پیام آذری

آخرين مطالب

فیل اسپنسر درباره نحوه کسب درآمد بازی‌سازها از ایکس ‌باکس گیم پس توضیح داد علمي

فیل اسپنسر درباره نحوه کسب درآمد بازی‌سازها از ایکس ‌باکس گیم پس توضیح داد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - زومجی / فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس، درباره نحوه درآمدزایی استودیوهای بازی‌سازی ازطریق سرویس ایکس باکس گیم پس (Xbox Game Pass) توضیح داد.
سرویس اشتراکی مایکروسافت یعنی ایکس باکس گیم پس محبوبیت زیادی در بین گیمرها دارد. این سرویس نه‌تنها امکان دسترسی به بیش از 100 بازی را فراهم می‌کند، بلکه در بین این بازی‌ها، شاهد ساخته‌های اختصاصی استودیوهای مایکروسافت برای پلتفرم ایکس باکس هستیم. حتی مورد انتظارترین بازی مایکروسافت یعنی Halo Infinite در سال 2021 روی سرویس گیم پس در دسترس بازیکن‌ها خواهد بود؛ آن هم بدون نیاز به پرداخت هیچ هزینه اضافه‌ای. پشتیبانی عالی مایکروسافت از گیم پس و ارزان بودن هزینه اشتراک ماهیانه این سرویس باعث جذب بازیکن‌های زیادی به آن شده است. اما همیشه یک سؤال مهم در رابطه با سرویس گیم پس وجود دارد؛ اینکه استودیوهای بازی‌سازی و شرکت‌های ترد-پارتی (Third-Party) چه سودی از انتشار بازی‌های خود روی این سرویس می‌برند؟
فیل اسپنسر، رئیس پلتفرم ایکس باکس در گفت‌وگو با وبسایت The Verge اعلام کرد که مایکروسافت، باتوجه‌به موقعیتی که هر شرکت یا استودیو دارد، قراردادهای مختلفی را با آن‌ها به امضا می‌رساند. اسپنسر توضیح داد: «قرادادهای ما دارای شکل‌ها مختلفی هستند. این موضوع ممکن است کمی بی‌سروسامان به‌نظر بیاید، اما درواقع ما براساس نیاز توسعه‌دهنده‌ها بدین شکل عمل می‌کنیم. یکی از نکات جالبی که معمولا اتفاق می‌افتد این است که سازنده‌های کوچکتر، ساخت یک بازی را شروع می‌کنند و به ما می‌گویند که اگر فلان مبلغ را در اختیارشان بگذاریم، آن‌ها هم بازی خود را از روز اول روی گیم پس منتشر خواهند کرد. در این شرایط، ما یک موفقیت حداقلی را برای بازی آن‌ها تضمین می‌کنیم و آن‌ها هم می‌دانند که چنین بازدهی را دریافت خواهند کرد.»
نوع دیگری از قرارداد برای انتشار بازی در گیم پس وجود دارد که در آن، مایکروسافت یه‌طور کامل هزینه‌های ساخت یک بازی را بر عهده می‌گیرد. در این حالت، سازنده بازی می‌تواند از فروش آن در خرده‌فروشی‌ها یا فروشگاه‌های دیجیتالی درآمد کسب کند. همچنین ممکن است مایکروسافت اجازه انتشار بازی روی پلی استیشن، سوییچ و پی‌سی را هم داده باشد که در این صورت، سود سازنده، افزایش پیدا می‌کند. اما در مقابل، سودی که مایکروسافت از این قرارداد می‌برد، عرضه بازی از روز اول روی سرویس گیم پس است. اسپنسر در این‌باره گفت:
«در چنین حالتی، سازندگان بازی‌ها، خودشان را از ریسک‌های احتمالی محفوظ نگه می‌دارند. بازی آن‌ها درهرصورت ساخته می‌شود. سپس آن‌ها از فروش بازی سود می‌برند و ما هم از عرضه آن روی گیم پس. این می‌تواند یک مبلغ پرداختی ثابت برای سازنده‌ها باشد. گاهی هم توسعه‌دهنده‌ها کار بیشتری روی بازی انجام می‌دهند و مثلا به ما می‌گویند که اگر این مقدار مبلغ را در اختیارشان قرار دهیم، بازی را روی گیم پس منتشر می‌کنند.»
اسپنسر همچنین به نوع دیگری از قرارداد با بازی‌سازها اشاره کرد که براساس میزان استفاده از بازی‌ها و درآمدزایی آن‌ها است. او در این‌باره گفت: «ما سعی می‌‌کنیم که راه‌های مختلف را با شرکای خود امتحان کنیم. در ابتدا [که گیم پس شروع به کار کرد]، ما مدلی داشتیم که کاملا بر مبنای میزان استفاده [کاربران از بازی‌ها] بود. در آن زمان اکثر شرکای ما گفتند که بله، ما این موضوع را می‌فهمیم، اما به آن اعتقادی نداریم. بنابراین ترجیح می‌دهیم پول را از قبل به ما پرداخت کنید.»
اسپنسر در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت که به‌خاطر وجود سرویس گیم پس، بازی‌های مختلفی در سبک‌های متفاوت ساخته شده‌اند و از این بابت اظهار خوشحالی کرد. او گفت: «وقتی یک تیم بازی‌سازی مشغول ارائه و معرفی بازی خودشان به ناشر هستند، اگر میزان فروش و درآمد احتمالی بازی با حساب و کتاب ناشر سازگار نباشد، هرگز شاهد ساخته شدن آن نخواهیم بود. برای مثال وقتی به نتفلیکس نگاه می‌کنیم، سریال‌هایی را می‌بینیم که در مدل قدیمی و در شبکه‌هایی مانند NBC و CBS یا ABC هرگز فرصت ساخته شدن پیدا نمی‌کردند، درحالی‌که واقعا می‌توانند سریال‌های موفقی باشند. من امیدوارم که گیم پس هم بتواند به چنین سطحی برسد.»
البته با تمام ویژگی‌های مثبتی که سرویس گیم پس دارد، انتقاداتی هم پیرامون آن و سایر سرویس‌های مشابه مانند اپل آرکید شنیده می‌شود. برای مثال برخی افراد معتقدند که چنین سرویس‌هایی می‌توانند ارزش بازی‌ها را نزد مخاطب پایین بیاورند و این ذهنیت را ایجاد کنند که بازی باید مجانی یا ارزان باشد. همچنین در دراز مدت، این سرویس‌ها منجر به افت کیفیت بازی‌های AAA شده و بازی‌سازها را به سمت ساخت بازی‌های کم‌خرج‌تر سوق می‌دهند.
بااین‌حال نمی‌توانیم محبوبیت سرویس گیم پس را انکار کنیم و آن را یک موفقیت بزرگ برای مایکروسافت در نظر نگیریم. این سرویس اکنون 15 میلیون مشترک دارد و براساس آمارهای ارائه شده، حدود 70 درصد از افرادی که کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس یا سری اس را در هنگام عرضه خریداری کرده‌اند، یا از قبل اشتراک گیم پس داشتند یا به‌تازگی عضو این سرویس شده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/287180/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتظار قیمت‌ مناسب برای خودروهای وارداتی‌ محال است/ گره بازار خودرو باز می‌شود؟

وزیر صمت گرانی خودرو را به گردن مردم انداخت: به خاطر تلاش مردم برای حفظ ارزش پول شان است

چرا نباید از گرانی سرسام‌آور خودرو تعجب کرد؟/ متهم اصلی افزایش قیمت‌ها لو رفت

قطع رابطه بی سروصدای خودروسازان با چین

شرط جدید برای خرید خودرو از بورس شد

واردات خودرو سال آینده 2 برابر می‌شود

سخنگوی وزارت صمت: قرعه‌کشی خودرو تا آخر امسال از دستور خارج می‌شود

خودروهای وارداتی به تهران رسیدند

کنایه یک روزنامه به وزارت صمت؛ 22 خودروی وارداتی که نیاز به شمردن ندارد

آدرس دولتی خرید خودرو

چرا نباید منتظر ارزانی خودرو باشیم؟/ دادفر: با حقوق ماهی 10 میلیون تومان نمی‌توان خودرو اقتصادی هم خرید

جهش قیمت رسمی خودرو در بورس؛ خودروسازان از دلالان سبقت گرفتند

پیدا و پنهان تبدیل شدن بعضی خودروهای وارداتی به تاکسی

معمای پیش‌فروش خودروی خارجی

بازار خودرو شب عید به کدام سمت می‌رود؟

باتلاق ارزی خودرو

فرمول تعیین قیمت خودروهای وارداتی اعلام شد/ پیش‌گویی قالیباف از قیمت خودرو در بازار

خریداران خودرو تمایل به خرید کدام خودروها در جهان دارند؟

خودروهای وارداتی از دبی و عمان آمده و دست اول نیست!

اجازه دولت برای واردات 2 میلیارد دلاری خودرو در سال آینده

بازار سیاه کد ملی مادران

موج گرانی به لوازم یدکی رسید/ زمین‌گیری خودروها در نمایندگی‌ها

من هم می‌خواهم کارت ملی‌ام را اجاره دهم

قیمت شانس در بازار خودرو

رئیس سازمان بازرسی کل کشور: باید فرمول و دستورالعمل قیمت گذاری در شورای رقابت تنظیم شود/ نباید خودرو در بورس عرضه می‌شد

تعلیق فروش خودروی بورسی

صف 9 میلیونی خرید خودرو

رئیس بورس: «قرعه‌کشی خودرو یک لاتاری ملی به تمام معناست» / ورود سازمان بازرسی به عرضه خودرو در بورس

کارت ملی مادران مشمول خودرو صد میلیون تومان قیمت پیدا کرد

فروش رنو برای چهارمین سال متوالی سقوط کرد

ورق واردات خودرو برگشت

سخنگوی وزارت صمت: آمار تقاضای اعلامی خودروها جای تأمل دارد/ موضع وزارت صمت و اقتصاد عرضه در بورس است

هزینه عجیب کم کردن کیلومتر خودرو / خریداران مدل‌های کارکرده مراقب باشند!

شرط جدید حضور در لاتاری اعلام شد/ ورود ممنوع قرعه‌کشی خودرو

واردات خودرو روزی کمتر از یک دستگاه

واریز پول شرط شرکت در قرعه‌کشی فروش خودرو شد

شورای رقابت خواستار توقف عرضه شاهین، پژو207 و دنا در بورس شد+ نامه

اعمال شرط جدید شرکت در قرعه‌کشی ایران خودرو | سایت سایپا از دسترس خارج شد

هرج و مرج در سیاست‌ خودرویی

تعرفه واردات خودرو اعلام شد+ جدول

سود دولت از واردات هر خودرو چقدر است؟

تعرفه جدید واردات خودرو اعلام شد

سهمیه‌بندی عرضه خودرو

لغو عرضه خودرو در بورس تکذیب شد

قائم مقام بورس کالا: برخی دستگاه‌ها بدون نوبت و قرعه کشی، برای کارکنانشان خودرو دریافت کرده‌اند

تعرفه‌ واردات خودرو کاهش یافت/ نرخ‌ها از 6 تا 31 درصد

موافقت با واردات خودرو‌های کارکرده کمتر از 5 سال

نیش‌ترمز تولید خودرو

معادله املاک خودروسازان

وزیر صمت: ورود خودروهای با پلاک مناطق آزاد به داخل کشور آزاد می‌شود