پیام آذری

آخرين مطالب

فیل اسپنسر درباره نحوه کسب درآمد بازی‌سازها از ایکس ‌باکس گیم پس توضیح داد علمي

فیل اسپنسر درباره نحوه کسب درآمد بازی‌سازها از ایکس ‌باکس گیم پس توضیح داد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - زومجی / فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس، درباره نحوه درآمدزایی استودیوهای بازی‌سازی ازطریق سرویس ایکس باکس گیم پس (Xbox Game Pass) توضیح داد.
سرویس اشتراکی مایکروسافت یعنی ایکس باکس گیم پس محبوبیت زیادی در بین گیمرها دارد. این سرویس نه‌تنها امکان دسترسی به بیش از 100 بازی را فراهم می‌کند، بلکه در بین این بازی‌ها، شاهد ساخته‌های اختصاصی استودیوهای مایکروسافت برای پلتفرم ایکس باکس هستیم. حتی مورد انتظارترین بازی مایکروسافت یعنی Halo Infinite در سال 2021 روی سرویس گیم پس در دسترس بازیکن‌ها خواهد بود؛ آن هم بدون نیاز به پرداخت هیچ هزینه اضافه‌ای. پشتیبانی عالی مایکروسافت از گیم پس و ارزان بودن هزینه اشتراک ماهیانه این سرویس باعث جذب بازیکن‌های زیادی به آن شده است. اما همیشه یک سؤال مهم در رابطه با سرویس گیم پس وجود دارد؛ اینکه استودیوهای بازی‌سازی و شرکت‌های ترد-پارتی (Third-Party) چه سودی از انتشار بازی‌های خود روی این سرویس می‌برند؟
فیل اسپنسر، رئیس پلتفرم ایکس باکس در گفت‌وگو با وبسایت The Verge اعلام کرد که مایکروسافت، باتوجه‌به موقعیتی که هر شرکت یا استودیو دارد، قراردادهای مختلفی را با آن‌ها به امضا می‌رساند. اسپنسر توضیح داد: «قرادادهای ما دارای شکل‌ها مختلفی هستند. این موضوع ممکن است کمی بی‌سروسامان به‌نظر بیاید، اما درواقع ما براساس نیاز توسعه‌دهنده‌ها بدین شکل عمل می‌کنیم. یکی از نکات جالبی که معمولا اتفاق می‌افتد این است که سازنده‌های کوچکتر، ساخت یک بازی را شروع می‌کنند و به ما می‌گویند که اگر فلان مبلغ را در اختیارشان بگذاریم، آن‌ها هم بازی خود را از روز اول روی گیم پس منتشر خواهند کرد. در این شرایط، ما یک موفقیت حداقلی را برای بازی آن‌ها تضمین می‌کنیم و آن‌ها هم می‌دانند که چنین بازدهی را دریافت خواهند کرد.»
نوع دیگری از قرارداد برای انتشار بازی در گیم پس وجود دارد که در آن، مایکروسافت یه‌طور کامل هزینه‌های ساخت یک بازی را بر عهده می‌گیرد. در این حالت، سازنده بازی می‌تواند از فروش آن در خرده‌فروشی‌ها یا فروشگاه‌های دیجیتالی درآمد کسب کند. همچنین ممکن است مایکروسافت اجازه انتشار بازی روی پلی استیشن، سوییچ و پی‌سی را هم داده باشد که در این صورت، سود سازنده، افزایش پیدا می‌کند. اما در مقابل، سودی که مایکروسافت از این قرارداد می‌برد، عرضه بازی از روز اول روی سرویس گیم پس است. اسپنسر در این‌باره گفت:
«در چنین حالتی، سازندگان بازی‌ها، خودشان را از ریسک‌های احتمالی محفوظ نگه می‌دارند. بازی آن‌ها درهرصورت ساخته می‌شود. سپس آن‌ها از فروش بازی سود می‌برند و ما هم از عرضه آن روی گیم پس. این می‌تواند یک مبلغ پرداختی ثابت برای سازنده‌ها باشد. گاهی هم توسعه‌دهنده‌ها کار بیشتری روی بازی انجام می‌دهند و مثلا به ما می‌گویند که اگر این مقدار مبلغ را در اختیارشان قرار دهیم، بازی را روی گیم پس منتشر می‌کنند.»
اسپنسر همچنین به نوع دیگری از قرارداد با بازی‌سازها اشاره کرد که براساس میزان استفاده از بازی‌ها و درآمدزایی آن‌ها است. او در این‌باره گفت: «ما سعی می‌‌کنیم که راه‌های مختلف را با شرکای خود امتحان کنیم. در ابتدا [که گیم پس شروع به کار کرد]، ما مدلی داشتیم که کاملا بر مبنای میزان استفاده [کاربران از بازی‌ها] بود. در آن زمان اکثر شرکای ما گفتند که بله، ما این موضوع را می‌فهمیم، اما به آن اعتقادی نداریم. بنابراین ترجیح می‌دهیم پول را از قبل به ما پرداخت کنید.»
اسپنسر در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت که به‌خاطر وجود سرویس گیم پس، بازی‌های مختلفی در سبک‌های متفاوت ساخته شده‌اند و از این بابت اظهار خوشحالی کرد. او گفت: «وقتی یک تیم بازی‌سازی مشغول ارائه و معرفی بازی خودشان به ناشر هستند، اگر میزان فروش و درآمد احتمالی بازی با حساب و کتاب ناشر سازگار نباشد، هرگز شاهد ساخته شدن آن نخواهیم بود. برای مثال وقتی به نتفلیکس نگاه می‌کنیم، سریال‌هایی را می‌بینیم که در مدل قدیمی و در شبکه‌هایی مانند NBC و CBS یا ABC هرگز فرصت ساخته شدن پیدا نمی‌کردند، درحالی‌که واقعا می‌توانند سریال‌های موفقی باشند. من امیدوارم که گیم پس هم بتواند به چنین سطحی برسد.»
البته با تمام ویژگی‌های مثبتی که سرویس گیم پس دارد، انتقاداتی هم پیرامون آن و سایر سرویس‌های مشابه مانند اپل آرکید شنیده می‌شود. برای مثال برخی افراد معتقدند که چنین سرویس‌هایی می‌توانند ارزش بازی‌ها را نزد مخاطب پایین بیاورند و این ذهنیت را ایجاد کنند که بازی باید مجانی یا ارزان باشد. همچنین در دراز مدت، این سرویس‌ها منجر به افت کیفیت بازی‌های AAA شده و بازی‌سازها را به سمت ساخت بازی‌های کم‌خرج‌تر سوق می‌دهند.
بااین‌حال نمی‌توانیم محبوبیت سرویس گیم پس را انکار کنیم و آن را یک موفقیت بزرگ برای مایکروسافت در نظر نگیریم. این سرویس اکنون 15 میلیون مشترک دارد و براساس آمارهای ارائه شده، حدود 70 درصد از افرادی که کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس یا سری اس را در هنگام عرضه خریداری کرده‌اند، یا از قبل اشتراک گیم پس داشتند یا به‌تازگی عضو این سرویس شده‌اند.

لینک کوتاه:
http://www.azari-online.ir/Fa/News/287180/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ثبت تصاویر زمین از فضا توسط دوربین کانن 5D Mark III

بیت‌ کوین به مسیر صعودی برگشت

پای فوتبال به فورتنایت باز می‌شود!

هشدار امنیتی iOS 14.4 برای دوربین آیفون

ورود دستگاه قضا برای رفع مشکلات شهرک صنعتی اردبیل/ عتباتی: تمام تلاش خود را برای حمایت از تولید و اشتغال به‌کار می‌گیریم

اجرای طرح سفیران کتاب در قطور خوی آغاز شد

تعطیلی مدارس ماکو و بازرگان بدلیل برودت هوا

برگزیدگان جشنواره نوجوان سالم در خوی تجلیل شدند

دو شهروند مهابادی قربانی کرونا ویروس شدند

نجاتی: شرط بندی در والیبال امسال کمتر انجام شده است

قائم‌مقام شهردار سابق، سرپرست شهرداری ارومیه شد

ارائه طرح ملی استفاده از خودنویس در سیستم آموزشی مدارس کشور

جوان 17 ساله: مجبورم تا لحظه مرگ سرقت کنم! +عکس

دیاباته چطور خودش را به ترکیب ثابت استقلال تحمیل می‌کند

13 هزار دانش آموز خراسان رضوی دوباره به تحصیل بازگشتند

پرورش 55 هکتاری آرتمیا در شهرستان عجب شیر

سپیدرود رشت میزبانش محتشم تبریز را شکست داد

چلسی دست خالی خانه لسترسیتی را ترک کرد

دلار جهانگیری به اندازه 10 سال پرونده قضایی ایجاد کرد

قرمزها ترک عادت نکردند!

گفت وگو با جوانی که از 17 سالگی دزد شد/ مجبورم تا لحظه مرگ سرقت کنم!

پایش شبانه واحد های صنعتی در آذربایجان شرقی

اقدام بایدن دریاره ایران در روز اول ریاست‌ جمهوری

جنگل کردکوی به دوربین مجهز می‌ شود

تعیین نحوه برخورد با تخلفات اعضای شوراهای حل اختلاف

مرحله نخست مرمت عمارت «ایرینجی» ممقان اجرا شد

آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی تقاضای تفحص از عملکرد بانکهای خصوصی در دستور

بررسی لایحه بودجه سال 1400 در جلسه غیر علنی مجلس

افزایش کرایه تاکسی در هشترود ممنوع

مبتلایان روزانه کرونا درآذربایجان‌غربی به کمترین رقم پس از خیزسوم رسید

مزرعه 500 دستگاهی ماینر در ارومیه کشف شد

رمان تاریخی، داستان بی تعادلی‌های تاریخ است

ضرورت معرفی شخصیت شیخ محمد خیابانی به کودکان و نوجوانان

زندگی شیخ شهید محمد خیابانی ظرفیت نگارش رمان را دارد

آغاز جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی لایحه بودجه

طرح توسعه مشاغل خانگی در آذربایجان‌شرقی به صورت علمی پیش می‌رود

بازگشایی مدارس ابتدایی پایه اول و دوم تبریز به صورت اختیاری از امروز

برگزیدگان جشنواره "نوجوان سالم" در خوی تجلیل شدند

اجرای طرح "سفیران کتاب" در قطور خوی آغاز شد

هلال‌احمر آذربایجان‌غربی به 141 نفر گرفتار در کولاک امدادرسانی کرد

میرزایی: سردمداران آمریکا بویی از انسانیت و حقوق بشر نبرده‌اند

پنجشنبه 30 دی 1395

بیش از 10 درصد دانش‌آموزان خلخالی در مدارس غیردولتی حضور دارند

بیش از 20 هزار اصله نهال گردو در خلخال توزیع می‌شود

تسهیلات 163 میلیارد ریالی دولت برای بهبود زندگی عشایر آذربایجان‌غربی

کاهش دمای هوا و بارش برف در استان اردبیل از امروز

فکری در تبریز همه را غافلگیر کرد/ دیاباته آماده نبود ولی دو گل زد/ می‌خواهند تمرکز فکری را بهم بزنند

امضای توافق‌نامه راه‌اندازی بارانداز ریلی ایران و جمهوری آذربایجان در منطقه مرزی مغان

درمان های خانگی رفع ترک دست ها در زمستان

آذربایجان؛ تنشه تر از همیشه/ تبریز در تنش آبی اولین تابستان قرن جدید