرم ذرت و 1.5 کیلوگرم کنجاله سویا پیش‌بینی شده که همین میزان هم تخصیص نیافته است و مرغداران مجبور شده‌اند که بخشی از نیاز خود را با چند برابر قیمت از بازار آزاد تامین کنند.
اژدری اضافه کرد: به خاطر این نابسامانی در تامین غذای طیور، تولید کنندکان به ناچار غذای مورد نیاز طیور خود را از بازار آزاد تامین کرده‌اند و همین امر نیز سبب بالارفتن قیمت تولید و افزایش نرخ فروش در بازار شده است.
وی با اشاره به افزایش نرخ مصوب نهاده‌های دام و طیور از سوی دولت گفت: در صورت تامین غذای طیور با ارز دولتی، باید هر کیلوگرم گوشت مرغ زنده به قیمت 131 هزار ریال و برای مصرف کننده هر کیلوگرم به قیمت 204 هزار ریال تولید و عرضه شود ولی به علت نارسایی و کمبود در تامین نهاده‌‎ها و غذای طیور، هزینه تولید بالا رفته و قیمت ها نیز در بازار افزایش یافته است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: با نرخ تامین غذای طیور از بازار آزاد، قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری 248 هزار ریال و در بازار مصرف نیز 374 هزار ریال برآورد شده که هم‌اکنون نرخ های بازار در حد همین ارقام است.
وی با اشاره به تامین نیمی از نیاز تغذیه‌ای مرغداری‌های استان اردبیل از طریق دولت افزود: با وجود این مشکلات، آمار جوجه‌ریزی در استان اردبیل کاهش نیافته و بالغ بر 2.7 میلیون قطعه جوجه در 123 مرغداری استان در حال پرورش است.
اژدری نیاز غذایی صنعت دام و طیور استان اردبیل را در هر ماه حدود 13 هزار تن شامل هفت هزار تن کنجاله سویا و ذرت و پنج هزار تن جو اعلام کرد و گفت: در تامین ذرت و به خصوص کنجاله سویا مشکل جدی وجود دارد و همین کمبود موجب تهیه غذای طیور توسط مرغداران از بازار آزاد و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده گوشت مرغ شده است.
وی اضافه کرد: به طور میانگین در هر ماه در سالن‌های پرورش طیور استان اردبیل اعم از مرغ گوشتی، مادر گوشتی و سایر ماکیان، چهار میلیون قطعه تولید می‌شود که نیمی از نیاز غذایی آن از سوی دولت تامین شده و الباقی از بازار آزاد تامین می‌شود.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیاز سالانه مرغداری‌های فعال این استان به غذای طیور را 189 هزار تن دان مرغ شامل ذرت و کنجاله سویا اعلام کرد و گفت: در صورت تامین غذای طیور با نرخ‌های مصوب دولتی، قیمت گوشت مرغ در بازار تعدیل می‌شود.
وی میانگین تولید جوجه یک روزه استان در هر ماه را 8.2 میلیون قطعه اعلام کرد و افزود: برای تولید گوشت مرغ، ماهانه 2.5 میلیون قطعه از این تعداد در مرغداری‌های استان جوجه‌ریزی شده و 5.7 میلیون قطعه مازاد بر نیاز استان نیز برای جوجه‌ریزی به مرغداری‌های مناطق دیگر کشور ارسال می‌شود.
اژدری آمار جوجه‌ریزی مرغداری‌های گوشتی استان اردبیل در هشت ماهه امسال را 20 میلیون قطعه اعلام کرد و گفت: میزان جوجه ریزی در این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد افزایش داشته است.
وی اضافه کرد: پیش‌بینی می شود امسال بیش از 50 هزار تن گوشت مرغ در استان اردبیل تولید شود که حدود 34 هزار و 500 تن آن در داخل استان مصرف شده و مابقی به صورت مرغ زنده و یا کشتار شده در بازار استان‌های تهران، آذربایجان شرقی و زنجان عرضه می‌شود.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، قیمت مصوب کنونی تنظیم بازار گوشت مرغ زنده درب مرغداری را 131 هزار ریال و قیمت برای مصرف کننده را 204 هزار ریال اعلام کرد و ادامه داد: کنترل قیمت در این زمینه بر عهده شورای اصناف، سازمان تعزیرات حکومتی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت است.
به گزارش ایرنا، در یک هفته اخیر قیمت گوشت مرغ در استان اردبیل با بیش از 40 درصد افزایش، از حدود 250 هزار ریال به 350 هزار ریال افزایش یافت و همین امر موجب اعتراض مردم شد.
هم‌اکنون هر کیلوگرم گوشت کشتار روز مرغ در استان اردبیل 330 تا 370 هزار ریال فه فروش می‌رسد و شواهد نشان می‌دهد که نظارت دقیقی بر تنظیم بازار این محصول حاکم نیست.
قیمت مصوب هر کیلوگرم گوشت مرغ زنده برای مصرف کننده 204 هزار ریال تعیین شده ولی فروش محصول طی 2 ماه اخیر بالاتر از این قیمت مصوب بوده است.
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی استان اردبیل گوشت مرغ قیمت کالا مرغداری

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/286875/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تالار چینی‌خانه اردبیل اولین موزه کشور

فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود

شایعات غیرفوتبالی یحیی گل‌محمدی

سنجش بینایی بیش از 162 هزار کودک در آذربایجان‌غربی

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

همکاری دانش‌بنیان دانشگاه مراغه و شرکت فولاد تبریز

پیشتازی شهرداری تبریز در تخفیف80 درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان غربی

برنامه‌ریزی برای افتتاح 45 پروژه زیرساختی گردشگری

چتر حمایت بهزیستی آذربایجان غربی بر سر بیش از 9000 زن سرپرست خانوار

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

رئیس جمهور پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

تلویزیون آمریکا: هیچ کس به اندازه آیت الله خامنه‌ای از شعارتان خوشحال نمی‌شود!

چرا امیرعلی نبویان به رائفی‌پور نامه نوشت؟

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پویش کاشت 1500 اصله نهال زالزالک در پیرانشهر

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

عضویت 106 هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی

کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم

نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل

افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل

دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت 7 کشور خارجی

غذای خیابانی در افغانستان؛ سرو آبگوشت پاچه گاو (فیلم)

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

ثبت 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند

وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی

کشف 17 قبضه سلاح کمری در پیرانشهر

زن ادبیلی، قاتل شوهر سابقش شد

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

تسهیلات کم‌ بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

41 مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد

سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد

دستگیری زن اردبیلی که شوهر سابقش را با چاقو کشت

بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند

برگزاری هفتمین دوره جشنواره‌سراسری گیلاس در اشنویه

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود زنان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد!