پیام آذری

آخرين مطالب

هدیه سرخ همدلی در ایام سخت کرونایی مقالات

هدیه سرخ همدلی در ایام سخت کرونایی
  بزرگنمايي:

پیام آذری - مهاباد- این روزها شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ها باعث شده که توجه بیشتر مردم به مسایل مربوط به این بیماری معطوف شود اما هنوز هم کسانی هستند که در این شرایط باز هم به فکر همنوعان خود بوده و با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون هدیه‌ای سرخ به نیازمندان و بیماران اهدا می‌کنند.

به گزارش ایرنا، اواخر بهمن ماه سال قبل بود که آخرین بار برای اهدای خون به پایگاه انتقال خون مهاباد در جنوب آذربایجان غربی رفتم به دلیل شیوع ویروس کرونا و ایجاد محدودیت‌ها با وجود اینکه جزو اهداکنندگان مستمر هستم ولی فرصتی پیدا نکرده بودم تا برای اهدای خون مراجعه کنم تا اینکه دیروز پیامکی از پایگاه انتقال خون مهاباد مبنی بر "نیاز به اهدای گروه خونی شما" دریافت کردم.
ابتدا از ترس اینکه شاید پایگاه انتقال خون چون محیطی سرپوشیده است و ویروس کرونا آنجا هم در کمین باشد از رفتن امتناع کردم اما پس از مدتی و یادآوری این پیامک انتقال خون و اینکه شاید هم‌اکنون کسی محتاج خون من و امثال من باشد، راهی پایگاه انتقال خون مهاباد شدم.
پایگاه انتقال خون مهاباد در میدان مادر این شهر و ضلع شرقی خیابان "حمه آغای منگور" این شهر واقع شده است که در هر 2 نبش خیابان مکان برای پارک ماشین یافت می‌شود؛ این پایگاه به عنوان یکی از پایگاه‌های اقماری آذربایجان‌غربی از سال 1387 در ساختمانی مستقل فعالیت خود را در این شهرستان آغاز کرده است.
پس از ورود به این ساختمان و عبور از درب شیشه‌ای و راهرو کوچکی که به سالن انتظار ختم می‌شود چهار ردیف صندلی در سالن انتظار قرار دارد که یکی در میان برای نشستن افراد مکان در نظر گرفته شده است.
هر کسی که وارد این سالن می‌شود جدا از جایگاه و منزلت اجتماعی که دارد از وی به عنوان یک داوطلب اهدای خون یاد می‌شود و باید با همراه داشتن کارت ملی در نوبت پذیرش قرار گیرد تا یک نفر که به عنوان متصدی ثبت و پذیرش در اتاقک شیشه‌ای مشغول نوبت‌دهی به مراجعان است از وی ثبت‌نام به‌عمل آورد.
ابتدا فکر می‌کردم که شاید در این روزهای سرد پاییزی در مهاباد کمتر کسی باشد تا دغدغه بیماران نیازمند به خون را داشته باشد اما وقتی وارد پایگاه انتقال خون شدم دیدم که شمار زیادی از اقشار مختلف مردم انساندوست این شهر نیز با این دغدغه و نگرانی برای اهدای خون حضور یافته‌اند.
سرانجام پس از حدود 10 دقیقه ‌انتظار نوبت به من هم رسید و چون اهداکننده مستمر بودم از روی کد ملی‌ام مشخصاتم را که در سامانه قرار داشت جستجو و به ثبت رساند.

پیام آذری


هر چند به باور "حسن سلطان‌پور" متصدی ثبت نام پایگاه انتقال خون مهاباد این رورز یک روز عادی در این پایگاه بود اما به نظرم کمی شلوغ می‌رسید و آن هم به خاطر ارسال پیامک و اعلام کاهش ذخیره بانک خون در رسانه‌ها بود.
پس از ثبت‌نام باید دوباره به سالن انتظار برمی‌گشتم تا در صف معاینه پزشک قرار گیرم.
از فرصت استفاده کردم و با فردی به نام "استاد احمد" که برای اهدای خون آمده بود آشنا شدم که در حال خوردن کیک و آبمیوه‌ای بود که پس از اهدای خون به داوطلبان داده می‌شود.
اهدای خون نوعی همدلی با دیگران است
در گذشته فکر می‌کردم که فقط پزشکان و افراد خاصی از جامعه خون اهدا می‌کنند اما حضور استاد احمد در پایگاه انتقال خون برایم جالب بود؛ وی از اهدای خون خود دیدگاه متفاوتی داشت و اهدای خون را نوعی همدلی با دیگران عنوان ‌کرد، دیگرانی که آنان را نمی‌شناخت و تنها میدانست که محتاج خون هستند و از آنها به عنوان بیماران تالاسمی، مجروحان تصادف و بیماران خونی یاد کرد.
استاد احمد در تعویض روغنی کار می‌کند و در چند سال گذشته اهداکننده مستمر خون بوده و یک بار هم پایگاه انتقال خون از وی به عنوان اهداکننده مستمر تقدیر کرده است.

پیام آذری

وی گفت: سلامتی امانتی است که خداوند به ما هدیه کرده و باید قدردان آن باشیم و به هر راهی که برایمان مقدور باشد به همنوعان خود کمک کنیم و اهدای خون یکی از این راه‌هاست.
وی اضافه کرد: از طرفی دیگر اهدای خون برای سلامتی انسان هم مفید است و خون تازه وارد رگ‌های انسان می‌شود به طوری که هر با پس از اهدای خون احساس خوبی دارم و بدنم سرحال‌تر و پرانرژی‌تر می‌شود که این هم برکت این اهدا است.
حرف‌هایم با استاد احمد ناتمام ماند زیرا نوبت من برای رفتن به اتاق پزشک فرارسید به همین دلیل با استاد احمد خداحافظی کردم.
در اتاق پزشک ابتدا باید با یک ترازوی دیجیتالی وزن خود را به پزشک اعلام می‌کردید و سپس روی صندلی مخصوص معاینه قرار می‌گرفتید تا فشار خونتان چک شود؛ پزشک در اولین مرحله در مورد خوردن صبحانه، مصرف داروی خاص، سابقه بیماری و سابقه بستری و عمل جراحی از شما می‌پرسد.
اگر هیچ‌گونه مشکل و سابقه‌ای نداشته باشید شما باید فرم ثبت‌نام و صفحه‌ای که حاوی بارکد مخصوص است را تکمیل و سپس برای اهدای خون به سالن دیگری بروید؛ وقتی که وارد این سالن می‌شوید، افراد را اهداکننده خطاب می‌کنند.
در سالن اهدای خون هشت صندلی مخصوص اهدا که با استفاده از کاور مخصوص و یکبار مصرف پوشیده شده بودند وجود داشت و چند نفر در حال اهدای خون دیده می‌شدند.
در این شیفت کاری چهار پرسنل خانم در سالن حضور داشتند که 2 نفر در بخش نخست سالن و 2 نفر هم در قسمت انتهای سالن بودند که اهداکنندگان را برای استقرار در محل اهدای خون راهنمایی می‌کردند.
در یکی از صندلی‌های خالی اهدای خون به انتظار نشستم تا اینکه یکی از پرسنل پیش من آمده و مدارکی که همراه داشتم را تحویل گرفت و پس از چند دقیقه با در دست داشتن چند لوله آزمایشگاهی (بِشر) و کیسه اهدای خون دوباره بازگشت و ابتدا قسمت بالایی بازوی چپم را با بند نارجی رنگی بست و با استفاده از باند و ماده مخصوصی محل مورد نظر را به خوبی ضدعفونی کرد.
سپس با پیدا کردن رگ و با استفاده از سرسوزنی مخصوص، مراحل اهدای خون آغاز شد.

پیام آذری


پس از حدود پنج دقیقه صدای بوقی از دستگاه خارج شد که نشاندهنده این امر بود که خون به اندازه کافی در داخل کیسه تزریق شده است؛ با جداکردن سوزن از بازوی من، بلافاصله کیسه خون به یخچال مخصوص منتقل شد.
تمامی مراحل کار با دقت خاصی انجام می‌شد و پس از پایان اهدای خون باید مدتی را هم روی صندلی دراز بکشید تا بدن بتواند خود را با شرایط جدید وفق بدهد،
در قسمت وسط سالن اهدا یخچال مخصوص تغذیه قرار داشت که کسانی که کار اهدای آنان به پایان می‌رسید از این یخچال کیک و آبمیوه دریافت می‌کردند و در مکان مخصوصی برای این منظور آن را میل می‌کردند.
قبل از خروج از سالن انتقال خون با خانم جوانی که در حال گذاشتن کیسه‌های خون در داخل یخچال بود نیز هم صحبت شدم او خودش را "شیبا ریانی" با مدرک کارشناسایی مامایی معرفی کرد که 2 سالی بود کارش را در این پایگاه آغاز کرده بود.
وی گفت: پایگاه انتقال خون از جمله مراکزی است که تعطیلی بسیار کم دارد و در این ایام کرونایی امکان دورکاری نیز در آن وجود ندارد.

پیام آذری


ریانی افزود: در ابتدای شیوع ویروس کرونا ما هم مانند سایر افراد جامعه از این ویروس ترس داشتیم اما با توجه به رعایت اصول بهداشتی تاکنون هیچ کدام از همکاران ما به کووید - 19 مبتلا نشدند.
وی اضافه کرد: در اوایل کمی برایمان سخت بود که در طول شیفت کاری ماسک و دستکش داشته باشیم اما اکنون دیگر همه عادت کردیم و اگر کرونا هم به پایان برسد دیگر ماسک را برنمی‌داریم.
وی گفت: کار در انتقال خون از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار است و باید تمام کارها با دقت زیادی انجام شود و هیچ گونه اشتباهی نباید صورت گیرد زیرا هرگونه جابجایی و اشتباه در برچسپ‌ها می‌تواند به ایجاد صدمه و حتی مرگ دیگران منجر شود.
به خاطر ترافیکی که در سالن اهدای خون بود زیاد بیشتر از این امکان صحبت با پرسنل برایم فراهم نشد از این‌رو برای ادامه بحث کار اهدای خون به دفتر رییس پایگاه انتقال خون مهاباد مراجعه کردم.
او پزشک جوانی و خوش مصاحبه‌ای بود و از اینکه رسانه‌ها از روند اهدای خون گزارش تهیه کنند استقبال می‌کرد، مصاحبه را با همان دغدغه و نگرانی خودم از اهدای خون همزمان با شیوع ویروس کرونا که داشتم، شروع کردم.
ویروس کرونا از طریق خون منتقل نمی‌شود

پیام آذری


رییس پایگاه انتقال خون مهاباد گفت: ویروس کرونا از طریق خون منتقل نمی‌شود و شهروندان نگران نباشند چرا که تمامی تجهیزات در فرآیند انتقال خون، بهداشتی و ضدعفونی شده است.
داود نصر ارکن افزود: افراد قبل از خون گیری معاینه می‌شوند و اگر احتمال بسیار کم دارای علائم ابتلا به کرونا حتی به صورت خفیف باشند از آن‌ها خون‌گیری انجام نمی‌شود.
وی اظهار داشت: در پایگاه انتقال خون تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی برای گیرندگان خون رعایت می‌شود و هیچ جای نگرانی برای اهدا کنندگان وجود ندارد ضمن آنکه تاکنون هیچ مشاهده علمی وجود نداشته که نشان دهد که کرونا از طریق خون منتقل ‌شود بنابراین نه برای اهداکنندگان و نه برای دریافت کنندگان امکان انتقال ویروس از طریق خون وجود ندارد.
وسایل سازمان انتقال خون یکبار مصرف و کاملا استریل شده است و هیچ نگرانی از انتقال ویروس کرونا و دیگر بیماری‌ها وجود ندارد
وی اضافه کرد: وسایل سازمان انتقال خون یکبار مصرف و کاملا استریل شده است و هیچ نگرانی از انتقال ویروس کرونا و دیگر بیماری‌ها وجود ندارد.
نصر ارکن گفت: سن اهدای خون بین 18 تا 60 سال است و وزن اهدا کننده باید بالای 50 کیلوگرم باشد و مردان هر سه ماه و خانم‌ها هر چهار ماه یکبار می‌توانند خون اهدا کنند.
وی با اشاره به اینکه اهدای خون منظم با تنظیم آهن بدن، خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهد، افزود: اهدای خون برای شخص اهداکننده نیز مفید و مؤثر است، چرا که این امر سبب تولید سلول‌های جدید می‌شود.
رییس پایگاه انتقال خون مهاباد تاکید کرد: در صورت تداوم کاهش اهدای خون از سوی شهروندان جان بیماران پیوندی، تالاسمی، سرطانی، آسیب دیدگان تصادفات، بیماران هموفیلی و مادران باردار و بسیاری دیگر از بیماران که به خون و مشتقات آن نیازمندند، به خطر می‌افتد.
وی با اشاره به اینکه این پایگاه تامین‌کننده نیاز خونی جنوب آذربایجان‌غربی است، ادامه داد: وجود ذخیره مناسب خونی در مهاباد امری ضروری است و تحقق این امر مشارکت بیشتر مردم نوع‌دوست این شهرستان را می‌طلبد.
رییس پایگاه انتقال خون مهاباد تاکید کرد: اهداکنندگان خون در تمامی روزهای هفته به جز ایام تعطیل از ساعت 7:45 صبح تا 13:30 می‌توانند با مراجعه به این پایگاه اقدام به اهدای خون کنند.
مراجعه 6389 مهابادی به پایگاه انتقال خون
یکی از مواردی که اهمیت حضور شهروندان مهابادی به پایگاه انتقال خون این شهر را بیشتر کرده این امر است که این پایگاه تامین کننده خون مورد نیاز 14 واحد بیمارستانی در شهرستان‌های جنوب آذربایجان‌غربی و وجود بیش از 200 بیمار تالاسمی در این شهرستان‌ها است.
با ارایه آمار رییس پایگاه انتقال خون مهاباد و اینکه امسال بیش 6 هزار نفر از شهروندان مهابادی برای اهدای خون به این پایگاه مراجعه کردند فهمیدم که چقدر از قافله اهدای خون این شهرستان عقب هستم.
رییس پایگاه انتقال خون مهاباد گفت: این پایگاه علاوه بر تامین خون مورد نیاز بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد، تامین‌کننده خون مورد نیاز مراکز بیمارستانی دیگر شهرستان‌های جنوب آذربایجان‌غربی از جمله میاندوآب، تکاب، شاهین‌دژ، بوکان، نقده، سردشت، پیرانشهر و تکاب نیز است.
نصر ارکن اظهار داشت: امسال 6 هزار و 389 نفر برای اهدای خون به این پایگاه مراجعه کرده‌اند که از این تعداد پنج هزار و 989 نفر موفق به اهدای خون شدند که از این تعداد پنج هزار و 855 نفر مرد و 134 نفر نیز اهدا کننده زن بودند.

پیام آذری


وی با اشاره به اینکه امسال 15 تا 20 درصد اهدای خون در این پایگاه کاهش پیدا کرده است اضافه کرد: از مجموع کل اهداکنندگان خون در این شهرستان 664 نفر امسال برای نخستین بار اقدام به اهدای خون کرده‌اند و سه هزار و 469 نفر نیز جزو اهداکنندگان مستمر خون بودند.
وی افزود: ذخایر بانک خون این پایگاه با توجه به شروع فصل سرما و کاهش آمار مراجعه‌کنندگان با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شده و نیاز است شهروندان با هر گروه خونی ضمن مراجعه به اداره انتقال خون این شهرستان اقدام به اهدای خون کنند.
نصرارکن اظهار داشت: در پایگاه انتقال خون مهاباد پلاسما، گلبول قرمز فشرده، سی پی، سی پی پی، خون فیلتردار، خون شسته شده و پلاکت خون نیز فرآوری و استحصال می‌شود.
وی افزود: افرادی که دچار بیماری‌هایی همچون ایدز، هیپاتیت، ابولا و سایر بیماری‌های خطرناک قابل انتقال از طریق خون هستند نباید خون اهدا کنند.
ارسال پلاسمای خون به اروپا
از چند سال قبل یکی از موفقیت‌های پایگاه انتقال خون مهاباد کسب مجوز ارسال پلاسما به اتحادیه اروپا و وارد کردن داروهای خونی حاصل از انتقال پلاسما است که برخی افراد این امر را به اشتباه به عنوان صادرات خون تعبیر می‌کنند.
رییس پایگاه انتقال خون مهاباد هرگونه صادرات خون به اروپا و کشورهای منطقه را کذب محض خواند و گفت: به سختی می‌توانیم خون مورد نیاز 14 بیمارستان جنوب آذربایجان‌غربی را تامین کنیم و در صورتی که پلاسمای اضافه داشته باشیم پس از ارسال به تهران به کشور اتریش برای تهیه دارو برای کشورمان ارسال می‌شود.
وی با بیان اینکه پس از بازدید و نظارت‌های لازم استاندارد فرآورده‌های خونی این پایگاه تائید و مجوز ارسال پلاسما از مهاباد به اتحادیه اروپا صادر شده است، افزود: برای متناسب سازی جهت کسب استانداردهای اتحادیه اروپا، 6 میلیارد ریال هزینه شد.
رییس پایگاه انتقال خون مهاباد گفت: چند سال قبل شرکت " اکتا فارما " اتریش به نمایندگی از اتحادیه اروپا پس از بازدید و نظارت‌های لازم، مهاباد را به عنوان اولین شهرستان و پایگاه اقماری کشور دارای استاندارد لازم برای تولید و صادرات پلاسما به اروپا معرفی کرد.
وی اضافه کرد: پلاسما، 55 درصد خون را تشکیل می‌دهد و مایعی است که 91 درصد آن را آب، یک درصد آن را املاح و یون‌های معدنی، هفت درصد آن را پروتئین‌های پلاسما و یک درصد باقی‌مانده را ویتامین‌ها، مواد قندی و لیپیدها، هورمون‌ها، اسیدهای آمینه، گلوکز و چربی و مواد دفعی است.
مزایای سلامتی اهدای خون
دکتر نصر به چند مورد از مزایای اهدای خون هم اشاره کرد و گفت: بیشتر پزشکان مهابادی اهدا کننده مستمر هستند و بی‌دلیل نیست که آنان خون اهدا می‌کنند.
جلوگیری از بروز خطر "هموکروماتوز"
هموکروماتوز نوعی عارضه سلامتی است که به علت جذب بیش از حد آهن توسط بدن ایجاد می‌شود. این عارضه علل ارثی یا ژنتیکی دارد یا ممکن است در اثر کم خونی یا اختلالات دیگر ایجاد شود، اهدای منظم می‌تواند در کاهش مقدار اضافی آهن خون کمک کند و به این ترتیب از بروز این عارضه در افراد جلوگیری کند.
ضد سرطان
اهدای خون همچنین می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان موثر باشد، با اهدا کردن، خون پاکسازی می‌شود و مواد سمی و ایجاد کننده سرطان در بدن تا حد زیادی تولید نمی‌شوند.
سلامت قلب و کبد
اهدای خون در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و کبدی ناشی از میزان زیاد آهن در بدن مفید است، داشتن رژیم غذایی غنی از آهن به ویژه پروتئین‌های حیوانی می‌تواند سطح آهن در بدن را افزایش دهد و از آنجایی که تنها مقادیر محدودی می‌تواند جذب بدن شود، آهن اضافی در قلب، کبد و پانکراس ذخیره می‌شود که این خود مسبب ابتلا به سیروز و نارسایی کبد، آسیب به پانکراس و یا اختلالات قلبی مانند ریتم نامنظم قلب است.
اهدای منظم خون کمک می‌کند تا سطح نرمال آهن خون حفظ شود و در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلف کاهش پیدا کند.
کاهش وزن
اهدای خون منظم سبب کاهش وزن اهدا کنندگان می‌شود. به همین سبب افراد چاق یا دارای اضافه وزن می‌توانند از اهدای خون به عنوان یک روش کمک درمانی برای کاهش وزن خود بدون هیچ خطر سلامتی استفاده کنند تا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در آن‌ها کاهش پیدا کند.
ساخت گلبول‌های جدید خونی
پس از اهدای خون، بدن شروع به فعالیت برای پرکردن گویچه‌های خونی و تامین مقدار مورد نیاز خون بدن می‌کند که این سبب تولید سلول‌های جدید خونی و کمک به افزایش سلامت بدن می‌شود.
معاینه و تست رایگان قبل از اهدای خون
قبل از اهدای خون پرستار یا پزشک به مشاوره سلامتی فرد می‌پردازد، در نتیجه فرد با یک بازبینی پزشکی (چکاپ) رایگان شده وضعیت سلامت او مورد بررسی قرار می‌گیرد.
احساس خوب انجام یک عمل انسان دوستانه
اهدای خون سبب نجات جان زندگی هزاران نفر می‌شود و انجام این کار باعث ایجاد حسی خوب در فرد، افزایش مقبولیت اجتماعی، دریافت کارت اهدای خون و خدمات پزشکی ویژه برای خود فرد و اعضای خانواده او در شرایط اورژانسی و صدها فایده و سود دنیوی و اخروی می‌شود.
در پایان هنگامی که می‌خواستم از پایگاه انقال خون مهاباد بیرون بیایم مسوول بانک خون یکی از بیمارستان‌های جنوب استان را دیدم که برای تحویل و انتقال خون به این پایگاه آمده بود و فلاک مخصوص انتقال خون را به بانک خون حمل می‌کرد.

پیام آذری


هر چند او زیاد علاقه‌مند به مصاحبه نبود اما در ظاهر مشخص بود عجله دارد و می‌خواست در اولین فرصت خون‌ها را از این پایگاه تحویل گرفته و به بیمارستان ببرد.
سازمان انتقال خون در سال 1353 با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تامین خون و فرآورده‌های سالم، مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند به ویژه مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی (سرطان خون) تاسیس شد.
اهداف این سازمان با سابقه 47 سال خدمت، شامل مشارکت در مراقبت از بیماران، تامین خون سالم و کافی، بسیج اهداکنندگان داوطلب، همکاری با بیمارستان‌ها در حل مشکلات انتقال خون و گسترش شبکه پایگاه‌های انتقال خون است.
برچسب‌ها
مهاباد سازمان انتقال خون ایران آذربایجان غربی سازمان انتقال خون

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/288108/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز مسابقات کشتی جام صفوی با حضور کشتی‌گیران 3 کشور

جریمه 23 میلیارد ریالی برای مدرسه غیرانتفاعی متخلف

نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود

120 روستای سردشت دارای تنش آبی هستند

سال گذشته تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از 15 هزار قطعه فلامینگو بود

برگزاری کلاسهای آموزش محیط زیست در ارومیه

پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک

رهاسازی 77 میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه

انتظار جامعه از روانشناسان و مشاوران تشخیص درست مسائل هویتی است

اطلاعیه قطع گاز در شهرستان هوراند و کلیبر

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می‌شود

پرسپولیس قهرمان در تبریز؛ کریم باقری هم به تراکتور می‌رود؟

زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود

اختصاص 80 هزار میلیارد ریال اعتبار به حوزه راه و مسکن آذربایجان غربی

آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه

توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

جدیدترین اخبار از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی/ زهرا مینویی چه نوشت؟

پسر جوانی که متهم به ترغیب زهره فکورصبور به خودکشی بود تبرئه شد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تجلیل از رحیم علی‌آبادی پیشکسوت کشتی اردبیل در جام صفوی

پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

21 هزار داوطلب در اردبیل وارد کارزار کنکور شدند

976 میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی واریز شد

976میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی اردبیل واریز شد

توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه

نصب 3 کیلومتر نیوجرسی در محورهای مواصلاتی شهرستان خوی

رهاسازی 77 میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه

مهاباد میزبان دو رویداد مهم ورزشی کشور در ماه جاری

دیدار با والدین شهید قربان پیری در نقده

بررسی رونداجرا وبرنامه های محرومت زدایی در نقده

طرح اضطراری برای برقراری آب در 28 روستای سیلزده زرآباد آغاز شد

افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز | تصمیم کشور همسایه بعد از اقدام ایران

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می شود

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید

261 هکتار از مزارع آذربایجان غربی علیه بیماری زنگ زرد غلات سم پاشی شد

انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه

تجلیل از قاریان، خادمان و فعالان قرآنی در ارومیه

ادای احترام جامعه کار و کارگری آذربایجان غربی به شهدا

آبیاری 80 درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ

نصب 25 کیلومتر نیوجرسی در محورهای بزرگراهی آذربایجان غربی ​

تصادف زنجیره‌ای عجیب در روگذر مدرس ارومیه

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه

رفع اتفاقات شبکه آبرسانی روستاهای شهرستان خوی

بررسی روند بازسازی زیرساختهای آب وفاضلاب مناطق زلزله زده خوی

میزبانی انتخابی تیم‌ملی برای مسابقات آسیایی پرس‌سینه به مهاباد رسید

به دنبال مسئول سازی، اجرای مصوبات بلا اقدام و ترک فعل‌ها هستیم

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر