پیام آذری

آخرين مطالب

گزارش شهر از نقش خودورسازها در آلودگی هوای تهران

تهران؛ قربانی نبود یورو 5 در خودروسازی و سوخت شهرداری تهران

تهران؛ قربانی نبود یورو 5 در خودروسازی و سوخت
  بزرگنمايي:

پیام آذری - شهر: الزام به رعایت استاندارد یورو 5 در تولید خودروها، چالش میان وزارت نفت و خودروسازان و رعایت نکردن قانون سبب شده تا در این میان شهروندان تهرانی همچنان هوای آلوده تنفس کنند.

به گزارش شهر، بارندگی، ایجاد محدودیت‌هایی مانند طرح ترافیک و حتی در شرایط کرونا که قاعدتا رفت و آمدهای خودرویی در شهر باید کاهش داشته باشد؛ اما هیچ کدام کمکی به پایداری هوای سالم در تهران نکرده است و همچنان نماگرهای کنترل کیفیت هوا آلودگی را نشان می‌دهد؟ آمار می‌گوید آلاینده ازون حداقل از یکسال گذشته تا به امروز در تهران ماندگار شده و گفته می‌شود منشا ایجاد این آلاینده خودروهای بنزینی هستند. پیشتر بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی سازمان محیط زیست گفته بود «تعویق یک ساله ارتقای استاندارد خودروهای بنزینی از یورو 4 به یورو 5 باعث ورود 400تن آلاینده ناکس اضافی در هوا شده است.» در دی ماه 1397 بود که پیروز حناچی، شهردار تهران در حاشیه برگزاری کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو اعلام کرد «70 درصد از آلودگی هوای تهران مربوط به خودروها است و بر اساس آمار 40 درصد مربوط به خودروهای شخصی است.»
تهران، چیزی نزدیک به پنج میلیون خودرو با سوخت بنزین را در خود جای داده است و تقریبا 70 درصد خودروها ساخت دو خودروساز داخلی است که هنوز هم مطابق با استانداردهای یورو چهار و پنج ساخته نمی‌شود. برای نخستین بار سازمان محیط زیست در سال 1378 خودروسازان را ملزم به رعایت استاندارد یورو یک کرد، استانداردی که متناسب با نوع سوخت توزیعی و مصرفی در آن مقطع زمانی بوده است. پس از آن استاندارد یورو 3 و 4 اجرا شد، این استاندارد از محدودیت های بالاتری در مقایسه با استاندارد قبلی برخوردار بوده و با توجه به الزامات تعیین شده، منجربه تغییر در مکانیسم سوخت‌رسانی خودروها و همینطور استفاده از مبدلهای کاتالیزوری در خودروها شد، از دیگر الزامات اجرایی این استاندارد، بهره‌مندی از بنزین بدون سرب بود. اما اجرای استاندارد یورو 3 به دلیل تامین نشدن سوخت مورد نیاز، هیچ گاه اجرا نشد.
افزایش قیمت خودرو با رعایت استاندارد یورو 5؟
کارشناسان بر این باورند که رعایت این سطح از ضوابط و مقررات زیست محیطی از سوی شرکتهای خودروساز؛ نیازمند ایجاد تحول و تغییر بنیادین در قوای محرکه خودروها، بازنگری در تجهیزات کنترلی آلاینده های هوا، استفاده از کاتالیست کانورتورهای دو یا سه راهه، استفاده از سیستم الکترونیکی هوشمند متناسب با حدود و معیارهای جدید و لزوم تغییر در بخش سخت افزاری و نرم افزاری است. در صورتی که استاندارد یورو چهار به طور کامل از سوی خودروسازان اجرا می‌شد آلاینده‌های خروجی از خودروها 70 درصد کاهش پیدا می‌کرد. اما اجرای نادرست آن سبب شد تا 1398 دولت، دستور توقف تولید خودرو با استاندارد یورو چهار را صادر کند و خودروسازان پیش از اقدام به فروش نسبت ملزم به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو 5 شدند، اما به دلیل درخواست خودروسازان اجرای این قانون تا امسال به تعویق افتاد و از ابتدای سال 1399 فروش این گونه خودروها ممنوع شد. این در شرایطی است که در ماه‌های گذشته یکی از دو خودروساز بزرگ کشور تعداد زیادی از خودروها با استاندارد یورو چهار را که پیش فروش کرده بود به متقاضیان تحویل داد، این در شرایطی است که سازمان حفاظت محیط زیست تأییدیه لازم را برای شماره گذاری این گونه خودروها نمی‌دهد.
در زمان شماره گذاری خودرو باید سازمان ملی استاندارد گواهی پاس شدن استانداردها و سازمان حفاظت محیط زیست گواهینامه مربوط به دارا بودن مجوز یورو چهار را از نظر آلایندگی صادر کند و تا این دو گواهینامه صادر نشود، پلیس خودرو را شماره گذاری نمی‌کند. اگر خودروساز به تعهد خود مبنی بر تولید خودروهای یورو 5 عمل نکند و سازمان حفاظت محیط زیست هم در این زمینه گواهی مربوطه را صادر نکند، خودروهای یورو چهار شماره گذاری نمی‌شوند. خودروسازان رعایت نکردن استانداردهای یورو پنج را سبب افزایش قیمت نهایی خودرو عنوان کرده‌اند و در مقابل اما، برخی قطعه‌سازان تاکید دارند تولید با استاندارد یورو پنج باعث افزایش قیمت خودرو نمی‌شود.
مجادله میان خودروسازان و وزارت نفت
اجرای دست و پا شکسته قانون هوای پاک از سوی خودروسازان از یک طرف، و از طرف دیگر انتقاد آنان نسبت به نبود سوخت مناسب سبب شده تا اینبار توپ در زمین وزارت نفت بیافتد. آنجا که خودروسازان می‌گویند تا بنزین متناسب با یورو 5 تولید نشود خودروها همچنان آلاینده خواهند بود و از آن طرف وزارت نفت تاکید دارد سوخت یورو 5 در خودروهای با استاندارد یورو 4 فقط هدر دادن انرژی است و تاثیری بر کاهش آلاینده ها ندارد. پیشتر وحید مرندی مقدم، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در این مورد در پاسخ به این سؤال که به گفته خودروسازان، نبود بنزین یورو 5 باعث آسیب دیدن خودرو و کاتالیست آن می‌شود، گفته بود: «این‌طور نیست، این همان داستان مرغ و تخم‌مرغ است که بین خودروسازان و وزارت نفت تکرار می‌شود، زیرا خودروسازان مدعی معیوب شدن خودرو در اثر استفاده از بنزین یورو 4 در خودروی یورو 5 هستند و در عین حال، وزارت نفت نیز معتقد است، استفاده از بنزین یورو 5 در خودروی یورو 4 باعث اتلاف منابع انرژی می‌شود.» با این حال خودروسازان باز هم در نامه ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در خواست به تعویق افتادن الزام به تولید خودرو با استاندارد یورو 5 را داده‌اند. 
آمار رسمی نشان می‌دهد فقط حدود 40 درصد از خودروهای صفر کیلومتر ساخت داخل می توانند در نخستین مراجعه خود به مراکز معاینه فنی، استانداردهای آلایندگی را رعایت کنند، 20 درصد از خودروهای صفر کیلومتر نیازمند تنظیم موتور و مراجعه مجدد هستند و در حدود 40 درصد نیز به کلی نمی توانند شرایط معاینه فنی برتر را رعایت کنند.
به گفته کارشناسان صنعت خودرو و محیط زیست، ارتقاء استاندارد تولید خودرو نقش بسیار مهمی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و کیفیت خودروها دارد؛ اما آیا زور محیط زیست به دو خودروساز بزرگ می‌رسد؟
خبرنگار: فریبا رحمانی

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/287062/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزییات تولید خودرو توسط شرکت ماکارونی در ایران!

بن بست خودرو

نماینده مجلس: در آیین‌نامه واردات خودرو نفوذ موثر خودروسازی‌ها مشهود است؛ طوری تنظیم شده که منافع 2 خودرو ساز را تامین می‌کند

شماره‌گذاری تیبا و سمند متوقف شد/ خودروی آمریکایی پلاک نمی‌شود

سیاهکلی: دولت قصد دارد خودرو‌های زیر 10 هزار دلار را وارد کند! که دیگر خودرو نیست، قورباغه است/ می‌خواهند خودرو‌هایی وارد کنند که مردم به پراید و گاری‌های تولید خودمان تعظیم کنند

مرسدس بنز1995 گران‌ترین خودروی تاریخ

ساماندهی فضای کسب و کار؛ جهش تولید و صنعت در استان اردبیل

اونتادور SVJ ؛ این لامبورگینی طبیعت گرمی دارد! (فیلم و عکس)

بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود

برپایی نمایشگاه آثار شهید مطهری در ارومیه

قمه کشی در ارومیه ؛ وضعیت خیابان را ببینید | ویدئو

(ویدئو) قمه‌کشی در ارومیه؛ عوامل نزاع شناسایی شدند

قمه کشی باورنکردنی در ارومیه + فیلم

چرا فلسفه کانت در میانه جنگ‌های امروزین هنوز کار می‌کند؟

شناسایی و قطع 133 مورد انشعاب غیرمجاز برق در تبریز

قلب تبریز درد می کند/ روز مرگ تراکتور در فصل جاری کم نبود!

تراکتور-ذوب‌آهن/ اولین برد سال با کنترل از راه دور یحیی؟!

جشنواره نوآوری و فناوری دانش آموزی در تبریز برگزار می شود

آبیاری 2200 هکتار از اراضی پایاب سد سهند

امحای هزار و 539 کیلوگرم مواد غذایی تاریخ گذشته در هشترود

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

آیا ورزش به درمان افسردگی کمک می‌کند؟

برای کاهش وزن سریع روز خود را چگونه سپری کنیم؟

7 نکته مهم در عضله سازی مردان لاغر اندام

ورزش‌هـای گـودی کـمـر

آیا برای عضله سازی باید استراحت کرد؟

چه سنی برای شروع بدنسازی مناسب است؟

تناسب اندام با 3 پیشنهاد عالی، مخصوص زوج های جوان

چند کیلو کاهش وزن در یک ماه صحیح است؟

نکات لازم و مهم در مورد تردمیل

حرکت پلانک چگونه انجام می‌شود و فواید آن چیست؟

4 تمرین ساده برای تقویت عضلات بازو و شانه + تصاویر

25 روش برای سوزاندن 500 کالری در یک روز

این 7 رفتار را قبل از خواب ترک کنید تا چاق نشوید!

درمان درد لگن با ورزش

ورزش های افزایش قد

سفر وزیر راه و شهرسازی به تبریز

افتتاح بیش از هشت هزار واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

افتتاح 8404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی با حضور وزیر راه

وزیر راه و شهرسازی وارد تبریز شد

نبود مسافر خانه در شهر زیبای اهر در استان آذربایجان شرقی

رقابت 25 هزار داوطلب گروه تجربی در آذربایجان غربی

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه، در دستور کار ویژه پلیس

پلیس در پی دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

پربازدید‌های خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی در 7 اردیبهشت

رکورد میکس ریکرو ایران شکسته شد

یک فوتی و 3 مصدوم در تصادف مرگنلر - چایپاره

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

77 میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه رهاسازی شد

انتشار فیلم قمه‌کشی رعب‌آور/ در خیابان‌های ارومیه چه خبر است؟